Jana píše:Petra píše:No, u Andrewa to bude jistě trvat ještě mnohem déle, zatím se nedostal ani k nějaké praxi.
Jeho současný život je úžasnou praxí.
Jana píše:Třeba budeme moci sledovat, jak se to bude vyvíjet u Josefa, ... tipuji velký pád - ještě horší než u Andrewa.
Není tu žádný důvod, aby minul srdce.
ryunin píše:Goro objevil metodu, jak odstranit pocit oddělenosti, pocit já.
Existujou metody, meditace a podobně, které v mozku vymažou pocit, myšlenku "já jsem". Je to poznání absolutního aspektu skutečnosti. Není tu nidke žádný rozdíl, nic neexistuje, já neexistuju, vše je jedno, Bůh. To je poznání absolutna, ale to ještě není poznání pravdy samotné. Když překonáme tento pocit, že já neexistuje, že vše je láska, jednota, Bůh, pak je tu teprve probuzení do skutečnosti. Je zajímavé, že Goro a jemu podobní se snaží probudit sebe a druhé a nemluví o probuzení přírody, skal, rostlin, zvířat, mraků a podobně. To je usvědčuje z toho, že zůstali na úrovni mysli ale nedošli dál. Změnili fungování mysli, ale nepoznali pravdu vesmíru, která je nezávislá na tom, jak se cítíme sami o sobě, jak jsme klidní či neklidní...
Ale vysvětlit, co to je, ta skutečnost samotná, nelze. Vymyká se slovům, konceptům.
Když je někdo opravdu probuzený, nedělá nic zvláštního, nemá žádnou zvláštní moc nad druhými ani nad sebou. Jen se pořád vrací do skutečnosti a ví o tom. Současně ví, že v té skutečnosti je i jeho sousedka, policajt na ulici, pes v parku, měsíc na nebi. Ví, že on nemůže tak vystihnout skutečnost, jako to může udělat měsíc úplňku.
V zenu je tradiční učení s obrázky Hledání buvola. Jeden z posledních obrázků je kruh. To je dosažení absolutna. Já zmizelo, bůvol zmizel. Ale konečný obrázek je o tom, že mnich jde vesele na trh koupit víno. TO je návrat do obyčejného života, kde probuzený nejeví žádné známky svatosti. Co je to skutečnost? Něco naprosto konkrétního přímo před mým nosem. V této konkrétní realitě se nacházíme, když neupadáme do abstraktních myšlenek a nesnažíme se ovládnout svou mysl a zbavit se já.
Kodo Sawaki učil , že buddha dharma je "žádné já". Ale žádná já znamená, že tu není nikdo, kdo by se snažil něco dělat se svou myslí, místo toho tu je někdo, kdo jedná konkrétně v realitě.
A může působit opravdu nelaskavě. Bez já učitel zenu udeří holí do země. Bez já jde na záchod. Bez já odpovídá na otázky. Je prostě aktivní podle situace. To je osvobození od já a taky od nejá. Od ideálů, od buddhy, od pekla a nebe, je to konečné osvobození. A není to vůbec konec vlastní vůle. To naprosto ne, naopak, člověk pocítí přirozenou energii a motivaci něco dělat. Je velmi aktivní.
vostalpetr píše:realita přece není kupování vína,
realita je to co je věčné a neměnné a kupování vína je jen modifikace či pohyb toho věčného a neměnného
ale nelze psát, že jdu kupovat víno a to je realita
vigilant píše:Je to realita, dokud je tu "někdo", kdo dělá "něco"?
Nebo je realitou proměňující se dění, které se teď tak modifikuje ?
vigilant píše:Ten "někdo" je iluzorní, asi jako kdyby si žaludek usmyslel, že je "někým", kdo ze své vůle komunikuje se žlučníkem a se zbytkem těla.
Návštěvník píše:vigilant píše:Ten "někdo" je iluzorní, asi jako kdyby si žaludek usmyslel, že je "někým", kdo ze své vůle komunikuje se žlučníkem a se zbytkem těla.
A přece je.
Goro píše:A může působit opravdu nelaskavě. Bez já učitel zenu udeří holí do země. Bez já jde na záchod. Bez já odpovídá na otázky. Je prostě aktivní podle situace. To je osvobození od já a taky od nejá. Od ideálů, od buddhy, od pekla a nebe, je to konečné osvobození. A není to vůbec konec vlastní vůle. To naprosto ne, naopak, člověk pocítí přirozenou energii a motivaci něco dělat. Je velmi aktivní.
Hehe, škoda, že sám jsi neexistenci já asi neviděl. Cituješ jen co sis někde vyčetl. Zkus se taky toho svého já nejdřív zbavit. Je vidět, že tomu sám nerozumíš. Nechápeš, že když tu není já, není tu ani nikdo kdo má vůli? Vlastní vůle? Chacha čí vůle????
vigilant píše:Ten "někdo" je iluzorní, asi jako kdyby si žaludek usmyslel, že je "někým", kdo ze své vůle komunikuje se žlučníkem a se zbytkem těla.
Návštěvník píše:vigilant píše:Ten "někdo" je iluzorní, asi jako kdyby si žaludek usmyslel, že je "někým", kdo ze své vůle komunikuje se žlučníkem a se zbytkem těla.
A přece je.
vigilant píše:Návštěvník píše:vigilant píše:Ten "někdo" je iluzorní, asi jako kdyby si žaludek usmyslel, že je "někým", kdo ze své vůle komunikuje se žlučníkem a se zbytkem těla.
A přece je.
Možná chápeme slova v nestejném významu. Obecně se chápe jako realita to, co skutečně existuje.
Iluze je neskutečná, ne-reálná, čili je to opak reality. Sice existuje,
vigilant píše:Ten "někdo" je iluzorní, asi jako kdyby si žaludek usmyslel, že je "někým", kdo ze své vůle komunikuje se žlučníkem a se zbytkem těla.
ryunin píše:V probuzení už nejsou žádné pojmy jako fixní skutečnost. Ale to nedává smysl někomu, kdo zatím ty pojmy neopustil. Probuzení nedává smysl někomu, kdo se neprobudil. Je marné, aby si neprobuzený předtsavoval, co to je probuzení.
Všechno odhodit, není ani já, není ani ne-já, není ani iluze, ani skutečnost, ani subjekt, ani objekt, ani láska, ani nenávist. Nevím nic, nejsem nic, a přece tu něco je. A to je co? Odpověz na tohle!
Ale řeknu možná víc srozumitelně, že jsem nikdy netušil, že pravda je tak jednoduchá, proto jsem ji hledal, protože jsem ji potřeboval najít. Ale pak jsem viděl, že tam nic k nalezení není. Protože mi to dalo strašnou práci, velkou námahu, velké úsilí, a protože se najednou realita objevila v celé své kráse, aniž bych k ní cokoliv přidával nebo jí pojmenoval, od té doby mě nemůžou oklamat slova. Pamatuju si, že krátce po mém zážitku začalo pršet. začal jsem se smát a říkal si, že to je vodka, z nebe prší vodka, ne voda, protože už mi byla všechna slova, která jsem do tý doby bral smrtelně vážně, k smíchu. Takže z nebe padala vodka. Jsem medvěd a ty jsi oranžový losos, který visí na šňůrce od plavek. Kouká na tebe paviján a z hlavy mu roste muchomůrka. Kva kva kva nebo buddha, to jsou slova, ne realita. Slova jsou pouze prostředkem komunikace. Já nemá žádný zvláštní význam, když to řekneš Arabovi, neví, co povídáš. Slova jsou jen slova, realita je jimi nedosažitelná.
Ale co je zajímavé a možná matoucí, že je možné smysluplně učit a určovat směrk k pravdě pomocí slov, ale nejen slov, k nim je třeba přidat ještě aktivitu ve skutečném životě, zametání, uklízení, práce v kuchyni a tradičně v buddhismu zazen. zazen je k ničemu, ale protože k ničemu je vlastně všechno ,co děláme, cvičíme v buddhismu zazen, jako symbol toho, že ničeho nelze dosáhnout.
Slova jsou pouze prostředkem komunikace.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků