od Linda » stř 13. lis 2013 21:38:05
V úvodu své knihy "Mír a harmonie v každodenním životě" Raméš Balsekar říká:
"Existuje spousta nejasností týkajících se toho, co člověk vlastně na duchovní cestě hledá; přitom nikdo si nedokáže představit, že by někdo něco hledal a nevěděl, co to je. Pokusíme-li se nalézt odpověď, ukáže se, že by to mohlo být něco jako ´osvícení´ nebo ´Sebe-poznání´, které by člověku přineslo nadlidské síly, nebo by ho to proměnilo v dokonalou lidskou bytost. I malá úvaha ale odhalí, že podobné očekávání je naprosto nerealistické, že je to čistý romantismus: člověk nemůže být dokonalý, protože existence dvojic protikladů všeho druhu – a protiklady mají odjakživa dva póly – je samotným základem života, jaký známe. Kromě toho i samotné kriterium dokonalosti je nesmírně variabilní. Bylo by možné odpovědět i jinak, že Sebe-poznání může zabránit znovuzrození, jenomže představa znovuzrození není pro každého přijatelná. Svůj minulý život nikdo rozhodně nezná, ani ti, kdo věří, že si na svá minulá zrození vzpomínají, protože mohou mít vzpomínku pouze na nějaký minulý život, nemusí to nutně být jejich vlastní minulý život. Faktem je, že není vůbec jasné, co hledající doufá osvícením získat, a to je důvod, proč mnoho hledajících musí připustit, že jejich život se po dvaceti či třiceti létech sebeukázňování nejrůznějšího druhu nijak nezměnil.
Hledající ví jen jedno, to ale ví opravdu hluboce: že usiluje o něco naprosto jiného, než jsou věci, které se obvykle snaží získat ti kolem něho, kteří usilují o dobré zdraví, pěkný vzhled, peníze, slávu a tak podobně; že je to něco diametrálně odlišného. Mezi hledajícími existuje nesmírné množství nejasností, frustrace, utrpení a stresu jen proto, že výcvik v sebekázni, přikazovaný určitým systémem, který si hledající zvolil, ho obvykle odvádí od tohoto nanejvýš nutného hledání kamsi pryč. Přesně to je také důvod, proč ti, co se rozhodli pro duchovní hledání, jsou společností obvykle považováni za ´ztroskotance´.
Buddha definoval osvícení prostě jako ´konec utrpení´. Tato definice je skutečně dokonalá, protože konec všeho usilování znamená konec všeho utrpení. Ptát se, co zůstane, když už tu žádné utrpení není, znamená vůbec nepochopit, oč jde. Zbývá skutečnost, že už neexistuje nic, co se považuje za ´utrpení´, a to odsouvá do bezvýznamnosti všechny jiné výhody, které by život mohl člověku přinést: dobré zdraví, příjemný vzhled, peníze, slávu a tak podobně. Je tedy nutné zjistit, co Buddha slovem ´utrpení´ mínil. Evidentně nejde o trápení, které nastane, když člověk nemá dobré zdraví, příjemný vzhled, peníze, slávu atd., protože mnozí hledající všechny tyto i další věci mají, a přesto cítí nutkání hledat, protože se cítí neúplní a nenaplnění.
Jinak řečeno Buddha poznal absurditu předpokladu, že by něco mohlo i jen na okamžik odstranit to, co je samým základem života a jeho prožívání, totiž vzájemně neoddělitelně provázané dvojice protikladů – chvíle bolesti a potěšení. Buddha zřejmě věděl, že střídání okamžiků různých druhů potěšení a utrpení je samým základem života. Musí se prostě vzít v úvahu, že je to samotný základ života, a přijmout to. A co potom, když ten, kdo se rozhodl pro duchovní hledání, tento základní princip přijal? Existuje stále ještě nějaký druh utrpení, o jehož odstranění by se měl snažit? Zdá se, že pro hledajícího na duchovní cestě je důležité, aby si to ověřil.
Je třeba zjistit, co přesně člověk hledá: je to, za čím jde, něco uskutečnitelného, nebo je to jen představa? Buddha určitě odpověď znal: nejde o žádný imaginární cíl, protože i on sám tu a tam skutečně zažíval nepřítomnost ´utrpení´; jenomže tato zkušenost trvala jen chvíli. Věděl tedy, že ´ustání utrpení´, které hledá, je něco zcela reálného, pouze to nebylo trvalé! Skutečným cílem tedy je: jak se zbavit toho, co člověku brání, aby našel ´vnitřní harmonii´ a trvale se v ní zabydlel? Co je to za překážku a jak se jí zbavit – to je všechno, oč ve skutečném duchovním hledání jde: jak dosáhnout šánti (míru) nirvány, jak dojít k absenci dukkha (utrpení). Hledající tedy ví, že cílem jeho hledání není něco imaginárního, že to není nic, co by nemohlo existovat v běžném životě. Jinak řečeno cílem duchovního hledání není něco fiktivního nebo nereálného, cosi mimo tento svět; není to schopnost chodit po vodě, vědět, co se děje kdekoli ve světě, umět vyléčit každou nemoc nebo objevovat se na několika místech současně; cíl, který hledá, patří plně do každodenního života jako jeho součást.
Když teď víme, co je cílem hledání – konec utrpení – a o jaký druh utrpení se nejedná, musíme zjistit, co nám brání, aby se objevila ona zkušenost, kterou většina z nás někdy zažila – někteří častěji než ostatní – a co nám brání, aby potom, co se tato zkušenost jednou objevila, tu už zůstala natrvalo. Osobní prozkoumáním rychle odhalíme, že to, co naruší tuto nádhernou vnitřní pohodu, je obvykle nějaká myšlenka. Obecně se uznává, že nad tím, jaká myšlenka se v mysli objeví, nemá nikdo žádnou moc. Fyzikové vysvětlují, že jakákoliv myšlenka, k níž někde dojde, je aktualizací jedné konkrétní možnosti z tisíců nejrůznějších dalších možností a že dotyčný jedinec ji tedy nemůže ovlivnit. Pak je nutné se zeptat: jaký druh myšlenky onu prožívanou ´harmonii´ pouze rozčeří a jaký druh myšlenky bytostně otřese samým základem této harmonie? Objeví-li se myšlenka, která se týká života jako takového, života, jaký je, vyváží ji okamžitě další myšlenka, která nabídne řešení problému vzniklého předchozí myšlenkou: zkušenost se jen rozčeří, ale nenastane otřes, člověka to nevyvede z míry.
Co je to tedy za kategorii myšlenek, které člověk nemůže mít pod kontrolou a které dokážou otřást samým základem oné vzácné, nádherné zkušenosti vnitřní pohody? Každý by myslím mohl potvrdit, že je to ten druh myšlenek, které vyvstanou z paměti – zase neovladatelně – a týkají se něčeho, čím člověk někomu blízkému ublížil: když člověk z toho či onoho důvodu nepomohl svému příteli, který na jeho pomoc čekal, a pro dotyčného přítele to pak mělo velmi tvrdé následky. Co skutečně otřese zkušeností hluboké harmonie až do základů je vzpomínka, jak člověk někomu ublížil nebo jak pro někoho něco udělat měl a neudělal to – a mohlo k tomu dojít třeba i před dvaceti léty! Existuje přirozeně i druhý aspekt této myšlenky: nesmírná zátěž nenávisti a zášti vůči ´někomu druhému´, kdo nám nějak ublížil nebo nám v něčem důležitém nepomohl, ačkoliv pomoci mohl. A tak to, co opravdu silně naruší zkušenost vnitřní pohody, je buď mučivý pocit viny a zahanbení kvůli nějakému vlastnímu selhání, anebo nahromadění nenávisti a zášti kvůli něčemu, co mu udělali nebo naopak pro něho neudělali ´ti druzí´. Jinak řečeno to, co otřese samým základem této pohody, je pocit, že je možné rozhodovat se podle vlastních preferencí, čili přesvědčení, že někdo sám něco osobně udělal – ať už jde o ´mě´, nebo o ´někoho jiného´.
Došli jsme k tomu, co téměř každý z nás z vlastní zkušenosti každodenního života zná: že ´utrpení ustalo´; jenomže tato zkušenost netrvala dlouho, protože v každodenním životě lidských bytostí ji ničí uplatňování vlastních preferencí neboli pocit ´já jednám´. Vzniká tedy otázka: je vůbec možné zbavit se pocitu ´já jednám´, aby se člověk dokázal vyrovnávat se vším, co před něho život staví, a přitom trvale prožíval, že ´utrpení ustalo´? Odpověď přirozeně zní, že ano, že to možné je, protože odjakživa existovali lidé, které svět vnímal jako ´mudrce´ a kteří jsou přímo prototypy jedinců, u nichž došlo k ´ustání utrpení. ´ Co ´ustání utrpení´ znamená, je možné spolehlivě poznat ze způsobu, jakým prožívali svůj každodenní život. Když je pozorujeme, vidíme, že žijí jakoby od okamžiku k okamžiku, že prožívají stejné radosti a trápení, jaká potkávají běžného člověka, jsou ale trvale zakotveni v míru a harmonii.
V této fázi tedy vyvstane otázka, co Buddha přesně mínil ´ustáním utrpení´? Zřejmě tím mínil to, co lze jasně vypozorovat ze způsobu, jakým mudrc prožívá svůj každodenní život: plní svoje denní povinnosti, dělá svou každodenní práci, aby si vydělal na živobytí, a okamžik za okamžikem si užívá běžných radostí a podstupuje obvyklé bolesti. Při tom ale jasně vidíme, že jeho tvář má normální výraz beze stop úzkosti, že je uvolněný a že má evidentně ´dobrou náladu´. Zdá se, že lidé nevyhledávají jeho společnost jen proto, aby si s ním popovídali; často můžeme vidět, že za ním přicházejí, protože se potřebují poradit o problémech svého každodenního života. Shledají, že jim nabídne radu, jen když o ni požádají – s udivující pokorou, spojenou se soucítěním, někdy i s náklonností. Vidí, že je to člověk naprosto otevřený, bez jakékoliv záludnosti, a přece to očividně není žádný prosťáček! Možná, že právě to je význam vznešených slov „Pevně zakotvený v míru a harmonii“. Návštěvník jasně poznává, že mudrc se ani v nejmenším nepokouší radit, pokud ho ale někdo o radu požádá, poradí s naprostou samozřejmostí, přesvědčivostí a nejhlubší pokorou.
Osobnost mudrce, jeho čirá bezprostřednost na člověka tak zapůsobí, že i když nemá žádný problém, který by s ním potřeboval probrat, snaží se setkávat se s ním mnohem častěji, než by si kdy předtím dovedl představit. Při jedné z takových příležitostí může zjistit, že se mudrce bezděčně zeptal, co to je, co působí, že je takový, jaký je – že je tak příjemný. Mudrc se nejspíš zasměje a řekne – zase s krajní bezelstnou pokorou – „Jen a jen Boží Milost“, a vy budete vědět, že to tak opravdu myslel. Budete-li se nevtíravě držet tématu i dál, velmi pravděpodobně vám řekne, že má hlubokou důvěru v záměry vesmírného Bytí, jimiž se vždycky a všude všechno řídí. Že doopravdy a s nejhlubším možným přesvědčením přijal, že pokud by to nebyl vesmírný Záměr, shodný s kosmickou Zákonitostí, nemohlo by dojít k ničemu z toho, o čem si člověk myslí, že to dělá on sám, ať už jde o cokoliv. Tady se přistihnete, že se mimoděk ptáte, jestli mudrc doopravdy věří, že žádná činnost není činností nějakého člověka, že je to dění, ke kterému prostě dojít muselo. Mudrc možná na okamžik zaváhá, pak ale přijde absolutně přesvědčivá odpověď: „Naprosto bez výjimky.“ Upřímně řečeno nejste úplně připraveni přijmout tak jednoznačnou odpověď. A tak se ptáte dál: znamená to snad, že nejste odpovědný za nic z toho, co děláte?
Mudrc se na vás nejspíš trochu ostřeji zadívá, když ale uvidí, že vaše sondování je naprosto upřímné, s plnou otevřeností vám nejspíš vysvětlí:
„Tady se ve skutečnosti nejedná o žádnou odpovědnost. Když stoprocentně a bez jakýchkoliv výhrad věřím, že se nemůže stát nic, co není vesmírným Záměrem, tak to v žádném případě neznamená, že bych měl upadnout do fatalismu a na všechno rezignovat. Vím, že není možné, abych nic nedělal; a tak pokud v mém každodenním životě existuje něco, co bych měl udělat, musím se přirozeně rozhodnout, co mám udělat a jak to mám udělat. A když už jsem se nějak rozhodl, pak to udělám tak dobře, jak to jen jde, aby mé rozhodnutí vedlo k těm nejlepším výsledkům. Nicméně při tom všem vím s naprostou jistotou, že nad tím, co bude následovat, nemám žádnou moc, že to závisí jen na záměrech vesmírného Bytí. Budu na výsledky ´svého jednání´ čekat spokojeně a bez napětí, bez jakéhokoliv stresu. Výsledky budou buď úspěšné, nebo úspěšné nebudou, a i důsledky, k nimž to povede, budou rovněž plně záviset na záměrech vesmírného Bytí. Ke všemu, co se děje, dochází podle záměru vesmírného Zdroje, a důsledky – pozitivní, negativní nebo neutrální – budou rovněž odpovídat tomuto Záměru a mému předurčení. Není tu opravdu žádný problém, žádná snaha vyhnout se odpovědnosti.“
Teď jste připraven přijmout, že tu opravdu není nikdo, kdo by individuálně jednal. Jenomže víte, že pouhá ochota to přijmout vám nepřinese oni klidnou důvěru, kterou má mudrc; a uvědomujete si také, proč tomu tak je – že nejste v žádném případě připraven podstoupit ´test pravdivosti´, který ověří, jak opravdové vaše přesvědčení je. Vaše přesvědčení totiž není naprosté a je to pochopitelné: tisíce let trvající podmiňování působí, že si tak docela nepřejete být stoprocentně přesvědčený: „Když budu skutečně přesvědčený, že nejsem ten, kdo jedná, a co je ještě důležitější, že nejedná ani nikdo jiný, jak mám potom žít ve společnosti, která takovýto fatalistický přístup neuznává, která neuznává, že všechno, co se děje, je předurčeno záměrem vesmírného Zdroje?“ Svěříte se se svým problémem mudrcovi a překvapí vás, že on bude souhlasit, že to opravdu nesnadné je. Vaši argumentaci ještě posílí, když dodá, že máte také nanejvýš nepříjemný pocit, že jste pokrytec: jak můžu doopravdy přijmout, že nikdo sám osobně nejedná, a přitom dál jednat a žít, jako by se nic nestalo?
Mudrc pak pokračuje ve své odpovědi:
„Ujišťuji vás, že to jediné, co musíte udělat, je prožívat dál svůj život tak, jako kdybyste jednal vy sám.“ A protože předvídá, co namítnete, dodá: „Přesně to jste přece až dosud neustále dělal – víte, že všechny planety obíhají okolo slunce a že ono samo se nepohybuje, ale přesto bez váhání řeknete „slunce vychází“ nebo „slunce zapadá“, jako kdyby se pohybovalo. Nebudete se tedy cítit jako pokrytec. Budete prostě pokračovat dál ve své činnosti, jako kdybyste vy sám jednal a jako kdyby jednali i ti kolem vás. Jinak řečeno v každé situaci opravdu pozorně zvažte všechna fakta a poznatky, pak se rozhodněte pro některou z možných alternativ; a když jste se rozhodl, jednejte a udělejte to nejlepší, co je ve vašich silách, abyste své rozhodnutí dovedl k žádoucím výsledkům. V tomto smyslu se nic nezmění. Určil jste si cíl, kterého chcete dosáhnout, byla tu patřičná ´motivace´, přijal jste rozumný plán a udělal to nejlepší, co bylo ve vašich silách; nikdo, ani vy sám, nemůže říci, že jste pokrytec. To, co proběhne, je zatím úplně stejné jako to, co se ve vašem životě zatím dělo, v ničem se to neliší. Co se bude dít dál, bude také úplně stejné jako to, co se doposud vždycky dělo: nad tím, co bude následovat, nemáte žádnou moc. Víte ze zkušenosti, že může dojít ke kterékoliv ze tří věcí: buď vaše jednání bude úspěšné, nebo úspěšné nebude, nebo se nestane ani jedno z toho. Podstatné je, že se nic nezměnilo. Vy můžete udělat jen to, že si určíte cíl, stanovíte si postup a budete dělat to nejlepší, co dokážete. Co se bude dít potom, nad tím jste nikdy neměl žádnou moc. Život pokračuje a probíhá stejně jako předtím.“
Teď se zeptáte: „V čem je tedy ta velká změna?“ A přijde odpověď: „Je tu hodně velká změna – ale ne v tom, co probíhá v životě; ten je úplně stejný jako dřív. Velká změna nenastane v tom, co se děje v životě, ale ve vašem osobním vztahu k životu, a to je to, co ve skutečnosti rozhodne, jestli se cítíte v pohodě sám se sebou a s ostatními, ať se v životě stane cokoliv.“
(pokračování)