Satipatthana je něco, k čemu mě po čase zase přivedl Luck. Nedalo mi to a vydal jsem se pátrat, odkud se co vzalo a kam to vedlo. Možná nám to pomůže se zase jednou zamyslet, jak funguje buddhismus, ne jen jak by měl fungovat, ale jak se dá analyzovat a jak ho mohou pojímat různí lidé.
Satipatthana je něco, co se česky někdy překládá jako pozornost a někdy bdělost. Ovšem už pojem pozornost a bdělost by nás mohly uvést do nekonečných diskuzí o tom, jestli je mezi nimi rozdíl nebo ne, a co to vlastně je a jak se to projevuje. Prosím ne!!!! Čekají nás ještě další a další smyčky, jsem asi tak v prvním procentu textu.
Takže satipatthana - Buddha podle sútry Satipatthana ustavil čtyři zdroje pozornosti (je zajímavé, že luck tyto čtyři aspekty považuje za začátek a konec Buddhova učení, nebo jeho podstatu, ale to zatím nekomentuju). Takže ty čtyři zdroje pozornosti jsou:
uvědomění těla
uvědomění pocitů
uvědomění mysli
uvědomění obsahu mysli
Tak a když přeskočíme návod, jak si uvědomovat tělo, pocity atd. což si můžete někde sami nastudoavt, mě zajímá ten čtvrtý zdroj a to je uvědomění obsahu mysli, tam totiž narazíme na další rozdělení a kategorie a to je zajímavé, protože věřte nevěřte, jednou z těch kategorií z těchto čtyř kategorií jsou čtyři vznešené pravdy.
Je zajímavé, že někdo ty čtyři zdroje pozornosti považuje za alfu a omegu buddhismu, jiný zase považuje za alfu a omegu buddhismu čtyři vznešené pravdy, ale to ještě není vše, to se dá dále analyzovat.
Takže když vezmeme čtvrtou kategorii zdrojů pozornosti, najdeme tam mezi jinými taky Čtyři vznešené pravdy. A když se podíváme, co ty čtyři vznešené pravdy jsou, zjistíme, že ta poslední vznešená pravda zní, že dojdeme k ukončení nespokojenosti díky osmidílné stezce, a máme tu zase další kategorie.
A jestli někdo říká, že základem buddhismu jsou čtyři vznešené pravdy, jiný zase říká, že celý buddhismus je vlastně shrnut v osmidílné stezce.
A nedej bože, abychom se tam zase dostali k nějakému shrnutí buddhismu.
Takže co je ta osmidílná stezka...
To si zase někde můžete sami najít, ale mě zajímá zda, se tam nedá najít zase nějaký klíčový bod... ano a jak jsem předpokládal, už se tam zmiňuje konečné osvobození, takže jsme se k tomu prokousali. Takže BUddha údajně učil, že pěstiováním osmidílné stezky dojdeme ke konečnému osvobozen ía poznání. Když si vezmete v úvahu, kolik toho ta osmidílná stezka obsahuje a kolik se dá každý den udělat chyb z hlediska ideálů osmidílné stezky, není divu, že v tradici theraváda opravdu nikdo kromě bláznů nepovažuje za reálné, aby někdo se stal buddhou během tohoto života, natož během prá měsíců, kdežto v tradici mistra Dogena je to otázka prvního zazenu.
Je zajímavé, že součástí osmidílné stezky, díky níž máme dojít k ukončení utrpení, je správná pozornost a správná bdělost, což jsou obšem věci, které jsme řešili na uplném začátku. Logicky vzato, správná bdělost a pozornost je součástí prostředků, jak dojít k ukončení utrpení, což je souáčst čtyř podkladů pozornosti, takže logicky vzato, ukončení utrpení je úkol, který máme v rámci čtyř podkladů pozornosti. Tedy ukončení utrpení je jakýsi nepatrný detail v tom světě velké a správné pozornosti.
Co je ovšem osmidílná stezka? Je to prostředek jak dosáhnout konečné pravdy a osvobození.
Takže když to shrnu. Buddhismus můžeme považovat za něco, kde na začátku je pozornost. Součástí naší pozornosti je obsah mysli, jehož součástí má být učení čtyř vznešených pravd, čili měli bychom, pozorně studovat čtyři vznešené pravdy, pak dojdeme k tomu, že osvobození lze dosáhnout díky osmidílné stezce, což není nic jiného než každodenní život na základě rovnováhy těla a mysli. Takže jsme se nakonec dostali k tomu jádru buddhismu a to je praxe zazenu. To je alfa a omega, protože ze zazenu vychází ta rovnováha, díky níž můžeme kultivovat osmidílnou stezku v životě a díky této kultivaci můžeme dojít k osvobození a poznání svého pravého já. Na druhou stranu tu není tehdy a potom, ale už v tomto okamžiku, když nejsme oběti slov a konceptů, což po nás žádá osmidílná stezka, už tady a teď jsme osvobození a uskutečňujeme stav buddha.
Berte tenhle text s rezervou, berte to jako zamyšlení nad tím, co je vlastně základem nebo podstatou učení Buddhy, mě z toho jasně vyplývá že to je zazen, ale každý to pochopí jinak.