Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod miroslav » pon 12. lis 2018 12:00:58

mnich Sarana píše:Pro mě je svoboda od ulpívání, svoboda od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, svoboda ze zrození, stárnutí, nemoci, a smrti velice důležitá a věřím, že ji mohu dosáhnout tento život.


No a když této svody dosáhneš - vnitřní svobody, zjistíš, že na světě je krásně a vzbudí se v tobě soucit s těmi ostatními, kteří zažívají život jako utrpení a mají strach ze smrti. A to je základ Mahjány :)
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 1227
Registrován: čtv 29. kvě 2014 10:33:24

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » pon 12. lis 2018 13:31:43

miroslav píše:
mnich Sarana píše:Pro mě je svoboda od ulpívání, svoboda od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, svoboda ze zrození, stárnutí, nemoci, a smrti velice důležitá a věřím, že ji mohu dosáhnout tento život.


No a když této svody dosáhneš - vnitřní svobody, zjistíš, že na světě je krásně a vzbudí se v tobě soucit s těmi ostatními, kteří zažívají život jako utrpení a mají strach ze smrti. A to je základ Mahjány :)


Podle Buddhy je život utrpení. Saranovi bude zřejmě nepodstatné, co si o tom myslí někdo jiný, protože se chce řídít jen slovy Buddhy. Přínáší mu to pocit štěstí.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1674
Registrován: čtv 15. zář 2011 9:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » úte 13. lis 2018 10:50:07

Já mám takový pocit, že jste si nepřečetli celé, co jsem napsal.

Co píšete mi přijde nenapsatelné pokud by jste četli co jsem tady na Poradně napsal a vysvětlil.

Plánuji ale psát dál. Věřím, že pokud si přečtete co jsem napsal napočátku tohoto diskuzního vlákna, a také pokud budete dál číst, co v následujících týdnech napíši, tak mi porozumíte.

Kdo nechce porozumět, nikdy neporozumí.
(Tady na Poradně si to ověřuji znovu a znovu...)


Ještě mi není jasné, čeho chceš vlastně dosáhnout. Věčný pobyt v Buddhistickém nebi?


Chtěl bych dosáhnout naprosté svobody od tendencí chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 141
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » úte 13. lis 2018 15:36:40

mnich Sarana píše:Já mám takový pocit, že jste si nepřečetli celé, co jsem napsal.



Ještě mi není jasné, čeho chceš vlastně dosáhnout. Věčný pobyt v Buddhistickém nebi?


Chtěl bych dosáhnout naprosté svobody od tendencí chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti.


Aha, nechceš už nikdy přijít do pekla, jehož úděsná muka si neustále barvitě představuješ. Zřejmě to myslíš vážně. Podivný buddhismus. S tím strašením peklem jsem se setkala v buddhismu jen u tebe. Připadá mi to archaicky primitivní a nedovedu si představit, jaký typ lidí se tím může cítit být přitahován. :what:
Petra
 
Příspěvky: 1674
Registrován: čtv 15. zář 2011 9:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » úte 13. lis 2018 15:50:41

mnich Sarana píše:Buddha tedy učí cestu z utrpení, tj. cestu z opětovného zrozování, Cestu, která je završena věčným klidem.


Mohl bys, prosím tě, vysvětlit, co je tím konkrétně míněno?
Neexistence?
Věčná existence v klidu nebe?
Kdo bude prožívat ten věčný klid a kde?

A jak to bylo s Buddhou? Neumřel? Byl v tom věčném klidu, i když byl v těle plném fekáli a moči? Těšil se, že už se nikdy nezrodí? Jak mohl dosáhnou Buddhovství, když nežil celý život jako mnich?

Jestli to nemůžeš vysvětlit, tak to zapomen.
Já si na takovéto: "Musíš věřit!" nepotrpím.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1674
Registrován: čtv 15. zář 2011 9:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » úte 13. lis 2018 16:35:34

mnich Sarana píše:.

Kdo nechce porozumět, nikdy neporozumí.


Tohle je takový "argument" , který se dá použít na cokoliv. Třeba, když ti katolík povídal o duši a Bohu - a ty jsi je nemohl najít :D , tak ti na to mohl také říct: Kdo nechce porozumět, nikdy neporozumí.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1674
Registrován: čtv 15. zář 2011 9:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod miroslav » úte 13. lis 2018 20:25:27

mnich Sarana píše:Já mám takový pocit, že jste si nepřečetli celé, co jsem napsal.

Co píšete mi přijde nenapsatelné pokud by jste četli co jsem tady na Poradně napsal a vysvětlil.


Tobě to přijde nenapsatelné, ale světe div se - přesto je to napsané, přesto, co jsi na Poradně napsal a vysvětlil. :confused:

Takový je život, a pokud z něj chceš utéci, tak netřeba něco psát a raději si sednout, odpoutat se od všeho, zejména od svých závislostí, potřeb, mysli, dechu, těla, vědomí, existence a neztrácet čas nějakým psaním a vysvětlováním.
:)
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 1227
Registrován: čtv 29. kvě 2014 10:33:24

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 14. lis 2018 1:38:11

Mohl bys, prosím tě, vysvětlit, co je tím konkrétně míněno?
Neexistence?
Věčná existence v klidu nebe?
Kdo bude prožívat ten věčný klid a kde?


V konvenční rovině je to ten, kdo se z neklidu vymanil. V ultimátní nikdo.
Poněvadž nikdo nikdy nebyl, je pouze nevědomost, dochází skrze pochopení přirozenosti k odstranění nevědomosti, a tím k vykořenění příčin k novému vyvstávání.

A jak to bylo s Buddhou? Neumřel? Byl v tom věčném klidu, i když byl v těle plném fekáli a moči? Těšil se, že už se nikdy nezrodí? Jak mohl dosáhnou Buddhovství, když nežil celý život jako mnich?


Buddha vysvětlil, že jeho existence/neexistence po smrti není otázkou, na kterou lze odpovědět před tím, než se tazatel sám vymaní z nevědomosti.
Vysvětlil, že hledat odpověď na takovéto otázky by bylo jako hledat lučištníka, který zasáhl tazatele šípem, ještě než by tazatel ten šíp z těla vytáhl a ošetřil jím způsobenou ránu.

Jestli to nemůžeš vysvětlit, tak to zapomen.


Nevím, jestli to mohu vysvětlit. Ale rád se cvičím ve vyjadřování toho, co jsem poznal a co mi pomohlo.

Já si na takovéto: "Musíš věřit!" nepotrpím.


Já právě mám rád na Buddhově učení, že ničemu věřit nemusím. Mohu si ozkoušet jeho učení, sám si vyzkoušet, jestli něco jako "Osvícení" existuje ještě před smrtí. Co právě jsem si všimnul, že je pro některé čechy těžké pochopit, že by Osvícení bylo možné před smrtí, tj. žít dále mnoho a mnoho let i po Osvícení, i po dosažení ultimátní roviny, i po dosažení Nibbány. Jedná se o zbytkovou kammu, která Osvíceného drží ve světě vyvstávání a zanikání. Protože se ale žádná nová kamma nevytváří, a protože došlo k odstranění kammy-která-určuje-příští-život, "vyvane" Osvícený v moment smrti, bez dalšího zrození.

Nebyl jsem schopný nalézt jiné náboženství, kde bych se mohl stát Ježíšem Kristem, nebo Mohamedem, nebo Zarathuštrou ještě v tomto životě, skrze učení JK/M/Z s povzbuzením, že je to možné, že je to dobré, že to vede ke štěstí a spokojenosti v tomto životě i po něm. Pouze v Buddhismu jsem nalezl učení, skrze které mohu dosáhnout té samé moudrosti jako Buddha sám dosáhl, ještě v tomto životě, před smrtí, pro dobro mé a ostatních v tomto životě i po tomto životě, a dokonce být schopný sdílet to, čeho jsem dosáhl s ostatními a podpořit ostatní na Cestě.

Není třeba věřit. Buddha vysvětlil, že jedna z vlastností jeho Učení je, že zve "přijít a vidět" (éhi-passikó). Není třeba věřit v peklo. Stačí meditovat a navštívit svět pekla sám, nikoliv pouze myslí, ale i tímto konkrétním tělem. Buddha svým fyzickým tělem navštívil všechny materiální světy, od pekla počínaje po nejvyšší Čistý Příbytek (svět brahmů). Ale to není záležitost k víře. Buddha v detailech vysvětlil jak je možné dosáhnout nadpřirozené schopnosti, díky níž si může poctivý meditující ověřit a poznat všechno, co Buddha učil.

Tobě to přijde nenapsatelné, ale světe div se - přesto je to napsané, přesto, co jsi na Poradně napsal a vysvětlil.


Když napíši, že mi něco "přijde", sdílím své pocity. Rád se cvičím v upřímnosti a otevřenosti. To ale samozřejmě neznamená, že jsou všechny mé pocity správné.

Takový je život, a pokud z něj chceš utéci, tak netřeba něco psát a raději si sednout, odpoutat se od všeho, zejména od svých závislostí, potřeb, mysli, dechu, těla, vědomí, existence a neztrácet čas nějakým psaním a vysvětlováním.


Je také možné nemít touhu ze života utéci a i přesto si sednout a odpoutat se od všeho.
Je také možné se vylepšovat v jednání s druhými, cvičit se ve skromnosti, trpělivosti, a chápání druhého psaním a vysvětlováním a do toho ještě se odpoutat od všeho, i svých závislostí, potřeb, mysli, dechu, těla, vědomí, i existence.

Mám ještě hodně co se sebou dělat, ale také věřím, že je moudré přijmout pozvání druhého ke sdílení svých zkušeností a znalostí, které mi pomohly na mé Cestě.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 141
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Jana » stř 14. lis 2018 7:43:26

mnich Sarana píše:
...rád se cvičím ve vyjadřování toho, co jsem poznal a co mi pomohlo...


Díky, teoreticky by tohle mohlo být tím, co může prohlubovat vzájemné porozumění a co by mohlo pomoci těm, kteří pomoc hledají.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11166
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod dodo » stř 14. lis 2018 11:57:50

mnich Sarana píše:
...Jinými slovy, čemu následovníci Mahájány říkají "Osvícení" není odpoutáním se od ulpívání, není to svobodou od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti - a tudíž se (v Théravádovém smyslu) se nejedná o Osvícení, které učil Buddha Gótama.

Další důvod proč se nedomnívám, že bych měl důvěřovat učení Mahájány je ten, že v Mahájáně není možné dosáhnout svobody od zrození, stárnutí, nemoci, a smrti. Kdyby toho následovník Mahájány dosáhl, byl by považován za sobce. Pokud by někdo dosáhl osvícení aniž by se před tím stal Buddhou a pomohl statisícům k osvícení, pak by byl v Mahájáně považován za sobce. A tak v Mahájáně nikdo není osvícený, protože se všichni snaží stát Buddhou. To je samozřejmě (na první pohled) hezké, ale znamená to tedy, že v Mahájáně není nikdo osvícený. A proto... neznají cestu k osvícení, poněvadž ji nikdo správně nenásleduje (a nesmí následovat!)...


Sarana, je mi veľmi sympaticá Tvoja úprimnosť a snaha s akou pristupuješ k učeniu Théravádového Buddhizmu a jeho približovaní a vysvetľovaní ostatným. Nemôžem ale nereagovať na Tvoj príspevok o Mahájánovom Buddhizme.
S tým čo tu píšeš o učení Mahájány nemôžem súhlasiť. Považujem to za povrchné a preto nesprávne pochopenie tohto učenia. Netuším kde a ako si naň nadobudol takýto zkreslený pohľad, ale štúdiom Mahájanských textov to byť určite nemohlo, preto sem z nich uvediem zopár poukazov, pre trochu viac správneho pochopenia.


Mahájánské texty
„Tyto stránky jsou výběrem z Knihy zlatých předpisů, z jednoho z oněch děl, která byla vložena do rukou žáků mystiky na Východě...“
H.P. Blavacká

- Jaký to však mají smysl svaté svitky, které tě nutí, abys řekl:

- „Óm, věřím, že ne všichni arhatové klidí sladké ovoce na stezce nirvány.

- Óm, věřím, že ne všichni buddhové vstoupili do nirvány-dharmy.

- Vždyť na Stezce árja nejsi již sótapatti, ale jsi bódhisattvou. Proud je překročen. Je pravda, že máš právo na roucho dharmakáji; ale sambhógakája je větší než ten, kdo vstoupil do nirvány, a ještě větší je nirmánakája — buddha soucitu.

- Teď skloň hlavu a dobře naslouchej, ó bódhisattvo. Sám spasen budeš poslouchat, jak pláče celý svět?

- Teď jsi slyšel, co bylo řečeno.

- Dosáhneš sedmého stupně a projdeš branou konečného poznání, ... — chceš-li být tathágatou, jdi ve šlépějích svého předchůdce. Zůstaň nesobeckým až do konce, jenž konce nemá.

- Jsi osvícen — vol si svou cestu!

Z uvedeného je teda zrejmé, že Mahájánový buddhista môže voliť. Môže byť považovaný za sebca iba vtedy, ak prejde bránou najvyššieho, konečného poznania ako sám spasený, neberúc ohľad na trpiace bytosti, ktoré zaostali za ním. Volí teda po smrti, slávu stavu Nirmánakája – Buddhu súcitu. Stavu na rozhraní samsára a nirvány, naplňajúc kvalitami tohto stavu stvorené, k ochrane a dobru všetkých bytostí, až do onoho konca, ktorý konca nemá. To jest, v bezčasnosti tohto transcendentného stavu.

Tým je zbavený aj poslednej formy zaslepenosti a chamtivosti o ktorej často píšeš a o ktorej hovoril aj Buddha Gautama.

Zdrž sa prosím hodnotenia učenia Mahájány a iných duchovných smerov, dokiaľ si sa s nimi neoboznámil aspoň do takej miery, ako si sa oboznámil s učením Théravádového Buddhizmu, lebo iste mi dáš za pravdu, že Tvoj popis nemôže byť potom iný ako neobjektívny a preto možno aj zavádzajúci, čo určite robiť nechceš.

Tvoje príspevky k Therávádovému Buddhizmu ale určite neodmietam. Naopak, veľmi rád ich čítam a nechávam sa nimi poučiť.

Maj sa krásne.
dodo
 
Příspěvky: 542
Registrován: stř 01. črc 2015 1:01:01

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » stř 14. lis 2018 12:28:03

mnich Sarana píše:
Mohl bys, prosím tě, vysvětlit, co je tím konkrétně míněno?
Neexistence?
Věčná existence v klidu nebe?
Kdo bude prožívat ten věčný klid a kde?


V konvenční rovině je to ten, kdo se z neklidu vymanil. V ultimátní nikdo.
Poněvadž nikdo nikdy nebyl, je pouze nevědomost, dochází skrze pochopení přirozenosti k odstranění nevědomosti, a tím k vykořenění příčin k novému vyvstávání.

A jak to bylo s Buddhou? Neumřel? Byl v tom věčném klidu, i když byl v těle plném fekáli a moči? Těšil se, že už se nikdy nezrodí? Jak mohl dosáhnou Buddhovství, když nežil celý život jako mnich?


Buddha vysvětlil, že jeho existence/neexistence po smrti není otázkou, na kterou lze odpovědět před tím, než se tazatel sám vymaní z nevědomosti.
Vysvětlil, že hledat odpověď na takovéto otázky by bylo jako hledat lučištníka, který zasáhl tazatele šípem, ještě než by tazatel ten šíp z těla vytáhl a ošetřil jím způsobenou ránu.


Ano, je to nepopsatelné. Vše, co jsi zde napsal, odpovídá tomu, co zde ve foru nazýváme "probuzení".

mnich Sarana píše:
Jestli to nemůžeš vysvětlit, tak to zapomen.


Nevím, jestli to mohu vysvětlit. Ale rád se cvičím ve vyjadřování toho, co jsem poznal a co mi pomohlo.


To je dobře, protože z vlastní zkušenosti vím, že to není snadné popsat, co je poznáváno.

mnich Sarana píše:Já právě mám rád na Buddhově učení, že ničemu věřit nemusím. Mohu si ozkoušet jeho učení, sám si vyzkoušet, jestli něco jako "Osvícení" existuje ještě před smrtí. Co právě jsem si všimnul, že je pro některé čechy těžké pochopit, že by Osvícení bylo možné před smrtí, tj. žít dále mnoho a mnoho let i po Osvícení, i po dosažení ultimátní roviny, i po dosažení Nibbány. Jedná se o zbytkovou kammu, která Osvíceného drží ve světě vyvstávání a zanikání. Protože se ale žádná nová kamma nevytváří, a protože došlo k odstranění kammy-která-určuje-příští-život, "vyvane" Osvícený v moment smrti, bez dalšího zrození.


Zde ve foru to ví snad už každý, že je možné dosáhnout osvícení/probuzení před smrtí. Podle mne ale plnou probuzenost dosahuje jen málokdo - tedy zcela vyjímečně.

mnich Sarana píše:Nebyl jsem schopný nalézt jiné náboženství, kde bych se mohl stát Ježíšem Kristem, nebo Mohamedem, nebo Zarathuštrou ještě v tomto životě, skrze učení JK/M/Z s povzbuzením, že je to možné, že je to dobré, že to vede ke štěstí a spokojenosti v tomto životě i po něm. Pouze v Buddhismu jsem nalezl učení, skrze které mohu dosáhnout té samé moudrosti jako Buddha sám dosáhl, ještě v tomto životě, před smrtí, pro dobro mé a ostatních v tomto životě i po tomto životě, a dokonce být schopný sdílet to, čeho jsem dosáhl s ostatními a podpořit ostatní na Cestě.

Lidé jsou různí, rozdílní, a proto existuje tolik náboženství a cest, aby si každý mohl pro sebe najít tu pravou. Při zkoumání všech náboženstvích a duchovních cest se zjistí, že ve své nejhlubší podstatě vedou ke stejnému cíli - povrchně, laicky samozřejmě ne - tam obvykle spíš dochází k zneužívání.

mnich Sarana píše:Není třeba věřit. Buddha vysvětlil, že jedna z vlastností jeho Učení je, že zve "přijít a vidět" (éhi-passikó). Není třeba věřit v peklo. Stačí meditovat a navštívit svět pekla sám, nikoliv pouze myslí, ale i tímto konkrétním tělem. Buddha svým fyzickým tělem navštívil všechny materiální světy, od pekla počínaje po nejvyšší Čistý Příbytek (svět brahmů). Ale to není záležitost k víře. Buddha v detailech vysvětlil jak je možné dosáhnout nadpřirozené schopnosti, díky níž si může poctivý meditující ověřit a poznat všechno, co Buddha učil.


Naštěstí - pro mne - existují duchovní cesty, které se bez pekla zcela obejdou.
Ale nepochybuji, že na "druhé úrovni pozornosti" (podle mé duchovní cesty) je možné najít zcela všechno. Tedy, kdo má o to zájem.

mnich Sarana píše:Když napíši, že mi něco "přijde", sdílím své pocity. Rád se cvičím v upřímnosti a otevřenosti. To ale samozřejmě neznamená, že jsou všechny mé pocity správné.

Je také možné se vylepšovat v jednání s druhými, cvičit se ve skromnosti, trpělivosti, a chápání druhého psaním a vysvětlováním a do toho ještě se odpoutat od všeho, i svých závislostí, potřeb, mysli, dechu, těla, vědomí, i existence.

