Jak Mluvit Moudře

Jak Mluvit Moudře

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 25. črc 2018 11:28:10

Co myslíš, čtenáři.

Je moudrá mluva oceněná všemi lidmi?

Není. Je oceněná pouze moudrými lidmi.

Ale je také spousta stupňů moudrosti. Celá škála - od hlouposti až po Osvícení.

Pokud se chceme úspěšně s někým domluvit, je třeba pochopit jejich "stupeň moudrosti" a podle toho se s nimi bavit. Pokud bychom mluvili "moudře" s hlupákem, asi by nám neporozuměl. Pokud bychom mluvili hloupě s mudrcem, asi by nám také nerozuměl - a nebo by s námi nechtěl mluvit.

Je tedy třeba vědět, jaký budou mít má slova důsledek na toho, ke komu mluvím. Pomůžou mu, aby byl lepším člověkem? A nebo mu nepomůžou? Snažíme se být všímaví a dobře si rozmyslet, než něco řekneme - abychom zvýšili pravděpodobnost, že naše slova druhému pomohou.

Tak to dělal Buddha, a radil svým žákům, aby to tak také dělali.

A i přesto, mnoho lidem se nelíbilo, že Buddha mluvil takovým způsobem, jakým mu druzí rozuměli, jakým druzí dosáhli pokroku na Cestě. Například, když za Buddhou přišli rodiče s jejich krásnou dcerou Mágandijou (nejkrásnější v dalekém okolí), oblékli jí do svatebního oděvu, a přišli Buddhu překvapit, že mu jí dají za ženu.

A Buddha jim vysvětlil -
‘‘Disvāna taṇhaṃ aratiṃ ragañca,
Nāhosi chando api methunasmiṃ;
Kimevidaṃ muttakarīsapuṇṇaṃ,
Pādāpi naṃ samphusituṃ na icche’’ti.


"Viděl jsem Chtivost, Touhu, i Chtíč (tři dcery Pokušitele),
a ani tehdy ve mě nevyvstala dychtivost po souloži.
Co je tohle za tělo, plné moči a fekálií,
nechtěl bych se ho dotknout ani chodidly."
[Dhammapada Komentář k verši č.21]


Mágandijá se rozhněvala, ale její rodiče dosáhli Osvícení právě tehdy a tam.

Slečinka se za Buddhova slova chytla, a rozhodla se Buddhovi pomstít. Nakonec, když upálila Buddhovu žákyni (tehdy královnu Sámávatí) i s jejím královským doprovodem, byla králem potrestána. Královský kat jí usekával kousky masa z jejího těla, a ona je musela jíst.

Pro Buddhu existuje pouze mluva, která vede druhého k Osvícení, a pak mluva, která druhého k Osvícení nevede. Je třeba si uvědomit, že Buddha není omezený hranicemi tohoto jednoho, pomíjivého života. Buddha přemýšlí v rámci celého Koloběhu Zrozování, miliónů, biliónů životů v minulosti a případně v budoucnosti (pro ty, kdo by nedosáhli Osvícení a ze zrozování se neosvobodili). Přestože Mágandijá musela podstoupit královské mučení, které následovalo po její reakci na Buddhova slova, je velice pravděpodobné, že si později uvědomila, že mstít se Buddhovi za nepříjemný didaktický styl nevede k úspěšné budoucnosti.

-----------------------------------------------------------------

Buddhův bratranec Dévadatta se celý život snažil poukázat na to, že je v (čemkoliv) lepší, než jeho mladší bratranec (princ Gótama). To se mu ale nedařilo. Když se princ Gótama stal Buddhou, protože se to zdálo být nejlepším řešením na přirozenost života, požádal Dévadatta Buddhu o svolení být mnichem. Dévadatta se stal mnichem, žákem Buddhy, a poctivě meditoval. Když dosáhl několika nadpřirozených schopností tak poprosil Buddhu, jestli by mohl vést Buddhovu Společnost Mnichů po Buddhově smrti. A tehdy mu Buddha odpověděl -

"Proč bych přenechával Společenství Mnichů pojídači plivanců jako jsi ty?"

[Komentáře vysvětlují, že Dévadatta byl "pojídačem plivanců" metaforicky - jedl a užíval darů, o které si sám (nevhodně) požádal, nebo které dostal nevhodným, nespravedlivým způsobem.]
[Vinaja Pitaka - Čúlavagga - Sanghabhedakakamma - Pakásaníjakamma]


Dévadattovi se Buddhův nepřijemný didaktický styl nelíbil, a tak se rozhodl Buddhu zabít. Ne, ne zenově. Skutečně. Svým rozhodnutím ztratil všechny nadpřirozené schopnosti. Taková je přirozenost mysli - se zlobou vůči eticky žijícímu, osvícenému člověku (ať už na Cestě nebo v Cíli) se ztrácí jakákoliv meditační dosažení. Dévadatta poslal na Buddhu lučištníky, aby Ho zabili. Buddha všechny ty lučištníky, než by Ho stačili zabít, obrátil na Své Učení a přijal je do Společenství Mnichů jakožto mnichy. Pak se Dévadatta pokusil svrhnout na Buddhu velký kámen ze skály. Ten se při pádu rozštěpil, a kromě malého kousku, který poranil Buddhovu nohu, na Buddhu nic nespadlo. Nakonec Dévadatta přesvědčil několik mnichů, že je (on sám) lepší než Buddha, a že mají být žákem Dévadatty, ne Buddhy. Žáky odvedl, ale následovali za ním Buddhovi jiní žáci, kteří ty původní žáky zase přivedli zpět k Buddhovi - při tom, co Dévadatta spal. (Spát je známka nevšímavosti, neosvícení. Plně Osvícení lidé jsou všímaví 24 hodin denně, nikdy nespí.) Když si Dévadatta uvědomil, že jsou jeho žáci pryč, začal zvracet teplou krev. Chtěl se s Buddhou setkat aby se mu omluvil, ale to mu jeho kamma (přirozenost následků původních činů) nepovolila. Otevřela se pod ním zem. Když ho zem (peklo) polykalo, vyslovil svou důvěru v Buddhu, a svou úctu a odevzdání.

A za to, že tak oddaně projevil úctu k Buddhovi, až si odtrpí následky svých činů v pekle, zrodí se jakožto člověk, a sám dosáhne buddhovství. Alespoň to tak řekl Buddha, když mu jeho žáci oznámili co se stalo.

Může tedy Buddha za to, že se Dévadatta dostal do pekla tím, že Dévadattu ordinoval za mnicha? Buddhovi nejde o jeden život. Buddha vidí milióny, bilióny minulých životů, jeden život pro Buddhu nemá význam. Dévadatta se stal mnichem, nadělal spoustu neplechy, ale až si odtrpí za své činy v pekle zrodí se jako člověk, dosáhne konečného Osvícení, a tím se vymaní z pekel i všeho trápení na pořád.

-----------------------------------------------------------------

Jednoho dne navštívil Buddhu Kési, chovatel koní. Buddha se ho zeptal, jak své koně trénuje. Kési tedy odpověděl -

"Ó Vznešený, trénuji své koně po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém."

"Chovateli koní, když tě kůň neposlechne při tom, co jej trénuješ po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém, co pak děláš?"

"Pokud mě, Vznešený, kůň neposlechne při tom, co jej trénuji po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém, tak ho zabiji. A proč? Protože by zneuctil mou pověst chovatele.

Vznešený je nepřekonatelným chovatelem lidí. Jak ale Vznešený lidi trénuje?"

"Kési, trénuji lidi po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém. A tady, Kési, "po dobrém" znamená, (že jim vysvětluji) - toto je dobré chování na úrovni těla, takové jsou následky dobrého chování na úrovni těla, toto je dobré chování na úrovni mluvy, takové jsou následky dobrého chování na úrovni mluvy, toto je dobré chování na úrovni mysli, takové jsou následky dobrého chování na úrovni mysli, takoví jsou bohové, takoví jsou lidé. A tady, Kési, "po zlém" znamená, (že jim vysvětluji) - toto je špatné chování na úrovni těla, takové jsou následky špatného chování na úrovni těla, toto je špatné chování na úrovni mluvy, takové jsou následky špatného chování na úrovni mluvy, toto je špatné chování na úrovni mysli, takové jsou následky špatného chování na úrovni mysli, takové je peklo, takový je svět zvířat, takový je svět duchů."

