od ryunin » sob 18. srp 2012 19:42:43
V angličtině existuje termín "the Buddhist truth". Ano, zní to jako pravda komunismu a je to odporné a dlouho mi trvalo přijít na to, jak vysvětlit, že to není žádná hnusná pravda komunismu. Cítil jsem, že tam je něco v pořádku, ale nevěděl jsem , jak to ospravedlnit.
Takže co to je buddhistická pravda? Je to pěkná blbost, ne? Zkusím tohle vysvětlit formou rozhovoru, což mi dá možnost být k sobě víc kritický a útočit sám na sebe, což mi pomůže se lépe vyjádřit.
Co to je za blbost ta buddhistická pravda? Znamená to, že jsou nějaké jiné pravdy?
Kdyby to bylo tak, že tu je nějaká buddhistická pravda a pak tu jsou nějaké jiné pravdy, které jsou na nižší úrovni, bylo by to velmi arogantní tvrzení. Ale pokud bychom jako buddhisti říkali, že máme jakousi pravdu a ta se liší od jiných pravd a že každý má svou pravdu, nebyli bychom hodni nazývat se buddhisti.
Takže ty tvrdíš, že termín buddhistická pravda není ani arogantní, ale na druhou stranu odmítáš, že to je jen jakási relativní záležitost, takže na jednu stranu tvrdíš, že buddhistická pravda je ta jediná pravda a na druhou stranu tvrdíš, že nejsi arogantní, když to říkáš...
Dlouho jsem o tom přemýšlel. Pravda je něco, co tu bylo ještě před Buddhou, před všemi možnými učiteli a filozofy. Takže nikdo nemá právo si tu pravdu přivlastňovat. Nemůžeme ji spoutat, nemůžeme ji opravdu někde držet v kleci a zabránit druhým, aby ji našli. Takže ani buddhismus nemá právo si přivlastnit pravdu.
Jak tedy vzniklo takové označení "buddhistická pravda"?
Jde o to, že když budete mít pět škol angličtiny, žádná z těch škol nemůže tvrdit, že jenom oni znají angličtinu. Na druhou stranu ale ani jedna z těch škol nemá záruku, že ty ostatní školy jsou dobré. Nemůžu dát ruku do ohně za to, že škola zvaná třeba Sun Dance English učí dobře angličtinu. Ale můžu dát ruku do ohně za to, že moje škola Moon Walk English ji učí. Protože jsem jako ředitel zaměstnal učitele, kteří jsou skvělí a mají výsledky. A tak si představte, že naše škola má tu drzost v reklamě tvridt, že to je Moon Walk English. To neznamená, že ona jediná zná angličtinu, ale tahle škola prostě dává záruku, že se tam anglicky naučíte. Na tom není nic špatného, pokud se tam opravdu lidi anglicky naučí.
Takže termín buddhistická pravda je něco jako "pravda s certifikátem".
Přesně tak. Buddha Gautama poznal pravdu a jeho žák Mahákášjapa taky. A tak se začalo říkat buddhstická pravda. Byla to ta pravda, kteoru Gautama předal svému žákovi a tak mohli další a další učitelé a žáci poznávat tutéž pravdu. Buddhismus znamená, že tu je tradice předávání pravdy s certifikátem. Nejde ani o to, jestli dostaneš papír a potvrzení, že jsi poznal pravdu, ale o to, že tu je něco autentického předáváno, papír nepapír. A to, že tu je něco předáváno, je znovu a znovu potvrzováno buddhy až do dnešních dnů. Takže když řekneš buddhistická pravda, je to něcvo jako pravda, která je ověřená v tradici učitelů buddhismu od Gautamy podnes.
Je to něco jako tradice vaření kvalitního piva? Mám záruku, že dnes piju totéž pivo, jako se vařilo v Plzi před sto lety?
Pokud byla receptura dodržena, ingredience jsou stejné a upřímnost sládků stejná, pak není důvod tvrdit, že nepiješ totéž pivo. To by bylo nitpicking. Jak se řekne česky nitpicking? Je to hledání detailů, které nejsou vůbec podstatné.
Poznali lidé v rámci jiných než buddhistických tradic pravdu?
Jak to mám vědět? Možná ano, možná ne. To je stejné, jako by ses ptal, jestli moje sousedka pije k snídani kávu nebo čaj. Co já vím, něco z toho asi pije. Ale nevím a není to můj problém. každopádně, jak už jsem řekl, nikdo nemá licenci na pravdu v tom smyslu, že pouze on nebo pouze jeho učení objevilo pravdu. Já ale neručím za toho řidiče, co jede sto metrů přede mnou, ručím za sebe a já musím být sám sebou. Co dělá on, nevím, a nemusí mě to moc zajímat.
Neměli by se lidi snažit spíš spojovat než hledat rozdíly?
Vesmír už nás spojuje všechny dokonale, proč k tomu spojení přidávat další a další spojování? Je velmi populární říkat, že pravda je jenom jedna a že bychom neměli trvat na jednom učení, ale to je stejné jako říkat, že v Praze se dá sehnat chleba na mnoha místech, takže není třeba trvat na jednom obchodě. Nakonec ale musíme jít do jednoho obchodu a měli bychom tam jít pořádně a důsledně a nemusíme se starat o ty ostatní, to je jejich problém.
Jak je to omezené? Není to zabedněnost tohle říkat?
Otevřenost, o které mluvíš, je něco, co nahrajuje skutečnsot otevřenost v životě. Nerozlišuju mezi prodavačkou, která věří v Ježíše, Paroubka nebo Buddhu. V tom jsem pro jednotu. Nedělám rozdíl mezi romskou dívkou a bílou dívkou, vousatým učitelem nebo oholeným učitelem. jednotu a toleranci je třeba pěstovat v každodenním životě, ve filozofii to může být jen zástírání neupřímnosti a neochoty se něco učit pořádně. protože vesmír už je jednotný, protože zazen nikoho neupřednostňuje, protože dharma nedělá rozdíly, měli bychom rozlišovat mezi pravdou a lží, upřímností a neupřímností, přímou cestou a kličkováním, abychom mohli plně docenit nezávislost a nezaujatost vesmíru a nezaujatost Buddhy. Pouze, když upřímně studujeme a praktikujeme pravdu, můžeme nakonec docenit pravdu, která nerozlišuje.
Má smysl propagovat buddhismus? Nikdo tady nemá zájem studovat a cvičit s tebou zazen, tak proč vysvětliovat apropagovat buddhismus? [/i]
To, že tady píšu o buddhismu, nemá nic společného s propagací, nikoho nezvu, aby se mnou cvičil a studoval. Je to stejné, jako kdybys řpišel do náhodného autoservisu a obvinil je tam z toho, že lidem vnucujou svoje služby. Asi by zavolali psychiatry. To, že někdo někce něco říká o buddhismu nemusí nutně znamenat snahu někoho změnit. Je to jen pouliční prodej párků. Někdo si ho koupí a někkdo jde dál a nekoupí. Je mi to uplně jedno. Takže je to ještě volnější améně násilné než prodávat párky, protože tam je prodat potřebujete, já souhlas nebo zájem druhých nepotřebuju. Je mi to lhostejné.
Proč nemáš soucit s lidmi a jsou ti lhostejní?
Kdo něco takového říkal? Když máš soucit s lidmi, snaž se být opravdový a chovej se autenticky, tak jim můžeš třeba i pomoct. Vnucovat svou pomoc druhým je nesmysl. Stačí být sám sebou a dělat to, co cítíš jako přirozenou věc. To může druhým pomoct.