Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod mnich Sarana » ned 12. kvě 2019 14:07:02

Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

V Thabarwa Yeikthar, Thanlyin, 25tého ledna, 2019.

Ashin Sarana (mnich Sarana) vysvětluje dva hlavní cíle pěti světových náboženství (křesťanství, islám, židovství, hinduismus, buddhismus).

Natočila Saylay Áyukalyání, titulky přidal Ko Kaung Myat.

Kéž jsou všechny bytosti šťastné a zdravé.

mnich Sarana
 
Příspěvky: 141
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod Zdeněk » ned 12. kvě 2019 14:37:36

Vědomí přeci nemusí být jen smyslové, to je myslím v té přednášce chybný předpoklad.
V křesťanské mystice temnoty se rozlišuje nejen Noc smyslů, ale i Noc ducha. Duch pochopitelně na smyslech závislý není.
http://www.karmel.cz/index.php/karmelit ... d-krize-11
Zdeněk
 
Příspěvky: 368
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod Jana » pon 13. kvě 2019 4:35:54

Z videa:

s1.PNG


"Nebe je, když máš vědomí.

s2.PNG


Je to vidění, čichání, chutnání, dotyk (kontakt) a myšlení. Takže tomu se říká vědomí.

s3.PNG


A druhým cílem je osvobodit se z vědomí. Pokud tam není

s4.PNG


žádné ze šesti těchto vědomí, pak se tomu říká osvícení. Pak se tomu říká Nibbána.

Dobrý?"



Vědomí Arahanta prolévajícího v blaženosti je stejné jako vědomí Blahoslaveného, nalézajícího Boží království .

A obojí je nezávislé na tom, jestli je tady některé ze šesti druhů vnímání, protože existence Arahanta i Blahoslaveného je v bdění, snění i spánku stejná, stejně vědomá.

A je to stejné, protože Vědomí samo je jen jedno.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11251
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod Jana » pon 13. kvě 2019 5:00:52

Ono je Tvé vědomí taky stejné, jen může být tím vnímáním zkresleno a pak se jeví, že každý má jiné,

díky tomu se může jevit, že i Tvá existence je jiná.

Proto je tady možná i hra na dosahování cílů.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11251
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod mnich Sarana » ned 26. kvě 2019 1:12:48

Vědomí přeci nemusí být jen smyslové, to je myslím v té přednášce chybný předpoklad.
V křesťanské mystice temnoty se rozlišuje nejen Noc smyslů, ale i Noc ducha. Duch pochopitelně na smyslech závislý není.


Zdeňku,
děkuji za zajímavý příspěvek.

Víra v ducha je součástí křesťanské víry. V buddhismu v ducha nevěříme.
Věříme, prožíváme, a poznáváme podmíněnost.

:)

Jano, moc děkuji za opravy. Opraveno.

Nevím jak vy, ale já vidím všeprostupující, všeobsahující, všezahrnující, bezvýjimečnou podmíněnost ve své meditaci (a i mimo meditaci) velice jasně. A tak docházím k závěru, že dokud si nevyzkoušíte meditaci tak, jak ji následujeme podle nejstarších zápisů Buddhova učení, asi ji neuvidíte.

;)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 141
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod Jana » ned 26. kvě 2019 5:49:12

Sarano, díky.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11251
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod Zdeněk » ned 26. kvě 2019 7:56:49

mnich Sarana píše:Víra v ducha je součástí křesťanské víry. V buddhismu v ducha nevěříme.
Věříme, prožíváme, a poznáváme podmíněnost.

:)

Ano. A co je podmínkou naší buddhistické víry, prožívání a poznávání podmíněnosti? To je právě ten Duch, milý mnichu Sarano :).

Neboli vše je pomíjivé můžeme tvrdit toliko z pozice nepomíjivosti, jinak by i tato věta pominula, ještě než by vznikla. Ale Tvé její vidění jest mým důkazem.
Zdeněk
 
Příspěvky: 368
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod armin » ned 26. kvě 2019 9:05:45

Zdeněk píše:Neboli vše je pomíjivé můžeme tvrdit toliko z pozice nepomíjivosti, jinak by i tato věta pominula...

:yes:
"Je nezrozené, nevzniklé, nezformované, nestvořené. Kdyby nebylo tohoto nezrozeného, nevzniklého, nezformovaného, nestvořeného, nebylo by úniku ze zrozeného, vzniklého, zformovaného, stvořeného."
Uživatelský avatar
armin
 
Příspěvky: 663
Registrován: pát 16. srp 2013 23:49:42

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod mnich Sarana » ned 02. čer 2019 1:30:47

Zdeňku, pokud by podmínkou mého ušlechtilého úsilí byl Duch, pak proč bych se snažil? Neudělal by to všechno za mě?
(Nerozumím co je "Duch.")

armine,
toto nezrozené, nevzniklé, nezformované, nestvořené, neobsahuje žádné tělo, pociťování, vnímání, rozhodování, ani vědomí. Proto je mimo existenci, a tedy mimo ducha, který by byl čehokoliv schopný, mimo království, ve kterém by bylo možné prožívat boha/Boha, a také mimo víru, protože víra je závislá na těle, pociťování, vnímání, rozhodování a vědomí.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 141
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod Zdeněk » ned 02. čer 2019 10:00:32

mnich Sarana píše:Zdeňku, pokud by podmínkou mého ušlechtilého úsilí byl Duch, pak proč bych se snažil? Neudělal by to všechno za mě?
Neudělal. Jinak bychom tu přeci nemuseli být. :)
Edgar Cayce v podání McMillina to pěkně vysvětluje zde.

mnich Sarana píše:(Nerozumím co je "Duch.")

Když zkoumáš pomíjivost věcí třeba, tak důvod, proč to děláš, resp. že to vůbec dělat můžeš, je Duch (neznám buddhistický ekvivalent, ale jistě nějaký bude). Je to naše nejvnitřnější a nejhlubší Já, pokud o něm můžeme takto uvažovat jako o "něčem".

Židovko-křesťanské paradigma je samozřejmě jen jedna z alternativ (vedle hinduistického pohledu třeba). Ale nás evropany formovalo po tisíciletí (ať vědomě či nevědomě), tak proč ho nevyužít (já jsem se třeba smyslu některých obtížných pasáží z Bible dobral až v barmském buddhistickém klášteře, skrze myšlenky vyrušující meditaci - viz Římanům 10, 20 :-)).
Zdeněk
 
Příspěvky: 368
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod mnich Sarana » ned 09. čer 2019 19:25:09

Zdeňku,
nevím o jakémkoliv filosofickém, fyzickém, psychickém, teoretickém, ani praktickém "místě," kam by se ten "Duch," o kterém se zmiňuješ, vešel.

Mě dává všechno smysl skrze 24 podmínek Patthány (a nebo "Závislého Vznikání"). Ať hledám jak hledám, poněvadž podmínky a příčiny do sebe zcela zapadají, nevidím jediný způsob, jak by se do nich vešlo cokoliv trvanlivého, ani i kdyby, tak mi připadá, že by to tam bylo zcela zbytečné. (Ale to "i kdyby" tu stejně neplatí.)

V tomto těle, které sestává z tvrdosti/tíhy, tekutosti, teploty, pohybu, a prostoru; v této mysli, která vzniká a zaniká zcela a pouze na základě oka a tvaru, ucha a zvuku, nosu a pachu, jazyku a chuti, těla a předmětu, mysli a předmětu mysli, není žádné příležitosti pro cokoliv věčného, trvanlivého, stálého, rozhodujícího, ovládajícího, či jakkoliv spolehlivého.

Samozřejmě se teď bavím o ultimátní rovině. Koncepty vytvořené živými bytostmi, jako je "já", "ty", "on", "ona" jsou pouze praktické, nikoliv reálné.

Tak to vidím ve své meditaci, a tak to učil Buddha.
Buddha zcela odmítl existenci čehokoliv, co by "stálo", "rozhodovalo", nebo "podmiňovalo" živou bytost kromě vlastního těla a mysli.

Můžeš to vzít opačně, ubíráním. Uber oko, ucho, nos, jazyk, tělo, a mysl. Co zbyde? Měl by zbýt Duch. K čemu Ti ten Duch bude, když nebudeš mít nic co pojímat, co vědět, co prožívat?
Uber tělo a mysl. Co zbyde? Měl by zbýt Duch. K čemu Ti ten Duch bude, když nebudeš mít ... naprosto nic... čím by se ten Duch mohl projevit nebo zužitkovat?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 141
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod Zdeněk » úte 11. čer 2019 14:17:39

mnich Sarana píše:V tomto těle, které sestává z tvrdosti/tíhy, tekutosti, teploty, pohybu, a prostoru; v této mysli, která vzniká a zaniká zcela a pouze na základě oka a tvaru, ucha a zvuku, nosu a pachu, jazyku a chuti, těla a předmětu, mysli a předmětu mysli, není žádné příležitosti pro cokoliv věčného, trvanlivého, stálého, rozhodujícího, ovládajícího, či jakkoliv spolehlivého.
Asi by bylo dobré objasnit, co to je "tato mysl" (může mysl ukázat sama na sebe?; existuje boží/absolutní mysl?). Nastíním k tomu určitý západní model vědomí (jak jej vidím já, čili se mohu mýlit).
Vědomí můžeme rozvrstvit na smyslové, duševní a duchovní. V oblasti smyslové (představ, vjemů) máš pravdu, "Prach jsi a v prach se obrátíš", psáno jest.

Duševní oblast je oblast pojmů, která je na té smyslové založena, ale je zde již něco přidáno. Zeměkoule je založena na představě koule, ale skrze smysly lze Zemi na zemi vidět jen jako placku. Vyšší abstraktní pojmy, jako je třeba mír, bezpečnost, si lze představit už jen obtížně (jak rozlišit např. bojový sport od skutečného zápasu - skrze smysly se mohou jevit stejně). Tato oblast je také časná.

Duchovní oblast již není té na smyslové založena, neboť není materiální. Tudíž zde věta "Prach jsi a v prach se obrátíš" neplatí. Je to oblast biblického "Já jsem". Kupř. k pojmu nekonečno se nelze skrze smysly nikterak dobrat. Vezměme si zde větu "Ať hledám jak hledám, poněvadž podmínky a příčiny do sebe zcela zapadají, nevidím jediný způsob, jak by se do nich vešlo cokoliv trvanlivého". Je ta věta absolutně trvanlivá? Zřejmě ne, jinak by popírala sama sebe. Čili jak dlouho relativně trvá? Tuhle otázku ale nelze položit bez pojmu absolutní trvanlivosti, protože nelze měřit bez měřítka. Což je důkaz, který onu větu vyvrací (a tento důkaz je ono "trvanlivé", "stálé", "spolehlivé", "rozhodující", co hledáš).

Nu a pak je ještě čtvrtá oblast, o které nám řekl Ježíš Kristus, kterou znám jenom teoreticky resp. mohu v ní věřit (a kterou mimochodem Jana ztotožňuje s oblastí třetí a tak činí Ježíšovu misi zbytečnou): oblast Krista ukřižovaného.

Buddha jedním šmahem položil první tři oblasti na stejnou úroveň. Což ohromně zjednodušuje situaci. Na druhou stranu omezuje jemnější rozlišení (a tedy i ulpění na něm). Západní lidé ulpívají na své mysli a jejích výdobytcích a to je odvádí od cesty k osvícení. Ale bez jejich výdobytků bychom si tu nepsali.

mnich Sarana píše:Můžeš to vzít opačně, ubíráním. Uber oko, ucho, nos, jazyk, tělo, a mysl. Co zbyde? Měl by zbýt Duch. K čemu Ti ten Duch bude, když nebudeš mít nic co pojímat, co vědět, co prožívat?
Uber tělo a mysl. Co zbyde? Měl by zbýt Duch. K čemu Ti ten Duch bude, když nebudeš mít ... naprosto nic... čím by se ten Duch mohl projevit nebo zužitkovat?
Spekulace mysli o své absenci nemohou být než vzdušné zámky.

Buddhovo učení o vznikání a zanikání nemohlo vycházet z šesti smyslů či mysli či jejich odvozenin, muselo vycházet z jiné základny, řekněme z Nibbany. Nibbana je ale stav. Kdo zapříčinil pohyb z Nibbany k neosvíceným? Či neosvíceného k Nibbaně? Bezduchá karma? Můžeš se dívat na lidi jako na mechanické roboty. Ale je to Duch, který je oživuje.
Zdeněk
 
Příspěvky: 368
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod ryunin » čtv 13. čer 2019 22:45:04

Zdeňku, učení o tom, že nikde není žádná podstata čehokoliv, není v rozporu s tím, že je tu naše osobní vůle. Ten "duch", o kterém píšeš, se v mahájáně nazývá bodhi citta, mysl probuzení. Samozřejmě že jednotliví lidé mají nebo nemají potřebu poznat Pravdu. Ale to zase neznamená, že tito jednotlivci mají nějakého ducha, který by v nich sídlil, jako izolovaná věc.
ryunin
 
Příspěvky: 686
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod ryunin » čtv 13. čer 2019 22:51:55

"Spekulace mysli o své absenci jsou vzdušné zámky". Nejde o to, že bychom neměli mysl. Jde o to, že ta mysl nemá žádnou pevnou podstatu, takže ji prostě nenajdeš v tom smyslu, že bys ji mohl uložit do krabice. Buddhismus neučí, že mysl není, jen že nemá domov... jako nemůžeš vzít do ruky svůj stín, nemůžeš vzít do ruky ani mysl. Eka říkal Bodhidharmovi - moje mysl je neklidná, prosím, utiš ji. Bodhidharma mu řekl - Přines mi svou mysl. Eka - Ať se snažím, jak se snažím, svou mysl nemůžu nikde najít. Bodhidharma - tak vidíš, a je klidná.
ryunin
 
Příspěvky: 686
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod Zdeněk » pát 14. čer 2019 20:26:58

ryunin píše:Ten "duch", o kterém píšeš, se v mahájáně nazývá bodhi citta, mysl probuzení. Samozřejmě že jednotliví lidé mají nebo nemají potřebu poznat Pravdu. Ale to zase neznamená, že tito jednotlivci mají nějakého ducha, který by v nich sídlil, jako izolovaná věc.
Ono je těžké definovat hlubší pojmy (protože se už nedostává čím je definovat). Pro mne osobně je Duch "něco" všeobecného, ale zároveň vysoce osobního, individuálního. Co oslovuje zevnitř, mimo slova. Kupř. pár minutový rozhovor (jehož obsah už si ani pořádně nevybavuji) s jedním starším barmským mnichem na mě zapůsobil tak, že jsem tam vydržel 2 měsíce v klášteře, ač to pro mě bylo (fyzicky) na hranici mých možností (předtím jsem hovořil s mnoha duchovními, křesťanskými, tibetskými, thajskými, a kolikrát vůbec nemuseli ani nic říci, viděl jsem na nich, že mi nemohou pomoci). Vůbec barmští mniši na mě působili nějak přitažlivě, vznešeně, ač nebyl pro mne žádný problém mít nad nimi filosofickou převahu ("Hmm, western thinking", uznale pokyvovali hlavou). A k čemu mi ta převaha byla? Nejenže k ničemu, ale sama o sobě byla škodlivá, protože odváděla od cesty k osvícení (byl jsem přeci chytrý dost, tak co mi nějaký méněchytrý bude povídat).

Mysl může být dobrý sluha, ale zlý pán. A kdo je tedy tím dobrým pánem? "Duch je tím Pánem, kde je Duch Páně, tam je svoboda." (2. Korintským 3, 17)

ryunin píše:"Spekulace mysli o své absenci jsou vzdušné zámky". Nejde o to, že bychom neměli mysl. Jde o to, že ta mysl nemá žádnou pevnou podstatu, takže ji prostě nenajdeš v tom smyslu, že bys ji mohl uložit do krabice. Buddhismus neučí, že mysl není, jen že nemá domov... jako nemůžeš vzít do ruky svůj stín, nemůžeš vzít do ruky ani mysl. Eka říkal Bodhidharmovi - moje mysl je neklidná, prosím, utiš ji. Bodhidharma mu řekl - Přines mi svou mysl. Eka - Ať se snažím, jak se snažím, svou mysl nemůžu nikde najít. Bodhidharma - tak vidíš, a je klidná.
Je to tak. V Zenu je obdobný koan: "Jaký je zvuk padajícího stromu v pustém lese?". Kde nikdo není, nemůže být ani svědectví. Můžeme samozřejmě ze zkušenosti nějaký zvuk předpokládat. Ale pokud bychom na těchto spekulacích (zevšeobecněných vzpomínkách z již neexistující minulosti uvalené na současnou realitu) tvořili buddhistickou cestu, byly by to toliko vzdušné zámky.
Zdeněk
 
Příspěvky: 368
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod ryunin » ned 16. čer 2019 1:29:29

Někdo v tobě zjevně probudil tu mysl probuzení - v therávádě jistě existuje termín, kt. popisuje náhlý upřímný zájem o dhammu na základě toho, že jsme slyšeli byť jedinou větu dhammy. A co se týká nepodstatnosti věcí. Nejdřiv to nedává smysl. Pak to dává smysl. Pak to zakoušíš v meditaci a je to tvoje zkušenost. Všechno, co není naše osobní zkušenost je nejdřív jen spekulace. V buddhismu jde přece o to tu filozofii, to učení přeměnit ve vlastní zkušenost. Když Eka nenašel svou mysl, byla to už zkušenost.
ryunin
 
Příspěvky: 686
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod mnich Sarana » čtv 11. črc 2019 8:00:16

ryunin - moc děkuji za hezká vysvětlení.

Je zajímavé, jak může někdo mít tak uzavřenou mysl a nebýt schopný ji otevřít něčemu jinému. Býval jsem velice oddaným křesťanem. Studoval jsem osm let na církevním gymnáziu, prožil jsem silnou víru.

Ale na mé otázky nebyla schopná odpovědět. S "plánem Božím" jsem nebyl schopný se smířit.
Na své otázky jsem našel odpovědi v knihách o Buddhovi a Jeho Učení. Tehdy jsem si uvědomil, že Buddhovo Učení, Dhamma, je mi bližší.

A tak jsem otevřel své srdce Ježíšovi i Buddhovi, ale opravdovou radost jsem našel pouze u Buddhy. Je to jako když hledáš cestu ve tmě a pak se rozední a cesta je jasná.
Přijde mi, že někteří lidé nejsou otevřeni k tomu, aby se otevřeli. Je to jakoby se koukali přes kaleidoskop a mysleli si, že vidí jak věci jsou.
Víra v Boha a Ježíše pro mě byla jako koukání se přes kaleidoskop. Díky Učení Buddhy jsem kaleidoskop odložil a uviděl pravdu.

Jen sdílím své pocity.
:what:
mnich Sarana
 
Příspěvky: 141
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Mají Všechna Náboženství Stejný Cíl?

Nový příspěvekod Jana » čtv 11. črc 2019 8:41:11

mnich Sarana píše:ryunin - moc děkuji za hezká vysvětlení.

Je zajímavé, jak může někdo mít tak uzavřenou mysl a nebýt schopný ji otevřít něčemu jinému. Býval jsem velice oddaným křesťanem. Studoval jsem osm let na církevním gymnáziu, prožil jsem silnou víru.

Ale na mé otázky nebyla schopná odpovědět. S "plánem Božím" jsem nebyl schopný se smířit.
Na své otázky jsem našel odpovědi v knihách o Buddhovi a Jeho Učení. Tehdy jsem si uvědomil, že Buddhovo Učení, Dhamma, je mi bližší.

A tak jsem otevřel své srdce Ježíšovi i Buddhovi, ale opravdovou radost jsem našel pouze u Buddhy. Je to jako když hledáš cestu ve tmě a pak se rozední a cesta je jasná.
Přijde mi, že někteří lidé nejsou otevřeni k tomu, aby se otevřeli. Je to jakoby se koukali přes kaleidoskop a mysleli si, že vidí jak věci jsou.
Víra v Boha a Ježíše pro mě byla jako koukání se přes kaleidoskop. Díky Učení Buddhy jsem kaleidoskop odložil a uviděl pravdu.

Jen sdílím své pocity.
:what:


Sarano, díky

Obrázek
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11251
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09


Zpět na Mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron