Mudrci (realizovaní) a bolest

Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Luck » pon 03. říj 2011 7:45:41

Ty jsi úplně jasně připoutaná k mysli, k teoretizování,

Při tzv. "teoretizování" může být myšlení tím aktivním, ze dvou pomyslných trnů.
To v případě, že existuje jakás povědomost o předmětu teoretizování.
Pak může ono teoretizování být předstupněm praxe.
To však není zdejší případ,
který možnost setkání se s vlastní praxí naopak oddaluje.

:-)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Leah » pon 03. říj 2011 9:33:00

A vrcholem poznání je výrok jakéhosi Mistra, o kterém psal Osho, že před svou smrtí řekl: "ten koláč je dobrý"..

Pokud si dovoluješ právě teď vychutnávat život, ať už se děje cokoliv, jsi právě teď na samotném vrcholu.


Na veřejné diskusi je dobré, že ukazuje nesčetně možností, jak si lze vyložit, tj. nepochopit, například zcela prosté vyjádření o kvalitě.
To se takhle pak Mistrovi přišije třeba vychutnávání, tož to tedy potom...nazdar bazar! :confused:
Leah
 
Příspěvky: 36
Registrován: úte 20. zář 2011 9:06:09

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod rosada » pon 03. říj 2011 9:37:40

Petra píše:V románu Milarepa popisuje E.Tomáš - dost drastickým způsobem, jak strašlivou bolest je realizovaný ochotný ze soucitu k druhému snášet. Mudrcové berou nezřídka bolest druhých na sebe.


Mám tuhle knihu moc ráda, nedávno jsem se k ní asi po 15 letech vrátila. Můžeš mi napsat, co konkrétně má namysli, já si nevybavuju, že by Milarepa někomu odnímal jeho bolest.
Uživatelský avatar
rosada
 
Příspěvky: 1090
Registrován: úte 20. zář 2011 9:22:05

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Návštěvník » pon 03. říj 2011 10:01:41

Cítí mudrc bolest nebo necítí? Může si vychutnávat něco nebo ne?
Návštěvník
 

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Leah » pon 03. říj 2011 10:12:15

.

Najdi rozdíl mezi prostým vnímáním a vychutnáváním. :)
Leah
 
Příspěvky: 36
Registrován: úte 20. zář 2011 9:06:09

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Návštěvník » pon 03. říj 2011 10:16:58

Prosté vnímání je bez vnímání toho, co nám chutná?
Návštěvník
 

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Luck » pon 03. říj 2011 10:35:19

Cítí mudrc bolest nebo necítí? Může si vychutnávat něco nebo ne?

Mluví-li se zde o Ježíšovi Kristovi, Buddhovi, Nisargadattovi, Ramanovi Mahariším..
a existuje-li jakás povědomost o jejich učení,
pak nás k odpovědi na takovou otázku přivede zamyšlení,
jak by na ni odpověděl některý z nich.
Není těžké si odpověď vybavit, jsme-li opravdu s učením dotyčného obeznámeni.
Prosté vnímání je bez vnímání toho, co nám chutná?

Prosté vnímání je ..prosté vnímání.

:-)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod nop » pon 03. říj 2011 10:43:54

Leah píše:. Najdi rozdíl mezi prostým vnímáním a vychutnáváním. :)

Záleží také na způsobu řeči. Jsou na příklad způsoby, které jsem našel u žen a buď nejsem schopný téhož nebo jim nerozumím jak to myslí.
= vychutnávala jsem si = odpustit sobě = odměna=
a) vychutnání. J. Bronteová v novele Villette píše, jak dívka z Anglie jela do Francie do zaměstnání. Cestu k přístavu nevolila vlakem, ale dostavníkem, aby si vychutnala okénkem pohled na zelené louky a pole (já bych řekl : aby se moha těšit),
b) odpustit sobě, propagují ženy a já tomu nerozumím. Právě včera jsem se s jednou dohadoval. A dozvěděl jsem se to, co se píše (dnes je to současný trend a rétorika). Ona řekla, že pokud neumím odpustit sám sobě, nemohu odpouštět druhému, a i kdyby, nebude to tak kvalitní, když to sám sobě neumím. Ale já opravdu nevím co to je. Jednou jsem v tramvaji dupnul někomu na nohu když zabrzdila, otočil jsem se, ale než jsem se mohl omluvit, on vystoupil. To on mi mohl odpustit, neboť jak já si sám odpustím, že jsem někomu dupnul na nohu? Ale ženy by těžko žily s vědomím viny, a tak jsou vycvičené v odpouštění.
c) být odměnou. V jednom německém románu se zbožná a cudná vdaná žena zamilovala do svobodného muže, který předtím chtěl vstoupit do kláštera, ale dodržela cudnost. Neudělala nic, za co by musela ve zpovědnici na sebe žalovat. Ale láska trvala a psali si – kromě hovorů, aniž by ona narušila manželství. Pak on vstoupil do kláštera, což byl jeho sen už dříve. Po čase, asi po půl roce mu napsala : „vidím, že Bůh je pro vás větší odměnou, než bych mohla být já“. A tak jsem uvažoval : je mi moje žena odměnou? jsem já odměnou pro mou ženu? jak to, že ta v románě uvažovala, že by se vůbec někdy mohla měřit s Bohem? (nemožno). Jak ona uvažovala, že by její láska byla uspokojivá pro něho více než vztah s Bohem? (možno, podle jeho hodnotového žebříčku a orientace).
Ale kdyby má milovaná dívka vstoupila do kláštera, nenapsal bych „vidím, že Bůh je pro tebe větší odměnou, než bych mohl být já“, protože pro jeptišku je jasná orientace k něčemu co je výše než já. Mohl bych napsat, že je Bůh pro ni přitaživější nebo poskytuje větší radost, ale ne že je odměnou. Nebo vstupují ženy do manželství nebo do kláštera, aby získaly nějakou odměnu?
A že tu ženu v německém románu vůbec napadlo uvažovat o prioritách, a o radosti a srovnávat sebe s Bohem jako „být odměnou“ ? Psala to autorka žena, uvažovala, cítila jako žena a myslela v kategorii „odměna“, což třeba já nedělám. Necítím se být pro nikoho odměnou.
V slovenském jazyku je kromě toho zvláštní výraz „odmeniť niekoho“ a to znamená udělat mu dobře. Na příklad matka umývá nádobí a dítěti se řekne „odmeň mamu a poutieraj to“ (pomoz jí a ona bude ráda).
= Takže : když se řekne slovo „vychutnat“, je třeba vědět, jestli to řekl muž (což může být neobvyklá věc) nebo žena (obvyklý výraz).
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Návštěvník » pon 03. říj 2011 10:57:24

Luck píše:
Cítí mudrc bolest nebo necítí? Může si vychutnávat něco nebo ne?

Mluví-li se zde o Ježíšovi Kristovi, Buddhovi, Nisargadattovi, Ramanovi Mahariším..
a existuje-li jakás povědomost o jejich učení,
pak nás k odpovědi na takovou otázku přivede zamyšlení,
jak by na ni odpověděl některý z nich.
Není těžké si odpověď vybavit, jsme-li opravdu s učením dotyčného obeznámeni.
Prosté vnímání je bez vnímání toho, co nám chutná?

Prosté vnímání je ..prosté vnímání.

:-)

Jak by kdo odpověděl? Prosté vnímání je bez rozlišování chuti?
Návštěvník
 

Nejvíc nám řekne vlastní zkušenost

Nový příspěvekod Luck » pon 03. říj 2011 14:10:54

Prosté vnímání je bez rozlišování chuti?

Když se na jídlo soustředíš, jíš uvolněný, bez přemýšlení o čemkoliv,
bez vytváření asociací, jež by to jídlo mohlo vyvolávat
- tak vnímáš jeho chuť a nebo tuhle schopnost ztrácíš?
Tohle si lze ověřit vlastní zkušeností,

P.S.
Když místo toho "vytváření" tam vrazíme: "podléhání asociacím"
tak to můžeme šéfe už tak nechat?
:-)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Petra » pon 03. říj 2011 14:44:47

rosada píše:
Petra píše:V románu Milarepa popisuje E.Tomáš - dost drastickým způsobem, jak strašlivou bolest je realizovaný ochotný ze soucitu k druhému snášet. Mudrcové berou nezřídka bolest druhých na sebe.


Mám tuhle knihu moc ráda, nedávno jsem se k ní asi po 15 letech vrátila. Můžeš mi napsat, co konkrétně má namysli, já si nevybavuju, že by Milarepa někomu odnímal jeho bolest.

Nepsala jsem, že Milarepa někomu odnal bolest, ale že soucitu bolest snášel, i když nemusel - ze soucitu k tomu, kdo ho zavraždil.
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Nejvíc nám řekne vlastní zkušenost

Nový příspěvekod Návštěvník » pon 03. říj 2011 16:14:38

Prosté vnímání je bez rozlišování chuti?

Když se na jídlo soustředíš, jíš uvolněný, bez přemýšlení o čemkoliv,
bez vytváření asociací, jež by to jídlo mohlo vyvolávat
- tak vnímáš jeho chuť a nebo tuhle schopnost ztrácíš?
Tohle si lze ověřit vlastní zkušeností,

:-)[/quote]

jistě to lze přímo ověřit ... pokud se na jídlo soustředíš, jíš uvolněně, bez přemýšlení o čemkoliv - tak je tu přítomné přímé uvědomění toho co probíhá, tedy i včetně objevivších se asociací, které může chuť jídla vyvolávat ... je registrováno a prociťováno ovšem bez toho přemítajícího dodatko vhodné či nevhodné, lepší, nejlepší, mělo by, nemělo by atd., chybí zde prvek osobní afinity k tomu co je uvědomováno - a tohle lze skutečně všechno velmi jednoduše ověřit, když se soustředíš například na jídlo, jíš uvolněně
Návštěvník
 

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Návštěvník » pon 03. říj 2011 16:23:02

ještě se ke mne nedoneslo, že by někdo z realizovaných lidí tvrdil, že bolest neexistuje a že jí nepociťuje :confused: bolest je pociťována, stejně jako všechno další co lze vnímat a pociťovat, akorát chybí ten pocit, že se tak děje jemu ...

je jednou z příhod, kdy za Maharišim přišla jakási žena, kterou postihla velká rodinná tragédie a ona byla plná bolesti ... sedla si k němu a vyprávěla mu to a velmi plakala a Mahariši plakal s ní ... prostě prociťoval tu bolest a neštastnou ženu sám v sobě ...

je ovšem velmi časté jakési přesvědčení, že realizovaní lidé jsou odříznuti od pociťování :confused:
Návštěvník
 

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Návštěvník » pon 03. říj 2011 17:23:43

nota bene docela mne pobavilo, jak silně zakořeněná představa je, že asociace k jídlu snad někdo nějak samostatně vytváří :phew: stačí se přece podívat přímo na to, že například právě ty asociace k jídlu jsou odvislé od konkrétních zkušeností ... doporučuji se podívat na to co píše Goro ...
Návštěvník
 

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Luck » pon 03. říj 2011 17:27:51

Můžeš mi napsat, co konkrétně má namysli, já si nevybavuju,
že by Milarepa někomu odnímal jeho bolest.

Myslím, že bychom si krátce mohli připomenout situaci ze závěru Tomášovy knihy o Milarepovi:

Poté co byl Milarepa úkladně otráven zlovolným opatem Tsaphuvou,
ten nevěříc v hloubku světcových magických schopností a v domnění že Milarepa neví kdo jej otrávil,
vyzval jej veřejně, aby přenesl alespoň část své tělesné bolesti na něho,
aby jako lékař mohl poznat, jak nemoc vyléčit.
Milarepa to odmítnul s tím, že kdyby přenesl nemoc na toho kdo mu jí přivodil,
ten by jí neunesl ani na okamžik, jsouc coby sobec ještě příliš spjat se svým tělem.
Když opat trval na svojí výzvě, Milarepa souhlasil s tím, že bolest nepřenese na něho,
ale na těžké dveře z dřevěných fošen.
Na to se dveře s praskotem zhroutily a Milarepa byl na okamžik zbaven bolestí.
Když to Tsaphuva označil za pouhý magický trik a trval vyzývavě na tom,
aby Milarepa přenesl svoji bolest přímo na něho, ten mu nakonec vyhověl,
řkouce, že jde o pouhou část jeho tělesného utrpení.
Během následující chvíle opat ztratil vědomí v důsledku nesnesitelných bolestí
a když se zdálo že již umírá, Milarepa z něho ze soucitu sejmul svoji nemoc
a po upřímné Tsaphuvově prosbě o odpuštění mu vyhověl a také mu požehnal.


:-)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Pravda

Nový příspěvekod Luck » pon 03. říj 2011 18:03:30

doporučuji se podívat na to co píše Goro ...

Naposledy jsem se tam byl podívat V pátek 30. září,
a všimnul jsem si, že Petra v 7:37:22 ve své reakci cituje Gorovo:
Goro píše: já neexistuje:- to je pravda.
Petra:
Pravda je, že (já) existuji. Dokaž mi, že to není pravda

Po mém krátkém vstupu, kde jsem tuto citaci použil a přidal k ní krátkou poznámku:
viz.
Goro:
já neexistuje:- to je pravda.
Luck:
I ty taškáři!

byl můj vstup vymazán, leč nezůstalo pouze při tom.
Spolu s tím byl Gorův výrok dodatečně zkrácen do svojí současné podoby
Petra » pát 30. zář 2011 7:37:22
Goro píše:
- to je pravda.

Pravda je, že (já) existuji. Dokaž mi, že to není pravda.

P.S.
Možné však je, že ani tohle nebude za chvíli pravda.


:-)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Petra » pon 03. říj 2011 18:15:20

Luck píše:
Můžeš mi napsat, co konkrétně má namysli, já si nevybavuju,
že by Milarepa někomu odnímal jeho bolest.

Myslím, že bychom si krátce mohli připomenout situaci ze závěru Tomášovy knihy o Milarepovi:

Poté co byl Milarepa úkladně otráven zlovolným opatem Tsaphuvou,
ten nevěříc v hloubku světcových magických schopností a v domnění že Milarepa neví kdo jej otrávil,
vyzval jej veřejně, aby přenesl alespoň část své tělesné bolesti na něho,
aby jako lékař mohl poznat, jak nemoc vyléčit.
Milarepa to odmítnul s tím, že kdyby přenesl nemoc na toho kdo mu jí přivodil,
ten by jí neunesl ani na okamžik, jsouc coby sobec ještě příliš spjat se svým tělem.
Když opat trval na svojí výzvě, Milarepa souhlasil s tím, že bolest nepřenese na něho,
ale na těžké dveře z dřevěných fošen.
Na to se dveře s praskotem zhroutily a Milarepa byl na okamžik zbaven bolestí.
Když to Tsaphuva označil za pouhý magický trik a trval vyzývavě na tom,
aby Milarepa přenesl svoji bolest přímo na něho, ten mu nakonec vyhověl,
řkouce, že jde o pouhou část jeho tělesného utrpení.
Během následující chvíle opat ztratil vědomí v důsledku nesnesitelných bolestí
a když se zdálo že již umírá, Milarepa z něho ze soucitu sejmul svoji nemoc
a po upřímné Tsaphuvově prosbě o odpuštění mu vyhověl a také mu požehnal.


:-)


Díky, Lucku. To jsem myslela a ještě toto:

Tu jej teprve napadlo promítnout svoji klidnou a jasnozřivou mysl v rozčilenou mysl ženinu i v zuřící Tsaphuvovu, aby shledal jejich záměry. Prohlédl je ihned. Nenávistnou zlobu a sžíravou závist starého Tsaphuvy, právě tak jako bezohlednou touhu po majetku v mysli mladé ženy. Bylo mu líto obou bídných lidí, jejich ubohého vnitřního stavu duše, který přivolává člověku špatnou karmu po mnohá vtělení a nedává mu téměř naděje na obrat.
Jedinou naději by snad oba mohli mít pro výčitky svědomí nad krutým zločinem, jehož by upřímně litovali. Čím těžší hřích, tím účinnější lítost, bude-li upřímná. Milarepa se rozhodl, že jim k tomu poskytne příležitost.
On sám je stár, jeho život stejně se již končí......Neřekl nic. Soucitně se usmál a přijal od ženy otrávené mléko.


Vzal na sebě vědomě bolest, kterou způsobila otrava tímto mlékem, aby pomohl těm, kteří ho otrávili.
:(
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod Luck » pon 03. říj 2011 18:23:44

Bylo mu líto obou bídných lidí, jejich ubohého vnitřního stavu duše,
který přivolává člověku špatnou karmu po mnohá vtělení a nedává mu téměř naděje na obrat.
Jedinou naději by snad oba mohli mít pro výčitky svědomí nad krutým zločinem, jehož by upřímně litovali.
Čím těžší hřích, tím účinnější lítost, bude-li upřímná.
Milarepa se rozhodl, že jim k tomu poskytne příležitost.

Ano, je to krásný a taky povzbudivý místo.
..bude-li upřímná.

Jenom upřímnost má smysl.


:-)
Luck
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 23. zář 2011 14:56:36

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod rosada » pon 03. říj 2011 18:49:47

Luck píše:Myslím, že bychom si krátce mohli připomenout situaci ze závěru Tomášovy knihy o Milarepovi:
...

Díky Lucku

Co se týká zmíněného příběhu, stalo se to krátce před Milarepovou smrtí, nepředpokládám tedy, že stihl ještě o tom s někým mluvit, tak jako sám vyprávěl o svém životě. Předpokládám, že tato historka byla doplněna jeho žáky, tj. jak to viděl sám Milarepa se asi nedovíme.[/quote]

Zaprvé jsme mluvili o knize E.Tomáše a ne o historické postavě Milarepy. Nemohla jsi si vzpomenout, že to v knize tak bylo a ted přijdeš s tímto? Vždy mě udivuje na jakou úroven dovedou lidé klesnout, jenom aby mohli hájit svou pravdu.

Pro mě je důležité, jak E.Tomáš viděl mudrce, a ne jak ty nebo Jana.

E.Tomáš měl kontakt s Ramanou = byl jím, tak je klidně možné, že byl i Milarepou nebo dokonce jeho inkarnací. Každopádně nám předal svůj pohled a zato jsem mu vděčná.
:)
Uživatelský avatar
rosada
 
Příspěvky: 1090
Registrován: úte 20. zář 2011 9:22:05

Re: Mudrci (realizovaní) a bolest

Nový příspěvekod rosada » pon 03. říj 2011 18:55:49

Petra píše:
Jana píše:Například, když myšlenka na bolest bližního projede mým srdcem, tak žár v nitru zesílí a tím zesílí uvědomění spojení a jednoty všeho, tudíž i uvědomění, že se nic neděje, že je stále vše jedním.

Tedy potlačení soucitu. Utíkání před bolestí.

Petro, můžeš mi prosím tě, jak si k tomuto závěru došla. Pro mě to je příliš velký myšlenkový skok.
Uživatelský avatar
rosada
 
Příspěvky: 1090
Registrován: úte 20. zář 2011 9:22:05

Další

Zpět na Petra

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků