Buddhismus

Re: Buddhismus

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 07. led 2024 14:46:46

Rozvoj milující laskavosti

Ten, kdo v mysli bezvýhradně rozvíjí milující laskavost, se dočká zničení nečistot. Okovy v jeho mysli jsou sejmuty.

Pokud někdo rozšiřuje bezmeznou láskyplnou laskavost, aniž by měl nenávistnou mysl byť jen k jediné bytosti, stává se v důsledku toho zkušeným praktikujícím Dhammy, nemluvě o síle hojnosti zásluh, které nashromáždil ušlechtilý člověk, jenž má soucitnou mysl vůči všem bytostem.
Návštěvník
 

Re: Buddhismus

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 07. led 2024 15:46:58

Mahájánové sútry

Tradice tathágatagarbhy vychází ze starého buddhistického konceptu "přirozený jas mysli" (prakrti-prabhásvara-čitta), jenž se objevuje už v pálijském kánonu (AN 1.10). Podle tohoto konceptu je naše mysl ve své přirozenosti čistá a jasně zářící, avšak byla poskvrněna nečistotami či vášněmi (kléša) jako jsou chtivost, nenávist a zaslepenost. Očistit mysl od těchto nečistot a přivést mysl zpět do jejího přirozeného stavu je obecným cílem buddhistické meditační praxe.

"Jako když se voda velkého oceánu začne díky větru vlnit a vítr a voda se stávají nerozlučitelnými. Voda sama o sobě však nemá vlastnost pohybu [který patří větru], a když ustane vítr, pohyb vody ustává též. Nezničitelná zůstává jen vlastnost vody, vlhkost. Stejně tak i vědomí bytostí je ve své přirozenosti čisté, ale hýbe se větry nevědomosti... Vědomí samo o sobě nemá vlastnost (xing) pohybu, a tak když ustane nevědomost, kontinuita toku rozlišujícího vědomí ustane též. Jen přirozenost poznání zůstává nezničitelná."

https://buddhismus.webnode.cz/mahajanove-sutry/
Návštěvník
 

Re: Buddhismus

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 07. čer 2024 17:54:50

Návštěvník
 

Re: Buddhismus

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 07. čer 2024 21:46:03

Návštěvník
 

Re: Buddhismus

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 25. srp 2024 16:48:32

Dvanáct principů buddhismu

O buddhismu se často hovoří jako o náboženství míru, protože v jeho jménu se nikdy nevedla žádná válka a nikdo nebyl v celých jeho dějinách žádnou buddhistickou organizací pronásledován za svou víru či projevy vlastního náboženského přesvědčení. Uveďme si základní principy buddhismu:

1. Vykoupení je bezprostředním úkolem každého člověka. Když je člověk zasažen otráveným šípem, také nebude jeho vynětí z rány oddalovat zkoumáním, kdo onen šíp vystřelil, jaká je jeho délka a z čeho je vyroben. Na cestě bude dost času prohlubovat porozumění Buddhovu učení. Zatím je třeba vykročit a vnímat život takový, jaký je, učit se prostřednictvím přímé a osobní zkušenosti.

2. Základní skutečností bytí je zákon změny či pomíjivosti. Cokoli existuje, od malého krtka až k obrovské hoře, od myšlenky až k impériu, to vše prochází stejným koloběhem - zrození, růst, úpadek a smrt. Život sám je nepřetržitý a neustále hledá sebevyjádření v nových formách. "Život je most, proto na něm nestav domy." Život je tok a tomu, kdo začne lpět na formě jakkoli nádherné, přinese vzdorování proudu utrpení.

3. Zákon změny platí stejnou měrou i pro "duši". Jedinci není vlastní žádný princip, který by byl nesmrtelný či neměnný. Pouze "nepostižitelnost", konečná realita se vymyká změnám a přechodné formy života, včetně člověka, jsou jejím projevem. Žádnému z nás nepatří život, který námi protéká, stejně jako žárovka nevlastní proud, jenž dává světlo.

4. Vesmír je vyjádřením zákona. Všechny následky mají své příčiny a lidská duše či charakter člověka je součtem jeho předchozích myšlenek a činů. Karma znamená dvojici akce-reakce a řídí veškerou existenci. Člověk je jediným tvůrcem okolností i vlastních reakcí na ně, budoucích podmínek i svého konečného osudu. Svůj charakter může postupně očišťovat správnými myšlenkami a činy, a sebeuvědoměním pak nakonec dosáhnout osvobození od opakovaných zrození. Je to proces, který zabírá dlouhé časové úseky, mnoho životů na zemi, ale nakonec každá forma života dosáhne probuzení.

5. Život je pouze jeden a je nedělitelný, přestože jeho formy jsou nepřeberné a pomíjivé. Každá forma totiž musí zemřít. Od pochopení jednoty života se odvíjí schopnost soucítění, ztotožnění se s životem v ostatních formách. O soucitu se hovoří jako o "zákonu zákonů - věčném souladu", a kdo tento soulad, tuto harmonii života poruší, bude podle toho trpět a oddálí vlastní probuzení.

6. Je-li pouze jeden život, musí být zájmy části totožné se zájmy celku. Člověk si ve své nevědomosti myslí, že může úspěšně usilovat pouze o své vlastní zájmy, a jeho nesprávně zaměřená energie a sobectví tak plodí utrpení. Z vlastního utrpení se učí, jak zmírnit a nakonec odstranit jeho příčiny. Buddha učil Čtyři vznešené pravdy., které je možné vyslovit i takto: Utrpení je všudypřítomné, jeho příčinou je touha zaměřená špatným směrem, nápravou je odstranění příčiny a k tomu se používá Ušlechtilá osmidílná stezka sebezdokonalování vedoucí k ukončení utrpení.

7. Osmidílnou cestu tvoří pravé (nebo dokonalé) pochopení, pravé cíle nebo pravá motivace, pravé mluvení, pravé jednání, pravá životospráva, pravé úsilí, pravý rozvoj mysli a konečně pravá samádhi, soustředění vedoucí k plnému probuzení. Buddhismus je způsob života, nikoli pouze teorie, a pro sebeosvobození je vykročení na tuto cestu proto nezbytné. "Přestaň činit zlo, nauč se konat dobro, očisti vlastní srdce: toto jest učení probuzených."

8. Skutečnost je nepopsatelná a bůh, jemuž jsou připisovány různé vlastnosti, není realitou konečnou. Ale Buddha, lidská bytost, dosáhl probuzení a smyslem života je dospět k probuzení. Tohoto stavu vědomí zvaného nirvána, které znamená vyhasnutí, osvobození od omezení daných sobectvím, lze dosáhnout na zemi. Ve všech lidech i ostatních formách života je obsažena schopnost, vnitřní síla k probuzení, a celý proces tedy spočívá v tom stát se sám sebou. "Nahlédni dovnitř: ty sám jsi Buddha."

9. Od vnitřní síly ke skutečnému probuzení vede střední cesta, osmidílná stezka "od žádostivosti k míru", způsob sebezdokonalování mezi "protiklady" s vyloučením veškerých extrémů. Buddha Šákjamuni ji prošel celou až nakonec a jediná víra, které je v buddhismu zapotřebí, je racionální přesvědčení, že stojí za to jít, kudy kráčel Rádce. Tu cestu musí projít celý člověk, nejenom jeho lepší já, a rozvíjet je třeba srdce stejně jako mysl. Buddha byl zcela probuzený i dokonale soucitný.

10. Buddhismus klade velký důraz na potřebu vnitřního soustředění a meditace, jež vedou k rozvoji duchovních schopností. Soustředěný osobní život je stejně důležitý jako každodenní shon a období klidné vyrovnanosti jsou pro vyvážený život nesmírně důležitá. Buddha, probuzený, by měl být za všech okolností "klidný a vyrovnaný", měl by se vyhýbat duševním a citovým vazbám na "pomíjivé dění". Neustále uvědomělejší postoj k okolnostem, jejichž je sám strůjcem, mu pomáhají udržet vlastní reakce vůči nim pod kontrolou.

11. Buddha pravil: "Pracujte pilně na vlastním vykoupení." Buddhismus nezná žádnou autoritu, o niž by se opírala pravda, vyjma intuice jednotlivého člověka a ta je autoritou pouze pro něho samého. Každý nese následky vlastních činů a při pomoci bližním dosáhnout stejného vysvobození si z nich bere poučení. Ani modlitba k Buddhovi nebo kterémukoli bohu nedokáže zabránit důsledkům činů. Buddhističtí mniši jsou učitelé a vzory, ale v žádném případě neslouží jako prostředníci mezi realitou a jedincem. Vůči ostatním náboženstvím a duchovním naukám se pěstuje nejvyšší možná tolerance, protože nikdo nemá právo křížit svým bližním cestu k bohu.

12. Buddhismus není ani pesimistické ani "únikové" učení a neodmítá existenci bohů či "duše", avšak těmto pojmům přiřazuje vlastní význam. Je to racionální, praktická a široce pojatá myšlenková soustava, náboženství, duchovní věda a způsob života. Již více než dva tisíce let uspokojuje duchovní potřeby téměř třetiny lidstva. Oslovuje západní svět, protože neobsahuje dogmata, uspokojuje rozum i srdce, zdůrazňuje důvěru v sebe sama ve spojení s tolerancí vůči jiným názorům, spojuje v sobě zdánlivě nesourodé prvky, jakými je vědecké poznání, náboženství, filozofie, psychologie, etika i umění a obrací se k člověku jako tvůrci právě prožívaného života i jedinému strůjci vlastního osudu.

https://www.buddhismus.cz/12-principu-buddhismu.html
Návštěvník
 

Re: Buddhismus

Nový příspěvekod Hopeee » úte 10. zář 2024 17:05:54

:D Návštěvník tady cituje články, doporučení, tradice, poučky z buddhismu! Je tohle buddhismus? Ne! Není!!

Co je buddhismus? Buddhismus je metoda... Buddhismus, ve své nejvyšší formě, se jaksi uhnízdil v ČR. Málo kdo o tom ví, a málo kdo ho v ČR hledá

Něco málo prozradím... Základem je mettá, které se má volat do srdeční čakry. V podstatě to má být celoživotní, celo bytostná mantra. Pak je tady otázka rozšíření vědomí. Vědomí se má tak rozšířit, že do sebe pojme i periférii těla. Tou periférií jsou chodidla. Člověk si má uvědomovat celé své tělo nejen při půlhodinové meditaci, ale i v celém svém životě, při veškerých svých tělesných či duševních úkonech.

Dvě malé činnosti s tak velkým a hlubokým dopadem na Ducha člověka. To je pohraniční soustředění, to je cesta ke spáse, k moudrosti, k vysvobození ;)
Hopeee
 

Re: Buddhismus

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 25. led 2025 13:43:30



10 návyků, které oslabují vaši mysl: Transformujte se s buddhistickou moudrostí

Síla duševní síly: Postřehy z buddhismu

Mít silnou mysl je zásadní pro dosažení úspěchu v životě. Odolný mentální rámec nás vybavuje k tomu, abychom se vypořádali s problémy, drželi se svých cílů a odhodlaně čelili výzvám. Buddhismus nabízí hluboký vhled do kultivace duševní síly tím, že identifikuje a překonává návyky, které mohou oslabit naši mysl. Zde prozkoumáme deset zásadních návyků, které podkopávají duševní sílu, a jak nám buddhistické učení může dát sílu nahradit tyto škodlivé návyky silou a odolností.

Návyk 1: Negativní myšlení

Negativní myšlení působí jako mrak zakrývající jasné slunce našeho vnitřního štěstí. Neustálé zaměřování na negativní aspekty zabarvuje vše, co zažíváme, do odstínů pochmurnosti a zoufalství, což vytváří sebenaplňující proroctví neúspěchu a skleslosti.

Přijetí bdělosti. Bdělost, základní praxe v buddhismu, zahrnuje pozorování našich myšlenek bez soudů. Uznáváním negativních myšlenek a volbou zaměřit se na pozitivní aspekty můžeme odstranit mraky a nechat proniknout naše vnitřní slunce.

Meditace metta (milující laskavost) Praxe metta zahrnuje směrování vřelých, pozitivních myšlenek k sobě a ostatním. Pravidelná praxe pomáhá změnit naše myšlení z negativity na soucit a optimismus.

Pomíjivost Pochopení konceptu pomíjivosti - že všechno, včetně těžkostí, je dočasné. Toto uvědomění nám umožňuje čelit výzvám s vědomím, že jsou prchavé.

Návyk 2: Stěžování si na věci mimo naši kontrolu

Stěžování si na neovladatelné aspekty života je jako držet horký uhlík, který nás jen pálí. Tento návyk nás uvězňuje v cyklu nespokojenosti a bezmoci.

Přijetí Buddhismus podporuje přijetí přirozených vzestupů a pádů života. Přijetí je jako naučit se tančit v dešti místo stěžování si na bouři. Zaměřením se na to, co nemůžeme změnit, zmírňujeme břemeno neustálého stěžování si.

Zaměření na kontrolu Přesměrování naší energie na to, co můžeme ovládat, nám umožňuje aktivně řídit svůj život, měnit stížnosti na konkrétní řešení.

Pustit se Pustit se kritických myšlenek. Opustit neustále stěžování si, přestat si neustále stěžovat, což odlehčí naše břemeno a vytváří prostor pro pozitivní změnu. Neznamená to vzdát se, ale vytvořit prostor pro růst a odolnost.

Návyk 3: Nevyjadřování se

Neschopnost vyjadřovat své myšlenky a pocity nás udržuje v zaměření, jako bychom navigovali temnou místnost bez světla.

Správná řeč Praxe správné řeči v buddhismu, která zdůrazňuje pravdu, laskavost a bdělost, podporuje autentickou komunikaci. Tento návyk vyjadřování překonává propasti mezi námi a ostatními.

Bdělost Bdělost funguje jako zrcadlo, odrážející naše myšlenky a podporující jasnost v našem vyjadřování. Společně s uvědoměním si neverbální komunikace zlepšuje naši schopnost se autenticky vyjadřovat.

Návyk 4: Obviňování druhých ze svých problémů

Obviňování druhých je jako nesení břemene, které zpomaluje náš pokrok a vzdává se naší kontroly nad životem.

Osobní odpovědnost Buddhismus učí, že utváříme svůj vlastní život, v souladu s konceptem karmy. Přijetí odpovědnosti je jako být kapitán na své lodi při proplouvání bouřemi namísto toho, abychom byli pasivními diváky.

Odpuštění Odpuštíme - jak sobě, tak i ostatním, což nás zbavuje tíhy hořkosti, uvolňuje negativní emoce podobně jako odložení těžkého batohu.

Bdělost Bdělost osvětluje naše vzorce myšlení, pomáhá nám rozpoznat a přecházet od obviňování k konstruktivním odpovědím, které nás posilují při navigaci životem s odolností.

Návyk 5: Fantazírování místo vizualizace

Fantazírování staví vzdušné zámky, které nemají reálný základ. Což nás odděluje od reality.

Vizualizace Tvorba realistických mentálních obrazů dosažitelných cílů nás uzemňuje. Vizualizace, sladěná s buddhistickými principy správného úmyslu a činu, proměňuje sny v dosažitelné cíle.

Pomíjivost Přijetí neustálé změny života usnadňuje pružné plánování. Plavení se vlnami života místo přilnutí k statickým fantaziím posiluje odolný a přizpůsobivý přístup.

Návyk 6: Zanedbávání osobních vztahů

Ignorování osobních vztahů je jako zanedbání zalévání zahrady, což vede k jejímu úpadku.

Přítomnost a komunikace Přítomnost je jako sluneční svit pro vztahy, které posiluje pouta. Otevřená komunikace funguje jako vítr v plachtách, pohání vztahy vpřed a prohlubuje porozumění.

Pomíjivost Uvědomění si přechodné povahy času nás motivuje k upřednostnění a vážení si našich vztahů, k tomu, abychom se snažili je udržovat.

Návyk 7: Nechat své emoce řídit

Nezvládnuté emoce nás mohou přemoci jako bouřlivé moře bez kompasu.

Emoční inteligence Pochopení a řízení našich emocí, stejně jako empatie s ostatními, nás provádí emocionálními bouřemi. Praktiky jako bdělost a meditace metta nás zakotvují v soucitných reakcích.

Bdělost Bdělost nám pomáhá pozorovat emoce, aniž bychom se nechali strhnout, což nám umožňuje reagovat moudře místo impulzivně.

Návyk 8: Snažit se ovládat všechno

Pokušení všechno ovládat je vyčerpávající a marné, je to jako žonglování s příliš mnoha míčky.

Nepřilnutí a odevzdání se Buddhistický koncept nepřilnutí nás učí pustit iluzi kontroly. Uvědomění si limitů našeho vlivu nás osvobozuje od neustálého boje, což je jako povolení pevného sevření.

Bdělost Bdělost nás ukotvuje v přítomnosti, pomáhá nám zaměřit se na zvládnutelné aspekty a navigovat životními nejistotami s grácií.

Posílení přijetím Přijetí toho, že některé aspekty jsou mimo naši kontrolu, nás paradoxně posiluje, podobně jako otevření rukou pro přijímání darů života.

Návyk 9: Zdržování se v minulosti

Přilnutí k minulosti nás tíží, jako bychom nesli těžký batoh plný zastaralých věcí.

Bdělost a odpuštění Bytí v přítomnosti, jako otevření oken pro čerstvý vzduch, vyčistí staré křivdy. Praktikování odpuštění - jak sobě, tak i ostatním - nás osvobozuje od starých ran a lítostí.

Pomíjivost Pochopení pomíjivosti nám pomáhá pustit minulost a přijmout vitalitu přítomnosti.

Soucit k sobě samému Laskavost k sobě samému osvobozuje od lítosti.

Návyk 10: Obavy z toho, co říkají a dělají ostatní

Obavy z vnějších názorů nás zatěžují a dusí naši přirozenost.

Rovnováha Buddhismus učí rovnováze, která nám pomáhá udržet stabilitu tváří v tvář chvále i kritice. Je to jako stát na pevném základu, nezávislý na vnějších soudech.

Sebepřijetí Sebepřijetí a autentičnost jsou klíčové. Projev přirozenosti našeho pravého Já je podobný, jako když nosíme své nejoblíbenější oblečení.

Bdělost Bdělost nám pomáhá pozorovat obavy, aniž bychom se do nich zaplétali, a vrací nás k naší přirozenosti jako osvobozující světlo.

Sebe-láska Zasazení semínek laskavosti k sobě samým pěstuje sebepřijetí, které nás chrání před vnějšími soudy a posiluje nás k navigaci životem s vnitřní silou.

Přijetím těchto buddhistických učení do našeho života povznášíme se z hlubin mentální slabosti do stavu odolnosti a posílení. Díky bdělosti, soucitu a moudrosti překonáváme negativní vzorce a pěstujeme trvalou mentální sílu. Tato transformační cesta, založená na buddhistické moudrosti, osvěcuje naši cestu k odolné a posílené mysli, inspirované životem plným účelu, soucitu a radosti.
Návštěvník
 

Předchozí

Zpět na Inspirativní myšlenky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník