Návštěvník píše:Jana píše:
Plést si rozum s moudrostí je zavádějící, proto také pořád tolik nedorozumění.
Pan Tomáš si to nespletl, akorát ty s tím máš nějaký problém. Slova, na jejichž přesnosti tolik lpíš, nejsou rozhodující, ale jde o tu sílu za nimi - to řekl jak Nisargadatta, tak pan Tomáš. Třeba to také jednou poznáš. až ta síla se skrz tebe bude projevovat.
Oba dva by se ale nad tím, co tvrdíš pousmáli - tak se taky pousměji.
Mimochodem bych také ráda věděla, kde to Krišnamurti řekl nebo napsal. Ale naprosto důvěřuji panu Tomášovi, že to tak opravdu bylo.
Péťo, vůbec nevadí, jestli Ti vyhovuje, že to takhle vidíš, ale pokud sem dáváš něco, co se jeví jasně, jako zjevný nesmysl, a vydáváš to za citaci Probuzených, ke které nemůžeš dát odkaz (protože takový odkaz neexistuje), tak už z úcty k Eduardu Tomášovi je potřeba vysvětlit, proč to, co píšeš, je nesmysl.
Krišnamurti naprosto stejně jako další Probuzení, zdůrazňoval, že intelektuální úsilí samo o sobě nemůže vést k poznání pravdy. Rozum je nástroj, který nám pomáhá navigovat v konkrétních situacích a řešit problémy, ale podle Krishnamurtiho není schopen proniknout do hloubky existence a pochopit nejvyšší pravdu.
Ovšem moudrost podle Krišnamurtiho pramení z hlubokého porozumění a uvědomění si skutečnosti života a existence. Zahrnuje schopnost vidět věci takové, jaké skutečně jsou, bez zkreslení způsobených našimi předsudky, očekáváními nebo touhami.
Hlavní rozdíl mezi přístupem k poznání prostřednictvím rozumu a moudrosti podle Krišnamurtiho spočívá v tom, že rozum se snaží pochopit svět prostřednictvím analýzy a logického myšlení, zatímco moudrost vyžaduje přímé vnímání a hluboké porozumění. Rozum může být omezený svými vlastními předpoklady a omezeními, zatímco moudrost je otevřená a přijímá realitu takovou, jaká je.
Pokud máš zájem, můžeš se na nesmyslnost tvrzení, že by mohl Eduard Tomáš odpovídat tazateli na otázku:
"Co je nejvyšší Skutečností", citací Jiddu Krišnamurtiho:
"Rovnováha mezi rozumem a láskou, Osvícení." podívat například
tady.