Když vstoupil do nirvány, Buddha neexistuje, ani ne neexistuje, ani současně neexistuje a ne neexistuje, ani současně ne neexistuje a ne -ne - existuje.
komentář- v češtně pro tolik vyloučení není už gramatických prostředků
Nicméně jednoduše řečeno. Když Buddha vstupuje do nirvány, nelze o něm říct, že je buddhou, ani že není buddhou, nelze o něm mluvit jako o oddělené existenci, ani jako o oddělené neexistenci, ale nelze prostě říct vůbec nic o buddhovi a jeho stavu nirvány... čili je tu jen realita nezachytitelná slovy...
To je nirvána.
Během svého života Buddha neexistoval, ani ne neexistoval, ani ne ne neexistoval a a ne ne ne ne.. .a už mě to nebaví překládat... v angličtině je to jednodušší, jen považte: During his lifetime, the Buddha did not exist, nor did he not-exist, nor did he both exist and not-exist, nor did he neither
exist not not-exist. Může mi někdo pomoct to přeložit?
můj komentář - Buddha je LCD obrazovka před mým nosem, to je jeho život, jeho učení, jeho moudrost... Buddha není historická osoba, to sice v tom běžném smyslu ano, ale to z hlediska buddhismu nemá moc význam, co má význam je Buddha Shakyamuni, který na mě svítí v podobě LCD obrazovky v tomto okamžiku. Ahoj Buddho. Jak se máš. Mám se dobře, svítím si celkem v pohodě. Tak moc nesviť, ať si nezkazím oči.
Není žádný rozdíl mezi samsárou a nirvánou! Není vůbec žádný rozdíl mezi nirvánou a samsárou, obě jsou prázdné, bez podstaty.
komentář - no a už jsme u toho, to je to revoluční, převratné Nágárdžunovo učení, že nirvána je totéž co samsára, protože ani nirvána nemá podstatu, vlastní charakteristiku, ani samsára nemá podstatu nebo vlastní charakteristiku. Jak by mezi nimi mohl být rozdíl.
Meze nirvány jsou stejné jako meze samsáry. Není ani nejmenší rozdíl mezi těma dvěma.
komentář - když si nirvánu představujeme jako něco, co bychom měli dosáhnout, zatímco se trápíme v samsáře, neuvědomujeme si, že samsára nemá hranice, kterými by nás omezovala a že nirvána nemá hranice,kterými by nás omezovala. Nirvána není tam, zatímco samsára tady, a obráceně, když máme pocit, že nirvána je tady, ve skutečnosti jsme pořád v samsáře tady. Jinými slovy, nic nám nebrání v tom, abychom byli volně, svobodně v okamžiku samsáry současně v nirváně. Ve skutečnosti nemůžeme nebýt v nirváně, ani fixně, pevně dlít v nirváně, jako by to byla vana plná horké vody.
Spekulovat, co leží za nirvánou, co tvoří nebo je podstatou nirvány je bezúčelné, nemá smysl.
komentář- ačkoli mistr Nágárdžuna sepsal spoustu filozofických traktátů, neustále se slovy snaží vysvětlit, že nemůže slovy nahradit zkušenost
pokračování příště