od ryunin » pon 21. led 2013 20:55:43
ale tohle je pro předrahou, líbeznou alaju, nebo jak se to píše
ona chtěla vědět, co samadhi zazenu je, já jí na to, že to se musí cvičit, to se nedá vysvětlit
ale mistři se někdy snaží vysvětlit nevysvětlitelné, i když nemůžou říct celou věc, aspon inspirují k tomu, abychom zažili, co nám vysvětlovali
Menzan Zuiho tedy vysvětluje, co je samadhi zazenu, třeba to alaju, předrahou líbeznici, osloví, jinak to budeme muset dát oslovi
Menzan Zuiho, japonský mistr z 18. století, o samadhi zazenu napsal toto:
Teď podrobně vysvětlím cestu k objasnění samadhi a jak se na ně spolehnout. To se provádí jednoduše tak, že nezakrýváte světlo svého pravého já. Když světlo pravého já je jasné, neupadáte ani do tuposti, ani do rozptýlení. Třetí patriarcha řekl v Shinjinmei (Verše o věřící mysli), "Když světlo bez mraků osvěcuje samo sebe, není třeba vynakládat duševní úsilí."
To je základní princip cvičení a osvícení tohoto samádhi.
"Světlem bez mraku“ se rozumí světlo pravého já. "Nevynakládat duševní úsilí" neznamená přidádavat afektivní a intelektuální myšlenky a diskriminace. Když vynakládáte mentální úsilí, jas se přemění v temnotu emocionálního myšlení. Pokud nevynakládáte duševní úsilí, ta temnota se stane samoosvětlením toho jasu. To je význam slov třetího patriarchy "Světlo drahokamu osvětluje drahokam samotný ." (Koho, co osvětluje světlo drahokamu? Osvětluje drahokam samotný – pozn. překlad.).
Je to jako světlo slunce nebo měsíce, které osvětluje všechno - hory, řeky, lidské bytosti, psy, atd. - stejně, bez diferenciace nebo hodnocení. Také zrcadlo odráží všechno, aniž by se obtěžovalo rozlišovat mezi objekty.
V tomto jijuyu-zanmai, (samadhi, které člověk sám zažívá) byste prostě měli udržovat světlo pravého já nezastíněné mraky a bez rozlišování mezi objekty. To je to, co měl na mysli mistr Wanshi v jeho básni Zazenshin;
(Akupunkturní jehla zazenu):
podstatná aktivita každého buddhy a aktivní podstata každého patriarchy
poznání bez toho, že bychom se dotýkali věcí
osvětlení bez toho, že bychom stáli proti věcem
Když se v praxi učíte skutečnost zazenu důkladně, pak zatuhlé, zablokované emoce- myšlenky se přirozeně rozplynou. Pokud si myslíte, že jste odřízli iluzorní myšlenky místo vyjasnění toho, jak emoce-myšlenka taje, emoce-myšlenka přijde znovu - stejně jako když uříznete stopku nebo kmen stromu, a necháte v zemi dál kořeny.
Z tohoto důvodu, když cvičíte Buddha-dharmu, musíte studovat podstatu cvičení - osvícení Buddhy a patriarchů pod vedením pravého učitele, kterému byla dharma řádně předána, jinak budete ztrácet čas, bez ohledu na to, jak dlouho a tvrdě budete cvičit.