PRVNÍ KAPITOLA PRVNÍ KNIHY
1,1
„Do temné noci začínají duše vstupovat, když je Bůh postupně vytrhuje ze stavu
začátečníků,…“ – nejde tedy v prvé řadě o kategorie lidí, kterým se děje, či neděje
to, čemu Jan od Kříže říká „temná noc“, ale o normální průvodní jev duchovního
života. Dochází k němu při přechodu ze „začátečnického“ stádia k pokročilejšímu,
jeho hlavním aktérem je Bůh: „Bůh postupně vytrhuje“.
Jde o průvodní jev na cestě kontemplativních osob (los contemplativos), které Jan
charakterizuje jako ty, kteří prochází tímto přerodem ze začátečnické etapy a
budou vedeni dál, k dovršení, tedy ke sjednocení duše s Bohem (la divina unión del
alma con Dios).
Podobně jako ve Výstupu na horu Karmel, mystik připomíná, proč je třeba
podstoupit cestou touto fází: v příštích kapitolách nabídne čtenáři portrét
začátečníka a jeho obvyklých nedostatků. Cílem je „vzchopit se“ a přát si popojít
dál, přestože to znamená být „ponořen Bohem do noci“.
1,2
Konkrétně se podle Jana od Kříže děje to, že ve chvíli, kdy jsme rozhodnutí žít pro
Boha, starat se o něj a zajímat se o něho, nastane fáze péče a hýčkání z Boží strany.
Tak jako maminka s malým děťátkem zachází co nejněžněji, tak i Bůh zpočátku
operovává a zahrnuje člověka radostí, pokojem a dalšími dary. V
normálním lidském životě však následuje fáze zdravého růstu, kdy chceme,a by se
dítě „osamostatnilo“, „aby chodilo po vlastních nohou“ a „opustilo krajinu
dětství“. Tak i duchovní růst chce, abychom se vydávali ke „skutečnostem větším
a podstatnějším“.
1,3
Začátečník na cestě modlitby je srovnatelný s miminkem: všechny věci ho
nesmírně zajímají a baví, svátosti, rozhovory s Bohem, posty i pokání. Je schopný
jim věnovat hodně času, protože mu přináší přirozenou útěchu a radost. Baví nás
ale právě jen do té doby, dokud z nich máme nějaké potěšení, navíc všechny naše
duchovní úkony provází celá řada chyb a omylů, o nichž bude řeč
v bezprostředně následujících kapitolách.
Podle Jana od Kříže nejde o nich strašlivého: ctnosti, tedy zdravé návyky, zatím
neměly prostor se rozvinout, takže jdeme životem jako malé děti. V příštích
kapitolách bude ilustrovat, jaké konkrétní nedokonalosti potřebují být nocí
očištěny.
nop píše:Já moc nejsem v souladu s názorem, že co popsal jeden spisovatel na sobě je vzorem pro všechny.
Asi podle bývalého hesla "SSSR náš vzor" , podobně "Se Sovětským Svazem na věčné časy a nikdy jinak".
"Podle Jana z Kříže a nikdy jinak."
Jana píše:Nutno dodat, že Bůh se jeví vzdálený a neodpovídající našim představám, dokud se ho snažíme poznat skrz filtr naší mysli.
Proto se může jevit i náš život jako neodpovídající našim představám, mizerný a k ničemu.
Není jiný Bůh, než Život.
Jakmile se objeví poznávání Pravdy - bez závoje mysli, je Bůh stále stejný, je blahem, štěstím, láskou, stejně tak i život v Boží přítomnosti je tím pravým Životem - Božím královstvím, ke kterému je vše přidáno.
vostalpetr píše:Jana píše:Nutno dodat, že Bůh se jeví vzdálený a neodpovídající našim představám, dokud se ho snažíme poznat skrz filtr naší mysli.
Proto se může jevit i náš život jako neodpovídající našim představám, mizerný a k ničemu.
Není jiný Bůh, než Život.
Jakmile se objeví poznávání Pravdy - bez závoje mysli, je Bůh stále stejný, je blahem, štěstím, láskou, stejně tak i život v Boží přítomnosti je tím pravým Životem - Božím královstvím, ke kterému je vše přidáno.
Nu , můžeš si vybrat,
budto tě pošlu do prdele, a ty mě zabanuješ,
nebo mě rovnou zabanuj....
To aby ten tvůj život odpovídal tvým představám o štastném uklízení...
Takže jak....)votazník)
Jana píše:...Přednost ve výběru máš tady Ty, Ty jsi tady host a jsi tady vítán..
Pokud máš potřebu se projevovat vulgárně, klidně se projevuj, ale administrátor tohohle fóra Ti to smázne a zabanuje IP adresu, odkud vulgarity pocházejí.
Na můj život ani jedno a ani druhé, Péťo, nemá absolutně žádný vliv...
Jana píše:TND nastává vždy, když v nás nevítězí nepodmíněná láska.
Proto tou nejlepší ochranou před TND je Ježíšovo největší přikázání.
Proto pravá bhakti cesta TND nezná.
nop píše:TND prý ukazuje, že jsme na přechodě, kdy se rodí jiné prožívání, ale ještě není zakotveno, ještě se potřebuje živočišnost našeho substrátu proměnit na andělskou přirozenost uctívající Boha bez váhání.
Nedomnívám se, že TND podle Jana z Kříže je stejný postup, ale může být jiný.
Co když měl jen těžkou duchovní karmu, že tak strádal?
Jana píše:nop píše:.....Nedomnívám se, že TND podle Jana z Kříže je stejný postup, ale může být jiný.
Co když měl jen těžkou duchovní karmu, že tak strádal?
V hluboké duchovní nevědomosti netušíme, jak chutná skutečná svoboda. Proto ti, kteří ji na okamžik okusili, trpí mnohem více, než ti, kteří o ní vůbec neví.
nop píše:Jana píše:nop píše:.....Nedomnívám se, že TND podle Jana z Kříže je stejný postup, ale může být jiný.
Co když měl jen těžkou duchovní karmu, že tak strádal?
V hluboké duchovní nevědomosti netušíme, jak chutná skutečná svoboda. Proto ti, kteří ji na okamžik okusili, trpí mnohem více, než ti, kteří o ní vůbec neví.
Kousek z milostné Písně Šalamounovy:
1: 6 Otevřela jsem byla milému svému, ale milý můj [mezitím již] byl ušel, [a] pominul. Duše má byla vyšla, když on promluvil. Hledala jsem ho, ale nenašla jsem ho; volala jsem ho, ale neozval se mi.
7 Nalezše mne strážní, kteříž chodí po městě, zbili mne, ranili mne, vzali [i] rouchu mou se mne strážní zdí městských.
Sv. Mechtilda přirovnala lásku Ježíše k vínu, které opojilo duši, a to co přijde po opojení přirovnala ke kocovině.
...Kousek z milostné Písně Šalamounovy:
1: 6 Otevřela jsem byla milému svému, ...
nop píše:Co je v Bibli, pravděpodobně je duchovně zaměřeno.
Jen u tématu lásky byly zmatky.
Jana píše:nop píše:Co je v Bibli, pravděpodobně je duchovně zaměřeno.
Zcela jistě je to zaměřeno na naše osvobození od připoutanosti k tělesnosti a k mysli.Jen u tématu lásky byly zmatky.
Zmatky jsou tady jen, když se poznávání skutečnosti chopí mysl, když na místo aby láska byla doopravdy vědomá, žitá, jsou tady jen představy.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník