Nepijte krabici od mléka

Moderátor: ryunin

Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod ryunin » pon 17. zář 2012 19:56:33

Abychom pochopili podstatu Buddhova učení, dharmu, musíme se snažit přestat Buddhovo učení chápat intelektuálně. Je to pro nás dost nepředstavitelná věc. Přece i to, co teď píšu, nechci psát do větru a chtěl bych, aby čtenář pochopil, co chci říct. Ale pochopit, že dharma není dostupná intelektem, je velmi důležité. Musíme tedy chápat, že buddhismus je mimo oblast chápání. Když jsme opravdu důslední, nemůžeme se vůbec považovat za buddhisty. To, co musíme jako buddhisté dělat, je aktuální život, skutečný život v přítomnosti, bez toho, že bychom lpěli na nějakém náboženství nebo filozofii. Ale abychom mohli ocenit to, co je mimo oblast náboženství, mimo diskuzi, musíme být upřímní a studovat Buddhovo učení důsledně, to znamená, musíme si dát pozor, abychom Buddhovo učení nezaměnili za nějaký druh idealismu.

Když tedy někdo říká, že Buddhovo učení je především pozornost, nebo osmidílná stezka, nebo čtyři vznešené pravdy, nebo sútry pálijského kánonu, musíme si dát pozor, zda ten člověk nenahradil tajemství dharmy za nějaký myšlenkový systém nebo hodnotový systém. Buddhova dharma není hodnotový systém. Když mluvíme v buddhismu o správném chování, nemáme tím na mysli, že u správného chování končí buddhismus. Když se zdůrazňuje pozornost, třeba dávat pozor, jak pijeme čaj nebo jíme nebo řídíme auto, opět to neznamená, že cílem dharmy je stát se dokonale pozorným. To všechno jsou pouze pomůcky, jak nás přivést k pravdě samotné. Někdy je potřeba upozornit na nedbalost, nedbalost ne, to není dharma. Jindy na přílišnou strnulost, strnulost není Buddhovo učení. Jindy je třeba kritizovat sprosté, neomalené chování, protože ani to není dharma. A jindy je třeba upozornit na škodlivost nekonečných intelektuálních diskuzí, protože to už vůbec není dharma. Takže všechno, co se dozvídáme, že bychom měli nebo neměli v rámci dharmy dělat, jsou různé pomocné záležitosti, když máme tendenci sklouznout z Cesty.

Píšu to pořád dokola, ale svět je tak zahlcen nejrůznějšími duchovními cvičeními a učeními, že sotva někoho napadne, že dharma by mohla být mnohem hlubší než to, co si pod tím pojmem představuje naprostá většina lidí. Dharma není něco, co uvízlo v knihách a v debatních kroužcích kaváren, čajoven, meditačních center nebo na webu. Dharma je naprosto čistá náboženstvím nedotčená a lidé jí nemohou dosáhnout tím, že pouze myslí a nedokážou nic jiného než myslet a přít se. A taky ji nemohou dosáhnout tak, že se snaží dosáhnout nějakého zvláštního stavu v meditaci, to je taky na hony vzdálené od Buddhovy dharmy. Ani ji nedosáhnou, pokud se budou chovat naprosto správně a laskavě za všech okolností, protože to může být dílo jejich velkého ega, nikoliv dílo jejich buddhovské odstaty.

Měli bychom si dát pozor, abychom nezaměňovali charismatické osobnosti světa s tím, co učí nebo reprezentují. Dalajláma nepředstavuje ideál buddhismu. Dalajláma je velmi vzdělaný, kultivovaný a podle všeho upřímný člověk. Ale to není buddhismus!!! Buddhismus je to, když si Dalajláma obuje boty nebo napije se čaje, to je buddhismus. On je tak klidný, tedy ve svých vystoupeních, protože přestal hledat něco zvláštního. Možná ví, že když se napije čaje, celý vesmír se napije čaje. Možná ví, že když se pokloní, klaní se spolu s ním celý vesmír. Proto se tak směje, protože je často svobodný a spontánní – tedy často zjevně není uzavřen v malém světě „já“. Na druhou stranu to, jak Dalajláma na lidi působí, prostě není to, o co v buddhismu jde. Protože když se Dalajláma baví s nějakou ženou v TV, která s ním dělá rozhovor, tak ta žena je možná klidnější než on. Takže to jsou dva buddhové. Jen s tím rozdílem, že on vystudoval buddhistickou filozofii a ona ne. Ale ta filozofie ukazuje na buddhovskou podstatu té ženy, stejně jako na buddhovskou podstatu buddhistického mnicha. Můj učitel je velmi, velmi charismatická osobnost a udělal velký dojem na spoustu lidí v Británii, Česku i na Slovensku. Ale jeho osobnost, opět, to je jeho osobnost, to není buddhismus. Buddhismus je to, když můj učitel jede z kopce na kole a dává si pozor, aby nenajel na velký kámen v cestě. To je dharma. Jenže on tohle, na rozdíl od sta tisíců lidí, co si myslí, že chápou buddhismus, ví. A to z něho dělá velmi vzácného a autentického učitele dharmy, jakých je na světě, co by na prstech jedné ruky spočítal. Možná o něco více. On ze sebe ani z buddhismu nedělá nic zvláštního. A dělá to naprosto důsledně.

Na jednu stranu lidé obdivují filozofii buddhismu, na druhou stranu nechápou, co to je. To, co na buddhismu obdivujou, není vůbec buddhismus, ale jejich utkvělé představy a myšlenky. Je to stejné, jako byste si koupili krabici čerstvého mléka a každé ráno byste si tu krabici s láskou a úctou prohlíželi – ach, jak je to krásné mléko. Ale co je uvnitř, to vám uniklo!

A tak nevíme, co je buddhismus, nevíme, že to je dharma, čistá pravda a žádné lidské názory a představy. A dokud budeme věřit svým názorům a představám o buddhismu, budeme žít v iluzi, jak je buddhismus krásné a inspirativní náboženství. A přitom na buddhismu nic krásného není, leda to, co je krásného na krabici od mléka. Ale napít se mléka, ochutnat to mléko, to je lepší než mít sto tisíc názorů na buddhismus.
ryunin
 
Příspěvky: 706
Registrován: čtv 22. zář 2011 13:19:10

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod ryunin » pon 17. zář 2012 20:35:56

vostalpetr píše:Je to pěkně napsaný,
ale když to napíšeš takto pěkně logicky,
tak napíšeš přesně to, co vlastně kritizuješ

Chceš -li rozbít intelekt,
musíš ho dostat do paradoxu,
protože paradox nelze logicky řešit,
na ten jenom koukáš a jsi v přítomném okamžiku (tedy máš možnost si jej uvědomit)

Ale ty si stejně pak můžeš sednout a napsat,
co to je a jak to funguje,
a opět použiješ nějaký logický věty a vytvoříš nějakej koncept, nějaký učení, nějakej budhismus

Pokud ten koncept nechceš mít,
děti ho nakonec taky nemaj,
tak zůstaneš jen v tom paradoxu,

nebo ho prostě napíšeš s vědomím toho, že jsi vytvořil svým způsobem nějakej koncept nebo nauku


a nebo to necháš být - je to jako otevřít dveře a vstoupit, taky nezůstaneš věčně stát ve dveřích, ale jen jimi projdeš... přečteš si myšlenku, co to je buddhismus - aha - a jdeš otevřít okno nebo ustlat - tím jsi vstoupil do té skutečnosti
ryunin
 
Příspěvky: 706
Registrován: čtv 22. zář 2011 13:19:10

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod praktik » pon 17. zář 2012 20:51:24

ryunin píše:
vostalpetr píše:Je to pěkně napsaný,
ale když to napíšeš takto pěkně logicky,
tak napíšeš přesně to, co vlastně kritizuješ

Chceš -li rozbít intelekt,
musíš ho dostat do paradoxu,
protože paradox nelze logicky řešit,
na ten jenom koukáš a jsi v přítomném okamžiku (tedy máš možnost si jej uvědomit)

Ale ty si stejně pak můžeš sednout a napsat,
co to je a jak to funguje,
a opět použiješ nějaký logický věty a vytvoříš nějakej koncept, nějaký učení, nějakej budhismus

Pokud ten koncept nechceš mít,
děti ho nakonec taky nemaj,
tak zůstaneš jen v tom paradoxu,

nebo ho prostě napíšeš s vědomím toho, že jsi vytvořil svým způsobem nějakej koncept nebo nauku


a nebo to necháš být - je to jako otevřít dveře a vstoupit, taky nezůstaneš věčně stát ve dveřích, ale jen jimi projdeš... přečteš si myšlenku, co to je buddhismus - aha ...

a to je přijetí.

Přijetí je ustáním vůle "něco s tím udělat".
Přijetí totiž neseparuje, ale sceluje.

Tak je to jednoduchý.
praktik
 

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 18. zář 2012 4:06:06

tak bych rád věděl, co tedy je, když už není to ego ?

Že by to bylo tzv. pracovní já, který reaguje na to, co zrovna život přináší, ale neupíná se při tom na představy, jak by to mělo dopadnout?

Tady si o tom taky povídali http://www.inspiruj.cz/viewtopic.php?f= ... 320#p10750
Návštěvník
 

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod ryunin » úte 18. zář 2012 7:15:44

vostalpetr píše:
Pokud chceme dosáhnout stavu buddha, není potřeba ani násilím odříznout "já", ani na něm lpět jako na něčem, co nelze odhodit. Žijeme jen v tomto okamžiku a toužit po něčem, co bylo, už je problém ega. Žijeme jen v tomto okamžiku a toužit po něčem, co ještě nenastalo, je problém ega. Žijeme jen v tomto okamžiku a chtít být v tomto okamžiku bez ega, je problém ega. Žijeme jen v tomto okamžiku a chtít být jako nějaký guru v tomto okamžiku, je problém ega. Žijeme jen v tomto okamžiku a když v tomto okamžiku necháme myšlenky o tom, co je ego a co není ego a co je svoboda a co není svoboda a co je moudrost a co není moudrost plavat, tento okamžik žije sám sebe a neliší se od okamžiku celého vesmíru. A to je stav buddhy, stav probuzení.



Tak jsem si to musel najít někde jinde,
abych pochopil co to ten Ryunin tady furt píše,
no takto napsanému vcelku rozumím,

nebot nějaký příměry o jízdě na kole nebo mytí misek mně mysl nebere,
jezdím na motorce a nádobí nemeju

To jsi Ryunine nějak změnil svůj náhled,
že jsi dříve psal takto na JZ (pro mě) vcelku pochopitelně
zatímco ted píšeš o nějakých dveřích a jízdách na kole,
pro mě tedy vcelku nepochopitelně, nebo tím chceš říct to samý ???


když jsem psal před lety na JZ, moje chápání bylo poněkud rigidní, takže to možná někomu dávalo větší smysl
ryunin
 
Příspěvky: 706
Registrován: čtv 22. zář 2011 13:19:10

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod ryunin » úte 18. zář 2012 7:19:03

vostalpetr píše:Díky, ale to není to ,
nač jsem se ptal,
a myslím, že to snad je vidět z té mé otázky...

Když budu psát o egu, tak mohu říct, že je to Vědomí jenž se ztotožnilo s představou že je tělo a mysl
což pak znamená že se uvědomuji:

že jsem já, které je uvnitř těla že mám myšlenky na které reaguji a že žiju ve světě, který je jiný než já

Ta poslední věta, to je popis toho, jak si ego uvědomuje sebe a svět.
A na to jsem se ptal, jak si ne- ego uvědomuje sebe a svět.

Když bych měl použít ten příměr z toho odkazu,
tak jako kamínek ležím třeba někde v trávě a jsem vcelku kamennej (řekl by o sobě kamínek)
jak paprsek se už ale budu uvědomovat jinak, paprskovitě (řekl by paprsek) a tím pádem budu mít jiné vlastnosti
a budu vidět svět jinak (řekněme z jiné perspektivy či jiné výšky, než jak to viděl kamínek)
no a jako slunce se budu uvědomovat slunečně a budu mít jeho vlastnosti, tedy mohu svítit,
a také svět budu vidět jinak, z jiné výšky


jak si ne ego uvědomuje ... když není já, tak není nic, jen skutečnost, takže koncepty typu "uvědomuju si", "uvědomuje si", "uvědomění" už tu nejsou, je tu jen skutečnost

pokud se mě zeptáš, co to je skutečnost, už je pak nejvyšší čas, abys našel učitele a začal s ním pracovat, to už přesahuje možnosti internetové diskuze
ryunin
 
Příspěvky: 706
Registrován: čtv 22. zář 2011 13:19:10

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod teonik » úte 18. zář 2012 7:48:22

nebezpečí ilustrací z 3D světa:

existuje-li mléko a krabice od mléka=obal
analogií
předpokládáme,že existuje duch a obal ducha

pobízí nás k tomu i věta:jak nahoře,tak dole

můj pohled ovšem je,že co platí pro mléko a krabici,zdaleka neplatí pro ducha

kdykoli v 3D světě mohu nalézt ilustraci opačnou,také platnou,např:
jablko jím i se slupkou

i já také používám ilustrace z 3D světa,ale pouze pro znázornění toho,jak to myslím,a jsem si vědom,že to není žádný důkaz ani argument
Ja krásné,když vše kolem svítá-také svítat

JSEM-SILOU PŘEDSTAVIVOSTI!
........................................................
teonik
 
Příspěvky: 650
Registrován: sob 12. lis 2011 7:18:16
Bydliště: havířov

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod Petra » úte 18. zář 2012 8:44:43

Přijetím ego zmizí.

Může ego poznat, že mizí či zmizí? Nebo si jen něco namlouvá?
Podstatné je si uvědomit, že je to, jak říká E.Tomáš - že rozhovory vede ego - kdo jiný by to také mohl dělat, když Nadjá je vždy tichý ne-konající /Nisargadatta/.


vostalpetr píše:No s ohledem na to, že přijímání se provádí s vědomím světa,
tak ego postupně mizí až tedy jednou zmizí

Bez duality (= ega) není možné vnímat svět, takže ego nezmizí, nýbrž je rozpoznáno jako iluzorní. Tím se stane se "průhledné" nebo - jak říká Nisargadatta - "vytříbené".

vostalpetr píše:Pomocí koncentrace to sice mohu udělat tak, že zmizí hned,

To není možné, "já" to nikdy nemůže udělat, ničím...

vostalpetr píše:ale v tom případě mně zmizí hned i celý svět, protože půjde o nirkalpu,
tedy dočasný stav


Při nirvikalpě se "já" rozplyne ve svém Zdroji, svět zmizí a zůstane jen Čisté Vědomí. Když se "já" zase vynoří, tak už není nikdy takové, jako bylo předtím - je vždy více či méně pročištěné. Ale to jen tehdy, jestliže se jednalo opravdu o nirvikalpu a ne jen o nějaký stav, který byl dosažen koncetrací. Ten samozřejmě žádné pročištění ega nezpůsobí.

vostalpetr píše:protože pak vlastně hovoříme o savikalapa s.

Stav, kdy je ego zcela "vytříbené".


vostalpetr píše:že někdo prohlásí, že ego mizí (až zmizí)

Což neodpovídá skutečnosti.

vostalpetr píše:a nenapíše, co se s ním vlastně stalo, k jaké došlo změně v jeho sebeuvědomění,
protože ta změna je dost velká


To je tak, když si někdo někde přečetl, že přijetím ego zmizí, a ted tomu prostě jen věří.
Buddha prý řekl: "Nikomu nevěřte, ani mně, všechno si přezkoušejte."
Jak si "já" může přezkoušet, že mizí? :D

vostalpetr píše:Možná že vypadám jako nějakej ortodoxní blbec


Ale ne, jdeš na to zcela správně.

vostalpetr píše:tam musí být tedy změna v úrovni sebeidentifikace

Takže když někdo řekne, že ego mizí (či dokonce zmizí)
tak bych rád věděl, co tedy je, když už není to ego ?

Jak si tedy pak tento člověk uvědomuje sám sebe a svět ?


:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod Luck » úte 18. zář 2012 22:21:59

Buddha prý řekl: "Nikomu nevěřte, ani mně, všechno si přezkoušejte"

..a dal tak na vědomí, že platí pouze vlastní zkušenost.
Jak si "já" může přezkoušet, že mizí?

Například zkoušením, co všechno jsou mu ochotna zbaštit ta ostatní "já."

:)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod rosada » stř 19. zář 2012 7:14:35

Nepijte krabici od mléka

Je to hezký příměr.
A zároveň se přiznávám, že přicházím o iluze o zenu.
Já myslela, že zen krabice netvoří - geniální ve své přímosti.
A když vytvoří, tak ji zase zmačká, nebo pokaždé jinou ...
Uživatelský avatar
rosada
 
Příspěvky: 1090
Registrován: úte 20. zář 2011 9:22:05

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod rosada » stř 19. zář 2012 7:37:02

Když já myslím ráda :) Ještě, že si mi dal šanci v tom dovětku :D
Uživatelský avatar
rosada
 
Příspěvky: 1090
Registrován: úte 20. zář 2011 9:22:05

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. zář 2012 7:37:56

Bez duality (= ega) není možné vnímat svět

Je. Probuzený vnímá svět jako tvary nekonečného prázdného vědomí. A ego není nic trvalého, vyvstává pořád znovu a znovu.

Paul Brunton: "Během mezery – i když nekonečně malé – mezi dvěma myšlenkami ego zmizí.
Je tedy možno vpravdě říci, že se s každou myšlenkou znovu vtěluje."
Návštěvník
 

Problém většiny..

Nový příspěvekod Luck » stř 19. zář 2012 8:24:24

problémem většiny praxí ovšem je, že zde zůstává neustále nějaký praktikující


Praktikující mizí společně s naukou ..a je po problému.
(Když se přijde na kloub tomu: „neustále.“)

:)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Nepijte!

Nový příspěvekod Luck » stř 19. zář 2012 9:35:33

.. neustále to tady píšu

Že jsi přišel na kloub tomu: "neustále?"

:)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Nepijte do krabice od mléka

Nový příspěvekod Luck » stř 19. zář 2012 9:52:41

Je to čas....

To je všechno co o tom "neustále" víš?
Nějaký návod k použití by tam nebyl?

:)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Re: Nepijte

Nový příspěvekod Luck » stř 19. zář 2012 10:01:12

dělej si co chceš,
a to klidně neustále

..dokud je čas.

:)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Re: Nepijte krabici od mléka

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 19. zář 2012 22:00:55

ryunin píše:A tak nevíme, co je buddhismus, nevíme, že to je dharma, čistá pravda a žádné lidské názory a představy. A dokud budeme věřit svým názorům a představám o buddhismu, budeme žít v iluzi, jak je buddhismus krásné a inspirativní náboženství. A přitom na buddhismu nic krásného není, leda to, co je krásného na krabici od mléka. Ale napít se mléka, ochutnat to mléko, to je lepší než mít sto tisíc názorů na buddhismus.


Co je dharma?

Z těchto starých skalních nápisů z knihy Leo Deuel: "Svědkové časů" je to snad jasně znatelné:

Panovník z dynastie Maurjů Ašóka (273 - 232 př.n.l.) dokázal jako první sjednotit území subkontinentu v jediný politický celek. Za jeho vlády maurijské říše zahrnovala značnou část Afgánistánu a prakticky celý poloostrov, s výjimkou nejjižnějšího cípu Indie. jako horlivý vyznavač a šiřitel Buddhova učení dal Ašóka na různých místech vytesat do skalních stěn a kamenných sloupů své královské příkazy a ponaučení formulované v buddhistickém duchu. tyto nápisy psané ponejvíce prákrty - středoindickými dialekty blízkými hovorové mluvě - byly objeveny na rozhlehlém území sahající od Kandaháru po řeku Kábul v dnešním Afgánistánu, od pákistánského Sahbazgarhí po nepálskou Niglívu a od břehu Bengálského zálivu až po řeku Pénnáru v jižním Dakšinu.

Skalní nápis
Tento nápis o dharmě dal vytesat bohům milý král Prijadaršin. Zde (na svém území) nesmí být žádný živý tvor zabit ani obětován a ani se nesmí konat samádží. Bohům milý král Prijadaršin spatřuje totiž v samadžách mnoho zlého. Jsou však některá samádží, které bohům milý král Prijadaršin považuje za záslužné.

Dříve bylo v kuchyni bohům milého krále Prijadaršina zabíjeno mnoho set tisíc zvířat každý den na kari a právě nyní , když se píše tento nápis o dharmě, se zabíjí jen tři zvířata, dva pávi a anttilopa. A ona antilopa nikoli pravidelně. Ani tato tři zvířata nebudou (nadále) zabíjena.

Skalní nápis
Všude v říši bohům milého krále Prijadaršina, jakož i v sousedních oblastech, kde (jsou) Čólové, Pándjové, Satijaputra a kmen Kérala, až po Tambapanni (cejlon), Král Řeků (jménem) Antiochos a rovněž jiní králové sousedící s Antiochem, všude zajistil bohům milý král Prijadaršin dva (druhy) lékařské péče – ošetření pro lidi a pro zvířata.

Dal dovést a zasadit léčivé rostliny prospěšné lidem i zvířatům všude tam, kde se nedostávají. A podobně dal dovést a zasadit kořeny a plody všude tam, kde se nedostávají. U cest dal zasadit stromy a vykopat studnice pro užitek zvířat i lidí.

Skalní nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví:
Když jsem vládl jako pomazaný po 12 let, nařídil jsem toto: všude v mé říši vykonávají juktové, rádžúkové a prádéšikové každých 5 let inspekční objížďku právě za tím účelem – (hlásání) dharmy, jakož i kvůli jiným úkolům.

Záslužná je poslušnost vůči matce i otci, záslužné je být štědrý k přátelům, známým a příbuzným a k bráhmanům a asketům, záslužné je neubližování živým tvorům, záslužná je zdrženlivost v řeči a vyhýbání se hádkám ( malé shromažďování bohatství a malé výdaje ?).

Shromáždění poučí jukty podle ducha a litery textu.
Skalní nápis
Po dlouhou dobu mnoha set let v minulosti narůstalo zabíjení zvířat, krutost k (živým) tvorům, nezdvořilost vůči příbuzným a nezdvořilost vůči bráhmanům a asketům. Ale nyní, jelikož bohům milý král Prijardaršin provádí dharmu, stal se zvuk bubnů zvukem dharmy a lidem se ukazují vinámy, bílí sloni, ohnivé sloupy a jiné nebeské útvary. Tím, že bohům milý král Prijadaršin šíří dharmu, vzrostlo nezabíjené zvířat, neubližování (živým) tvorům, zdvořilost vůči příbuzným, zdvořilost vůči bráhmanům a asketům a poslušnost vůči rodičům tak, jak tomu po mnoho let v minulosti nebylo.

Takové a všelijaké jiné jednání podle dharmy vzrostlo a i bohům milý král Prijadaršin bude toto jednání podle dharmy zvětšovat. A také synové, jakož i vnuci a pravnuci bohům milého krále Prijadaršina budou rozvíjet toto jednání podle dharmy během trvání věků a setrvávajíce ve své dharmě a cnosti budou hlásat dharmu. Neboť nejlepším činem je vyučování dharmy. A jednání podle dharmy není pro nemorálního. Proto růst a nezmenšování této snahy je záslužný. Za tímto účelem bylo toto napsáno, aby usilovali o růst tohoto snažení a aby neutrpěli újmu. Napsáno bohům milým králem Prijadaršinem, když byl 12 let pomazán.

Skalní nápis
Bohům milý král Prijardaršin takto praví:
Dobrý čin je obtížný. Kdo je průkopníkem dobrého činu, ten (jej) obtížně vykonává. Takto jsem vykonal mnoho dobrých skutků. Proto moji synové a vnuci a moji potomci z nich. Kteří (budou následovat) potom až do konce věku, budou konat dobré skutky. A kdo bude zanedbávat tento příkaz, ten bude konat zlo. Neboť hřích se lehce činí (nebo hřích je třeba zničit?).

Tak za uplynulou dlouhou dobu dříve neexistovali dharma-mahámátrové. Ale když jsem byl 13 let pomazán, ustanovil jsem dharma-mahámátry. Oni usilují u příslušníků všech sekt, aby byla dodržována dharma a aby vzrůstala pro blaho a štěstí těch, kdož jsou oddáni dharmě mezi Jóno, Kambódži, Gandháry, Rastiky a Pitisíty a ostatními kmeny na západní hranici. Mezi pány a sluhy, mezi bráhmany a vaišji, mezi chudými a starými lidmi se snaží o štěstí a blaho a o odstranění (světských) starostí lidí oddaných dharmě.

Starají se o podporu, odstranění pout a propouštění uvědomělého v případě, že má mnoho dětí, stal se obětí podvodu nebo je stár. Dohlížejí ve vnitřním paláci mých bratrů a sester a všech ostatních příbuzných zde a ve všech okolních městech. Tito dharma-mahámátrové jsou činní v mé říši (ve prospěch) oddaných dharmě, (uvažujíce) zda (někdo) je oddán zákonu, má útočiště v zákonu nebo dává almužny. Proto nechť přetrvá tento vytesaný text o zákonu dlouhou dobu a moje potomstvo nechť podle (něj) jedná.

Skalní nápis
Bohům milý král Prijardaršin takto praví:
Během uplynulé doby dříve nikdy nedocházelo k vyřizování záležitostí a oznamování zpráv v kteroukoli dobu. Ale já jsem zařídil, že v každou dobu, i když jím, jsem ve vnitřním paláci žen, v soukromé komnatě (na klozetě, ve stáji?), na procházce (v nosítkách?), ve svém voze, v zahradě a všude, mne poslové musejí zpravit o záležitostech lidu (veřejné záležitosti?) a já všude vyřídím záležitosti lidu.

A jestliže já sám ústně nařídím (něco) darovat nebo vyhlásit a jestliže pak vznikne spor nebo odklad v parišadu ohledně nějaké naléhavé záležitosti svěřené mahámátrům, nechť je mi to neprodleně oznámeno všude a v každou dobu. Takto jsem rozkázal. Neboť nejsem uspokojen (dosavadní) pohotovostí a vyřizováním záležitostí.

Neboť blaho všech lidí považuji za své hlavní dílo. Avšak jeho základem je pohotovost a vyřizování záležitostí. Není důležitější práce než pro blaho všech lidí (celého světa). A cokoli já podnikám, (je to) abych unikl dluhu vůči tvorům, abych některé zde oblažil a aby na onom světě zasloužili nebes.

Tedy za tímto účelem byl vydán nápis o dharmě, aby přetrval dlouho a aby také moji synové, vnuci a pravnuci usilovali o blaho všech lidí.

Avšak obtížné je to vykonávat jinak než s velkým úsilím.
Skalní nápis
Bohům milý král Prijardaršin si přeje, aby všechny sekty žily všude (volně). Vždyť všechny se snaží (dosáhnout) sebeovládání a čistoty mysli. Ale lidé mají vysoké a nízké touhy a různé vášně. Dělají (buď) všechno, nebo jen část.

Ale marně dává almužny ten, kdo nemá trvalé sebeovládání a čistotu mysli, vděčnost a pevnou oddanost ( I pro toho, kdo nedává bohaté almužny, jsou sebeovládání a čistota mysli, vděčnost a pevná oddanost trvalé ?).

Skalní nápis
Během uplynulé dlouhé doby bohům milí králové vyjížděli na zábavní vyjížďky. Zde bývaly lovy a jiná podobná povyražení. Když byl bohům milý král Prijardaršin pomazán 10 let, odešel ke stromu Probuzení. Odtud ony nábožné pouti.

Zde pak (král) navštěvuje a obdarovává bráhmany a askety, navštěvuje staré lidi a obdarovává je zlatem, navštěvuje lidi provincie a poučuje je o dharmě a dotazuje se na dharmu. Tímto způsobem vznikne veliká zábava a pro bohům milého krále Prijadaršina jiný úděl.

Skalní nápis
Bohům milý král Prijardaršin takto praví:
Lidé konají vysoké i nízké (protikladné) obřady. V neštěstí, při vdávání a ženění, při narození syna nebo když vyrážejí na cestu, při těchto a jiných podobných příležitostech konají lidé mnoho různých obřadů. Matky a ženy pak konají řadu rozličných nízkých a zbytečných obřadů. Obřady je vskutku třeba konat, takovéto obřady jsou však neplodné.

Ale velice užitečné jsou takové ( obřady), které jsou obřady dharmy. Totiž laskavost vůči otrokům a sluhům, úcta k učitelům, sebeovládání vůči živým bytostem, štědrost vůči asketům a bráhmanům. Tyto a jiné podobné jsou obřady dharmy. Otec, syn, bratr, učitel i přítel nebo známý, ba i soused, musí říkat - to je dobré, to je obřad, který je třeba konat, aby se dosáhlo (onoho) cíle.

Text pokračuje rozdvojeně:
a) ŠAHBÁZGARHÍ, MÁNSÉHRA, KÁLSÍ

Když se to podaří, opět to vykonám, neboť jakékoli jiné (světské, zdejšího světa?) obřady jsou pochybné. Buď je onen cíl dosažen, nebo také nikoli, ten patří tomuto světu. Naproti tomu jsou obřady dharmy nadčasové. Jestliže onen cíl není dosažen zde a na onom světě se zrodí nekonečná zásluha z onoho obřadu dharmy.

b) GIRNÁR, DHAULÍ, DŽAUGADA

A říká se – dary jsou dobré. Není však takových darů nebo služby jako je štědrost (při šíření) dharmy nebo služba (poskytnutí) dharmy. K tomu ale je třeba, aby i přítel, druh, příbuzný nebo společník při těch i oněch příležitostech nabádal: toto je třeba dělat, to je dobré, tímto (způsobem) je možné dosáhnout nebe.A co je důležitější než dosažení nebe?

Skalní nápis
Bohům milý král Prijardaršin se domnívá, že sláva proslulost nepřinášejí velký prospěch, kromě případu kdy si přeje slávu a proslulost, aby jeho lidé v přítomnosti i v budoucnosti poslouchali z poslušnosti k dharmě a jednali podle povinností dharmy. A pro toto si bohům milý král Prijardaršin přeje slávu a proslulost. O cokoli se však bohům milý král Prijadaršin snaží, to vše (je) kvůli plodům na onom světě, aby všichni měli méně nebezpečí. Oním nebezpečím je neřest. To je obtížné pro nízkého, jakož i pro vysokého člověka, jen s nejvyšším úsilím a když vše opustí. Toto však je obtížné především pro vysokého člověka.

Skalní nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: není takového daru, který by byl jako štědrost (při šíření) dharmy, sdílení dharmy, přátelství (na základě ) dharmy, příbuzenství )na základě) dharmy. Toto pak jsou: laskavost vůči otrokům a sluhům, poslušnost vůči rodičům, štědrost k přátelům, známým a příbuzným a k asketům a bráhmanům, nezabíjení živých tvorů. Otec, syn, bratr, učitel i přítel nebo známý, ba i soused musí říkat, že toto je dobré, to se má dělat. Když (člověk) takto jedná, získá tento svět a na onom světě se (pro něho) zrodí nekonečná zásluha.

Skalní nápis
Bohům milý král Prijadaršin ctí všechny sekty, askety i hospodáře dary a různými poctami. Avšak bohům milý nemyslí tolik na dary a pocty jako na to, aby se rozvíjely zásady všech sekt. Zásady se však mohou rozvíjet rozličným způsobem. Ale základem toho je zdrženlivá mluva, (totiž) aby nedocházelo k chválení vlastní víry nebo hanění cizí víry bez důvodu a je-li ten či onen důvod, jen umírněně.

Je totiž třeba vzdávat úctu všem ostatním sektám takovým či onakým způsobem. Když bude )člověk) takto jednat, vlastní sektu velice povznese a i cizí sektě prospěje. Když bude jednat jinak, způsobí újmu vlastní sektě a i cizí sektě ublíží. Kdokoli vlastní sektu (po-) chválí nebo cizí sektu (po-) haní, a to vše z oddanosti k vlastní sektě, nebo aby postavil vlastní sektu do dobrého světla, ten tímto způsobem zcela jistě svou sektu (za-) hubí. Právě svornost je dobrá, aby každý naslouchal zákonu druhého a ochotně jej plnil.

Toto právě je přáním bohům milého , aby všechny sekty byly hodně slyšeny a konaly dobré skutky. A ti, kteří patří do té nebo oné sekty, musí říci, že bohům milý nemyslí tolik na dary a pocty jako na to, aby rostly zásady všech sekt a (aby) rostly hojně. K tomu jsou činní dharma-mahámátrové, mahámátrové chránící ženy, inspektoři stád a jiné útvary )úředníků). Plodem toho je právě růst vlastní sekty a osvětlení dharmy.

Skalní nápis
Když byl bohům milý král Prijadaršin pomazán 8 let, byla dobita KALINGA. Půl druhého sta tisíce lidí bylo odvlečeno, statisíce tam byly zabity a mnohokrát víc (jich) zahynulo. Nyní, po tom, co byla dobita Kalinga, se bohům milý horlivě snaží o provozování dharmy, lásku k dharmě a vyučování dharmy. Tak bohům milý lituje, že dobil Kalingu. Neboť bohům milý považuje zabíjení, smrt nebo odvlékání lidí při dobývání nezávislé (země) za velice bolestné a politováníhodné.

Toto pak považuje bohům milý za ještě více politováníhodné. Totiž těm, kdož tam bydlí – bráhmani, asketi nebo jiná sekta nebo hospodář, kteří uskutečňují poslušnost ke starším, poslušnost k rodičům, poslušnost k učiteli, laskavost k přátelům, známým, společníkům a příbuzným a k otrokům a sluhům a pevnou oddanost, je zde ubližováno, jsou zabíjeni a odloučeni od (svých) milých. I když někteří jsou dobře chráněni a jejich cit je nezmenšen, postihne neštěstí jejich přátelé, známé, společníky nebo příbuzné. I toto jim pak ublíží.

A bohům milý považuje za politováníhodný tento úděl všech lidí. A není takové země, kde není těchto skupin, totiž bráhmani a asketové, kromě u Řeků, a není nikde (místo) na této zemi, kde lidé nejsou alespoň v jedné sektě nebo kde není ani jméno sekta. A i kdyby to byla jen setina nebo tisícina z těch tvorů, kteří byli tehdy při dobývání Kalingy zabiti, zemřeli nebo byli odvlečeni, dnes to bohům milý považuje za politováníhodné.

A bohům milý se domnívá, že je třeba snášet, co je možné snésti, ať (mu) ubližuje kdokoli. A bohům milý pohlíží laskavě na obyvatele lesů, kteří jsou v jeho říši, napomíná (snaží se je povzbudit nebo vytlačuje je??) je i když má moc je týrat (i když je mu líto??). Říká jim, aby litovali a nebyli zabiti. Neboť bohům milý si přeje, aby všichni tvorové byli v bezpečí, ovládali se a byli vyrovnaní a ušlechtilí. Za hlavní považuje bohům milý jen to vítězství, které je vítězstvím dharmy. To bohům milý získal zde )v této zemi), jakož i u všech sousedů na šest set jodžan, kde je král Řeků Antiochos a ještě dále, než Antiochos čtyři králové Ptolemaios, Antigonos, Magas, Alexandr, na jihu Čólové a Pándjové až po samý Cejlon a všude zde na území (králů) Kambodžů a Gandhárů, Nábhaků a Nábhapanktinů, Bhódžhů a Pitimiků, Ándhrů a Půlindů, všude následují učení dharmy bohům milého.

Když uslyšeli o předpisech dharmy, zásadách a učení dharmy bohům milého i tam, kam nechodí jeho vyslanci, podřizují se dharmě a budou se jí podřizovat. A to, co se tím získá, je vždy vítězstvím, všude pak je to vítězství příjemné (naplněné láskou?). A tuto radost lze získat ve vítězství dharmy.

Avšak tato radost je malá. Bohům milý považuje za veliké plody jen ty (které jsou) na onom světě.

A za tím účelem byl tento nápis vytesán, aby synové a vnuci, které budu mít, se nedomnívali, že je třeba vybojovat nová vítězství. A ve svých vítězstvích aby si libovali v mírnosti a jemnosti a aby považovali za vítězství jen vítězství dharmy. To je pro tento i pro onen svět. A veškerá radost nechť je radostí z dharmy. Neboť to je pro tento i onen svět.

Skalní nápis
Tento nápis o dharmě nechal vytesat bohům milý král Prijadaršin buď ve zkrácené (formě), nebo střední nebo dlouhé. Neboť není všechno vhodné všude (není vše sebráno dohromady všude??). neboť veliká je (moje) říše a mnoho bylo napsáno a ještě nechám napsat.

Tak se mnohé opakuje za různým účelem a pro lahodnost, a aby lidé takto jednali. Jestliže tedy tu je (něco) napsáno neúplně, je to buď vzhledem k místu, nebo z jiného důvodu, nebo je to omyl písaře.

1. Zvláštní nápis v Kalinze

Z rozkazu bohům milého v TÓSALÍ má být mahámátrům spravující město takto řečeno: cokoli nahlížím, to chci činy uskutečnit a provádím (to) (vhodným( způsobem. A za nejvhodnější prostředek v této věci považuji (své) instrukce vám (udílené). Neboť vy jste byli ustanoveni (jako vládci) mnoha tisíců tvorů, abychom došli přízně lidí.

Všichni lidé jsou mými dětmi. Jako (svým) dětem jim přeji, aby dosáhli všeho blaha a štěstí tohoto i onoho světa. To si přeji pro všechny lidi. Ale vy nerozumíte, jaký má tato věc dosah. Jednotlivci chápou, ale pouze část, nikoli celek. Dbejte na to, že toto je dobře stanovený způsob jednání (vy, kteří jste dobře zaopatřeni?).

Některý člověk se může dostat do vězení nebo vytrpěl zlé zacházení. Tam náhle zemře a mnoho jiných lidí trpí. Proto si přejte abyste praktikovali nestrannost. Avšak s těmito vlastnostmi to není možné (provádět) – se závistí, krutostí, spěchem, malou vytrvalostí a nedbalostí a omrzelostí. Proto si přejte, abyste neměli tyto vlastnosti. A základem toho všeho je (nepodléhat) prudkosti a spěchu v chování. Kdo je omrzelý, ten se nezvedne. Avšak je třeba se pohnout, jít vpřed a pokročit. Kteří z vás takto smýšlejí, ti musí říci: Hleďte splnit svůj dluh (závazek).

Toto vše je poučení (od) bohům milého. Řádné plnění toho (přináší) velké plody, neplnění velkou škodu. Ti kdož to (řádně) neprovádějí, nezískají nebe, nezískají si ani krále. Neboť značná pozornost na konání tohoto má dvojí výsledek. Vy, kteří to řádně provádíte, dosáhnete nebe a zbavíte se dluhu ke mně.

Tento nápis se má (veřejně) číst vždy v (době) tišja a při různých vhodných příležitostech i mezi tím nechť mu naslouchají i jednotlivci. A když takto budete jednat, dokážete jej úplně provádět.

Za tímto účelem byl tento nápis vytesán, aby městští úředníci stále usilovali, aby obyvatelé města nepřišli do vězení bez příčiny nebo nebyli bez příčiny týráni. Za tímto účelem posílám na objížďku vždy každých 5 let úředníka, který není ani hrubý, ani divoký ušlechtile se chová. Když znají tuto věc, jednají podle mého ponaučení. A z Udždžainí vyšle královský princ za tímtéž účelem právě takovou osobu (typ úředníka) a nepřekročí lhůtu 3 let. Stejně tak z Takšašily. Když ti úředníci vyrazí na objížďku, uvědomí si toto a budou jednat podle těchto ponaučení krále, aniž zanedbají vlastní úkol.

2. Zvláštní nápis v Kalinze

Z rozkazu bohům milého v Tósalí, má být řečeno princi a mahámátrům: cokoli nahlížím, to chci činy uskutečnit a provádím (ho) (vhodným) způsobem. A za nejvhodnější v této věci považuji (své) instrukce vám (udílené).

Všichni lidé jsou mými dětmi. Jako svým dětem jim přeji, aby dosáhli všeho blaha a štěstí tohoto i onoho světa. Toto si přeji pro všechny lidi.

Jestliže (si) nepodmanění sousedé (řeknou) – „co s námi zamýšlí bohům milý?“, (tedy) takové je mé přání ohledně sousedů, nechť je pochopí. Bohům milý, si přeje, aby z něho neměli strach, aby mu důvěřovali a aby dosáhli od něho spokojenosti a nikoli strasti. Nechť pochopí, že bohům milý s nimi bude vycházet, pokud to bude možné. Nechť jednají podle jeho dharmy a nechť dosáhnou na tomto i na onom světě (blaha) A za tímto účelem vás poučuji. Já se tak zbavím dluhu, když vám oznámím svou vůli a vyhlásím, jaké je mé rozhodnutí a nezměnitelný slib. Takto právě je třeba konat činy a ty musí být důvěryhodné, aby oni pochopili, že bohům milý je jim jako otec, že se o ně stará jako se stará o sebe a že oni jsou bohům milému jako děti. Tak když oznamuji svou vůli a vyhlašuji, učiním zadost (své) povinnosti k (celé) zemi. A vy jste schopni (vzbudit) jejich důvěru a (vytvořit) štěstí a blaho na tomto i onom světě. Když budete takto jednat, vy dosáhnete nebe a zbavíte se dluhu ke mně.

A za tímto účelem byl zde tento nápis vytesán, aby mahamátrové stále usilovali a důvěru a jednání podle dharmy u obyvatel pohraničí (sousedů). A tento nápis se má (veřejně) číst každé čtyři měsíce v (době) tišja a popřípadě při různých vhodných příležitostech i mezi dobou tišja nechť mu naslouchají i jednotlivci. A když budete takto jednat, dokážete jej úplně provádět.

Sloupový nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: když jsem byl pomazán 26 let, nechal jsem vytesat tento nápis. Blaho na tomto i na onom světě je obtížné získat jinak než s největší láskou k dharmě, s největším pochopením, s největší poslušností, s největším strachem (u hříchů?) a s největším úsilím.

Ale na základě svých poučení, ohled na dharmu a láska k dharmě rostly a porostou den ze dne. A moji Purušové, vysocí, nízcí nebo střední se budou (jimi) řídit a budou (je) provádět dostatečně k odvrácení váhavých (hříšníků) a stejně mahamátrové na hranicích.

Neboť toto je předpis, totiž spravovat (na základě) dharmy i vládnout (na základě) dharmy, vytvářet spokojenost (na základě) dharmy a střežit )na základě) dharmy.

Sloupový nápis
Bohům milý král takto praví: dharma je záslužná. Ale co vše je dharma? Je to nehříšnost, mnoho dobrých činů, slitování, štědrost, pravda, čistota.

Udělil jsem různým způsobem dar (duchovního) vidění, udělal jsem mnohá dobra pro dvounožce i čtyřnožce, pro ptáky i pro vodní živočichy až po darování života a vykonal jsem mnoho dobrých činů. Za tímto účelem jsem dal vytesat tento nápis, aby podle (něho) (lidé) jednali a aby dlouho vydržel. Kdo bude takto jednat, bude konat dobré.

Sloupový nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: (člověk) hledí pouze na (své) dobré skutky (a říká si): „tyto dobré skutky jsem vykonal“. Nehledí však stejným způsobem na (svůj) zlý čin (a neřekne): „tento zlý čin jsem vykonal nebo toto je hřích“. To je ovšem obtížné sebezpytování.

Na to je však třeba dívat se tak, že tyto (vlastnosti) jako prudkost, krutost, hněv, domýšlivost, závist, vedou ke hříchu, a aby se (jimi) nepřivodil pád. Na to je třeba hlavně hledět, co vede k mému dobru na tomto světě a co vede také k mému dobru na onom světě.

Sloupový nápis
Bohům milý král takto praví: tento nápis o dharmě jsem dal vytesat, když jsem byl pomazán 26 let. Ustanovil jsem rádžhúly nad mnoha sty tisíci lidmi. Učinil jsem je nezávislé (nezávislé na mně?) ve výkonu spravedlnosti a trestů, aby rádžhúlové prováděli (své) úkoly klidně a beze strachu, aby poskytli lidem provincie štěstí a blaho a podporovali je. Budou vědět, co způsobuje štěstí a utrpení a pomocí dharma-juktů budou nabádat lidi provincie, aby získali tento i onen svět. Rádžhúlové jsou odhodláni mne poslouchat., purušové znalí mé vůle mi slouží a rovněž (některé lidi) nabádají, aby si mne rádžhúlové naklonili.

