Raméš Balsekar - diskuse
Napsal: pon 10. říj 2011 16:26:55
Raméš Balsekar a spousta dalších učitelů této doby zdůrazňují ego pouze pozorovat a uvědomovat si zajeté mechanismy...
Rozhovor na téma ega je z knihy Vědomí mluví:
Odkud pochází ego?
Ego pochází z jediného místa, z jediné věci, která trvale existuje, a to je Vědomí. Proto Mahariši říká: „Najděte Zdroj ega. Kdo jedná? Kdo chce poznat?“ Mysl nedokáže najít odpověď. Smyslem tohoto pátrání není najít odpověď. Když tu ale žádná odpověď není, mysl se utiší. Ego není něco, co by nás mělo zahanbovat nebo čeho bychom se měli obávat. Ego je pouze odraz původního neosobního Vědomí. Toto chápání přenáší ego zpět do jeho Zdroje. Tím hlavním problémem bývá obava z ega. Přijměte ego se vším, co s sebou nese, jako součást chodu Celku, a jen pozorujte, co se děje. Pak tu žádné potíže nejsou.
Jak může člověk ego přijmout?
Běžný člověk, který není hledajícím, se svého ega neobává. Být egem ho plně uspokojuje. Tomu, kdo začal s duchovním hledáním, se říkalo – a byl tím dlouhá léta podmiňován: „Tím problémem je ego. Musíte ego zničit, musíte udělat tohle, musíte udělat tamto.“ A tak se mu od samého začátku říká, že ego je špatný společník. „Musíte se ho zbavit.“ Kdo se ho musí zbavit? Ego není ochotné spáchat harakiri. Bude se bránit. To je důvod, proč ve chvílích meditace nebo ztišení se ego vyleká a řekne „Nemarni čas, nemá to smysl. Dej se do nějaké práce, dělej něco.“
Rozplyne se ego úplně, když dojde k osvícení?
Je-li osvícení úplné, ego se rozplyne úplně v tom smyslu, že zmizí pocit jednajícího „já“.Takže ego se prakticky vzato rozplynulo. Identifikace s tělem pokračuje, protože psychofyzický systém musí fungovat. Zmizí ztotožnění s pocitem osobně jednajícího„já“.
Je to ego, co stojí v cestě nebo brání projevu čistého Vědomí?
Ego je ztotožněné vědomí. Když se neosobní Vědomí ztotožní s osobním organismem, vyvstane ego. Samotné ego nemá žádnou nezávislou existenci. Je jen zrcadlením Vědomí, které tím, že se ztotožnilo, vytvořilo ego. Proto říkat „Znič ego, bojuj s egem“ je hloupost. Co je ego? Je to individuální projev původního neosobního Vědomí. Neosobní Vědomí vytvořilo ego, které se pak obrátí ke svému Zdroji. Proč s egem bojovat? Jen pozorovat hrátky ega. Když ego něco provede, je to tatáž mysl ega, která říká „To se nemělo dělat.“ Jakmile se objeví pochopení, že nemáte s egem bojovat, jen ho pozorovat, pak už ego není překážkou nebo nepřítelem. Ego je pouhá fikce. Proč byste měl bojovat s výmyslem?
S výchovou dítěte je to stejné. Když se s ním dohadujete kvůli jeho „strašnému“ chování, když ho omezujete, má to za následek, že se pak chová ještě hůř.
Přesně. Ego si odpor přeje. Je-li tu pochopení, že ego je pouhá fikce, žádný zápas nenastane. Pochopení znamená, že tu není žádné očekávání, znamená to přijetí čehokoliv, co bude zítra. „Tomu, kdo má, bude přidáno; tomu, kdo nemá, bude vzato.“ Když odpadne očekávání a chtění, jste otevřeni podstatě. Základem toho poznání není chtění nic si nepřát, ale nechat věci přirozeně probíhat. Zdá se, že s takovým poznáním všechno probíhá o mnoho lehčím a snadnějším způsobem.
Rozhovor na téma ega je z knihy Vědomí mluví:
Odkud pochází ego?
Ego pochází z jediného místa, z jediné věci, která trvale existuje, a to je Vědomí. Proto Mahariši říká: „Najděte Zdroj ega. Kdo jedná? Kdo chce poznat?“ Mysl nedokáže najít odpověď. Smyslem tohoto pátrání není najít odpověď. Když tu ale žádná odpověď není, mysl se utiší. Ego není něco, co by nás mělo zahanbovat nebo čeho bychom se měli obávat. Ego je pouze odraz původního neosobního Vědomí. Toto chápání přenáší ego zpět do jeho Zdroje. Tím hlavním problémem bývá obava z ega. Přijměte ego se vším, co s sebou nese, jako součást chodu Celku, a jen pozorujte, co se děje. Pak tu žádné potíže nejsou.
Jak může člověk ego přijmout?
Běžný člověk, který není hledajícím, se svého ega neobává. Být egem ho plně uspokojuje. Tomu, kdo začal s duchovním hledáním, se říkalo – a byl tím dlouhá léta podmiňován: „Tím problémem je ego. Musíte ego zničit, musíte udělat tohle, musíte udělat tamto.“ A tak se mu od samého začátku říká, že ego je špatný společník. „Musíte se ho zbavit.“ Kdo se ho musí zbavit? Ego není ochotné spáchat harakiri. Bude se bránit. To je důvod, proč ve chvílích meditace nebo ztišení se ego vyleká a řekne „Nemarni čas, nemá to smysl. Dej se do nějaké práce, dělej něco.“
Rozplyne se ego úplně, když dojde k osvícení?
Je-li osvícení úplné, ego se rozplyne úplně v tom smyslu, že zmizí pocit jednajícího „já“.Takže ego se prakticky vzato rozplynulo. Identifikace s tělem pokračuje, protože psychofyzický systém musí fungovat. Zmizí ztotožnění s pocitem osobně jednajícího„já“.
Je to ego, co stojí v cestě nebo brání projevu čistého Vědomí?
Ego je ztotožněné vědomí. Když se neosobní Vědomí ztotožní s osobním organismem, vyvstane ego. Samotné ego nemá žádnou nezávislou existenci. Je jen zrcadlením Vědomí, které tím, že se ztotožnilo, vytvořilo ego. Proto říkat „Znič ego, bojuj s egem“ je hloupost. Co je ego? Je to individuální projev původního neosobního Vědomí. Neosobní Vědomí vytvořilo ego, které se pak obrátí ke svému Zdroji. Proč s egem bojovat? Jen pozorovat hrátky ega. Když ego něco provede, je to tatáž mysl ega, která říká „To se nemělo dělat.“ Jakmile se objeví pochopení, že nemáte s egem bojovat, jen ho pozorovat, pak už ego není překážkou nebo nepřítelem. Ego je pouhá fikce. Proč byste měl bojovat s výmyslem?
S výchovou dítěte je to stejné. Když se s ním dohadujete kvůli jeho „strašnému“ chování, když ho omezujete, má to za následek, že se pak chová ještě hůř.
Přesně. Ego si odpor přeje. Je-li tu pochopení, že ego je pouhá fikce, žádný zápas nenastane. Pochopení znamená, že tu není žádné očekávání, znamená to přijetí čehokoliv, co bude zítra. „Tomu, kdo má, bude přidáno; tomu, kdo nemá, bude vzato.“ Když odpadne očekávání a chtění, jste otevřeni podstatě. Základem toho poznání není chtění nic si nepřát, ale nechat věci přirozeně probíhat. Zdá se, že s takovým poznáním všechno probíhá o mnoho lehčím a snadnějším způsobem.