K zenovému buddhismu neodmyslitelně patří kóany, krátké příběhy, rozhovory nebo otázky, často s paradoxním nebo zmatečným vyzněním, které nelze racionálně analyzovat a pochopit. Rozumové schopnosti nejsou v jejich případě přínosem, naopak, jsou překážkou. Aby mohlo dojít k vyřešení kóanu, musí člověk použít vlastní intuici, musí překonat omezení dané dualismem, myšlením a logikou. Zenoví mistři používají kóany k tomu, aby svým žákům ukázali hranice myšlení, aby je uvedli do zvláštních mentálních stavů, které mohou vyústit v osvícení. Kóany jsou tedy nástrojem, prostředkem výcviku. Cílem není najít konkrétní řešení nebo odpověď, ale umožnit probuzení, zkušenost satori.
armin píše:Nebo je to nějak jinak?
Zdeněk píše: Potkáte-li buddhu, zabte buddhu, pravil zenový mistr Lin Ťi. Je to konec Ryunina a jeho učitelování. Konec Zdeňkových vysvětlování.
armin píše:Zdeněk píše: Potkáte-li buddhu, zabte buddhu, pravil zenový mistr Lin Ťi. Je to konec Ryunina a jeho učitelování. Konec Zdeňkových vysvětlování.
Řekl bych, že to není zas tak "transcendentální" pokyn.
Je to jednoduché,
Buddhu, nemůžete potkat.
A když máte dojem, že jste ho potkali, zabte ho, tj. tu vaši vysněnou namyšlenou iluzi o kterou byste se rádi opřeli.
armin píše:Zdeněk píše: Potkáte-li buddhu, zabte buddhu, pravil zenový mistr Lin Ťi. Je to konec Ryunina a jeho učitelování. Konec Zdeňkových vysvětlování.
Řekl bych, že to není zas tak "transcendentální" pokyn.
Je to jednoduché,
Buddhu, nemůžete potkat.
A když máte dojem, že jste ho potkali, zabte ho, tj. tu vaši vysněnou namyšlenou iluzi o kterou byste se rádi opřeli.
armin píše:Zdeněk píše: Potkáte-li buddhu, zabte buddhu, pravil zenový mistr Lin Ťi. Je to konec Ryunina a jeho učitelování. Konec Zdeňkových vysvětlování.
Řekl bych, že to není zas tak "transcendentální" pokyn.
Je to jednoduché,
Buddhu, nemůžete potkat.
A když máte dojem, že jste ho potkali, zabte ho, tj. tu vaši vysněnou namyšlenou iluzi o kterou byste se rádi opřeli.
Zdeněk píše:armin píše:Zdeněk píše: Potkáte-li buddhu, zabte buddhu, pravil zenový mistr Lin Ťi. Je to konec Ryunina a jeho učitelování. Konec Zdeňkových vysvětlování.
Řekl bych, že to není zas tak "transcendentální" pokyn.
Je to jednoduché,
Buddhu, nemůžete potkat.
A když máte dojem, že jste ho potkali, zabte ho, tj. tu vaši vysněnou namyšlenou iluzi o kterou byste se rádi opřeli.
Pokud by to nebyl zas tak transcendentální pokyn, pak by nějaký únik/záchranu umožňoval (čili by to nebyl koan).
Ten únik je možný skrze zamlžené (netranscendentální) vědomí já jsem (něco). Výsledkem je ale Ryunin (který si to své drahocenné něco chrání).
Kde nic není, není ani čím nakopávat či o tom psát. Čili i tohle jsou jen prázdné řeči, pokud neponoukají k praxi.
armin píše:"Kde nic není, není ani čím nakopávat či o tom psát" - kde nic není, není ani žádná praxe ani kdo by praktikoval. Takové pojetí "ničeho" neponouká k praxi ale právě naopak.
Zdeněk píše:Neponouká k dosavadní praxi. Tudíž se jeví jako nesmysl. O který se dosavadní vědomí buď rozbije, nebo se koan nevyřeší. To je pravá podstata koanu, nejde o chytáky.
armin píše:Už se ti stalo, že se tvé dosavadní vědomí o nějaký koan rozbilo?
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků