.Petra píše:Ja.na píše:Pavla píše: být vším je být vším...
Být skutečně vším, znamená být i tím, čím ve skutečnosti nemůžeme být, tedy znamená to být i iluzí?
Někdy má mysl problém tohle pochopit. Hlavně proto, že si tam neustále cpe to slůvko "my". Poznáním se mysl pročistí a je jí pak jasné, že Já je vše, tedy i to, co dříve odmítala jako neskutečné.
Já samotné je skutečné a vše ostatní je neskutečné
Ten, kdo přemýšlí a rozlišuje správně, se stává osvobozený a ten, kdo ne, je jenom zvíře chycené v pasti. Nejzazší Pravda (Paramartha) je oddělení (rozlišení) skutečného od neskutečného. Já samotné je skutečné a vše ostatní je neskutečné.
Šankara řekl: "Brahma samotné je skutečné. Svět je neskutečný. Brahman a džíva (individualita) jsou jedno."
Individualita (džíva) samotná není nic jiného než Brahma (Já). Je to Já ve formě Skutečnosti, ve formě "Vznešené pravdy" - to je vskutku Brahma. Ten, kdo zakouší iluzi, je "Skutečný", zatímco samotná zkušenost je neskutečná. To, co je skryté či utajené, je základ - Pravda, kdežto to, co je projevené, je neskutečné. Po zřeknutí se veškeré pýchy je To, co zůstává, Skutečností neboli základním důkazem všeho (Shesh). Samotná Nejzazší Pravda tu je stále, vzdáte-li se všech nesprávných konceptů a omezení, pak to, co je, je Samotná Nejzazší Pravda.
To, co je tajné a skryté, je esenciální (základ), a to, co je odkryté a patrné, je pitomost, nesmysl. Nejste tělem, ani smysly, ani pránou, ani myslí, ani intelektem. Toto vše je náchylné ke změně a odsouzené k zániku. Pochopte pomocí rozlišovací schopnosti fakt, že jste tu nehledě na tělo.
http://www.advaita.cz/24861-ja-samotne- ... neskutecne