Rozhovory s Eduardem Tomášem

Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » ned 15. led 2012 8:43:11

:)

Na Eduardovi Tomášovi mě pokaždé zaujala - a dodnes zaujímá - velmi silná prezence dobra. Vyzařuje z jeho slov i dnes - at už se poslouchají nebo čtou.
V té síle jsem se s ní setkala ještě jen u Dalajlámy. (Proto není divu, že se ti dva při setkání vrhli sobě do náruče. Obrázek )

-----

/Ego/

762.
Jak mohly vznikat náboženské války? Proč to Bůh dovolil?

Války nedělá Bůh, dělá je sobectví. Až zaniknou ega, nebo se aspon oslabí, bude po válkách, jak náboženských, tak i jiných.


754.
Je známo, že různí duchovní Mistři mají různé povahové vlastnosti a že některým dokonce přetrvaly i některé vlastnosti negativní nebo vady. Znamená to, že jejich Poznání je různé?

Ne. Poznání Pravdy je vždycky stejné, ale ne všichni Mistři jsou v něm hluboce upevněni.

Čím se to vysvětluje?

Větším nebo menším rozpuštěním ega.

Tomu nerozumím.

Vhodíte-li do vody kostku cukru a ponecháte-li ji tam dostatečně dlouho, rozpustí se. Ale když ji včas opět vytáhnete, nerozpustí se docela. Možná, že i časem znovu uschne.

Ale už nikdy přece nebude taková, jako byla předtím.

Správně, něco z ní ubylo, ale ne všechno. A právě tak, rozpustí se ego úplně v ohni Pravdy, takže individuální já úplně vyhasne. Kdo by ještě mohl být nositelem povahových vlastností? Proto se musíme všichni snažit o úplné rozpuštění ega, při němž se všechny závislosti spalují, a hlavně negace.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » ned 15. led 2012 13:18:41

775.
Stačí jedině Milost Boží, aby člověk došel Poznání?

Mohla by stačit pro velmi pokročilého, ale většina lidí musí napřed duchovně zesílit, než může mít Milost tak vysoký účinek.

Jak to, přece Milosti Boží je všechno možné?

To je pravda, ale Milost Boží přijde vždy ve vhodnou dobu. Ne nahodile, i když se to tak někdy zdá.

Jak to myslíte?

Jako s tím sedlákem a Ramakrišnou. Ramakrišna uvedl jednou jednoho sedláka do nirvikalpa-samadhi, ale když se z něho sedlák probral, vynadal Ramakrišnovi, že ho zdržuje, že musí krmit krávy. Z nirvikalpa-samadhi neměl nic.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » ned 15. led 2012 13:51:21

791.
Mám ještě otázku k pěstění charakteru. Mění se charakter převážně z vnějšku nebo z nitra?

Jedině z nitra, pokud za nitro považujeme už myšlení. Jakoukoliv změnu v charakterových vlastnostech uskutučnujeme totiž jedině v mysli a jen my sami a nikdo jiný za nás, at popud k tomu přijde odkudkoli. V mysli se také musí ustálit kladné zvyky a city, máme-li nabýt dobrého charakteru: láska, milosrdenství, pocity jednoty a sounáležitosti s živými tvory, přímost, veselost, úpřimnost, soucit atd.atd.
Tyto satvické návyky, jakmile si je osvojíme, odstranují automaticky charakterové zlozvyky. Proto také jedním z nejúčinnějších cvičení charakteru je bdění nad projevujícími se špatnými myšlenkami a jejich okamžité nahrazení dobrými. Hněv láskou, nevrlost veselostí apod. Toto je pramen štěstí, protože jen satva je průchodem k Pravdě.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » ned 15. led 2012 22:13:06

847.
Můžeme vidět Absolutno?

Absolutno nemá tvar, nemůžeš je proto vidět či pozorovat očima ani žádným jiným smyslem. Na to je mimo jiné příliš jemné, ale protože je v tobě, ba je přímo tebou, můžeš je poznat, když nerozvíjíš myšlenky (mysl). Ale jakmile si řekneš "ted je poznávám", je konec poznávání. Rozumíš tomu?


Bohužel, vůbec ne.

Vytvořils dualitu, chápeš?

Aha! Už vím. Ono je Jediné.

A právě proto, abys je poznal, musíš se jím stát.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » pon 16. led 2012 22:14:57

810.
Je dokladem, resp. důkazem dokonalého jogína nebo mystika úplné zdraví a štastný osud? Setkávám se s lidmi, kteří mají tento názor.

Ti lidé jsou na omylu. Kdyby tomu tak bylo, pak by Mahariši, Ramakrišna, Vivekananda a jiní duchovní velikáni museli být úplnými břídily. Duchovní život sám o sobě nemůže zpravidla vyřešit úplně všechnu karmu z daleké, třeba již zapomenuté minulosti, nehledě k tomu, že mnoho negativních působení přijímá jogín odjinud, např. od svých žáků, od svých příznivců i nepříznivců, a to at chce nebo nechce. Jeho tělo není nesmrtelné a podléhá stáří a chorobám právě tak, jako jiná lidská těla.
Jiné to však je, pokud jde o osobní vztah jogína k jeho vlastním fyziologickým změnám a utrpením. On není činitelem, a proto ve skutečnosti není ani nositelem této karmy. "Nejednám, nic se mi nestává..." zpívá jogín Aštavakra, který sám na tom byl fyzicky i osudově velmi zle. Aštavakra totiž znamená
"devět krát zlomený". A když umíral Mahariši ve velkých bolestech na rakovinu ruky a žáci ho prosili, aby ještě neodcházel, řekl: "Vždyt já neodcházím, kam bych mohl jít?" Duchovní obři mohou trpět a také trpí, mohou umřít a také umírají třeba na kříži a přece od nás neodcházejí. Jsou věčně zde a všude, nebot takoví jací jsou, jsou nekoneční a nesmrtelní. Dokladem jejich stavu nejsou osudy jejich těl, ale duchovní zažívání nejvyšší Pravdy Absolutna a to nemá se změnami smrtelného těla člověka nic společného.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » úte 17. led 2012 7:08:21

816.
Může zbožný člověk dosáhnout Poznání jen samotnou zbožností?

To by musel být kromě zbožnosti ještě dobrý a hlavně moudrý.

Proč hlavně moudrý?

Zbožný člověk uctívá obyčejně nějaké osobní božstvo, třeba Šivu - Stvořitele, proto v optimálním případě dojde ke spojení s Ním. Pravda Absolutna je vyšší, tu lze pochopit jen moudrostí.


Ale proč má být také dobrý?

Nebude-li dobrý, bude egoistický a nedojde vůbec nikam.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » úte 17. led 2012 18:28:18

776.
Když člověk dojde Poznání, co mu to hlavně přinese?

Vnitřní klid a pocit bezpečnosti a jistoty, kterou žádná událost a žádný nezdar v životě nemůže nikdy zvrátit.

Ani smrt?

Nadjá neumírá.

Ale člověk umře dříve nebo později.

Poznání znamená poznání Nadjá, tj. ztotožnování se s Ním a to představuje žití ve Věčnosti.

Žít věčný osobní život?

Ne, žít neosobní.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod rosada » stř 18. led 2012 8:27:15

Petra píše:816.
Může zbožný člověk dosáhnout Poznání jen samotnou zbožností?

To by musel být kromě zbožnosti ještě dobrý a hlavně moudrý.

Proč hlavně moudrý?

Zbožný člověk uctívá obyčejně nějaké osobní božstvo, třeba Šivu - Stvořitele, proto v optimálním případě dojde ke spojení s Ním. Pravda Absolutna je vyšší, tu lze pochopit jen moudrostí.


Ale proč má být také dobrý?

Nebude-li dobrý, bude egoistický a nedojde vůbec nikam.

:)

Ano, pokud mluvíme o "dosahování" a o "poznání" je zřejmě potřeba moudrosti.
Ale je "dosažení poznání" ta nejvyšší (jediná) meta?
Uživatelský avatar
rosada
 
Příspěvky: 1090
Registrován: úte 20. zář 2011 9:22:05

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » stř 18. led 2012 18:45:32

765.
Proč se vlastně Poznání říká Poznání, když se nic nepoznává? Nebo co se vlastně poznává?

Nepoznává se žádná věc a žádný vztah, máš-li tohle na mysli, ale říká se tomu proto Poznání, že je to konec nevědomosti. A také zdroj všeho.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod rosada » čtv 19. led 2012 8:50:38

765.
Proč se vlastně Poznání říká Poznání, když se nic nepoznává? Nebo co se vlastně poznává?

Nepoznává se žádná věc a žádný vztah, máš-li tohle na mysli, ale říká se tomu proto Poznání, že je to konec nevědomosti. A také zdroj všeho.

:)

:yes:
Uživatelský avatar
rosada
 
Příspěvky: 1090
Registrován: úte 20. zář 2011 9:22:05

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » čtv 19. led 2012 9:02:41

780.
Proč se nemůže obyčejný člověk v samadhi udržet trvale?

Protože je doopravdy natrvalo nechce. Jeho generální zájem není dosud ve sféře trvalého Míru.

A kde je?

V oblasti nových zkušeností a neklidu. Tzv. "normální" člověk nechce ve skutečnosti jenom být, chce být někým nebo něčím.

Ale přece touží po míru, proč to je?

Protože podvědomě cítí, že nedochází v zevním světě konečného naplnění, tak zas hledí honem z něho uniknout. A tak se to stále opakuje.

Jak může tohle hledání a přestupování dlouho trvat?

Dokud nebudou vymazány všechny hlavní závislosti, které člověka vytahují do světa. Teprve když dochází k vyrovnání, tj. aspon k rovnováze zájmů, člověk žije ve světě i mimo svět a je klidnější.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » ned 22. led 2012 8:21:53

841.
V čem spočívá funkce opravdového Mistra vůči žákovi?

Jestliže je to opravdový duchovní Mistr a ne jenom starší spolužák, pak je jeho funkce stejná jako funkce Nadjá.

A ta je...?

Vzpomen si na své první duchovní krůčky. Jaké byly?

Měl jsem několik hlubokých zkušeností ještě dříve, než jsem se vůbec o duchovní cestě dozvěděl, ale to snad měl v mládí každý.

Ano, bývá tomu tak většinou u duchovědců.Duchovní zkušenosti bud přijdou ještě před cestou nebo těsně na začátku cesty.

Ale jak to souvisí s funkcí Mistra?

Mistr a Nadjá je totéž. Jeho hlavním úkolem proto není jen učit nebo uvést žáka na duchovní cestu, ale hlavně přiblížit mu jeho vlastní zkušenosti, to, o čem dosud bud vůbec nic neví nebo co ve své nevědomosti pokládá za velmi vzdálené nebo vůbec za nedosažitelné, tj. Pravdu.

U mne to tedy zprostředkovávalo Nadjá, bez Mistra.

Ano, protože si tehdy žádného Učitele neměl a nepotřeboval. U těch méně štastných musí nastoupit osobní Učitel. Mívá to ovšem někdy háček, mezi Nadjá a duší člověka je harmonie vždycky zajištěna, horší je to mezi žákem a takovým Učitelem, který není dosud plně probuzený a pracuje tedy částečně z ega. Trvá to delší dobu, než se ti dva sžijí.


Ale je to pak vůbec učitel, když sám není dosud plně probuzený?

Říká se mu tak, ale je to vlastně spolužák a kontakt s ním je zpravidla ekvivalentní hloubce jeho duchovního dosažení.

Takže takový žák kvůli nedokonalému osvícení svého učitele nemůže dojít Pravdy?

Ale ano, může. Pokláda-li svého Mistra za nejvyšší Bytost plně probuzenou a chová-li se podle toho, pak žákovo Nadjá, které je stále přítomno, nastoupí na místo Mistrovo a projeví se oddanému žáku jako sama Pravda, kterou stejně stále je.

Jak?

Tím, že se s ním ztotožní.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » ned 22. led 2012 8:41:07

861.
Je Světová Mysl tak oddělená od Absolutna, že by mohla existovat i bez něho?

Prosím tě, co je to za otázku? Světová Mysl je funkcí Absolutna, je to vlastně Absolutno v činnosti. Jak by mohla existovat bez něho?

Proč tedy některá náboženství uctívají jen Boha Stvořitele?

Uctívají ho možná výrazněji, než Absolutno bez tvaru, ale účelem toho je přiblížit Božství pro pochopení prostého člověka.

Je tedy Absolutno a Světová Mysl v podstatě jedno a totéž?

Samozřejmě, když překročíš (pomineš) pohyb Světové Mysli, poznáváš Absolutno.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » ned 22. led 2012 9:13:26

869.
Je možné, aby se mysl vůbec nepohybovala? A jestliže ano, co se potom stane?

Nepohybující se mysl je v Pravdě, ba z jistého hlediska je to Pravda sama.

Může to zažít člověk, jedinec?

Ne. Je-li zde ještě někdo, komu se zdá, že Pravdu v plné míře zakouší, pak už to není Pravda, ale nanejvýš vzpomínka na Pravdu.

Kdo tedy může Pravdu v plném rozsahu poznat?

Jen Pravda sama, to jest úplně tichá a svobodná základna mysli bez jakéhokoliv pohybu.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » ned 22. led 2012 10:47:34

900.
Jak se člověk změní Poznáním?

Poznáním se člověk nezmění, ale je mu ukázáno, jak ve skutečnosti vypadá a jakým vlastně byl odjakživa.

Je možno najít Poznání u nohou duchovního Mistra?

Ne, jen ve vlastním duchovním Srdci.

Zeptala jsem se špatně. Vlastně jsem myslela, zda může být přítomnost duchovního Mistra pomocí při takovém hledání?

Zcela jistě. Ale přesto největší pomocí je vždy Milost Pravdy samé a ta je v nás.

To si nedovedu představit, protože Ji nemohu vidět, ale Mistra vidět mohu.

Milost Pravdy můžeš cítit v každém okamžiku života, i když Ji nevidíš, jen si Ji nesmíš překrývat jinými zájmy. Byla tu vždy a vždycky tady bude.

Co to znamená nepřikrývat si Milost Pravdy jinými zájmy?

To znamená jít do sebe, čili obrátit pozornost na pozornost a udržovat mysl v klidu. Ostatně žádný Mistr nás nemůže spasit bez naší vlastní touhy po Pravdě a tato touha se v nás rodí jen Milostí Pravdy. A tak at máme či nemáme živého Mistra, nesmíme zapomínat, že vše to, co k Poznání Pravdy potřebujeme, nosíme zásadně sami v sobě.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » pon 30. led 2012 20:53:34

896.
Jak člověk pozná, že realizoval Pravdu?

Když si jasně uvědomí, že v něm není nejmenšího pocitu nerealizace, ale současně ani pocitu realizování, resp. myšlenky realizace.

V tom případě se cítí osvobozen?

V tom případě je prost pocitu osvobození i neosvobození, což paradoxně je skutečným Osvobozením.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » pon 30. led 2012 21:08:46

898.
Která mysl má nejblíž k Osvobození?

Ta, která na ničem nelpí.

A která, nebo jaká mysl si uvědomuje Pravdu?

Ta, která shledává, že už není nic k dosažení.

Takže mysl má zřejmě vynikající schopnost uvědomit si Pravdu?

Je to jednodušší. Tato schopnost mysli je právě esencí Pravdy. Blížit se Pravdě znamená totiž soustředit se právě na tuto schopnost mysli. To znamená schopnost uvědomování, ale bez přilnavosti k přitažlivému i bez nenávisti k odpuzujícímu. Pozornost na pozornost!

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » sob 04. úno 2012 7:50:35

763.
Co se pozná v Poznání?

Nic než Čisté Vědomí, které je přirozenou charakteristikou pravého Já Jsem.
Není tam ani poznávání ani nepoznávání, jen neměnné a čisté Bytí, Vědomí a neextatické Blaho.


To je poznání Sebe?

Ano, ale také Osvobození Sebe od sebe.

Říkáte, že každý člověk má v sobě toto absolutní Já. Dobrá, ale pak by to znamenalo, že Já musí mít nějaký tvar, když je jich tolik?

Nikoli, absolutní Já je bez tvaru a je jak jedno, tak mnohé.

Není to paradox?

Ano, je to paradox. Ale duchovní nauky se hemží paradoxy, na to si musíš zvyknout.

Proč je tomu tak?

Pro různost úrovní, o kterých se jedná.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » úte 07. úno 2012 7:35:53

849.
Je nějaký společný rys pro opravdové duchovní žáky?

Ano, touha po Pravdě, jak už jsem nedávno řekl. Má-li ji žák, může mu být při duchovní cestě mnohé prominuto. Kdo ji nemá, není žákem, i kdyby to kdovíjak předstíral.

Co však zbývá takovému neštastníkovi?

Zdravý rozum, který ho může přivést až k modlitbě o Milost touhy. Vroucí modlitba ho pak může rychle zařadit mezi žáky Cesty. Někdy ale musí být mnohokrát opakována, než se tak stane.


Čím je to dáno?

Opravdovostí žáka a jeho rozhodnutí a vytrvalostí. A také mravní čistotou, resp. jeho charakterem.

:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Rozhovory s Eduardem Tomášem

Nový příspěvekod Petra » úte 07. úno 2012 14:37:10

756.
Co je to čisté Vědomí?

Čisté Vědomí prosté ega je totéž co nejvyšší Pravda.

Není to jen funkce mysli?

Nemůže to být ani myšlenka, ani mysl ani její funkce, protože Pravda se poznává jen po zániku ega jakožto absolutní Já.
Je to však Svědek všeho, nejvyšší a poslední Pozorovatel.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Další

Zpět na Petra

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník