"Co se tu chystá?"

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

"Co se tu chystá?"

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 04. črc 2018 3:02:42

Než se podíváme přímo na praxi (trénink) meditace, rád bych nejprve stručně rozvrhl, co můžete od tohoto "Kurzu Meditace" očekávat.

Když mluvím o "meditaci", mám na mysli meditaci, která vede ke svobodě od Trápení.

Co je to "Trápení"? "Trápení" (v učených knihách "utrpení") je zrození (devět měsíců ve vlastní šťávě, a pak porod), nemoci, stárnutí, smrt, když nedostaneme co/koho bychom chtěli, když jsme uvázáni k něčemu/někomu, co/koho nechceme, když se nám nedaří splnit naše očekávání a vůbec celá tato hromada pěti skupin, tj. tělo, pociťování, vnímání, záměry a vědomí.

Když Buddha dosáhl Osvícení, měl z něj velkou radost. Pomyslel si, že by nebylo dobré, aby učil cestu k Osvícení ostatní, protože kvůli jejich závislosti na chtíči a zlobě by Jeho Učení nepochopili. Podle starých spisů, nejstarší z brahmů (vyšších bohů) - Brahma Sahampati - Buddhovu myšlenku znal, a bál se, že by svět ztratil možnost se z Trápení vymanit. "To je konec světa! To je konec světa!" Bědoval. Zmizel ze svého brahmovského světa a objevil se před Buddhou. Upravil si svůj oděv, poklonil se Buddhovi, a poprosil Buddhu, aby učil Cestu z Trápení tak, jak ji Buddha sám objevil.

A Buddha tedy souhlasil.

(Viz Madždžhima Nikája - 26. Pásarási Sutta.)

Meditace je tedy v Buddhismu "Cesta z Trápení." Přestože můžete meditovat pro jakýkoliv jiný důvod, Buddha učil meditaci s tímto jediným - vymanit se z dalších zrození, dosáhnout svobodu od zrození, nemoci, stárnutí, a smrti.

A to je také cílem tohoto "Meditačního Kurzu."

Rád bych v tomto kurzu s Tebou, čtenáři, sdílel, co jsem se naučil během svých deseti let v Asii - čtyři roky na Srí Lance, šest let v Barmě (Myanmaru) - ohledně Cesty vedoucí z Trápení. A třeba to shledáš užitečným, a udělá Ti to radost nejen při čtení, ale i při ozkoušení těch rad, které tu budu popisovat a snad i po tom, když Tě to "zkoušení" podpoří ve šťastném, úspěšném životě.

Učení Buddhy, které jsem se učil na Srí Lance a v Barmě se (jako téměř všechny ostatní školy Buddhismu) pokládá za původní formu buddhismu.
Západní učenci, jako např. Caroline Rhys Davids, pokládají tento "théravádový buddhismus" za nejbližší tomu, co učil historický Buddha. "Théraváda" ("Učení Starších Mnichů") je soubor Buddhova učení a s ním spjatých vysvětlení tak, jak byly nasdíleny hned po Buddhově vyvanutí (smrti) při prvním Buddhistickém Sněmu (Synodu), pěti-sty mnichy, kteří v té době již dosáhli úplného Osvícení.

O "úplném Osvícení" se dozvíte později.

Základem théravádového buddhismu jsou staré spisy "Tipitaka", jejich komentáře, podkomentáře a doplňující spisy - všechny v jazyce Páli.
Pro ty, kdo by se rádi podívali na originální text v Páli, který tu přímo překládám nebo parafrázuji, budu občas zmiňovat názvy knih a kapitol, odkud se mé citace/výtahy berou. A protože bych rád abys mi, čtenáři, rozuměl, budu občas zkoušet jiné české překlady než ty, které se používají v učených knihách. (A sám uvidíš, jestli Ti to k porozumění pomohlo nebo ne.)

A teď tedy k tomu, co jsem slíbil na začátku.

V tomto kurzu si popovídáme o 62 (šedesáti dvou) metodách meditace tak, jak jsou popisovány v théravádových spisech a jak se vysvětlují a cvičí v Barmě. (Nebudu se moc zmiňovat o Srí Lance, protože původní Srí Lanský buddhismus se vytratil ve středověku. Co je na Srí Lance dnes je buď verze barmská nebo thajská.)

Cesta ke svobodě od nejjemnějších stupňů chamtivosti, zloby a zaslepenosti sestává z Osmičlenné Stezky. (1) Správný názor a (2) správné myšlení jsou ve skutečnosti "moudrost", která je zapotřebí před začátkem meditace ale také se rozvíjí s postupem meditační praxe. Součástí správného názoru je vědět, že meditujeme pro to, abychom se osvobodili z Trápení. Správné myšlení je nenásilné, dobrotivé, milující smýšlení a také ochota zanechat: neulpívat ani na materiálním vlastnictví, ani na jevech či kvalitách mysli. (3) Správná mluva, (4) správné jednání, (5) správné živobytí zajišťují chování, které podporuje klid, vzájemnou důvěru a harmonii. (6) Správné úsilí je úsilí, které vede k odstranění nedovedných (nedobrých) záměrů a k rozvoji dovedných (dobrých) záměrů. Dovedné záměry jsou ty, které rozvíjí štědrost, etické chování a nadvládu nad myslí (meditaci). (7) Správná všímavost je nezaujaté pozorování přítomného okamžiku. (8) Správné soustředění je zaměřování mysli na předmět nebo přítomnost, které zmírňuje nebo odstraňuje chtíč, zlobu, lenost, neklid, či pochybovačnost.

V krátkosti vysvětlím prvních pět členů Osmičlenné Stezky, a pak, když bude čtenář správně "připravený", pustím se do tajů různých meditačních technik společně s výhodami, které přináší.

V Théravádě rozlišujeme meditaci soustředění a meditaci vhledu.
1. Meditace soustředění (samatha) je upínání mysli k jednomu jednoduchému předmětu nebo skupině předmětů. Mysl se na předmětu ustálí (neběhá za jinými předměty), uklidní a zmocní. (Vysvětlíme si 40 předmětů meditace soustředění. Soustředění se na nádech-a-výdech" je jeden z nich.)
2. Meditace vhledu (vipassaná) je nezaujaté pozorování těla nebo mysli. (Vysvětlíme si 22 způsobů, jak "se" pozorovat. Nezaujaté pozorování nádechu-a-výdechu je jeden z nich.)

Co tu píši přináší prospěch mě, protože si připomínám, co znám nebo co jsem znal.
Rád bych, aby mé psaní přinášelo prospěch i Tobě, čtenáři.

A proto, pokud něčemu nerozumíš, tak se, prosím, zeptej. Nebude to pouze pro Tebe. Protože to tu bude vysvětlené v odpovědi, budou si to moci přečíst i ostatní a tak i porozumět.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 96
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: "Co se tu chystá?"

Nový příspěvekod Pelvan » úte 16. říj 2018 12:28:00

Ahoj Sarano

mnich Sarana píše:V Théravádě rozlišujeme meditaci soustředění a meditaci vhledu.
1. Meditace soustředění (samatha) je upínání mysli k jednomu jednoduchému předmětu nebo skupině předmětů. Mysl se na předmětu ustálí (neběhá za jinými předměty), uklidní a zmocní. (Vysvětlíme si 40 předmětů meditace soustředění. Soustředění se na nádech-a-výdech" je jeden z nich.)
2. Meditace vhledu (vipassaná) je nezaujaté pozorování těla nebo mysli. (Vysvětlíme si 22 způsobů, jak "se" pozorovat. Nezaujaté pozorování nádechu-a-výdechu je jeden z nich.)


Jak se liší soustředění se na nádech-a-výdech od nezaujatého pozorování nádechu-a-výdechu?
Jedná se u "soustředění se" vlastně o "zaujaté pozorování"?
Čím se liší zaujaté pozorování od nezaujatého pozorování?
Co je princip nebo podstata toho zaujetí nebo nezaujetí?

Děkuji a zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 835
Registrován: úte 27. srp 2013 16:54:14

Re: "Co se tu chystá?"

Nový příspěvekod mnich Sarana » úte 16. říj 2018 14:58:54

Soustředění odmítá jakýkoliv jiný předmět. Je to jako když šíp letí k terči - přímo rovně (jak jen může), nikam jinam.

Vhled přijímá kterýkoliv jiný předmět a zkoumá jej. Je to jako když se rozvítí světlo - jde všude.

Při praxi vhledu na dech se pozoruje dech v případě, že v mysli nevyvstává žádný jiný předmět. Pokud vyvstane jakýkoliv jiný předmět než dech, tak je třeba jej přijmout a pozorovat jeho charakter.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 96
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: "Co se tu chystá?"

Nový příspěvekod Pelvan » stř 17. říj 2018 14:11:05

Ahoj Sarano


mnich Sarana píše:Soustředění odmítá jakýkoliv jiný předmět. Je to jako když šíp letí k terči - přímo rovně (jak jen může), nikam jinam.

Vhled přijímá kterýkoliv jiný předmět a zkoumá jej. Je to jako když se rozvítí světlo - jde všude.


Pelvan píše:Co je principem nebo podstatou toho zaujetí nebo nezaujetí?


Mluvíme oba o tom samém jinými slovy.
Jde mi o podstatu toho zaujetí při pozorování nějaké činnosti.

Pokud bych se zabýval například pro názornost jízdou na kole a byl začátečník.
Mohl bych se pokusit jet na tom kole nezaujatě?
Mohl, určitě, ale hned bych potom asi spadl.
Pro začátečníka je tedy vhodné použít tu první metodu zaujatého pozorování a provádění činnosti,
Ta druhá metoda je vhodná až pro pokročilého adepta, který má již zažité určité automatizmy a proto si hned na tom kole nenatluče, když myslí na něco jiného.
Takže by bylo rozumné a poctivé sem napsat, že se nejdříve budeme zabývat tím zaujatým pozorováním činnosti a to nezaujaté si necháme na někdy jindy, na později, možná na napřezrok nebo to budeme řešit až někdy v příštím životě.

Takže jsem pro to, bavit se zde zatím pouze o meditaci soustředění a vhled zatím nechat stranou naší pozornosti.

mnich Sarana píše:1. Meditace soustředění (samatha) je upínání mysli k jednomu jednoduchému předmětu nebo skupině předmětů. Mysl se na předmětu ustálí (neběhá za jinými předměty), uklidní a zmocní. (Vysvětlíme si 40 předmětů meditace soustředění. Soustředění se na nádech-a-výdech" je jeden z nich.)


Soustředění na dech je výborná věc, ale mimochodem by se mělo psát soustředění na výdech a nádech.
V hatajóze nás Honza Čupera před cca 40 lety učil o "prvenství výdechu". Výdech je mnohem důležitější než nádech a proto by měl být zmiňován nejdříve. Při stresu je porušen nejprve výdech a pak bývá narušen i rytmus dechu. Dávám pár příkladů:
"Zatajil jsem leknutím dech."
"Nenechají nás ani vydechnout."

Jak správně dýchat při soustředění se na výdech-a-nádech?


To je další moje otázka a zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 835
Registrován: úte 27. srp 2013 16:54:14

Re: "Co se tu chystá?"

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 17. říj 2018 17:35:45

V kurzu, který (z různých důvodů) zatím váhám jestli tu opravdu budu publikovat, vysvětluji meditaci vhledu a soustředění na základě doporučení, která jsem se naučil od velkých meditačních mistrů na Sri Lance a v Barmě, a hlavně na základě doporučení Buddhy tak, jak jej známe z našich spisů.

Buddha nejčastěji doporučuje soustředění a pak vhled, ale znám spoustu meditujících kteří jsou schopni začít vhledem - a naše spisy tu možnost také popisují. Nedává to moc smysl, ale je to tak. Různí lidé mají různé schopnosti.

Meditace na nádech a výdech se jmenuje nádech a výdech protože je to překlad z Buddhova slova - ánápánassati - ána je nádech a apána je výdech. ána+apána = ánápána. Sati je všímavost.

Buddha ale, alespoň podle mého názoru, učil meditaci na nádech a výdech spíše jako celistvý jev těla, spíše než nějaké pociťování na určitém místě. Nejprve se nadechneme abychom měli vzduch, a pak jej vydechneme. Je to trochu jako se slepicí a vejcem - kdo byl dřív - ale jistě přijmeš, že při zrození z matčina lůna začínáme nádechem, pak teprve pokračujem výdechem. Život (alespoň podle tradiční víry) končí výdechem. Pozorujeme nádech a výdech jakožto podmínku života.

Víc detailů k nádechu a výdechu bych rád poskytl během tohoto kurzu. Konkrétní instrukci mohu poskytnout e-mailem na monksarana at gmail dot com nebo mnohem lépe, pokud bys přišel k nám a rozhodl se meditovat v našem klášteře.

Měj se krásně,
mS
mnich Sarana
 
Příspěvky: 96
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: "Co se tu chystá?"

Nový příspěvekod Pelvan » sob 20. říj 2018 18:41:04

Ahoj Sarano

mnich Sarana píše:Buddha nejčastěji doporučuje soustředění a pak vhled, ale znám spoustu meditujících kteří jsou schopni začít vhledem - a naše spisy tu možnost také popisují. Nedává to moc smysl, ale je to tak. Různí lidé mají různé schopnosti.


Pokud je tomu tak, že lze začít čímkoli, mohly by být uvedeny oba způsoby meditace (soustředění i vhled) na dech pod dvěma různými tématy. Každý si tak může vybrat, co mu více vyhovuje.

Se domnívám a zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 835
Registrován: úte 27. srp 2013 16:54:14

Re: "Co se tu chystá?"

Nový příspěvekod mnich Sarana » sob 20. říj 2018 23:22:43

Je to tak, vysvětluji meditaci na dech jakožto dvě rozdílné techniky meditace. V součtu 62 druhů meditace je jedním druhem dech jakožto koncentrace a jiným druhem dech jakožto vhled. :-)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 96
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22


Zpět na Meditační kurz

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron