Už jsem tu asi pár let nepsal, že jo.
Víte co mi došlo tento týden? Tak nějak to ve mě harašilo už od nepaměti, nebo určitě tak patnáct let, možná od doby, co se zabývám aktivně buddhismem. Je tu jeden velký otazník nebo záhada, nebo tajemství, jak chcete.
Došlo mi to až tento týden. Je to nedorozumění, které mate skoro všechny lidi, co kdy narazí na zen nebo buddhismus, ale spíš na zen.
Všimněte si, že na poradně se to hemží jmény učitelů jako Tolle, Mahariši, Osho, Balsekar. Je tu diskuze o spoustě lidí, kteří inspirují svou moudrostí a zkušeností. Je nápadné, že ač buddhismus patří rozhodně mezi nejpulárnější zdroje východní inspirace, o mnoha učitelích buddhismu se tu moc nediskutuje. Dobře, tibetský buddhismus, to jo, ale zen, už jste tu někdy narazili na diskuzi o zenových učitelích, vyjma mých starých příspěvků? Jako by zen tu nikoho nezajímá - totiž zajímá, ale pouze v podobě nějakých populárních knížek nebo populazirace zenu třeba z pera Osha.
Ale jo, je tu někde snad i vlákno o nějakých zenových příbězích. Ale to je jedno, nejde mi zrovna o to přesvědčit lidi tady, že zen tu nikoho nezajímá, jde mi o něco jiného, ukazat že určitá nepopularita zenu tady má logickou a silnou příčinu.
A došlo mi to opravdu až tento týden. Samozřejmě jsem na to neustále znova a znova narážel, ale nikdy mi to pořádně nedocvaklo.
Jsou přeci dva velké rozdíly mezi chápáním smyslu meditace a chápáním smyslu osvícení.
Jsou tu opravdu dva naprosto odlišné světy, jak chápeme meditaci a osvícení. A tyto dva světy se spolu často dostanou do konfliktu, vím o čem mluvím, zažil jsem to u všech možných žáků zenu z řad různých skupin, v kterých sem cvičil, a zažil jsem to dokonce i u učitele jednoho. Skutečný učitel zenu, nebo prostě někdo zralý a autentický, tomu unikne, pokud dostal opravdu solidní základ a učení a směr.
Zen - aby bylo jasno, je jakési čínské vyjádření, čínská forma buddhismu, která přešla později do Japonska a dnes je na západě populární hlavně díky starýcm činským mistrům, které nám sem na západ přivedli japonští zenoví učitelé, ti nám lidem na západě vysvětlovali a psali o zenu. Tak se tu stal velmi populární, nakonec přišli zenoví učitelé vyloženě učit a cvičit, založili centra, kláštery, a tak tu máme už možná tři generaci zenových učitelů.
Takže zen je určitá forma buddhismu. Není to teda buddhovo učení, které někdo předělal nebo vylepšil nebo změnil, ale podle zenu je zen sám učením Buddhy, akorát Buddha tomu tak neříkal, ale BUddha tomu neříkal, jak víme, ani buddhismus.
NO a co je pro zen tak vyjímečné nebo zvláštní ve světě duchovních otázek, že osvícení nechápe jako dosažení osobní spirituální a mentální dokonalosti, a meditaci nechápe jako cvičení, kde je třeba dosahovat stále hlubších a hlubších samadhi. Když si vezmeme různé učitele jogy a meditace, typicky nás učí o mnoha úrovních meditace a mnoha úrovních mentálních, jako kdybychom po schodišti šli postupně nahoru a nakonci bylo osvícení a tomu musí předcházet dokonalá meditace, dokonalé vyhasnutí a tak podobně. Ale zen tohle nikdy neučil. A pokud jo, byl to nějaký zbloudilý učitel, který nepochopil zen.
V zenu se učí že tady a te´d , v obyčejném stavu těla a mysli, bez dosahování nirvány nebo super samadhi, v obyčejném stavu tady a teď, jsme už buddha a už jsme osvícení. A když čteme příběhy o mniších, jak dosáhli osvícení, slyšíme o tom, že zakopli, nebo je mistr kopnul do zadku, nebo uslyšeli žbluň žába skočila do rybníka.
Mnoho z nich dosáhlo osvícení díky neurvalému řevu nebo ráně mistra. To je chování na hony vzdálené tichosti a vyhasnutí jogínských mistrů. Zen je prudký a okamžitý. Není tu co hledat a dosahovat, ale není tu taky áždné místo pro chytré řeči a vytáčky, takže když řžeknete, že není co dosahovat, může se vám stát, že vás mistr přetáhne holí... a pak budete roky dumat, co jste udělali špatně, dokud vás to netrkne tak, že slova už nebudou moct vyjádřit vaši zkušenost.
U zenu je rozhodující, že myšlenky, výroky, koncepty, mají jen podřadnou roli, nemůžou nikdy nahradit zkušenosti. Učení, byŤ sebemoudřejší, nemůže nahradit obyčejnou, ale živou zkušenost člověka. Přesto potřebujeme učení, abychom přišli na kloub tomu, proč to učení nepotřebujeme. Nebo proč ho nemůžeme brát uplně vážně.
Tak tu máme dva zcela odlišné přístupy k meditaci a k osvícení. Sám na sobě dobře a jasně pozoruju, že můžu dosahovat různých stupňů klidu během zazenu, ale nikdy jsem nevěděl, co si mám počnout s krásným stavem samadhi po hodině zazenu, když už na začátku jsem buddha. Je to paradoxní, ale hodina zazenu nás dokáže vrátit k hodnotě toho obyčejného, co bylo na začátku.
Díky soustředěnému cvičení zazenu nedosáhneme nejvyšších stavů vědomí jako jogíni, kteří mají dlouholeté zkušenosti s meditací a jejich cílem je skutečně nejvyšší možný stav vyhasnutí a podobně. Zazen je velmi primitivní v porovnání s takovými jogínskými zkušenostmi, ale na druhou stranu zazen, obyčejné samadhi zazenu, jak bych to nazval, je cvičením uprostřed čistého vesmíru. Je to výtrysk z čistoty vesmíru, kde naše obyčejná mysl nemusí nic dělat, abychom se stali probuzenými. Stačí, když jen prostě jsme, v tom stavu, co jsme.
Je to uplně jiné chápání osvícení.
Často jsem tu v minulosti psal o tom, že je třeba vše odhodit, vše... vzdát se všech konceptů a myšlenek. Někdy, když jsem to psal hodně radikálně, tak jsem byl třeba označen za zběsilého, rozhodně jsem nepůsobil jako klidný člověk, co léta úspěšně medituje. Protože takový klid má jen omezenou hodnotu v zenu. Prudkost nevadí, hluk nevadí. Někdy naopak je nutno praštit holí do země. Pak je probuzení možné. Ale z hlediska většiny duchovních učení je to nesmysl - osvícení je přece dokonalost mentální a dokonalost fyzická, a za tou se jde léta a léta, spíše života a životy, a je třeba postupně dosahovat hlubších a hlubších stavů vědomí... nic takového neplatí v zenu.
Takže si můžete vybrat. Okamžitá zkušenost zenu je mentální oříšek - logicky to nedává smysl - ale právě takový paradox odlišuje Buddhovu zkušenost od zkušenosti učitelů, kteří učí postupné dosahování čistoty a dokonalosti. A víme, že mnoho buddhistických škol upadlo do tohoto chápání, které tu už bylo dávno před Buddhou. Buddha lae objevil něco jiného - zázrak samotné existence a její nezaujatost. Zjistil, že člověk může objevit sebe sama a objevit zázrak existence, aniž by musel procházet fázemi samadhi nebo osvícení. Tak jako dítě je buddha a nemusí mít žádnou zkušenost samadhi, tak jako rostliny nemusí dosahovat stupňů meditace, tak buddha je už tady takový, jaký je, dokonalý, jako cokoliv, co se objevilo ve vesmíru a nestalo se pokřivenou napodobeninou sebe sama. Proto se říká v zenu, poznej své pravé já. Nikoliv tedy staň se dokonalým, ale staň se takovým, jakým jsi byl vždycky, aniž by sis toho všiml.