Jako je člověk klidný, když svěří děti zkušené chůvě, neboť zkušená chůva bude o jeho děti dobře pečovat, tak moji rádžhúlové (byli určeni) pro štěstí a blaho lidu a aby vykonávali své úkoly beze strachu, klidně a beze zmatku. Z toho důvodu jsem rádžhúly učinil nezávislé (závislé na mne?) ve výkonu spravedlnosti a trestů. Neboť je žádoucí jednota v soudnictví a udělování trestů.

Od nynějška platí tento můj rozkaz: lidem, kteří jsou ve vězení, nad kterými byl vyřčen rozsudek a kteří mají být popraveni, uděluji dar 3 dnů. Mají-li nějaké příbuzné, budou se přimlouvat za jejich život, a není-li nikoho, kdo by se přimluvil, (vězňové sami) budou dávat dary (?) a vykonávat pocty kvůli onomu světu. Neboť si přeji, aby dosáhli onoho světa, i když jsou ve vězení, a aby mezi lidmi narůstalo jednání podle dharmy, sebeovládání a rozdílení almužen.

Sloupový nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: když jsem byl pomazán 26 let, zakázal jsem zabíjet tyto druhy zvířat, (totiž): papoušky, špačky, aruna (červený pták), čakraváky, labutě, namdimukly, geláty (druhy vodních ptáků), netopýry, vodní mravence, želvy, bezkosté ryby, védavéjaky, gangapuputaky, samkudžamuchy (?), želvy a dikobrazy, veverky, (velikého) jelena, volně pobíhající býky, havěť v domácnosti (tj. kočky, myši, iguany atd.), nosorožce, šedé holuby, vesnické holuby a všechny čtyřnožce, kteří nejsou k užitku ani k jídlu.

Kozy, ovce ani prasnice březí nebo krmící mladé nesmějí být zabíjeny ani jejich mladé do 6 měsíců. Z kohoutů se nesmějí dělat kapouni. Nebudou páleny slupky (řezanka) s živými tvory. Lesy nebudou vypalovány ani bezdůvodně, ani kvůli mýcení, živý tvor se nemá živit jiným živým tvorem.

Ve třech ročních obdobích v době tišja, v úplňku po 3 dny – 14.lunární den, 15.lunární den a 1. den(tj.následující poloviny lunárního měsíce) pravidelně a ve dny postu se nebudou zabíjet ani prodávat ryby. Právě v těchto dnech se nebudou zabíjet )různé) druhy živých tvorů v hájenství slonů a ryb. 8.den každého čtrnáctidenní, a 14. a 15. dne v úplňku, v den punarvasu o tři roční období, o svátku nebudou vyklešťováni býci ani kozli, berani, kanci a ostatní, kteří bývají vyklešťováni, nebudou vyklešťováni.

Ve dny tišja, punarvasu, ve dny úplňku ročního období a v půlce měsíce kolem tohoto úplňku se nebudou značkovat koně a býci.

Za dobu 26 let od pomazání jsem propustil 25 uvězněných.
Sloupový nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: Když jsem byl 12 let pomazán, dal jsem vytesat nápis o dharmě pro blaho a štěstí lidí (a) jestliže jej budou respektovat, pak může růst dharma. Takto usiluji o blaho a štěstí lidí. Jednám tak, abych příbuzným a stejně těm, kteří jsou nablízku i v dáli, poskytl štěstí. A stejně usiluji vzhledem ke všem skupinám. A všechny sekty jsem ctil rozličnými poctami. Ale za nejdůležitější považuji ty (pocty), kdy jsem je osobně navštívil.

Tento nápis o dharmě jsem dal vytesat, když jsem byl 26 let pomazán.

Sloupový nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: králové, kteří vládli po uplynulou dlouhou dobu, si přáli, aby lidé rostli růstem dharmy. Avšak lidé nerostli úměrně s růstem dharmy.

K tomu bohům milý král Prijadaršin takto praví: toto napadlo mne. Po uplynulou dlouhou dobu si králové přáli, aby lidé rostli úměrně s růstem dharmy, avšak lidé nerostli úměrně s růstem dharmy. Oni (si říkají) jakým způsobem se tedy lidé přizpůsobí (dharmě)? Jak tedy lidé porostou úměrně s růstem dharmy? Jak tedy některé povznesu růstem dharmy?

K tomu bohům milý král Prijadaršin takto praví: toto napadlo mne. Budu vydávat prohlášení o dharmě, budu vydávat instrukce o dharmě. Když je lidé uslyší, budou poslušní, povznesou se a velice porostou růstem dharmy. Za tímto účelem jsem nechal vydávat prohlášení o dharmě a různé instrukce o dharmě, aby i moji Purušové ustanovení nad mnoha lidmi je nabádali a rozšiřovali. I rádžhúlové jsou ustanoveni nad mnoha sty tisíci lidmi a dostali ode mne rovněž rozkaz: takovým a takovým způsobem poučujte lidi oddané dharmě.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: toto maje na zřeteli, postavil jsem sloupy dharmy, ustanovil dharma-mahámátry a založil poučování o dharmě.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: a na cestách jsem dal zasadit banánovníky. Budou poskytovat zvířatům a lidem stín. Nechal jsem zasadit háje mangovníků. Každého půl kóše jsem dal vykopat studně a nechal jsem udělat odpočívadla a rovněž mnoho vodních stanic na různých místech (jsem dal udělat) k užitku zvířat a lidí. Tento užitek je však malý. Vždyť dřívější králové i já jsme oblažili lid rozličným „požehnáními“. Ale toto jsem vykonal, aby následovali z poslušnosti dharmu.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: a moji dharma-mahámátrové jsou činní v ohledu nejrůznější pomoci asketům a hospodářům a rovněž všem sektám. Také v ohledu sanghy jsem ustanovil, že budou činní, a stejně jsem rozhodl, že budou činní u brahmánů a ádžíviků . (Dále) jsem rozhodl, že budou činní u nirgranthů, a také jsem se rozhodl, že budou činní u různých sekt. Jsou různí mahámátrové pro různé (zvláštnosti) u různých kategorií. Ale moji mahámátrové jsou činní u těchto a u všech ostatních sekt.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: tito a mnozí jiní vedoucí úředníci jsou činní při rozdílení almužen mých a (almužen) mých královen a ve všech mých ženských palácích, zde i na (všech) světových stranách, různým způsobem (vytvářejí?) ty či ony příležitosti k uspokojování. A rozhodl jsem, že oni budou činní u mých synů a i u jiných synů princezen při rozdílení darů za účelem ušlechtilých činů (ve smyslu) dharmy a kvůli poslušnosti dharmy. Neboť ušlechtilé činy a poslušnost dharmy spočívá v tom, že mezi lidmi (na světě) poroste slitování, štědrost, pravda, čistota, ušlechtilost a dobrota.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: Jakékoli dobré skutky jsem vykonal, ty lidé napodobovali a přizpůsobují se jim. Jimi (jejich zásluhou) se povznesli a budou se povznášet, pokud jde o poslušnost vůči rodičům, poslušnost vůči učiteli, úctu ke starším a zdvořilost k brahmánům a asketům, k chudým i zničeným, jakož i k otrokům a sluhům.

Bohům milý král Prijadaršin takto praví: a u lidí bylo dosaženo růstu dharmy dvěma způsoby – předpisy dharmy a povzbuzováním (meditace, uvažování?). Avšak předpisy dharmy mají menší význam, zatímco povzbuzování je důležité. Avšak vydal jsem předpisy dharmy jako „ty a ty druhy zvířat se nesmí zabíjet“ a je mnoho jiných předpisů dharmy, které jsem vydal. Ale povzbuzováním docházelo k většímu růstu dharmy mezi lidmi spolu s neubližováním bytostem a nezabíjení živých tvorů.

Toto jsem učinil proto, aby to přetrvalo (dokud budou vládnout) moji synové a pravnuci a (dokud budou svíti) slunce a měsíc a rovněž, aby (lidé) jednali (podle toho). Kdo takto jedná, má zisk na tomto i onom světě.

Tento nápis o dharmě jsem dal vytesat, když jsem byl pomazán 27 let. K tomu bohům milý praví – tento nápis o dharmě nechť je napsán tam, kde jsou kamenné sloupy nebo kamenné desky, aby toto přetrvalo dlouhou dobu.


Menší skalní nápisy I. A II.
((Jižní verze těchto nápisů jsou nejobsáhlejší. Obsahují úvod, který v severních verzích není, a II. Nápis dokonce nalézáme jen na jihu. Překládáme podle jižní verze v Brahmagiri. Závěr I. Nápisu se na severu liší.))

Z rozkazu prince – místodržitele a mahámátrů v Suvarnagiri, nechť jsou pozdraveni mahámátrové v Isile a nechť je jim řečeno:

I.
Bohům milý praví: je tomu více než dva a půl roku, kdy jsem byl upásakem, avšak nebyl jsem příliš horlivý po jeden rok, je tomu však něco více než rok, kdy jsem se připojil k obci a byl jsem velice horlivý.

A v tomto čase lidé, kteří nebyli (dříve) spojeni v džámbudvípě, se spojili s bohy. Neboť toto je plod horlivosti. Avšak to není možno dosáhnout je člověku velkému. Všeobecně i pro malého (člověka), který je horlivý, je možno získat velké (potěšení) nebe.

Za tímto účelem bylo toto prohlášení vydáno, aby malí i velcí v to usilovali, aby i mé provincie (o tom) věděly a aby tato horlivost byla trvalá. A toto poroste, poroste (to) velice, poroste (to) alespoň 1,2 x. Toto prohlášení bylo vydáno po objížďce (trvající) 256 (nocí).

II.
Avšak takto bohům milý praví: Je třeba poslouchat otce a matku. Stejně tak (je třeba) poslouchat učitele. Úcta k živým tvorům musí být pevná. Je třeba mluvit pravdu. Tyto (dobré) vlastnosti (dharmy) je třeba provádět. Stejně tak musí žák ctít učitele a (stejně) je třeba se chovat patřičně k příbuzným. Toto je starý princip a to vede k dlouhému životu a takto je to třeba dělat. Napsáno písařem (ča) padou.

Menší skalní nápis v Bairátu
Král Prijadaršin z Magabdy pozdravil sanghu, (přeje) rozvoj a zdraví. Vy, Ctihodní, víte jakou chovám úctu a oddanost k Buddhovi, učení a obci. Cokoli, Ctihodní, řekl vznešený Buddha, vše to bylo dobře řečeno, avšak co bych já mohl říci, aby takto dharma dobrých dlouho přetrvala, to si dovoluji říci. Jsou to tyto pasáže o dharmě, Ctihodní, (totiž)

Vyzdvižení disciplíny (Vinajasamukhase),
Vznešený stav žití (Alijavasáni),
Budoucí nebezpečí (Anágatabhaja),
Strofy o mudrci (Munigátha),
Sútra o dokonalosti (Monejasúte),
Otázky Upatisovy (Upatisapasine) a
Řeč k Ráhulovi (Lághulóváda) pronesená vznešeným Buddhou, která se týká lži; přeji si, aby k těmto pasážím o dharmě často naslouchaly mnohé skupiny mnichů a mnoho mnišek a aby (o nich) uvažovali a stejně tak laičtí muži a ženy.

Z tohoto důvodu, Ctihodní, to dávám napsat, aby znali můj úmysl.

Menší skalní nápis v Sárnáthu
((počátek je neúplný, rekonstrukce na základě analogie s ostatními verzemi. Na sloupech v Sánčí a Kaušámbí jsou pouze zlomky.))

Bohům (milý) …..Pátali (Putra) …. Sangha nesmá být nikým rozdělena. A kterýkoli mnich nebo mniška rozdělí sanghu, ten nechť oblékne bílé roucho, aby bydlim mimo příbytek (mnichů) takto tento příkaz nechť je vyhlášen v obci mnichů a v obci mnišek. Takto praví bohům milý. Jedna taková (kopie) nechť zůstane ve vašem dosahu. Jednu takovou (kopii) také uložte u laiků.

A tito laikové nechť přicházejí o každém půstu, aby se obeznámili s tímto rozkazem a o každém půstu pravidelně každý mahámátra přijde k postnímu obřadu, aby se seznámil s tímto rozkazem a poučil se (jím). Kam až dosahuje váš okres, všude objíždějte s tímto textem. Stejně nechejte objíždět (podřízené) s tímto textem ve všech opevněných oblastech.

Menší sloupový nápis v Rummindéi

Když byl bohům milý král Prijadaršin pomazán 20 let, přišel osobně a vzdal úctu (tomuto místu). Protože se zde narodil Buddha Sakjamuni, dal postavit kamennou ohradu a vztyčil kamenný sloup. Protože se zde narodil Vznešený, byla vesnice Lumbiní zbavena daní a (platí) 1/8.

Věnování v Niglívě
Když byl bohům milý král pomazán 14 let dal 2 x zvětšit stúpu Buddhy Kónákamany……….. a když byl pomazán ….. 20 let …..přišel osobně a vzdal poctu (tomuto místu)……(dal) vztyčit (kamenný sloup)….


Královnin Sloupový edikt (Lámabád, Kaušámbí)
Z rozkazu bohům milého nechť je všude řečeno mahámátrům. Jakékoli dary učinila královna, buď mangové háje, zahradu, dům, almužny nebo cokoli jiného, započítá se to této královně. To je….. od Tívarovy matky Káruvákí, druhé královny.

Věnování jeskyni v Barábarských horách
Když byl král Prijadaršin 12 let pomazán, dal ádživikům tuto jeskyni Nigoha (banánovou)
Když byl král Prijadaršin 12 let pomazán, dal ádživikům tuto jeskyni v horách Khalatika
Když byl král Prijadaršin 19 let pomazán, dal tuto jeskyni ve velice příjemných horách Khalatika jako útočiště v době deštů
Návštěvník
 

CTRL/C-V

Nový příspěvekod Luck » čtv 20. zář 2012 4:44:16

Dobrý ráno.
Debata jako stehno ..koukám.

( Pěkná zamyšlení Ryunine, díky že to sem dáváš.)

:)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Nepijte stehno od mléka

Nový příspěvekod Luck » čtv 20. zář 2012 7:02:06

V každý restaraci vás vždycky podvedou,
objednáte si kuřecí stehno,
a dostanete jen jedno,

Ahoj Petře. Taky dobrý.
(Ty nejsi vodkázanej na citace, protože jsi originál.)

:D
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Nepijte krabici od stehna

Nový příspěvekod Luck » čtv 20. zář 2012 8:18:33

No já jsem o tom přemýšlel,
(nejsem vždycky jen nebdělý)
jestli napsat stehna,
ale na jídelním lístku je napsáno "stehno"
tedy jsi podveden už na jídelním lístku ( i když zas ne tak úplně)

Podváděn bych byl když by tam bylo napsáno "stehna"
a já bych dostal jenom jedno.
dostaneš vlastně to, co jsi chtěl, jen polovinu,

Když mi na lístku nabízejí stehno, já si ho objednám
a dostanu ho, pak podvodník jsi teď zrovna ty,
protože mi nabízíš ke spolknutí něco co jsi vymyslel stehnem,
a ještě k tomu kuřecím.

:D
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Další

Zpět na Zen

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků