Raméš Balsekar - diskuse

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Linda » ned 18. kvě 2014 16:10:18

Citace dialogu z knihy "Peace and Harmony in Daily Living":

POKRAČUJÍCÍ FUNGOVÁNÍ PSYCHOFYZICKÉHO MECHANISMU

Když mluvíte o desidentifikaci s „já“, co tím máte na mysli?

RB: Osvícení znamená, že zmizí sebeztotožnění Vědomí s individuálním psychofyzickým mechanismem jako se samostatným jedincem. Takže osvícení je ustání pocitu totožnosti s odděleným jedincem.

Jak ten psychofyzický mechanismus, v němž došlo k osvícení, funguje po zbytek svého života?

RB: Desidentifikace – ustání pocitu, že jedinec existuje samostatně – znamená, že zmizí vnímání sebe sama jako jedince, který samostatně jedná; ovšem identifikace se samostatným psychofyzickým mechanismem musí po celý zbytek jeho života pokračovat dál. Jak jinak by mohl organismus fungovat?

Když na příklad Ramanu Maharišiho nebo Maharadže někdo oslovil jménem, odpověděli. Jistá míra identifikace tu být musela. Takže identifikace s jednotlivým tělem pokračuje, ovšem identifikace se sebou jako s odděleným jednajícím ustala. Jednání, které probíhá skrze dotyčný psychofyzický mechanismus, se pozoruje úplně stejně jako jednání, které probíhá skrze jakýkoliv jiný psychofyzický mechanismus.

Říkáte-li, že identifikace s tělem pokračuje dál, ovšem bez pocitu jednajícího já, kdo se tedy s tělem ztotožňuje?

RB:Jednajícím centrem je Celek, Vědomí či Bůh, který používá každý individuální mechanismus jako nástroj, skrze který jedná. Za provozní centrum psychosomatického organismu slouží psychická část. Srdce nebo játra tvoří části somatického čili tělesného mechanismu. Součástí psychiky je operativní centrum, zajišťující fungování těla. Dovolte mi uvést analogii, která má přirozeně své meze:

Řekněme, že existuje šofér, který má vůz a dokáže s tímto vozem kamkoliv zajet. Když si bude myslet, že on sám je majitelem vozu, protože ho dokáže řídit, je to mylné sebeztotožnění. Oním funkčním centrem je vlastník vozu; šofér je operativním centrem. Když dojde k osvícení, je tu vlastník-šofér, který přesně rozpoznává dva různé aspekty, vlastnictví a šoférství.
Uživatelský avatar
Linda
 
Příspěvky: 855
Registrován: pát 23. zář 2011 11:43:47

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 18. kvě 2014 16:42:23

Linda píše:
Návštěvník píše:R. Balsekar tedy používal koncept, že Bůh se projevuje v jednom člověku probuzeně a v jiném neprobuzeně.

O tom celá Hra Vědomí je : nejprve na Hra na Sebe-zapomenutí, kdy Absolutno-Bůh-Vědomí nerozpoznává Samo Sebe ve tvarech, které ze Sebe promítá. A pak cesta návratu k Sebe-rozpoznávání v jednotlivých tvarech, za které se doteď mylně považovalo.


"Mylně" není to správné slovo. Vědomí chce dělat zkušenosti jako oddělená individualita. To není žádný omyl.



tazatel: A všechno je to výtvorem Vědomí.

RB: Ano. Vědomí vytvořilo celou tu imaginaci uvnitř sebe sama. Vědomí hraje všechny role prostřednictvím snových osobností. Ono samo toto drama hraje i pozoruje.


Ono to nehraje, ono těmi oddělenými individualitami opravdu je.

:)
Návštěvník
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Linda » ned 18. kvě 2014 16:56:59

O tom celá Hra Vědomí je : nejprve na Hra na Sebe-zapomenutí, kdy Absolutno-Bůh-Vědomí nerozpoznává Samo Sebe ve tvarech, které ze Sebe promítá. A pak cesta návratu k Sebe-rozpoznávání v jednotlivých tvarech, za které se doteď mylně považovalo.

"Mylně" není to správné slovo. Vědomí chce dělat zkušenosti jako oddělená individualita. To není žádný omyl.

Vědomí pozoruje nezaujatě celou tu Hru v Sobě, a současně dochází k Jeho ztotožnění s jednotlivými objekty: "mylně" se týká toho aspektu Vědomí, ve kterém jakoby zapomnělo, čím JE, a proto se "mylně" vnímá jako osoba jménem Pepík, za kterou se považuje... Podobně jako se v nočním snu mylně považuju za snovou osobu, jsem s ní po dobu snu ztotožněná - pokud nenastane lucidní snění, při kterém člověk spí, zdá se mu sen, ale současně je tu jasné vědomí, že je to jen sen, že není tou snovou osobou.

Ono to nehraje, ono těmi oddělenými individualitami opravdu je

Jj, to je to "mylné" vnímání Vědomí ztotožněného s individuálním objektem, slova jsou jak známo nástrojem nedorozumění :)
Uživatelský avatar
Linda
 
Příspěvky: 855
Registrován: pát 23. zář 2011 11:43:47

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 18. kvě 2014 17:25:47

Linda píše:
O tom celá Hra Vědomí je : nejprve na Hra na Sebe-zapomenutí, kdy Absolutno-Bůh-Vědomí nerozpoznává Samo Sebe ve tvarech, které ze Sebe promítá. A pak cesta návratu k Sebe-rozpoznávání v jednotlivých tvarech, za které se doteď mylně považovalo.

"Mylně" není to správné slovo. Vědomí chce dělat zkušenosti jako oddělená individualita. To není žádný omyl.

Vědomí pozoruje nezaujatě celou tu Hru v Sobě, a současně dochází k Jeho ztotožnění s jednotlivými objekty: "mylně" se týká toho aspektu Vědomí, ve kterém jakoby zapomnělo, čím JE, a proto se "mylně" vnímá jako osoba jménem Pepík, za kterou se považuje... Podobně jako se v nočním snu mylně považuju za snovou osobu, jsem s ní po dobu snu ztotožněná - když nenastane lucidní snění, při kterém člověk spí, zdá se mu sen, ale současně je tu vědomí, že je to jen sen, že není tou snovou osobou.



Ono to slovo "mylně" vyvolává pocit (aspon ve mne), jakoby se Vědomí mýlilo, dělalo chybu. To je samozřejmě nesmyl.
Podle mne by zcela stačilo "Vědomí se vnímá jako osoba, za kterou se považuje..." bez posuzování, že je to "mylně". Jako "mylně" to může připadat jen osobě. :) Je to to, co se děje.
Ale proč by si osoba nemohla posoudit Vědomí (a postavila se tak nad něj - zachází s ním jak s objektem).
Je přece jasné, že Vědomí těmi tvary opravdu je, ale že se "v zapomnění" považuje jen za ten tvar.
:)
Návštěvník
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 18. kvě 2014 17:31:14

Linda píše:
Ono to nehraje, ono těmi oddělenými individualitami opravdu je

Jj, to je to "mylné" vnímání Vědomí ztotožněného s individuálním objektem, slova jsou jak známo nástrojem nedorozumění :)


Ty nepoznáváš Vědomí ve všem? Vídíš dualitu jako skutečnou - Vědomí a individuální objekt?
:)
Návštěvník
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 18. kvě 2014 17:34:05

Kdyby v nás stejná slova nevyvolávaly odlišné pocity, asi by za chvíli nebylo o čem diskutovat. Další šikovné slovo je třeba štěstí nebo blaženost, každý mu přisuzuje jiný význam.
Návštěvník
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 18. kvě 2014 17:44:09

O tom celá Hra Vědomí je : nejprve na Hra na Sebe-zapomenutí, kdy Absolutno-Bůh-Vědomí nerozpoznává Samo Sebe ve tvarech, které ze Sebe promítá. A pak cesta návratu k Sebe-rozpoznávání v jednotlivých tvarech, za které se doteď mylně považovalo.

A to Sebezapomenutí si parádně užívá. Aby se mohlo hádat a válčit samo se sebou prostřednictvím různých tvarů mu nestačí jen příbuzenstvo, církevní a vojenské organizace a nepřátelé státu, jak to bylo až do minulého století, vynalezlo i internet a diskusní fóra :D
Návštěvník
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Pavla » stř 21. kvě 2014 12:04:17

Co se stane, je-li tu skutečné pochopení, vycházející ze zániku jednajícího „já“? Tak dlouho, dokud existuje psychosomatický organismus, musí docházet ke smyslovým reakcím na vnější podněty, reakcím různých druhů v různém stupni. Když vyvstane hněv, člověk s poznáním si nebude myslet, že se hněvá, a nebude se pokoušet svůj hněv před ´ostatními´ ospravedlňovat. Hněv je pozorován a není tu žádné osobní egoistické zaplétání, založené na ´mně´ a ´těch ostatních´. Tak dojde k tomu, že hněv není egem nijak vyživován a přirozeným způsobem se rozplyne; a i tato skutečnost se pozoruje. Jinak řečeno myšlenky, touhy a emoce vyvstávají jako přirozené biologické reakce psychosomatického aparátu, ego je ale nenásleduje, protože tu není pocit osobně jednajícího já.


Nejpřirozenější reakcí na povstanuvší hněv je jeho vyjádření.... Člověk pocítí rozzlobenost a vyjádří ji....To je přirozená reakce... Děti, které o svém chování ještě nepřemýšlí, tak jednají přirozeně... Vyvztekají se a za pár minut se zase smějou...
I dospělákovi se uleví, když vyvsanuvší emoci hněvu vyjádří... Vykřičí se... Jenže... Všechno je energie... I hněv je energie... Hněv je možné pokládat za destruktivní energii... člověk jednající pod jejím vlivem má velikou sílu a jeho "spravedlivé" rozhořčení může v jeho okolí napáchat škody...

Osho v jednom ze svých hovorů jde podle mě hlouběji, něž Balsekar.... Nastiňuje praxi vnitřního tření.... Tedy vyvstanuvší hněv si uvědomit, ale nevyjádřit ho... Není to zas tak jednoduché... :) Emoce vyvstávají ave zlomečku vteřiny je následuje emoční reakce... Praxe nenásledování emocí vyžaduje opravdu jasnou a bdělou přítomnou pozornost... V té je po čase snahy o tuto praxi uvnitř sebe zavnímán ten okamžik, kdy emoce hněvu začíná přicházet.... V té chvíli je hněv uvnitř sebe uvědomován a je tou pozorností vytvořen vteřinový prostor pro vědomé rozhodnutí, zda hněv vypustit ven, nebo nevypustit.... Vypustit ho, je přirozené a během chvíle dojde ke znovuponoření se do vnitřního klidu....
Rozhodnutím se hněv nevypustit dojde k psychosomatickému vnitřnímu napětí... Energie hněvu je v nitru člověka se vší svojí ničivou silou... a je rozhodnuto ji nevypustit (svým hněvem nezasáhnout nic ve svém okolí....), tedy místo, aby šla energie hněvu "ven" a došlo k rychlé úlevě, zůstane vlastním rozhodnutím se vší svojí palčivostí a drtivou silou uvnitř a hrozí tělu i duši sebezničením... Je přímo hmatatelná... v té chvíli je možné na sobě pocítit tu obrovskou sílu, kterou jednotlivé energie mají.... a ten dobrovolně neprojevený hněv se projeví i různě tělesně... zrudnutím, nervozitou, nutkavým pokušením přece jen ji vypustit a ihned si ulevit od jejího ničivého napětí....a dalšími všelijakými sebenepříjemnostmi... když se to ale nevzdá a ani přes zažívané vlastní obrovsky nepříjemné stavy a pocity se povstanuvší hněv nevyjádří... nějakou nepopsatelnou a pro mě nepochopitelnou transformací je po nějaké chvíli možno přímo vnímat uvnitř sebe rozpad energetické struktury hněvu a nástup obvyklého klidného a míruplného vnímání a bytí.... hněv je pryč, aniž by sebeméně ovlivnil okolí, aniž by komukoli ublížil a je zjištěno, že neublížil ani "mě, i když tím úspěšně hrozil.... V případě úspěšného přetransformování povstalého hněvu uvnitř sebe, nedojde k žádnému vypuštění emoce ven a k žádné destruktivní reakci vůči okolí, jen chvíli vůči sobě... Úspěšné přetransformování té emoce uvnitř sebe nějakým způsobem zajistí, že onen spouštěč, který hněvivou reakci startoval, přestává být spouštěčem.... příštím setkáním s tím spouštěčem (kterým je třeba jiný člověk a jeho názor -speciálně nejbližší lidé mívají nad našimi emocemi největší vliv a jsou nejlepšími učiteli, vpravdě anděly, kteří nám umožňují nahlédnout do vlastních hlubin) se hněvivá reakce nedostavuje....

A takto nakládat vědomě se všemi povstanuvšími emocemi..., když je na to zrovna dost sil... s těmi, které vnímáme jako negativní i těmi, kterým říkáme pozitivní.... není to snadné...
Pavla
 
Příspěvky: 465
Registrován: stř 19. bře 2014 12:01:44

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 21. kvě 2014 12:43:15

s tím co Pavlo píšeš mám obdobnou zkušenost

a skutečně bez vědomé pozornosti, tj. že člověk vnímá probíhající procesy ať jsou jakékoliv což je schopen jenom tehdy kdy je ochoten si je přiznat a plně uvědomit a nebojujovat proti nim jako proti něčemu nevhodnému a nežádoucímu, tzn. že je nepotlačuje, ale nechá je sebou volně projít a vědomě je procítí, tak dojde k uvolnění, aniž by se muselo projevit až v nějakém činu či jednání

zrovna dneska jsem měla velmi možnost si to opět ověřit - týkalo se to ne hněvu, ale vnitřní lítosti - něco se mne velmi citlivě dotklo, až mi vyhrkly slzy do očí, ale zároveň s tím přišlo jasné a nezpochybnitelné uvědomění, že se jedná o reakci organismu pramenící ze špatných zkušeností, kterými jsem jako dítě opakovaně a dlouhodobě procházela a to samotné uvědomění toho velmi rychle tu lítostivost doslova uvolnilo a přeměnilo v hluboké pochopení jak té vyvstalé reakce, tak celé situace a i toho člověka, který mi to svým projevem vůči mně připomněl ... takže se to naprosto neobrazilo ve vztahu mezi námi, naopak ten vztah se tím velmi zvitřnil a nebylo to tím, že bych se nějak musela zapřít a ovládat, abych neprojevila vůči němu nějakou nelibou reakci nebo pak následně když jsme se rozešli musela bojovat s pocity křivdy

Linda by možná k tomu poznamenala, že proběhla naprosto přirozená reakce na základě reakce emočního mozku

ovšem hněv je velmi silná energie a je hodně těžké nenechat se do toho zamotat a nejednat pod jeho diktátem nebo ho záměrně nepotlačit
Osho doporučoval spoustu uvolňujícíh katarzních technik k vyjádření hněvu či agresí, které nebylo možné vzhledem k různým okolnostem, nejčastěji ze společenských důvodů nechat proběhnout

také šamani s tím umějí výborně pracovat například formou rituálního tance vyjádřit různé emoční stavy, které nemohly volně projít organismem a zůstaly v něm uvězněny ve formě různých psychických i fyzických bloků
Návštěvník
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Linda » stř 21. kvě 2014 13:40:36

Osho byl mezi indickými Mistry dost výjimka, možná protože žil a učil několik let na Západě v USA a dobře poznal mentalitu západních lidí.

Indiové totiž nejsou tolik ovlivněni křesťanským učením o hříšnosti a nejsou od svého podvědomí tak odpojení jako my. Nemají v sobě tolik potlačených negativních stavů mysli jako ti, co vyrůstali v křesťanském prostředí a byli od malička nuceni všechno "hříšné" v sobě potlačovat.

To je asi i důvod, proč většina východních mudrců učí, že k rozpuštění sebeztotožňování stačí pozorování a přijímání vyvstávajících obsahů vědomí.

Např. Balsekar říká: "Skutečné řešení spočívá v tom, co je charakterizováno jako ´prázdná mysl´ nebo ´utišená mysl´ – mysl ve stavu, kdy je prázdná od stálého přemítání. To nastane, teprve když se mysl přestane ztotožňovat s myšlenkovým tokem, když ho jen pozoruje, aniž by dělila témata na dobrá a špatná, důležitá a bezvýznamná, hodnotná a bezcenná. Pozorování probíhající přehlídky myšlenek bez jakéhokoliv posuzování má nesmírnou cenu – snižuje napětí a vytváří skutečný pocit míru a klidu. Jak zkušenost ukazuje, takové neosobní pozorování nejen že rozpouští většinu psychologických problémů, ale co je hlavní, vytváří prostor pro náhlé vyřešení dokonce i praktických problémů – protože neosobní pozorování či pasivní všímavost dovoluje kreativním či intuitivním schopnostem utišené mysli, aby volně plynuly jako neuvědomované či pasivní vnímání."

Řada lidí narozených na Západě ale potřebuje i různé katarzní metody, jejichž pomocí se dostávají do vědomí neuvědomované příčiny, které se staly automatickými spouštěči zautomatizovaných reakcí - pozitivních i negativních, jejichž cílem sebeobrana jedince. Pouhé pozorování reakcí, které neuvědomovaný spouštěč vyvolává ve vědomí, naše reakce sice oslabí, ale dokud sebeztotožňování s neuvědomovanou příčinou pokračuje, spouštějí se reakce znovu a znovu, jakmile pro nastanou vhodné okolnosti.

speciálně nejbližší lidé mívají nad našimi emocemi největší vliv a jsou nejlepšími učiteli, vpravdě anděly, kteří nám umožňují nahlédnout do vlastních hlubin...

Jj, je to šance uvědomit si, proč reagujeme, jak reagujeme :)
Uživatelský avatar
Linda
 
Příspěvky: 855
Registrován: pát 23. zář 2011 11:43:47

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod irulan » stř 21. kvě 2014 13:57:12

Význam pojmu Ánanda se při překládání výrazu Sat-Čit-Ánanda překládá jako ´blaženost´, zatím co téměř přesným smyslem tohoto posledního slova je ´mír´. To byl možná důvod, který přiměl Ramanu Maharišiho k výroku: „Utišení je vyšší než potěšení.“

proto mi ta "blahem řvoucí existence" nějak nesedí. Slova jsou strašně nepřesná a nevím proč, ale "blaho" mi evokuje něco jako extázi, emoci.
"Smích je afekt z náhlé proměny napjatého očekávání v nic." (I. Kant)
Uživatelský avatar
irulan
 
Příspěvky: 851
Registrován: ned 10. čer 2012 16:38:29

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 21. kvě 2014 14:05:19

Taky to tak vnímám, asi protože blaho každý zná jako opak utrpení. Nejen lidi, i zvířata se snaží dosáhnout blaha a vyhnout se utrpení, to je náš hlavní instinkt.
Návštěvník
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Pavla » stř 21. kvě 2014 14:16:20

Návštěvník píše:s tím co Pavlo píšeš mám obdobnou zkušenost

a skutečně bez vědomé pozornosti, tj. že člověk vnímá probíhající procesy ať jsou jakékoliv což je schopen jenom tehdy kdy je ochoten si je přiznat a plně uvědomit a nebojujovat proti nim jako proti něčemu nevhodnému a nežádoucímu, tzn. že je nepotlačuje, ale nechá je sebou volně projít a vědomě je procítí, tak dojde k uvolnění, aniž by se muselo projevit až v nějakém činu či jednání

zrovna dneska jsem měla velmi možnost si to opět ověřit - týkalo se to ne hněvu, ale vnitřní lítosti - něco se mne velmi citlivě dotklo, až mi vyhrkly slzy do očí, ale zároveň s tím přišlo jasné a nezpochybnitelné uvědomění, že se jedná o reakci organismu pramenící ze špatných zkušeností, kterými jsem jako dítě opakovaně a dlouhodobě procházela a to samotné uvědomění toho velmi rychle tu lítostivost doslova uvolnilo a přeměnilo v hluboké pochopení jak té vyvstalé reakce, tak celé situace a i toho člověka, který mi to svým projevem vůči mně připomněl ... takže se to naprosto neobrazilo ve vztahu mezi námi, naopak ten vztah se tím velmi zvitřnil a nebylo to tím, že bych se nějak musela zapřít a ovládat, abych neprojevila vůči němu nějakou nelibou reakci nebo pak následně když jsme se rozešli musela bojovat s pocity křivdy

Linda by možná k tomu poznamenala, že proběhla naprosto přirozená reakce na základě reakce emočního mozku

ovšem hněv je velmi silná energie a je hodně těžké nenechat se do toho zamotat a nejednat pod jeho diktátem nebo ho záměrně nepotlačit
Osho doporučoval spoustu uvolňujícíh katarzních technik k vyjádření hněvu či agresí, které nebylo možné vzhledem k různým okolnostem, nejčastěji ze společenských důvodů nechat proběhnout

také šamani s tím umějí výborně pracovat například formou rituálního tance vyjádřit různé emoční stavy, které nemohly volně projít organismem a zůstaly v něm uvězněny ve formě různých psychických i fyzických bloků

krasny priklad z praxe
.... :) zustala jen cistota...zadny blok.... hnev je taky jen enegie celku.je tezke nenechat se jim ovladniut, ale ne nemozne.....katarzni techniky jsou asi dobre trenovat ze zacatku, kdy je jeste nemozne od emoce poodstoupit, ale trenovat je o samote za zavrenymi dvermi... jinak se taky nic nedeje, kdy clovek emoci projevi, jen podle me je dobre si uvedomit, ze takove jednani neni v poradku....ze bylo nedostatecnym pochopenim.... nelaskou v projevu...
Pavla
 
Příspěvky: 465
Registrován: stř 19. bře 2014 12:01:44

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 21. kvě 2014 14:17:25

irulan píše:
Význam pojmu Ánanda se při překládání výrazu Sat-Čit-Ánanda překládá jako ´blaženost´, zatím co téměř přesným smyslem tohoto posledního slova je ´mír´. To byl možná důvod, který přiměl Ramanu Maharišiho k výroku: „Utišení je vyšší než potěšení.“

proto mi ta "blahem řvoucí existence" nějak nesedí. Slova jsou strašně nepřesná a nevím proč, ale "blaho" mi evokuje něco jako extázi, emoci.

Taky to tak vnímám, asi protože blaho každý zná jako opak utrpení. Nejen lidi, i zvířata se snaží dosáhnout blaha a vyhnout se utrpení, to je náš hlavní instinkt.

Emoční mozek - amygdala - naviguje všechny tvory, aby se snažili vyhýbat se utrpení a zažívat slast. Proto je například sexuální spojení provázené slastí, příroda si tak pojišťuje, že živočišný druh nezanikne.

Amygdala (lat.: corpus amygdaloideum) je párová mozková struktura obratlovců (včetně člověka), umístěna ve střední části spánkového laloku a jako součást Papezova emočního okruhu je propojena hojnými drahami do ostatních částí limbického systému a do mozkové kůry. Amygdala hraje hlavní roli ve formování a uchování paměťových stop spojených s emočními prožitky s emocionálním zabarvením. Významně ovlivňuje chování při strachu, radosti.


http://cs.wikipedia.org/wiki/Amygdala
Návštěvník
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Pavla » stř 21. kvě 2014 14:32:52

irulan píše:
Význam pojmu Ánanda se při překládání výrazu Sat-Čit-Ánanda překládá jako ´blaženost´, zatím co téměř přesným smyslem tohoto posledního slova je ´mír´. To byl možná důvod, který přiměl Ramanu Maharišiho k výroku: „Utišení je vyšší než potěšení.“

proto mi ta "blahem řvoucí existence" nějak nesedí. Slova jsou strašně nepřesná a nevím proč, ale "blaho" mi evokuje něco jako extázi, emoci.

:)
Pavla
 
Příspěvky: 465
Registrován: stř 19. bře 2014 12:01:44

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 21. kvě 2014 14:39:45

irulan píše:proto mi ta "blahem řvoucí existence" nějak nesedí. Slova jsou strašně nepřesná a nevím proč, ale "blaho" mi evokuje něco jako extázi, emoci.


jj přesně :)

Balsekar si to uvědomoval a v jednom rozhovoru zdůrazňuje, že právě překlad ananda jako blaženost ho přivedlo na scestí

"Ramesh: A to bylo to místo, kde jsem byl sveden z cesty. Předtím mi bylo řečeno, že to co hledám nebo to, co se předpokládá, že hledám, je Sebe-realizace, Osvícení. Proč? Protože se očekává, že mi dá Anandu. A co je to Ananda? Bylo mi řečeno, že Ananda znamená blaženost.

Jestliže Ananda znamená blaženost, zeptal jsem se sám sebe - "Jestliže jsem v blaženosti po celý den, kdo bude vydělávat na živobytí pro mou rodinu?"

Proto jsem slovo blaženost vyhodil. Opravdu nevím - Bůh musel být tak chytrý. Poprvé, když požádal někoho, aby přeložil slovo Ananda, vybral někoho, kdo řekl ,blaženost. A pak nechal všechny ostatní navěky zmatené. Jak mohu být v blaženosti po celý den, nemohu být stále jako zpropadený tančící derviš. Kdo by vydělával peníze?"
Návštěvník
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod .Petra » stř 21. kvě 2014 14:44:11

irulan píše:
Význam pojmu Ánanda se při překládání výrazu Sat-Čit-Ánanda překládá jako ´blaženost´, zatím co téměř přesným smyslem tohoto posledního slova je ´mír´. To byl možná důvod, který přiměl Ramanu Maharišiho k výroku: „Utišení je vyšší než potěšení.“

proto mi ta "blahem řvoucí existence" nějak nesedí. Slova jsou strašně nepřesná a nevím proč, ale "blaho" mi evokuje něco jako extázi, emoci.


Pro mne je největší blahem tichá blaženost. Hluboký mír, klidná mysl.
:)
.Petra
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 21. kvě 2014 15:26:58

Když se Probuzeného někdo zeptá, co je stav probuzení, řekne svou zkušenost, a pak zmlkne. Myslíte, že je v něm nějaká potřeba neustále znovu a znovu přesvědčovat všechny kolem, že to co prožívá on je "To Pravé" a že všichni ostatní se mýlí?

Balsekar: „Můžete-li jen být, buďte. Pokud ne, tak jen do toho, zabývejte se záležitostmi ostatních lidí, snažte se je řešit a napravujte je, dokud nepadnete.“
Návštěvník
 

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod nop » čtv 22. kvě 2014 7:17:21

Návštěvník píše:Když se Probuzeného někdo zeptá, co je stav probuzení, řekne svou zkušenost, a pak zmlkne. Myslíte, že je v něm nějaká potřeba neustále znovu a znovu přesvědčovat všechny kolem, že to co prožívá on je "To Pravé" a že všichni ostatní se mýlí?

Balsekar: „Můžete-li jen být, buďte. Pokud ne, tak jen do toho, zabývejte se záležitostmi ostatních lidí, snažte se je řešit a napravujte je, dokud nepadnete.“

Rada se netýká těch, kdo jsou o nápravu žádáni: zdravotníci, policisté, učitelé, pastoři. Někdy to mohou být sousedé.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Raméš Balsekar - diskuse

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 22. kvě 2014 8:56:10

Hlavně je to tiché (neextatické - nezaměřené ven).
Návštěvník
 

Další

Zpět na Raméš Balsekar

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků