Riga, Tallinn, Vilnius

Riga, Tallinn, Vilnius

Nový příspěvekod Petra » stř 11. bře 2015 10:54:26

Lotyšsko - 1.997.500 obyvatel (Lotyši - 62,1 %, Rusové - 26,9%)

hlavní město - Riga

2012 - 699. 000 obyvatel

Lotyši 46,3%, Rusové 40,2%



Estonsko - 1.315.819 obyvatel (Estonci - 69,9 %, Rusové - 25,2%)

hlavní město - Tallinn

2014 - 429.899 obyvatel

Estonci - 53,1%, Rusové - 44,1 %



Litva - 2.930.865 obyvatel (Litevci - 83,9%, Rusové - 5,4%)


hlavní město - Vilnius

2013 - 537.152 obyvatel

Litevci - 63,2 %, Rusové - 12%


Ruská menšina je v těchto zemí silně diskriminována. Stejně jako byli předtím Estonci, Litevci a Lotyšci diskriminováni od Sovětů/Rusů.
Vzájemná výměna zkušeností - do nekonečna.

Zajímalo mne, proč mají strach z Ruska, tak jsem se na to trochu koukla.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Estonsko

Nový příspěvekod Petra » stř 11. bře 2015 11:34:50

Estonsko

1922 - 1.107.059 obyvatel (Estonci - 87.6%, Rusové - 8,2%, Židé - 0,4%)

1959 - 1.196.791 obyvatel (Estonci - 74,6%, Rusové - 20,1%, Židé - 0,5%, Ukrajinci - 1,3%)

1989 - 1.565.662 obyvatel (Estonci - 61,5%, Rusové - 30,3%, Židé - 0,3%, Ukrajinci - 3,1%)

2000 - 1.372.071 obyvatel (Estonci - 68,2%, Rusové - 25,8%, Židé - 0,2%, Ukrajinci - 2,1%)

2006 - 1.344.684 obyvatel (Estonci - 68,6%, Rusové - 25,7%, Židé - 0,1% Ukrajinci - 2,1%)

2013 - 1.286.479 obyvatel (Estonci - 69.9%, Rusové - 25,2%, Židé - 0,2%, Ukrajinci - 1,7%)

http://de.wikipedia.org/wiki/Estland
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Lotyšsko

Nový příspěvekod Petra » stř 11. bře 2015 12:09:22

Lotyšsko

1935 - 1.905.000 (Lotyši - 77%, Rusové - 8,8%, Židé - 4,9%, Ukrajinci - 0,1%, Němci -3,3%)

1959 - 2.086.400 (Lotyši - 62%, Rusové - 26,6%, Židé - 1,7%, Ukrajinci - 1,4%, Němci - 0,1%)

1989 - 2.666.600 (Lotyši - 52%, Rusové - 34%, Židé - 0,9%, Ukrajinci - 3,4%, Němci - 0,1%)

2005 - 2.306.400 (Lotyši - 58,8%, Rusové - 28,6%, Židé - 0,4%, Ukrajinci - 2,6%, Němci - 0,2%)

2011 - 2.067.800 (Lotyši - 62,1%, Rusové - 26,9%, Židé - 0,3%, Ukrajinci - 2,2%, Němci - 0,1%)

http://de.wikipedia.org/wiki/Lettland
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Vilnius

Nový příspěvekod Petra » stř 11. bře 2015 12:37:16

Vilnius (hlavní město Litvy)


1897 - 154.532 obyvatel (Litevci - 2%, Poláci - 30,1%, Rusové - 20%, Židé - 40%)

1931 - 196.345 obyvatel (Litevci - 0,8%, Poláci - 65,5%, Rusové - 3,8%, Židé - 27,8%)

1969 - 236.100 obyvatel (Litevci - 34%, Poláci 20%, Rusové - 29%, Židé - 7%)

2001 - 553.240 obyvatel (Litevci - 57,5%, Poláci - 18,9%, Rusové - 14,1%, Židé - 0,5%)

2012 - 536.631 obyvatel (Litevci - 63,2%, Poláci - 16,15%, Rusové - 12%, Židé - ?)

http://de.wikipedia.org/wiki/Vilnius
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Riga, Tallinn, Vilnius

Nový příspěvekod nop » stř 11. bře 2015 15:03:13

V chování silného souseda nejde o to, kolik obyvatelstva kde je, ale o chování souseda.
Když bude soused chtít, najde si záminku, aby došel "ochránit utiskovanou menšinu".

Před 2. světovou válkou žilo v ČSR 3 miliony Němců.
Po 2. světové válce se vítězové shodli na tom, že by ponechání německé menšiny v Československu mohlo působit nestabilitu a rozhodli se způsobit odstěhování všech Němců.
Říká se tomu "vyhnání", jako by Češi vyhnali Němce.

A že v roce 1939 po připojení Sudet naopak vyhnali Němci usedlé Čechy do vnitrozemí zbylého Československa (Protektorátu) se nepočítá.
Třetina Rusů v Pobaltí je dost velký důvod dojít je ochránit jako záminka k obsazení země s dvěma třetinami domácího obyvatelstva.

Záleží jen na chování šachisty kdy chce s figurkami (vojskem) hýbat a na rozložení pole. Proto tam teď NATO jede na cvičení..
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Nový příspěvekod .Petra » stř 11. bře 2015 16:05:53

nop píše:V chování silného souseda nejde o to, kolik obyvatelstva kde je, ale o chování souseda.
Když bude soused chtít, najde si záminku, aby došel "ochránit utiskovanou menšinu".

Před 2. světovou válkou žilo v ČSR 3 miliony Němců.
Po 2. světové válce se vítězové shodli na tom, že by ponechání německé menšiny v Československu mohlo působit nestabilitu a rozhodli se způsobit odstěhování všech Němců.
Říká se tomu "vyhnání", jako by Češi vyhnali Němce.


Ano, to byly "pochody smrti", jak to Němci a Rakušáci nazývají. Dodnes na ně vzpomínají.
.Petra
 

Re:

Nový příspěvekod nop » stř 11. bře 2015 19:19:53

.Petra píše:
nop píše:.....
Po 2. světové válce se vítězové shodli na tom, že by ponechání německé menšiny v Československu mohlo působit nestabilitu a rozhodli se způsobit odstěhování všech Němců.
Říká se tomu "vyhnání", jako by Češi vyhnali Němce.

Ano, to byly "pochody smrti", jak to Němci a Rakušáci nazývají. Dodnes na ně vzpomínají.

Nevím, jestli ten název "pochody smrti" je způsobilý. Tehdy jsem měl devět let, na vlastní oči jsem je neviděl, ale mělo to být odstěhování, tedy i vlakem. Pěšky jsou desítky kilometrů daleko.
Byla to ale cesta v míru na místo, kde se také neválčilo. Ale do země také místy pobořené. A samo o sobě nejistota kam se dostanou, ke kterým příbuzným, kde se usadí a jak překonat počáteční čas, to je strašná věc.

Ale pojem "pochod smrti" to spíše odpovídá cestě Arménů, které hnali Turci (bylo to někdy 1910) se zřejmým úmyslem, že to někteří nepřežijí. Na cestě zahynulo okolo milionu Arménů. Odsun Němců nebyl uskutečněný proto, aby zahynuli.
A můj otec byl za války vězněm v Německu, pět let. Před příchodem spojeneckého vojska na jaře 1945 byl tábor přesouvaný jinam, všichni pěšky, ale fronta je nakonec dostihla a osvobodila. Té cestě se mohlo také říkat pochod smrti. Někdo to nepřežil.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Re:

Nový příspěvekod .Petra » stř 11. bře 2015 20:09:37

nop píše:
.Petra píše:
nop píše:.....
Po 2. světové válce se vítězové shodli na tom, že by ponechání německé menšiny v Československu mohlo působit nestabilitu a rozhodli se způsobit odstěhování všech Němců.
Říká se tomu "vyhnání", jako by Češi vyhnali Němce.

Ano, to byly "pochody smrti", jak to Němci a Rakušáci nazývají. Dodnes na ně vzpomínají.

Nevím, jestli ten název "pochody smrti" je způsobilý.


Tak to mají v paměti ti, kteří tyto pochody smrti přežili.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Brn%C4%9Bn ... chod_smrti
Brněnský pochod smrti
Jako brněnský pochod smrti je označováno vysídlení Němců z Brna po druhé světové válce, které bylo součástí celkového vysídlení občanů německé národnosti z území Československa. Výnosem rady Zemského národního výboru pro Velké Brno ze dne 29. května 1945 nařídili představitelé města vysídlení německého obyvatelstva podle schválených „Prozatímních všeobecných směrnic". Téhož dne se předsednictvo ZNV usneslo, že nebudou nadále Němcům vystavována potvrzení o jejich loajálním chování či antifašistické činnosti.[1][p. 1][p. 2]



Dne 30. května 1945 ve 22 hodin večer bylo vyvedeno ze třinácti seřadišť přes Staré Brno po Vídeňské ulici směrem na Rajhrad (dnes silnice I/52) přibližně 25 tisíc německých obyvatel (ženy, děti a starci).[5] Za dozoru ozbrojených Revolučních gard brněnské Zbrojovky (zejména mladých, ani ne 20letých mužů) a armádních jednotek následoval pochod bez jídla, bez vody, bez lékařské péče a bez zastávek pro odpočinek.[1] Po přenocování v rajhradské sokolovně, orlovně, hostinských sálech, v zemském sirotčinci (sloužícímu za protektorátu jako Kinderlandverschickung-Lager) i jiných prostorách a na fotbalovém hřišti dorazili vysídlenci v ranních hodinách 31. května 1945 do Pohořelic.[6] Po zjištění, že se mezi vyhnaným obyvatelstvem nachází i Češi ze smíšených manželství, jejich děti, němečtí Židé a němečtí antifašisté, byla tato část vrácena zpět do Brna.[1] Přibližně 10 tisíc Němců, kteří byli ještě schopni pochodu, bylo hnáno dál k Mikulovu a do Rakouska. Zbytek vysídlenců neschopných dalšího pochodu zůstal v pohořelickém táboře.[1]

Sběrný tábor v Pohořelicích se vyznačoval krutými podmínkami – chyběly postele, hygienická zařízení, léky, vázlo zásobování potravinami. Velmi rychle se zde šířila epidemie úplavice a tyfu. Denně umíralo v táboře 60 až 70 lidí, zčásti i na následky stále pokračujícího týrání. V pohořelickém táboře zemřelo 459 brněnských Němců, 170 jich zemřelo v okolních obcích, kde byli rozmístěni kvůli nedostatku místa v táboře (celkem 629 osob). Při pochodu k rakouské hranici přibyli další mrtví (rakouská strana eviduje 1062 dalších obětí). Přesné počty zemřelých Němců se liší především u českých a německých historiků. Při celé vysídlovací akci z Brna mělo zemřít 1691 obětí.[1]


Podle Němců/Rakušáků to bylo 5 200 obětí, ze 27 000. Převážně ženy s dětmi, s kojenci a staří lidé byli hnání asi 55 km k rakouským hranicím.

Ve stopách pochodu smrti: Brno si připomíná 65 let od odsunu Němců
Velikost textu:

6. 6. 2010 10:41, autor: ČT Brno
aktualizováno 6. 6. 2010 11:41
Brno/Pohořelice - Doslova ve stopách Němců odsunutých konci května 1945 se v sobotu už počtvrté vydali Brňané, kterým není tato temná kapitola dějin lhostejná. Po trase takzvaného pochodu smrti chtějí dojít až do Pohořelic a připomenout si tak tragický osud tisíců převážně starých lidí, žen a dětí, které z Brna živelně vyhnali čeští obyvatelé.


http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajst ... unu-nemcu/
.Petra
 

Re: Riga, Tallinn, Vilnius, ČSR A Západ

Nový příspěvekod nop » stř 11. bře 2015 21:27:16

Někdy se prvky z dějin opakují. 1938 a 1945, částkový pohled.

a/ Také Češi byli deportováni v roce 1938 ze svých domovů v pohraničí směrem dovnitř ČSR, která již byla ochuzena o okrajové části země, bylo to o šest let dříve, než byli Němci deportování na západ do Rakouska a Německa..
http://cs.wikipedia.org/wiki/Vyhn%C3%A1 ... _roce_1938

…Z různých zdrojů se toto číslo pohybuje někde mezi 150–250 tisíci osobami, přičemž je nutno mít na zřeteli skutečnost, že nucený odchod Čechů do vnitrozemí nebyl jen nárazovou záležitostí v říjnu 1938, ale odehrával se i v pozdějším období.
„…Situace po 30. září 1938
….Ihned po přijetí Mnichovské dohody nastalo vyhánění Čechů a Židů z pohraničí. K nim se v útěku přidali i němečtí antifašisté, kteří se obávali represí. Vyhánění nebylo prováděno na základě žádného oficiálního dokumentu, ale realizováno bylo masově pod obrovským nátlakem a výhrůžkami zejména německých ordnerů, ale i těch, kteří se slovního i fyzického napadání Čechů a Židů dopouštěli již dříve. ..“
*
Co bylo předtím:
„roku 1933 došlo ve vzájemných vztazích Čechů a Němců v českém pohraničí k postupným změnám. Nacistické Německo začalo podporovat prostřednictvím sudetoněmeckých stran a spolků národnostní a rasovou nesnášenlivost. V této činnosti se vůdčí role ujala Sudetoněmecká strana, kterou založil Konrád Henlein. „
=dodávám:
b/ A právě proto se na konci války mocnosti dohodly, že Němci po konci války už v ČSR nezůstanou. Nešlo o desetitisíce Němců náhle vyhnaných z Brna nezodpovědnými lidmi 30. května 1945 bez zabezpečení péče a bez projednání na mezinárodní úrovni..
Odsun podle mocností se týkal tří milionů, které předtím v ČSR žily.

Potom už v ČSR nešlo o možnost ohrožení stability od německého obyvatelstva a spolků jako byl Henleinův, ale k destabilizaci došlo později z jiné strany, v únoru 1948 pod úsilím bolševiků s Moskvou za zády
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Riga, Tallinn, Vilnius

Nový příspěvekod nop » stř 11. bře 2015 21:57:08

Chvíli po napsání mého příspěvku týkajícího se přesunu Němců jsem se na síti podíval na Hallstatt a co jsem našel:

Náboženství
Obyvatelé Hallstattu se hlásí převážně ke katolickému nebo evangelickému křesťanství. V obci se nacházejí dva kostely, přičemž podstatně mladší evangelický kostel špičkou své věže dosahuje zhruba do výšky farního katolického kostela, postaveného kvůli záplavám na vyvýšeném místě.
Stejně jako v jiných rakouských horských vesnicích padlo v Hallstattu na úrodnou půdu luteránské učení. Počátkem 17. století však napomohla vojska salcburského knížecího biskupa k vítězství Protireformace. V polovině 18. století byly vyhoštěny z Hallstattu stovky protestantů a přesídleny do Sedmihradska.
Teprve toleranční patent císaře Josefa II. v roce 1781 alespoň částečně umožnil protestantům v okolí Dachsteinu jejich náboženské vyznání. Protestantský patent císaře Františka Josefa I. je pak v roce 1861 úplně zrovnoprávnil s katolíky a v Hallstattu mohl být v blízkosti jezera zřízen novogotický evangelický kostel.
* dodávám: Sedmihradsko je až v Rumunsku a je hojně německojazyčné.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Hallstatt
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Nový příspěvekod .Petra » čtv 12. bře 2015 5:48:36

nop píše: K nim se v útěku přidali i němečtí antifašisté, kteří se obávali represí.


Ano a ti byli obvykle hnáni zpátky do rukou svých vrahů. At' si zůstanou mezi svými, mezi Němci.
.Petra
 

Re: Riga, Tallinn, Vilnius, ČSR A Západ

Nový příspěvekod .Petra » čtv 12. bře 2015 6:14:51

nop píše:Co bylo předtím:
„roku 1933 došlo ve vzájemných vztazích Čechů a Němců v českém pohraničí k postupným změnám.


K těm změnám začalo docházet už od roku 1918. Sudety, kde žili převážně Němci, chtěly patřit k nově vzniklému rakouskému státu. Ale nebylo jim to dovoleno, protože Rakousko patřilo k poraženým. T.G.Masaryk najednu stranu sliboval, že jakousi autonomii dostanou, na druhou stranu řekl, že cílem je sudety "odněmčit".
Tak to stojí v německé vikipedií.

http://de.wikipedia.org/wiki/Sudetenland
In einem Interview mit der damals führenden französischen Tageszeitung Le Matin vom 10. Januar 1919 erklärte der Gründungspräsident der ČSR, Masaryk:

„Unsere geschichtlichen Grenzen stimmen mit den ethnographischen Grenzen ziemlich überein. Nur die Nord- und Westränder des böhmischen Vierecks haben infolge der starken Einwanderung während des letzten Jahrhunderts eine deutsche Mehrheit. Für diese Landesfremden wird man vielleicht einen gewissen modus vivendi schaffen, und wenn sie sich als loyale Bürger erweisen, ist es sogar möglich, daß ihnen unser Parlament […] irgend eine Autonomie bewilligt. Im übrigen bin ich davon überzeugt, daß eine sehr rasche Entgermanisierung dieser Gebiete vor sich gehen wird.“


Je jasné, že každá strana chce vidět právo a spravedlnost na své straně.

Mne zajímá objektivní pohled. Dochází mi, že nikdy nejde o lidi - at' už jsou jakékoliv národnosti, ale o mocenské zájmy - tedy ne zájem o lidi, jen o zem, na které žijí. Pořád to samé...
.Petra
 

Nový příspěvekod .Petra » čtv 12. bře 2015 8:16:16

Vyprávěla jsem jednou svému rakouskému příteli o Lidicích. Mlčel a bylo vidět, jak se ho osud lidí z Lidic hluboce dotkl. Nic o Lidicích dosud nevěděl. Nepřišlo žádné, ale vy jste taky...
Nešlo o žádné o přisuzování viny nebo ospravedlnování.

Také jsem nic nevěděla o "pochodech smrti". Teprve, když bylo výročí a veřejné vzpomínání s fotkami, upomínkami na ty, kteří to nepřežili...

Teprve včera jsem se v německé vikipedií dověděla o masakru v Ústí nad Labem, krátce po osvobození.
Před mnoha lety mi tchán vyprávěl o tom, jak po válce v Praze rozlícený dav lynchoval německého vojáka - vypíchli mu oči, uřízli uši, nos... Když na ně zavolal. "Lidi, proboha, co to děláte?", tak se na něho chtěli vrhnout taky, ale stačil utéci. Domnívala jsem se, že to byl zcela výjimečný projev sadismu a brutality. Ale zřejmě ne...
Včera jsem si přečetla vyprávění jedné Němky o Brněnském pochodu smrti. Bylo jí 14 let. Češi ji hromadně brutálně znásilnili, byla svědkem, že jedné matce vyrvali kojence z náručí a hodili ho do řeky...


Už mi dochází, že sadistická, bezmezná brutalita se najde v každém národě, nejen u arabských bojovníků islámského státu nebo německých fašistů.
.Petra
 

Re:

Nový příspěvekod irulan » čtv 12. bře 2015 8:46:46

.Petra píše:....

Už mi dochází, že sadistická, bezmezná brutalita se najde v každém národě, nejen u arabských bojovníků islámského státu nebo německých fašistů.

nezamýšlíte se někdy, do jaké míry tyhle věci dřímou v nás samých? A jaká obrovská emoční hnutí jsou spouštěcím efektem k tomu, aby se člověk takhle začal chovat? Do jaké míry tady funguje naše "stádovost" a hromadná ovlivnitelnost? Nejvíc, si myslím, funguje metoda "společného nepřítele"...
Jsou to strašně odporný zkušenosti v historii lidstva, ale mělo by se o nich mluvit a vzdělávat, právě pro varování pro sebe samé. Neztratit osobní etiku, ta hromadná nemusí být vždy opravdu etická., viz historie. :what:
"Smích je afekt z náhlé proměny napjatého očekávání v nic." (I. Kant)
Uživatelský avatar
irulan
 
Příspěvky: 851
Registrován: ned 10. čer 2012 16:38:29

Re: Re:

Nový příspěvekod Petra » čtv 12. bře 2015 8:57:22

irulan píše:
.Petra píše:....

Už mi dochází, že sadistická, bezmezná brutalita se najde v každém národě, nejen u arabských bojovníků islámského státu nebo německých fašistů.

nezamýšlíte se někdy, do jaké míry tyhle věci dřímou v nás samých?


Máš pocit, že v tobě by to mohlo dřímat?

V každém určitě ne. Ale je otázkou, kolik takových je. Kolik jich řekne "nechte toho", kolik bude bez problémů přihlížet, kolik jich to bude "provádět".
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Re:

Nový příspěvekod Petra » čtv 12. bře 2015 9:12:56

Petra píše:
irulan píše:
.Petra píše:....

Už mi dochází, že sadistická, bezmezná brutalita se najde v každém národě, nejen u arabských bojovníků islámského státu nebo německých fašistů.

nezamýšlíte se někdy, do jaké míry tyhle věci dřímou v nás samých?


Máš pocit, že v tobě by to mohlo dřímat?

V každém určitě ne. Ale je otázkou, kolik takových je. Kolik jich řekne "nech toho", kolik bude bez problémů přihlížet, kolik jich to bude "provádět".



Nejvíce bude - podle mne - těch, kteří budou mít strach proti tomu něco říct. Budou tedy spíš pro sebe hledat důvody, aby to nějak "ospravedlnili".
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Re:

Nový příspěvekod irulan » čtv 12. bře 2015 10:29:47

Petra píše:Máš pocit, že v tobě by to mohlo dřímat?

V každém určitě ne. Ale je otázkou, kolik takových je. Kolik jich řekne "nechte toho", kolik bude bez problémů přihlížet, kolik jich to bude "provádět".

to nevím. Kdo si může být tak jistý, aby řekl, že to v něm není? Záleží na konkrétních situacích v životě. Myslím, že takový Kainův syndrom je v každém z nás. V každém z nás je i to dobro i to zlo a nevím zcela jistě do jaké míry jsme schopni to pochopit a do jaké míry jsme schopni opravdicky volit.
Myslím si, že jednoznačný soud: "oni jsou zlí a já bych toho nebyl nikdy schopen" je výzvou pro "pánaboha" podrobit člověka zrovna takové zkoušce.
"Smích je afekt z náhlé proměny napjatého očekávání v nic." (I. Kant)
Uživatelský avatar
irulan
 
Příspěvky: 851
Registrován: ned 10. čer 2012 16:38:29

Re: Re:

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 12. bře 2015 11:34:55

irulan píše:Kdo si může být tak jistý, aby řekl, že to v něm není? Záleží na konkrétních situacích v životě. Myslím, že takový Kainův syndrom je v každém z nás. V každém z nás je i to dobro i to zlo a nevím zcela jistě do jaké míry jsme schopni to pochopit a do jaké míry jsme schopni opravdicky volit.
Myslím si, že jednoznačný soud: "oni jsou zlí a já bych toho nebyl nikdy schopen" je výzvou pro "pánaboha" podrobit člověka zrovna takové zkoušce.


máš pravdu iru ... nikdo z nás neví jak by se zachoval, i když můžeme být přesvědčení, že my nikdy ...

po II.světové válce spoustě lidí vrtalo v hlavě, jak je možné, že nacistické zločiny procházely se souhlasem a mnohdy i mohutnou podporou tzv. normálních a slušných lidí a kde se to v člověku bere ...

rozjela se celá řada psychologických experimentů a výsledky byly skutečně šokující ...

známé jsou například Millgramovy experimenty

"Milgram se tak pokusil přispět k vysvětlení psychologických příčin holokaustu.

Experiment provedl na Univerzitě v Yale. Pokusné osoby získal prostřednictvím inzerátu v místních novinách, v němž účastníkům nabídl odměnu ve výši 4 amerických dolarů. V inzerátu bylo uvedeno, že se jedná o experiment týkající se učení. Účastníci byli představeni další pokusné osobě, která však ve skutečnosti byla pomocníkem experimentátora. Poté byli rozlosováni do dvojic „učitel-žák“, přičemž vše bylo připraveno tak, aby se učitelem stal skutečný respondent. „Učitel“ viděl, jak je „žák“ odveden do vedlejší místnosti a přivázán do křesla.

„Učitel” byl posazen do místnosti s mikrofonem a reproduktorem a před sebou měl 30 tlačítek, označených 15 V až 450 V. 15 V bylo označeno „lehký šok”, 435 V bylo označeno „těžká rána” a poslední dvě tlačítka byla označena pouze křížky. „Učiteli“ bylo řečeno, že při experimentu se bude zkoumat vliv bolesti na učení. V případě chybných odpovědí „žáka“ mu dá „učitel“ elektrický šok. Experimentátor řekl, že šoky budou bolet, ale nebudou nebezpečné. „Žák“ měl odpovídat doplněním vhodného slova do páru.

Ze začátku se „žák“ pletl jen málo, ovšem čím více stoupala intenzita „šoků”, tím přibývalo i chyb. „Učitel“ slyšel, jak „žák“ při 75 V začíná naříkat, při 120 V křičel, že to bolí, při 150 V nechtěl pokračovat, při 180 V sténal „nemohu tu bolest vydržet“, při 270V byly výkřiky stále zoufalejší. Při 300 V „žák“ zavolal, že už nebude odpovídat, ale experimentátor „učiteli“ řekl, že mlčení se považuje za špatnou odpověď. Od 330 V „učitelé” slyšeli jen ticho. V místnosti s „učitelem“ byl vedoucí pokusu, který jej povzbuzoval větami typu: „Prosím pokračujte“, „Experiment vyžaduje, abyste pokračoval“, „Je nezbytné, abyste pokračoval“ a nakonec „Nemáte jinou volbu, musíte pokračovat“.

Všichni účastníci pokusu pokračovali až do 300 V a 63 % z nich došlo až ke konci stupnice, a to přesto, že se zdráhali a vyjadřovali obavy, že by žák mohl zemřít.

Experiment byl později opakován v několika variacích (v závorce jsou uváděna procenta, kolik respondentů pokračovalo až do konce) – „žák“ po celou dobu nevydával žádný zvuk (100 %), při 300V „žák“ bušil na stěnu (65 %), „žák“ i „učitel“ byli v jedné místnosti (40 %), pokus byl prováděn v kanceláři a ne na akademické půdě (48 %), „učitel“ drží ruku „oběti“ na elektrodě (30 %), „učitel“ dostává příkazy od experimentátora přes telefon (21 %), „učitel“ má možnost sám zvolit sílu šoku (2,5 %), experimentátor je nahrazen běžným občanem (20 %), experimentu se účastní pouze ženy (65 %), při experimentu jsou přítomni dva vědci a jeden z nich se při 150 V vzbouří (10 %)."
Návštěvník
 

Re: Riga, Tallinn, Vilnius

Nový příspěvekod ros » čtv 12. bře 2015 12:29:05

K těm post-sovětským republikám:
cílené stěhování obyvatel se ukazuje jako silný mocenský názor.

K odsunu Němců: doporučuji přečíst román Kateříny TučkovéVyhnání Gerty Schnirch

No a k tomu, co v nás dříme či nikoliv: Je to v nás v lidech, já se hlásím k lidskému rodu.
A ten, který prohlašujuje :já nikdy! - nezná sám sebe.
ros
 

Re: Riga, Tallinn, Vilnius

Nový příspěvekod .Petra » čtv 12. bře 2015 14:34:32

Je to prima vidět lidi jinak, než je vidíte vy. Tipuji, že sadismus se ve většině lidí nenachází.
Ale že to tak vidím, není jistě moje volba. Nepotřebuji žít s představou, že v každém je schován sadista.
:)
.Petra
 

Další

Zpět na Petra

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků