Vnímání jména (náma), tvaru (rúpa) a materiálního světa (včetně vnímání skrze smysly) se u duchovních aspirantů mění v závislosti na jejich úrovni duchovní zralosti a schopnosti rozlišovat mezi iluzí a skutečností. Klasifikace na málo chápavé (manda), středně chápavé (madhyama), zralé (tivra) a zcela zralé (ati tivra) reflektuje různé stupně duchovního pokroku, přičemž každý stupeň jinak vnímá a chápe fenomény jména, tvaru a materiálního světa. V hinduistické filozofii, především v advaitové a bhaktické tradici, lze tyto úrovně rozlišit následujícím způsobem:
1. Málo chápaví (manda)Tito lidé jsou na počáteční úrovni duchovní zralosti. Vnímají svět jako skutečný ve smyslu fyzické reality a jsou silně spjati s formami, jmény a smyslovým vnímáním. Vidí svět jako pevný a hmotný, přičemž jméno a forma mají pro ně velký význam. Tito jedinci nejsou schopni nahlédnout za povrch materiálního světa a většinou nejsou schopni rozlišit, co je dočasné a co trvalé. Jejich mysl se snadno nechává rozptylovat smyslovými vjemy, a to je odvádí od vyšší duchovní pravdy.
2. Středně chápaví (madhyama)Středně zralí aspiranti již začínají chápat, že jméno a tvar jsou dočasné a že smyslové vnímání nám nedává přístup k absolutní skutečnosti. Jejich mysl je méně připoutaná k materiálním věcem, ale stále cítí určitou vazbu na svět forem. Jsou schopni občas rozlišit mezi iluzí a pravdou (májá a brahman), ale ještě se zcela neosvobodili od smyslového vnímání. Materiální svět vnímají jako částečně iluzorní, ale stále pociťují silné spojení s jeho projevy.
3. Zralí (tivra)Tito aspiranti mají hlubší úroveň rozlišování a chápou, že jméno a tvar jsou pouhé iluze (májá), které zakrývají pravou podstatu bytí (brahman). Smyslový svět je pro ně projevem dočasného klamu, a proto už na něj nejsou tolik vázáni. Přesto, že jsou si vědomi, že materiální svět není konečnou realitou, stále mohou vnímat určitou dualitu mezi světem jevů a vyšší duchovní pravdou. Jsou však schopni používat formy a jména jako prostředky k duchovní praxi, aniž by byli jimi zcela pohlceni.
4. Zcela zralí (ati tivra)Aspiranti na této úrovni duchovní zralosti zcela překonali iluzi jména a tvaru. Pro ně je materiální svět jen projevem božské energie (šakti) a plně si uvědomují jeho iluzorní povahu. Jméno, tvar a smyslové vnímání pro ně nemají žádnou absolutní hodnotu – jsou si plně vědomi neduální reality (advaita), ve které neexistuje žádné rozlišení mezi subjektem a objektem, mezi smyslovým světem a duchovní pravdou. Vnímají všechno jako jednu jedinou podstatu (brahman), která je za všemi jmény a tvary. Jejich mysl je zcela osvobozená od připoutanosti k materiálnímu světu, vnímá jej jako božskou hru (líla) a existuje v neustálém uvědomování si absolutní skutečnosti.
Shrnutí:Málo chápaví (manda): Svět forem a jmen je pro ně reálný a důležitý.
Středně chápaví (madhyama): Začínají chápat iluzorní povahu materiálního světa, ale stále cítí vazbu k formám.
Zralí (tivra): Vnímají jméno a formu jako iluze, ale ještě vidí dualitu mezi materiálním světem a duchovní skutečností.
Zcela zralí (ati tivra): Překročili iluzi forem a jmen, vnímají vše jako projev jediné reality (brahman), bez jakéhokoli připoutání.
Tento vývoj od materiálního vnímání ke konečnému uvědomění si jednoty všeho bytí je podstatnou součástí duchovního růstu.
BHAGAVAD GEETARamnana MaharshiJogín.cz