Moderátor: ryunin
Aha, tak ja uz sem taky navstevnik.
ryu.nin píše:Nedokázat poznat učitele v sobě? To co je za koncept? Prostě někdy se učím od druhých, jindy učím druhé. Není na tom nic tak složitého.
Návštěvník píše:bdělost - a energie z bdělosti vyzařující - nenastane pouhým levohemisférovým pochopením.
Zdeněk píše:ryu.nin píše:Nedokázat poznat učitele v sobě? To co je za koncept? Prostě někdy se učím od druhých, jindy učím druhé. Není na tom nic tak složitého.
Jestliže máš schopnost poznat učitele v někom jiném, tak proč bys nemohl poznat učitele v sobě samém (čili svou schopnost učit druhé), přeci nechceš tvrdit, že znáš svého učitele zenu lépe než sebe sama.
To bys mohl tvrdit, pokud bys byl bez bdělosti, což by bylo po dvacetiletém studiu buddhizmu docela smutné.
ryunin píše:Tak v naší tradici nejde o to čekat, až bude mysl žáka připravená a pak mu sdělíme nějakou novinku, nějakou převratnou věc, ale prostě od začátku začátečník dostává plnou nálož.
...
Mistr Gutei, když se ho kdokoli, nepřipravený začátečník, nebo již zralý adept, zeptal na buddhismus, zvedl jeden prst. Neřešil, kdo se ho ptá.
Návštěvník píše:ryunin píše:Tak v naší tradici nejde o to čekat, až bude mysl žáka připravená a pak mu sdělíme nějakou novinku, nějakou převratnou věc, ale prostě od začátku začátečník dostává plnou nálož.
...
Mistr Gutei, když se ho kdokoli, nepřipravený začátečník, nebo již zralý adept, zeptal na buddhismus, zvedl jeden prst. Neřešil, kdo se ho ptá.
Nejde o tajemství či zatajování novinek, ale o indikaci, jako např., že až bude žák identifikovat samsáru a nirvánu jako ekvivalentní, bude osvícený (nebo obráceně). Odebrat této informaci indikační hodnotu a udělat z toho jakési obecné filosofické dogma je hloupé a svědčí o degeneraci vaší školy. Když se žák snažil zvedání prstu Mistra Gutei napodobit, Mistr mu ho uřízl.
Je záhadou, co lidi přivádí a nepřivádí k buddhismu.
řekla, tady se nedá s čím nesouhlasit... Buď jsem je zfanatizoval, nebo jsou to opravdu krásně otevřené duše.
Udělal to dobře. (Netroufám si odhadnout, co by měl uříznout vám.)ryunin píše:sorry, nechápu
Gutei to tedy podle tebe dělal dobře nebo špatně?
Jeho počínání není degenerací. Kdy nastala vaše degenerace, nevím. Ale nastala.ryunin píše:Ta degenerace nastala až po Guteiovi nebo jeho počínání už je tou degenerací?
ryunin píše:já moc nechápu, co tím chceš říct, já jsem takhle o sobě nikdy nepřemýšlel, poznat učitele v sobě samém
vostalpetr píše:Je záhadou, co lidi přivádí a nepřivádí k buddhismu.
Jaká pak záhada,
když blemcáš o zenu, tak nemáš čas zkoušet...řekla, tady se nedá s čím nesouhlasit... Buď jsem je zfanatizoval, nebo jsou to opravdu krásně otevřené duše.
To mně připomnělo jeden apokryf od Čapka,
tam se taky jedna žena vrátila z Ježíšovy přednášky,
a když se jí druhá ptala vo čem to mluvil,
tak odpověděla, že vůbec neví, ale že on tak krásně mluví a tak krásně se to poslouchá...
ryunin píše:Návštěvník píše:ryunin píše:...
Mistr Gutei, když se ho kdokoli, nepřipravený začátečník, nebo již zralý adept, zeptal na buddhismus, zvedl jeden prst. Neřešil, kdo se ho ptá.
... Když se žák snažil zvedání prstu Mistra Gutei napodobit, Mistr mu ho uřízl.
sorry, nechápu
Gutei to tedy podle tebe dělal dobře nebo špatně? A když uřízl prst žákovi, který ho napodoboval, to bylo podle tebe dobře nebo špatně? Ta degenerace nastala až po Guteiovi nebo jeho počínání už je tou degenerací?
Vidím to jako fantasii , která obrůstá původní vyprávění.
Zdeněk píše:ryunin píše:já moc nechápu, co tím chceš říct, já jsem takhle o sobě nikdy nepřemýšlel, poznat učitele v sobě samém
Liší se schopnost poznat učitele zenu od schopnosti poznat, zda mohu učit zen já sám? Pokud odmyslíme konkrétní osoby, jde v obou případech o stejnou schopnost.
Jak to, že jsi v druhém případě s mistrem v rozporu? Protože se znáš méně, než tě zná tvůj mistr, a protože jeho názor akceptuješ, znamená to, že mistra poznáváš více, než sebe sama. To tě ale bohužel jako učitele buddhizmu diskvalifikuje, protože vnitřní věci nemohou být (ve stavu bdělosti) vzdálenější než věci vnější.
Jeho počínání není degenerací. Kdy nastala vaše degenerace, nevím. Ale nastala.
A nakonec co je můžu naučit, co je nejzazší úkol učitele?
Tak proč jí neposloucháš, když ti říká, že jako učitel stojíš za prd?ryunin píše:Hm, takhle to prostě nechodí, když poznáváme učitele, tak používáme intuici.
Spočívá v tom, že tě praštím klackem po hlavě. Aby se ti rozsvítilo. Svého času obrovský klacek přinesl Nágárdžuna, svojí šújnatou. Způsobil tím úplné zemětřesení. Proč to udělal? Protože původní učení už ztratilo smysl, lidé je už přijímali, jako dogma, aniž by je to ovlivňovalo, tak nějak si zvykli. Jako ty, v tvém podání je samsára nirvána a ještě si u toho pohvizduješ. Ale tak to není, samsára je nirvána jako koan, čili pro intelekt absolutně nepřijatelné, když z toho uděláš filosofickou pravdu, tak ten koan zničíš, zničíš tím cestu.ryunin píše:V čem spočívá tvoje hodnota? Ne v tom, že jsi vysvětlil rozdíl mezi samsárou a nirvánou, ne v tom, že jsi odemknul a otevřel dveře. V čem tedy, Zdeňku, pověz mi to.
Tak to jsem se zarazil, D.T.Suzuki byl před mnoha lety můj oblíbený autor. Tak jsem vyštrachal ze dna skříně jeho zaprášené eseje a začetl se do nich. A s úlevou jsem zjistil, že na mě znovu dýchá jeho Duch (zenu, chceš li). Ten klidně mohl napsat, že samsára je nirvána, protože by to bylo v jeho kontextu. V Suzukiho kontextu je totiž celý zen jeden velký koan.ryunin píše:Jestli je degenerovaný takový učitel jako Kodo Sawaki nebo Shunryu Suzuki, tak to je dobře, že ta degenerace nastala.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník