Vývojovému procesu můžeme lépe porozumět, známe-li tři životní principy – guny.
Tamas je kvalitou nehybnosti, netečnosti a lenosti.
Radžas je kvalitou aktivity a touhy.
Sattva je prvkem světla, moudrosti, míru a harmonie. Je nejvyšším aspektem.
Všichni lidé, i zvířata a rostliny, mají v sobě obsaženy všechny tři kvality. Jen jejich poměr je u každého jiný.
Z gun se skládá všechno, co existuje na úrovni materiální Přírody. Kvalita radžas stojí uprostřed. Na jednu stranu od ní se rozprostírá tamas a na druhou stranu sattva.
Radžas je ve znamení touhy, s tamasem se pojí lenivost, tupost, pasivita a letargie. Sattva znamená moudrost, světlo a jas. U lidských bytostí převažuje kvalita radžas,
nacházejí se uprostřed. Ve světě zvířat převládá tamas. Lidé mají svobodu vybrat si, zda chtějí být tamasičtí nebo sattvičtí. Abychom naplnili cíl svého lidského života, tj. dosáhli osvícení, musí v nás nejprve převažovat sattva.Všichni, kteří chtějí dosáhnout osvícení, musí ve svém životě rozvíjet principy sattvy.
Teorie tří gun není jen filozofickou úvahou. Jsou to principy, jejichž existenci můžeme pozorovat ve svém každodenním životem. Všechny tři principy můžeme pozorovat na svém vlastním těle. Někdy se prostě bez jakéhokoli důvodu cítíme otupělí a k ničemu. Nejraději bychom zůstali ležet v posteli a vůbec se nám nechce do
práce. Převládl v nás princip tamasu. Jindy jsme zase plní energie a plánujeme, co všechno podnikneme. Nejde o nic jiného, než že v nás právě převládla kvalita radžas.
Cílem je povznést se z tamasu na úroveň radžasu a z radžasu na úroveň sattvy. U lidí, v nichž převažuje kvalita sattvy, probíhá život poměrně hladce a bez konfliktů.
Člověk s převahou kvality tamas bývá lenivý, těžkopádný a pasivní. Nejraději by se volně poflakoval a jeho pracovní styl má daleko do efektivity. Tamasickým požitkem se nazývá stav omámené a otupělé mysli. Tamasicky orientovaný člověk by nejraději celý den pospával. Proč by vylézal z postele, když je mu tam dobře? Takový postoj má ke všemu. Nezaujme ho ani možnost projít se v pěkné zahradě. „Nechápu, proč bych měl dobrovolně opustit teplo vyhřáté postele,“ reaguje tamasicky orientovaný člověk na vaše výzvy.
Za kvalitou tamas, radžas a sattva je v každém okamžiku přítomna vaše čistá Existence. Přesáhnete-li sféru tří gun, nastupuje naprostá vyváženost a ničím neotřesitelný klid. Setrváváte v klidu, který je tak ustálený, že vás z něj nemůže vytrhnout žádná sklíčenost, špatná nálada či potěšení. Zůstáváte nedotčeni příjemným
i nepříjemným.
http://www.universalwisdom.in/topicItem ... cit_ty.pdf