Mám ještě hodně co se sebou dělat, ale také věřím, že je moudré přijmout pozvání druhého ke sdílení svých zkušeností a znalostí, které mi pomohly na mé Cestě.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1674
Registrován: čtv 15. zář 2011 9:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » stř 14. lis 2018 12:36:53

dodo píše:
Zdrž sa prosím hodnotenia učenia Mahájány a iných duchovných smerov, dokiaľ si sa s nimi neoboznámil aspoň do takej miery, ako si sa oboznámil s učením Théravádového Buddhizmu, lebo iste mi dáš za pravdu, že Tvoj popis nemôže byť potom iný ako neobjektívny a preto možno aj zavádzajúci, čo určite robiť nechceš.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1674
Registrován: čtv 15. zář 2011 9:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » čtv 15. lis 2018 14:05:27

Zdrž sa prosím hodnotenia učenia Mahájány a iných duchovných smerov, dokiaľ si sa s nimi neoboznámil aspoň do takej miery, ako si sa oboznámil s učením Théravádového Buddhizmu, lebo iste mi dáš za pravdu, že Tvoj popis nemôže byť potom iný ako neobjektívny a preto možno aj zavádzajúci, čo určite robiť nechceš.


Přece jsem ale zmínil -
Hlavně je v oblasti předmětu Mahájány trochu komplikací, že je spousta škol Mahájány s různým postojem k různým tezím Buddhova učení, a proto se o souboru škol "Mahájány" nedá diskutovat dostatečně věrohodně. (Protože jakmile oslovím jedno chápání určité záležitosti tak, jak jej učí jedna škola "Mahájány", ihned mluvím proti chápání jiné školy Mahájány.)


Jo, mimochodem... Blavatská není Mahájána, to je přece New Age...

To už jsme úplně někde jinde...
mnich Sarana
 
Příspěvky: 141
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod dodo » čtv 15. lis 2018 23:08:55

mnich Sarana píše:Přece jsem ale zmínil -
Hlavně je v oblasti předmětu Mahájány trochu komplikací, že je spousta škol Mahájány s různým postojem k různým tezím Buddhova učení, a proto se o souboru škol "Mahájány" nedá diskutovat dostatečně věrohodně. (Protože jakmile oslovím jedno chápání určité záležitosti tak, jak jej učí jedna škola "Mahájány", ihned mluvím proti chápání jiné školy Mahájány.)


Jo, mimochodem... Blavatská není Mahájána, to je přece New Age...

To už jsme úplně někde jinde...


:)
Tiež som zmienil:

dodo píše:
Mahájánské texty
„Tyto stránky jsou výběrem z Knihy zlatých předpisů, z jednoho z oněch děl, která byla vložena do rukou žáků mystiky na Východě...“
H.P. Blavacká


Blavacká somzrejme nie je Mahájána. Je ale prekladateľkou zmienenej knihy Zlatých predpisov - Mahájánskych textov.
dodo
 
Příspěvky: 542
Registrován: stř 01. črc 2015 1:01:01

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » pát 16. lis 2018 4:14:17

„Tyto stránky jsou výběrem z Knihy zlatých předpisů, z jednoho z oněch děl, která byla vložena do rukou žáků mystiky na Východě...“
H.P. Blavacká



Blavacká somzrejme nie je Mahájána. Je ale prekladateľkou zmienenej knihy Zlatých predpisov - Mahájánskych textov.


Nepochyboval jsem, že je citace z původního textu Mahájány. Pro informaci ostatním čtenářům jsem zmínil, že Helena není jaksi... eh... ortodoxním zdrojem.

Ale samozřejmě to ode mě vyznělo jinak, nevyjádřil jsem se správně. Tak jako tak, za citaci moc děkuji. :-)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 141
Registrován: pon 18. čer 2018 11:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Zdeněk » pát 25. led 2019 21:07:50

mnich Sarana píše:Přestože Buddha zmínil, že existuje Bůh, který věří, že svět stvořil, Buddha sám vysvětlil (v první rozpravě našich spisů - Brahmadžála Sutta), že se Bůh mýlí, že svět nestvořil - ba naopak, jeho činy v jeho minulém životě byly natolik dobré, že zapříničily vznik tohoto světa a jeho zrodu v něm "jakožto" stvořitele Boha.

Brahmadžála Sutta však pojednává – v našem kulturním kontextu vyjádřeno – o nebeských bytostech.
O monoteistickém Bohu zde Buddha nemluví. Křesťanství (jež vzniklo po jeho smrti) pochopitelně polyteistické není.
Zdeněk
 
Příspěvky: 323
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Předchozí

Zpět na Mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků