Návštěvník píše:Onen dotyčný to měl zkombinované - viděl vize, ale viděl i onu zářící Prázdnotu. I obojí najednou. Tak hledal o tom nějaké vysvětlení - co je to za vize, co je ta zářící Prázdnota. A musel to z oněch knih vyzobávat po malých kouskách. Něco v jedné knize, něco v další, další kus u jiného autora a tak dále . Střípků měl docela dost, ale všechny na jedno brdo, moc toho vysvětlit nedokázaly. Nakonec ten nejpravdivější zbytek našel v nějaké tzv. brakové literatuře.
Chudák "magik", ani netušil, že se mu samy od sebe vyvrbily nějaké ty "magické" vize společně s duchovním dosažením Prázdnoty, které kladou mistři až na konec své výuky, aniž o cokoli z toho usiloval, aniž po tom toužil.
A hned je z toho tady humbuk - opravdu, mistři na takovéto případy vůbec nemyslí. Ti si to holt musí, tito případové, zjistit sami, co a jak, i bez duchovního mistra v těle.
ale jdi ty, že to není v knihách starých nauk ...
například to zmiňuje E.Tomáš v Tajných naukách Tibetu
"...To je nejvyšší zásada, z níž Nauka vychází. To je neosobní "Já jsem!", které jenom Jest. Zírá tiše na vesmír, který současně stejně tiše a stejně neokázale sama ze sebe vytváří. Vyváří je tím, že si to myslí, že si ho vysnívá v bodě přítomnosti, že si prostě podle karmického vyrovnání představuje, čímž ho přímo a bezprostředně tvoří. Sama ze sebe ho tvoří ze své vlastní Mysli, čili ze své vlastní podstaty. Nepotřebuje k tomu žádnou hmotu a žádného jiného pomocníka. Asi tak, jak si tvoříme sami svůj svět snů. Nejvyšší Skutečnost takto září sama v sobě uvnitř jako absolutní Pravda, zevně jako svět.
Má tudíž dva aspekty Jedním jejím aspektem je živý Klid, kde není nic a nikdo, který jedině Jest. Je to živé Prázdno. Je samo bez počátku a bez konce, ale při tom jakožto Podstata je přímou a jedinou příčinou všeho, co má počátek a konec.
A to je druhý aspekt Nejvyšší Skutečnosti, tvořivý aspekt neosobního "Já jsem!", který se jeví jako nikdy nepřestávající Pohyb. Pohyb čeho? Pohyb jeho samotného, pohyb nepojmenovatelné Podstaty Prázdna. Nic jiného tu totiž není, co by se mohlo takzvaně "hýbat".
Tento pohyb Nejvyšší Skutečnosti vyvolává k životu (k existenci) všechny tvary a tvary dávají původ jménům. Tak se tvoří svět.
A jako pěna a vlny nejsou odlišné od moře, i když se tak zdá, tak ani jména a tvary nejsou odlišné od svého původu (Prázdna), i když se to tak zdá. Vzešly z Podstaty Prázdna, jsou pohybem Podstaty Prázdna a proto v základě ničím jiným než Prázdnem samým.
Tato pravda není v rozporu s vědou. Nebyla by ani Pravdou, kdyby nebyla s to odolat náporům vědeckého zkoumání. Byla známa od pradávna svaté dynastie guruů a je ji známa i dnes. Že se dnes vědecké výzkumy našich dnů přibližují této Pravdě, je známkou její vysoké dokonalosti a také vysokého pokroku vědy. Doba dozrává k velikým duchovním žním, vědecké pravdy a mysticko-jogická zkušenost se začínají krýt.
Poprvé v dějinách člověka je vědecky prokázáno, že tvary, jež lze vidět, zkoumat a pochopit, jsou vyvolávány k existenci jedině pohybem jejich vlastní podstaty jakožto něčeho, co není vidět, co nelze pochopit. Pohybem živé Prázdnoty.
Proto tvary světa sice existují, ale nejsou skutečné. Jen jejich základ, to neuchopitelné a nepopsatelné, je skutečný.
Je to asi tak, jako když si představím kruh, který se vytvořil rychlým otáčením pochodně. Není v pravdě skutečného kruhu, ačkoliv jej naše oči vidí, ale je to jen překupování jediného svítícího bodu v prostoru a čase. Konec otáčející se pochodně nemůže být přece na všech místech najednou, to je v jediném a témž okamžiku. A přece vytvořil iluzi svítícího kruhu.
Právě tak je vytvářena iluze vesmíru, který se také jeví jako pevný tedy skutečný, ale ve skutečnosti sestává z nesmírně rychle vibrujících submikroskopických pohybů živé síly, jejíž bleskurychlý nepřetržitý sled vytváří představu našeho těla i světa kolem něho. Podstatou je však v každém případě živé Prázdno, které je z hlediska poznání Pravdy nejvyšší plností, naplněním a osvobozením."
Osho na to poukazuje formou meditace -
"Meditace proti strachu z prázdnoty
Zvykněte si každý večer před spaním zavřít oči a na dvacet minut tak vejít do své prázdnoty. Přijměte ji, nechte ji tam. Objeví se strach – také ho nechejte být. Třeste se strachy, ale neodmítejte prostor, který tím vzniká. Za dva nebo tři týdny budete schopní pocítit jeho krásu, budete moct pocítit jeho požehnání, strach se sám od sebe rozplyne. Nemusíte s ním bojovat.
Posaďte se na zemi na paty, nebo do jakékoliv pozice, která je pro vás pohodlná. Pokud se vám začne hlava naklánět dopředu – a ona začne – nechejte to tak. Dostanete se téměř do embryonální polohy, zrovna jakou zujímá dítě v lůně matky. Hlava se začne dotýkat kolen nebo podlahy – jen to nechejte být. Vejděte do vlastního lůna a jenom tam buďte. Žádné techniky, žádná mantra, žádné úsilí – jenom zde buďte. Jen se seznamte s tím, co je. Je to něco, co jste dosud neznali. Vaše mysl má obavy, protože tento zážitek pochází z velmi odlišné a neznámé dimenze. Mysl si s tím neumí poradit. Nikdy nic takového neznala, proto je prostě zmatená; chce to zařadit a onálepkovat.
Vstupte tedy každý večer do toho prostoru. Zažívá se tam strach, bude tam třes; i to je v pořádku. Kousek po kousku bude strach menší a menší a čím dál víc se bude dostavovat radostný pocit. Do třech týdnů vás jednoho dne zaplaví takové požehnání, takový příliv energie, taková radost vaší bytosti, jako kdyby pominula noc a na obzoru vyšlo slunce."
a například tzv. experimenty Bezhlavé cesty umožňují přímé neverbální uvědomění (viz kniha Bezhlavá cesta od Richarda Langa, který sám tímto způsobem došel k uvědomění tohoto "prostoru" v 17ti letech a od té doby se souhlasem a podporou svého Mistra je šíří po celém světě)