"Vznešený, když tě člověk neposlechne při tom, co jej trénuješ po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém, co pak děláš?"

"Pokud mě, Kési, člověk neposlechne při tom, co jej trénuji po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém, tak ho zabiji."

"Vznešený, není ale vhodné, aby Vznešený zabíjel živé bytosti."

"Zabiji ho, Kési. Je to pravda. Není vhodné, aby Štastný zabíjel živé bytosti. Pokud ale není možné člověka trénovat po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém, pak se Štastný domnívá, že by k němu neměl Štastný mluvit, a i ti, kdo jsou moudří a ctihodní se domnívají, že by k němu neměli mluvit. A vskutku, Kési, (takto) je člověk zabitý v tréninku ušlechtilých, když se Štastný domnívá, že by k němu neměl mluvit, a když se ti, kdo jsou moudří a ctihodní, domnívají, že by k němu neměli mluvit."

[Anguttara Nikája 4 - Kési Sutta]


-----------------------------------------------------------------

A co mniši? Jak učil Buddha mnichy, jak by měli mluvit?

Buddha vysvětlil, že jsou čtyři vlastnosti mluvy - pravdivá/nepravdivá, užitečná/zbytečná, vyslovená ve správný čas/vyslovená v nesprávný čas, a příjemná/nepříjemná k poslechu.

Mniši by měli mluvit pravdivě, to, co je užitečné, ve správný čas, a tak, aby to bylo příjemné k poslechu. Ale pokud je k tomu dobrý důvod, mohou mluvit i nepříjemně.
(Viz Majjhima Nikája 139. Aranavibhanga Sutta)

K tomu, abychom věděli, zda naše mluva pomůže druhému na jejich Cestě, je třeba znát Cestu, je třeba znát mluvu, je třeba být nepřetržitě prostoupen bezmeznou milující dobrotivostí a je třeba být všímavý.

Pro toho, kdo nezná Cestu, kdo nezná mluvu, kdo není nepřetržitě prostoupen bezmeznou milující dobrotivostí a kdo není všímavý, je třeba mluvit pouze a jen to, co je pravdivé, užitečné, vyslovené ve správný čas, a příjemné k poslechu.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 32
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Jak Mluvit Moudře

Nový příspěvekod nop » stř 25. črc 2018 15:38:45

Jak smutné, když z přání vyvyšovat vzory se dojde až k podrobnostem v tradici a doplňkům, které nejsou možné.
Nevěsta jí své maso, Kwan Jin (Quan Yin) věnuje rodičům ruku, bodhisatva Mandžušri má plamenné meče.
Z legend pak nejsou literární ozdoby.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2487
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Jak Mluvit Moudře

Nový příspěvekod nop » stř 25. črc 2018 16:48:35

Dvojí způsob psaní:
1/ obyčejný:
Libuše se vdala za Přemysla,

2/ ozdobný:
Na nedávné schůzi rady starších Českého kmene na Vyšehradě uplatnil stařešina Chrudoš odlišný výklad dědičného práva a doslal se tak do sporu s Libuší, vedoucí koaličního seskupení Čeští muži a České ženy.
Libuše abdikovala ve prospěch Přemysla, stařešiny z Teplického kmene, výměnou za fúzi obou kmenů a uznání suverenity Českého kmene.
Poselstvo nalezlo Přemysla v Bílině, obětovalo bohům a vyslechlo věštbu, která zajišťovala mír oběma kmenům. Následovala svatba na Vyšehradě a byla dohodnuta celní unie.
V obou kmenech nyní vládne Přemysl jako designovaný vrchní stařešina.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2487
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Jak Mluvit Moudře

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 25. črc 2018 16:59:32

mnich Sarana píše:...vlastnosti mluvy - užitečná/zbytečná, vyslovená ve správný čas/vyslovená v nesprávný čas


Jak vypadá mluva, která je zbytečná a vyslovená v nesprávný čas?

Čím se liší zbytečná mluva od té, která je užitečná?

Čím se liší mluva vyslovená v nesprávný čas od té, která je vyslovená v ten pravý čas?
Návštěvník
 

Re: Jak Mluvit Moudře

Nový příspěvekod mnich Sarana » čtv 26. črc 2018 1:47:31

Zbytečná mluva vyslovená v nesprávný čas -
Povídání o oblíbeném jídle, o oblečení, o ženách/mužích, o politice, o sportu - v době, kdy nevíme kdy by se nám mohlo přihodit neštěstí či smrt, v době, kdy je třeba poctivě pracovat na vlastním Osvícení, tedy kdykoliv.

Zbytečná mluva je mluva, která nám ani přímo ani nepřímo nepomůže na Cestě z Koloběhu Utrpení. Užitečná mluva je ta, která nám přímo nebo nepřímo pomůže na Cestě z Koloběhu Utrpení.

Mluva vyslovená v nesprávný čas je mluva, která by pomohla jindy, ale teď způsobí utrpení a nebo je pouze ztrátou času. Mluva vyslovená ve správný čas je mluva, která pomůže teď (v době vyslovení), a teď způsobí klid, radost, ušetří čas, zabrání utrpení.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 32
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Jak Mluvit Moudře

Nový příspěvekod nop » pát 27. črc 2018 1:27:55

"Pokud mě, Vznešený, kůň neposlechne při tom, co jej trénuji po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém, tak ho zabiji. A proč? Protože by zneuctil mou pověst chovatele.

Vznešený je nepřekonatelným chovatelem lidí. Jak ale Vznešený lidi trénuje?"

"Vznešený, když tě člověk neposlechne při tom, co jej trénuješ po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém, co pak děláš?"

"Pokud mě, Kési, člověk neposlechne při tom, co jej trénuji po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém, tak ho zabiji."

"Vznešený, není ale vhodné, aby Vznešený zabíjel živé bytosti."

"Zabiji ho, Kési. Je to pravda. Není vhodné, aby Štastný zabíjel živé bytosti. Pokud ale není možné člověka trénovat po dobrém, po zlém, po dobrém i po zlém, pak se Štastný domnívá, že by k němu neměl Štastný mluvit, a i ti, kdo jsou moudří a ctihodní se domnívají, že by k němu neměli mluvit. A vskutku, Kési, (takto) je člověk zabitý v tréninku ušlechtilých, když se Štastný domnívá, že by k němu neměl mluvit, a když se ti, kdo jsou moudří a ctihodní, domnívají, že by k němu neměli mluvit."

Mnohý návštěvník Asie by mohl navštívit kláštery, aby načerpal moudrost, ale jak uniknout nebezpečí?
Cestovní kanceláře by měly zaměstnat zkušené delegáty.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2487
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Jak Mluvit Moudře

Nový příspěvekod mnich Sarana » pát 27. črc 2018 1:56:45

Mnohý návštěvník Asie by mohl navštívit kláštery, aby načerpal moudrost, ale jak uniknout nebezpečí?
Cestovní kanceláře by měly zaměstnat zkušené delegáty.


Přečti si ten původní text ještě jednou, prosím. Některé texty je třeba přečíst několikrát, aby jim čtenář dostatečně porozuměl.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 32
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Jak Mluvit Moudře

Nový příspěvekod nop » pát 27. črc 2018 7:23:28

mnich Sarana píše:
Mnohý návštěvník Asie by mohl navštívit kláštery, aby načerpal moudrost, ale jak uniknout nebezpečí?
Cestovní kanceláře by měly zaměstnat zkušené delegáty.


Přečti si ten původní text ještě jednou, prosím. Některé texty je třeba přečíst několikrát, aby jim čtenář dostatečně porozuměl.

Ano, při kulturních rozdílech je to namáhavé. na př.Quan Jin věnovala rodičům svůj náhled ( oči ) a pravou paži (ukázala praxi)
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2487
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha


Zpět na Mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků