.Petra píše:Návštěvník píše:
Absolutno má dva stavy.
Jedním stavem je absolutní klid. Absolutní nepředstavitelný klid.
Druhým stavem je absolutní pohyb. Absolutní nepředstavitelný tvůrčí pohyb.
Toto je pro někoho zcela nepochopitelné a nepředstavitelné. Proto tomu nemůže věřit. To je v pořádku, jen zkušenost mu to může ukázat.
Tak to vysvětluje E. Tomáš v rozhovoru o duchovním Srdci:
......
Tazatel: To je opravdu těžké pochopit.
E. Tomáš: Ano, pokud to není realizováno - potom je to jasné.
Právě proto musí duchovní Učitelé vycházet jen z relativní pravdy, jinak by jim žáci neporozuměli. Teprve pozdější
vlastní zkušenost během času žáka sama poučí.
......
Říká tam, že tak to dělal i Ramana. Nakonec to byl právě Ramana, který řekl, že hromadná nauka pro všechny nepřichází v úvahu.
Péťo, kde přesně Eduard Tomáš říká doslova, že
absolutno je v pohybu?
Jeho guruem byl Ramana. Eduard Tomáš podle mě poznával totéž, co on.
Ramana Mahariši:91. Jak vzniká tento svět? Mění snad Já svoji podstatu tichého bytí v pohyb? Já se nikdy nemění ani nepohybuje. Svět se zdá existovat výhradně kvůli nevědomosti, která je sama o sobě falešná.
91. „Pohnulo se Já, přičemž ztratilo svoji podstatu (nehybného) bytí? Nebo jak jinak vzniknul svět?“ Odpovědí na tuto otázku je: „Já (zdánlivě) prodělává pohyb jen kvůli nevědomosti, která je sama o sobě neskutečná. Nikdy nestalo, že by se Já pohnulo.“
Padam je svrchované Já, dokonalá skutečnost. Činnost je možná jen v úrovni představ.
Padam mate zrak těch, kteří nemají ryzí pochopení skutečnosti. Zdá se, že se Padam rychle pohybuje. Ve skutečnosti je stále bez jakéhokoli pohybu. (Padamalai, verše 44–46)
Otázka: Třetí mantra Isavasjaupanišady říká: „Brahman se pohybuje a brahman se nepohybuje.“ Jak můžou v brahman existovat dvě protichůdné skutečnosti?
Bhagaván: Pravda o jakémkoli nekonání je pravdou naší skutečné podstaty. Děje nebo činnosti mohou být spatřovány jen z relativního hlediska. (The Power of the Presence, I, str. 269)
Otázka: Často jste říkal, a je to i v knihách, že brahman je nehybné. Nyní říkáte, že je všemocné. Není to tedy tak, že se pohybuje?
Bhagaván: Síla vzbuzuje dojem pohybu. Ačkoli se Íšvara (Bůh) pohybuje svojí vlastní silou (šakti), která je pohybem, tak pohyb překračuje. Íšvara je áčala atita (nepohnutelné transcendentno). (citace ze Sat Daršana Bhašja)
92. Z pohledu jediného, nedělitelného prostoru nemá hrnec nijakou oddělenou existenci. Není pak pošetilé tvrdit, že se prostor uvnitř hrnce pohybuje v závislosti na pohybech hrnce?
92. Je-li pozornost věnována výhradně (nekonečnému) prostoru, který nikdy není fragmentován, tak ve výsledku nebude existovat hrnec. Je proto chybou říkat, že prostor uvnitř hrnce se pohybuje zároveň s hrncem.
93.
Taktéž ani tělo a svět nemohou existovat v úplnosti uvědomění Já, protože jsou ne-Já a jsou neúplná. Je pak směšné tvrdit, že se Já pohybuje kvůli pohybům nestálého těla a světa.
93. Protože neúplnost – netečné tělo a svět, což vše zahrnuje ne-Já – nebude v plnosti Já nikdy existovat a projevovat se, je nesmysl říkat, že i Já prodělává pohyby těla a světa, směřujících k zániku.
94. Já je vždy klidné, protože je celistvostí. Přesto se zdá, že se pohybuje, a to zároveň s pohyby labilního zrcadla mysli. Není to však pravé Já, co se pohybuje, ale jen jeho odraz – mysl.
"Hledejte zdroj mysli a naleznete, že mysl neexistuje! Mysl obrácená dovnitř se sama stane Já."