Pedriito píše:Návštěvník píše:https://www.mandala-praha.cz/news/poklona-bodhisattvovi/
POKLONA BÓDHISATTVOVI - článek Milana Calábka pro časopis REGENERACE 7/2020
Držitel Nobelovy ceny míru, význačný představitel buddhismu a především čtrnáctý tibetský dalajlama TÄNDZIN GJAMCCHO se dožívá pětaosmdesáti let. U příležitosti význačných narozenin Jeho Svatosti REGENERACE přináší několik osobních textů, které dalajlamu a jeho přínos světu přibližují z nejrůznějších úhlů pohledu.
......
BÝT DOBRÝ
Bylo překvapivé, že dalajlama přicházející z tajemné země teosofických mahátmů odmítal konverzi k buddhismu téměř stejnými slovy. Své příznivce příjemně překvapil i tím, že působil nejen jako vzor pro snášení příkoří, ale zároveň tento „buditel dobroty srdce“ vnášel do jejich životů nakažlivou radost spolu s příslibem osvobození od utrpení a nevyslovenou možnost vhledů do velké kroniky světla vědění: akašického informačního pole mimo prostor a čas.
Na svých přednáškách nikdy neobtěžoval osobním smutkem nad ukřižováním Tibetu, ze kterého se postupně stávala duchovní vlast nás všech, v níž konfuciánsko-marxistický totalitarismus se souhlasem západních demokracií páchá nejen kulturní genocidu. Jako živoucí vtělení toho, co považujeme za pravdivé a posvátné, ve svých misiích vedl rozpravy o osobní cestě ke spáse a zároveň nikdy neopomenul zdůraznit, že úplně postačuje, když se staneme dobrým člověkem, neboť už díky tomu dostává naše existence smysl.
......
SOUCIT A LÁSKA
Poselství, jež se dalajlama snaží předat Západu, spočívá i v tom, že život bez duchovního rozměru postrádá nejen dostatek prostoru pro vnitřní mír, ale i pro mír ve světě. Zároveň připomíná, že nový a spravedlivější svět nevznikne revolucí, ani rozšířením liberální demokracie anebo zásahem vyšší bytosti, ale jen pokud dojde k duchovní transformaci našeho vědomí na nadosobní neboli osvícením.
V buddhismu, který podle dalajlamy je z jedné třetiny neteistickým náboženstvím a metafyzikou, z druhé třetiny systémem sekulárním etiky a ze třetí filosofií a vědou, přitom neexistuje žádné dogma ani absolutní pravda. Ale kdyby nějaká existovala, jak často připomíná, pak by to byla karuna, která se překládá jako soucit. Nicméně v sánskrtu má význam i jako láska ve smyslu křesťanské agapé, milující laskavost (maitri) anebo empatie. Jako duševní obdoba imunitního systému nás chrání před viry nenávisti, hněvu a krutostí.
...
Jeho první návštěva Československa na pozvání Václava Havla byla zároveň jeho první státní návštěvou a otevřela mu možnost přijetí dalšími západními státníky, kteří se s ním dosud setkávali jen vyjímečně a neoficiálně. Po společné modlitbě u sochy svatého Václava a obrovské manifestaci na podporu Tibetu, kterou zasvěceně moderoval Jan Petráněk, se konala beseda s umělci v Realistickém divadle a pak uzavřené setkání s českými stoupenci buddhismu v jednom z pavilonů Bulovky. Měl jsem tu čest být mezi asi dvaceti pozvanými.
Zatímco dalajlama předával Eduardu Tomášovi velký bílý katagh nabitý jeho léčivou energií, zformulovali jsme spolu s přítelem Jaroslavem Vackem (překladatelem Bhagavadghíty) otázku, vypovídající o naší tehdejší nevědomosti. Jaroslav ji pak přednesl zhruba těmito slovy: „Mnoho lidí v této zemi, kde je tradicí, že nejdůležitější duchovní rozpravy se konají v blázinci (což dalajlamu obrovsky nadchlo, pozn. aut.), nemá jasno v tom, co vlastně se při reinkarnaci přerozuje, když v buddhistické ontologii neexistuje žádný transcendentální princip, žádné já, které by mohlo přejít do dalšího života.”
dalajlama po delším váhání odpověděl, že neexistence „já“ jako entity neznamená, že by neexistovala žádná kontinuita, a přirovnal nové zrození k přenosu plamene z jedné svíčky na druhou, přičemž nejde o stejný plamen, ale ani o jiný.
......
„Víra v posmrtný život,” řekl na závěr našeho setkání v „blázinci“ dalajlama, „vytváří širší kontext, který v nás podporuje duševní vyrovnanost, usnadňuje odpuštění a smíření s osudem, který nemůžeme změnit.”
To je jako příští oběd.. vize. Jednou se stane. A za spousty dalších si nevzpomeneš, co šlo chodem.
Na rozdíl od tebe, Pedritto, považuji to, co dalajlama řekl, za velmi moudré. A je dobře, že se ho na to zeptali.
Taková energie dobra, jaká se šíří z dalajlamy, se hned tak nevidí.