Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod vostal petr » pon 29. říj 2018 0:43:54

Je škoda, že bys přál dětem aby byli analfabeti a neuměli si spočítat peníze.


Proč bych jim to měl přát, já jim leda přeji aby dělali to co je baví a nerozhoduji za ně, co by měli či neměli dělat,

klidně může být bankéřem či spisovatelem, to je vše...

Já vím, je to neobvyklý nechat děti aby se učili co chtějí a nevnucoat jim něco co nechtějí...
vostal petr
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod vostal petr » pon 29. říj 2018 0:47:12

Pro ty, kdo do školy nikdy nešli (v Barmě jsou jich sta tisíce) jsou Tvoje řeči zbytečným nesmyslem.


Co je na tom k nepochopení co říkám ???

Zakazuji jim snad chodit do školy ??? Přikazuji jim snad chodit do školy ???

Ani jedno či druhé, jejich věc jestli tam půjdou a jejich věc co se budou učit a co je zaujme...
vostal petr
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » úte 30. říj 2018 13:52:22

Děti do školy chodit chtějí, sám jsem chtěl, a mí předškoláčtí kamarádi a kamarádky taky.
Barmské děti také rádi chodí do školy.

Přijde mi, že si zase protiřečíš. Nejdřív navrhuješ, aby se děti nijak nevedly, protože si mají najít svůj vlastní talent, ale teď zase navrhuješ, že pokud chtějí do školy tak je to v pořádku. Nejsou náhodou ve škole vedení?

A nebo Ti jde pouze o jistý druh a stupeň vedení? Pokud souhlasíš, že se děti nechají vést ve škole pro to, že to chtějí, tak pak proč nesouhlasíš, že se lidé nechají vést Buddhou, když se pro to sami rozhodli?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » úte 30. říj 2018 13:55:09

jejich věc jestli tam půjdou a jejich věc co se budou učit a co je zaujme...


No, co bys řekl o těch dětech, které "zaujalo" počítání, ale ne psaní?
Třeba mě psaní nebavilo...

Takže bys navrhoval aby mě psaní nikdo neučil!

:sos:
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod nop » úte 30. říj 2018 18:59:52

mnich Sarana píše:
mnich Sarana píše:
O jakém já mluvíš? Co to je?

.......Komu je to důležité?


Na úrovni konvenční to chce lidská bytost, na úrovni ultimátní (konečné, nejhlubší) to nikdo nechce, jsou to jen příčiny a následky.
.....je třeba se podívat na skutečnost ve své nejhlubší podstatě - na úrovni ultimátní, konečné, nejhlubší. Na té úrovni není ani člověk, ani Bůh, je pouze šest elementů - pevnost, tekutost, pohyb, teplota, prostor, a vědomí.

Rozhodně je lepší se snažit o dobro. Tehdy končí chtění, očekávání, ulpívání. Dobrem to začíná, odstraněním chamtivosti a nenávisti to končí.

Marxisté a budhismus.
Marxisty poměrně zaujal chladný způsob uvažování, vždyť i marxista Bondy napsal knihu o buddhismu.

Engels napsal o dialektice přírody ( ale nečetl jsem ji ). Bylo by zajímavé podívat se na "šest elementů - pevnost, tekutost, pohyb, teplota, prostor a vědomí.". Je tu spolu zahrnutý pohyb i vědomí.
Jean - Paul Sartre, který byl marxistou jen částečně, tvrdil, že nemůžeme mluvit o dialektice v přírodě, když příroda nemá vědomí, ale jen u nás, kteří o dialektice uvažujeme.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 31. říj 2018 0:55:20

Buddhismus, stejně jako kterékoliv jiné moudré učení, byl zneužit k propagování ničivých, násilných názorů, které s tím původním učením nemají nic společného.

Třeba A. Hitler měl moc rád Vinetůa od Karla Máje. To přece neznamená, že by Vinetů měl něco společného s fašismem.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 31. říj 2018 4:09:54

mnich Sarana píše:
jejich věc jestli tam půjdou a jejich věc co se budou učit a co je zaujme...


No, co bys řekl o těch dětech, které "zaujalo" počítání, ale ne psaní?
Třeba mě psaní nebavilo...

Takže bys navrhoval aby mě psaní nikdo neučil!

:sos:


Že by tě to někdo učil, až bys o to měl zájem. Určitě bys jednou měl, kdybys viděl, že ta možnost existuje. Děti jsou zvídavé.
:)
Návštěvník
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » čtv 01. lis 2018 1:58:14

No ale to už je vedení, ne? Jestliže bych měl zájem umět psát proto, že jsem viděl jiné děti umět psát, tak to už jsme byl vlastně "nakažen" způsoby druhých.
Zatím tomu rozumím tak, že co se tu čtenáři snaží vysvětlit je ideál, který nepasuje na realitu.

Nikoho k ničemu nebudeme vést, nic nikomu neřekneme, ať si všichni dělají co chtějí.

A dobře, pokud chcete, tak fajn, akorát že to nebude fungovat -
protože co děláme je vždy v souladu s naším okolím, nikoliv v souladu s tím, co bychom "bezpodmíněčně" (tj. bez vedení) chtěli.

To by bylo třeba odstranit oči, uši, nos, jazyk, tělo, i mysl dítěte abychom jej "osvobodili od vedení". Dokud se tak nestane, bude otrokem toho, co vidí, slyší, čichá, chutná, čeho se dotýká, a co mu v mysli vyvstane.

Takže ne, nevést nedává smysl. Ať už se snažíte vést nebo ne, dítě bude vždy vedeno právě tím, jak se okolo něj chováte, co děláte, co si myslíte, jakým způsobem najímáte svět, jakým způsobem jíte, mluvíte, oblékáte se, řešíte problémy, a vztahujete se ke svému okolí.

A nebo ne? ;-)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Jana » čtv 01. lis 2018 8:27:05

Pokud je dítě vedeno láskou, tak je ta láska, která ho obklopuje, stejná, jako láska, která je v něm.

Pak dělá to, co je třeba v souladu s tím, co mu dělá radost.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6884
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 01. lis 2018 8:50:31

mnich Sarana píše: dítě bude vždy vedeno právě tím, jak se okolo něj chováte, co děláte, co si myslíte, jakým způsobem najímáte svět, jakým způsobem jíte, mluvíte, oblékáte se, řešíte problémy, a vztahujete se ke svému okolí.


No, právě. Proto není potřeba ho ještě navíc nucením vést k tomu, co ho nezajímá, co nechce. :)
Návštěvník
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod ... » čtv 01. lis 2018 11:20:15

Návštěvník píše:
mnich Sarana píše: dítě bude vždy vedeno právě tím, jak se okolo něj chováte, co děláte, co si myslíte, jakým způsobem najímáte svět, jakým způsobem jíte, mluvíte, oblékáte se, řešíte problémy, a vztahujete se ke svému okolí.


No, právě. Proto není potřeba ho ještě navíc nucením vést k tomu, co ho nezajímá, co nechce.

Proč? Protože nucení probouzí odpor.

Co naopak funguje? Vzbudit jeho zájem, motivovat ho.

Ta možnost existuje. Děti jsou zvídavé.
...
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » pát 02. lis 2018 4:18:20

Diskuze pokračuje tady - viewtopic.php?f=354&t=8463&p=144094#p144094

Níže reaguji na příspěvky odsud - viewtopic.php?f=354&t=8463&p=144094#p144094

Vyměnil jsem reakce tak, abychom diskuzi pokračovali v souladu témata diskuzního vlákna. Omlouvám se za případný zmatek. :-)

Iti kho, bhikkhave, avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ, viññāṇapaccayā nāmarūpaṃ, nāmarūpapaccayā saḷāyatanaṃ, saḷāyatanapaccayā phasso, phassapaccayā vedanā, vedanāpaccayā taṇhā, taṇhāpaccayā upādānaṃ, upādānapaccayā bhavo, bhavapaccayā jāti, jātipaccayā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā sambhavanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti.


Tuto pasáž (a jí podobné) nacházíme na 71 různých místech v hlavním spise, a dalších 81 krát v komentářích a podkomentářích.
V hlavním spise například -
Madždžhima Nikája 8 - Mahátanhásankhaja Sutta
Madždžhima Nikája 115 - Bahudhátuka Sutta
Samyutta Nikája - Nidánavaggapáli (tam dokonce 25 krát)
Samyutta Nikája Khandhavaggapáli i Mahávaggapáli
Také v Anguttaře - v trojkách a desítkách
A v Khuddaka Nikáje - Udánapáli, Mahá niddesa, Cúlaniddesa, Patisambhidámagga, Nettippakarana, i Milindapaňhá a Petakopadesa
Najdeme to třikrát ve Vinaje - Mahávaggapáli, a samozřejmě i v Abhidhamma Pitace v Dhammasanganí, Vibhanga, Dhátukathá, i Kathávatthu.

avidždžá paččajá sankhárá - neznalost (čtyř ušlechtilých pravd) vede k záměrům (založených na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti)
sankhárá paččajá viňňánam - záměry (založené na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti) vedou (po smrti) k vědomí (nového zrození)
viňňána paččajá náma-rúpam - vědomí (nového zrození) vede k (utvoření nového) těla a mysli

"Neznalost vede k záměrům" je základním článkem. Pokud by byla dosažena znalost čtyř ušlechtilých pravd, tj. že utrpení je zapříčiněno ulpíváním, pak by nedošlo k ulpívání, a tudíž ani k novému životu. Protože ta znalost chybí, dochází k ulpívání na smyslných rozkoších a novém životě, a v některých případech ulpívání na špatném názoru - jako třeba že "já trpím, a to své "já" zničím sebevraždou". Tím dochází ke zrození.

Zrození je závislé na neznalosti čtyř ušlechtilých pravd, a tím na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, které jsou přirozeným projevem té neznalosti.
Z poznáním čtyř ušlechtilých pravd a tím odstraněním chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, nedojde k ulpění na novém životě, a tudíž ani nedojde k dalšímu zrození.

Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Tázající » pát 02. lis 2018 8:20:12

Iti kho, bhikkhave, avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ, viññāṇapaccayā nāmarūpaṃ, nāmarūpapaccayā saḷāyatanaṃ, saḷāyatanapaccayā phasso, phassapaccayā vedanā, vedanāpaccayā taṇhā, taṇhāpaccayā upādānaṃ, upādānapaccayā bhavo, bhavapaccayā jāti, jātipaccayā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā sambhavanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti.


Přesný překlad je toto?

Zrození je závislé na neznalosti čtyř ušlechtilých pravd, a tím na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, které jsou přirozeným projevem té neznalosti.
Z poznáním čtyř ušlechtilých pravd a tím odstraněním chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, nedojde k ulpění na novém životě, a tudíž ani nedojde k dalšímu zrození.

Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).


Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození. Ty sám jsi zrozený, nebo nezrozený, Sarano?

Pokud bys byl nezrozený, stal ses někým jiným, když se narodilo tvé tělo?
Stal ses chamtivým, nenávistným, zaslepeným?
Tázající
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod ... » pát 02. lis 2018 10:45:05

mnich Sarana píše:Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).

Jsou podmíněné nezpracovanými karmickými důsledky všech předchozích inkarnací.

To ale neznamená, že tato podmíněnost chamtivými, nenávistnými a dalšími zaslepenými reakcemi se začne projevovat v chování dítěte už od okamžiku jeho narození. Začne v něm aktivovat teprve po určité době jednáním lidí a děním kolem něj.

I v reakcích nás dospělých na to, co se právě děje, se neprojevuje od rána do večera všechna naše podmíněnost, kterou jsme si do této inkarnace přinesli. Zaktivuje se v nás pokaždé jen ta její část, kterou v nás probudily momentální aktivity okolí i všechny s tím nějak související dosavadní zkušenosti v této inkarnaci.
...
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 02. lis 2018 10:50:24

Tázající píše:
Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození.



Tělo mudrce, kterým vnímají svět, pomocí jehož mohou mluvit a sdělovat své poznatky, ale zrozeno bylo. Bez zrozeného těla by nikdy tohle o sobě nemohli tvrdit.
:)
Návštěvník
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 02. lis 2018 10:52:28

... píše:To ale neznamená, že tato podmíněnost chamtivými, nenávistnými a dalšími zaslepenými reakcemi se začne projevovat v chování dítěte už od okamžiku jeho narození. Začne v něm aktivovat teprve po určité době jednáním lidí a děním kolem něj.


:yes: Přesně.

... píše:I v reakcích nás dospělých na to, co se právě děje, se neprojevuje od rána do večera všechna naše podmíněnost, kterou jsme si do této inkarnace přinesli. Zaktivuje se v nás pokaždé jen ta její část, kterou v nás probudily momentální aktivity okolí i všechny s tím nějak související dosavadní zkušenosti v této inkarnaci.


:)
Návštěvník
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Jana » pát 02. lis 2018 10:59:14

Pokud pro vás setkání s novorozenětem, bude setkáním s čistou láskou a radostí, objeví se ve vás nějaká myšlenka na chamtivost, nenávist a zaslepenost, která by měla být podstatou a přirozeností toho dítěte?

Obrázek

Ano, je tady hra na inkarnace, karmu, připoutanosti a všechno to ostatní, ale jaká je pravda o tom všem, když tady není žádná připoutanost k mysli, k ničemu, co si myslíme, že víme, a je tady jen uvědomění, jakou láskou to je?
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6884
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Tázající » pát 02. lis 2018 13:36:33

Iti kho, bhikkhave, avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ, viññāṇapaccayā nāmarūpaṃ, nāmarūpapaccayā saḷāyatanaṃ, saḷāyatanapaccayā phasso, phassapaccayā vedanā, vedanāpaccayā taṇhā, taṇhāpaccayā upādānaṃ, upādānapaccayā bhavo, bhavapaccayā jāti, jātipaccayā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā sambhavanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti.


Přesný překlad je toto?

Zrození je závislé na neznalosti čtyř ušlechtilých pravd, a tím na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, které jsou přirozeným projevem té neznalosti.
Z poznáním čtyř ušlechtilých pravd a tím odstraněním chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, nedojde k ulpění na novém životě, a tudíž ani nedojde k dalšímu zrození.

Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).


Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození. Ty sám jsi zrozený, nebo nezrozený, Sarano?

Pokud bys byl nezrozený, stal ses někým jiným, když se narodilo tvé tělo?
Stal ses chamtivým, nenávistným, zaslepeným?


Návštěvník píše:
Tázající píše:
Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození.



Tělo mudrce, kterým vnímají svět, pomocí jehož mohou mluvit a sdělovat své poznatky, ale zrozeno bylo. Bez zrozeného těla by nikdy tohle o sobě nemohli tvrdit.
:)

Byla vrozená přirozenost v okamžiku zrození těla mudrce jiná, než byla při zrození tvého těla tvá vrozená přirozenost?

Jinými slovy, je v přirozenosti jednoho novorozence víc nenávisti a chamtivosti, než v přirozenosti jiného novorozence?
Existuje nějaký způsob, jak míru vrozené chamtivosti a nenávisti v novorozenci rozpoznat? Existuje nějaký způsob, jak potvrdit, že chamtivost a nenávist jsou podmínkou ke zrození těla?
Tázající
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod ... » pát 02. lis 2018 16:21:26

mnich Sarana píše:Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).

Existuje nějaký způsob, jak potvrdit, že chamtivost a nenávist jsou podmínkou ke zrození těla?

Nevidím důvod, proč jako příčiny zrození stále uvádět jen chamtivost a nenávist.

Příčiny, proč opět došlo ke zrození v těle, vznikaly v předchozích inkarnacích snahami a jednáním osobního já podle jeho nejrůznějších sklonů, tužeb a chtění. Tedy nejen jako důsledek egoistické chamtivosti a nenávisti, ale i osobních tužeb a přání, které ego vnímalo jako pozitivní a proto podle nich jednalo - aby se tím zbavilo bolesti, pocitů nedostatku, a konečně tak dosáhlo plného uspokojení.

Vzhledem k tomu, že tím se ego neustále znovu a znovu aktivovalo, je takové jednání opravdu důsledkem zaslepenosti.
...
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod ... » pát 02. lis 2018 18:20:22

Příčiny, proč opět došlo ke zrození v těle, vznikaly v předchozích inkarnacích snahami a jednáním osobního já podle jeho nejrůznějších sklonů, tužeb a chtění. Tedy nejen jako důsledek egoistické chamtivosti a nenávisti, ale i osobních tužeb a přání, které ego vnímalo jako pozitivní a proto podle nich jednalo - aby se tím zbavilo bolesti, pocitů nedostatku, a konečně tak dosáhlo plného uspokojení.

PS. Jaké tužby a přání ego vnímá jako pozitivní?

Například svou pomoc druhým, kterou jim nabízí a leckdy až vnucuje ve svém neutuchajícím zájmu přimět je, aby konečně začali dělat to, co jim podle jeho přesvědčení prospěje. Nebo druhým pomáhá, protože tak se cítí lepší než oni - vždyť toho přece tolik ví a dělá! Tak by si toho měli konečně všimnout a ocenit to, ne?

Další možná pozitivní přání a tužby ega? Například udělat cokoliv, co podle jeho přesvědčení povede ke zlepšení stavu jeho rodiny - tedy bez zábran využít i jakékoliv známosti, které mu umožní získat přednostně byt nebo pozemek, po kterém všichni touží. Všichni v rodině pak jistě ocení, co pro ně udělal.
...
 

PředchozíDalší

Zpět na mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků