Být ve formě Lidského Bytí je velmi důležité, protože je to nejpokročilejší forma na této planetě a jste si vědomi toho, že jste si vědomi. Takže musíte udržovat své tělo a mysl zdravé, abyste mohli být pozorní.
Jedna věc je, že u lidí je možný stav vědomí, kdy jste plně vědomi bez aktivity konceptuálního myšlení, což je také například podstatou zenu, a já bych řekl, že ve skutečnosti je podstatou veškeré spirituality nalézt tento stav vědomí v sobě, kde můžete být bdělí, vědomí, ale v mé mysli není žádná konceptualizace.
Neznamená, že to tak zůstane po dlouhou dobu, pak se vrátíte do myšlení, ale pokud jste schopni vstoupit do dimenze v sobě, již nejste posedlí vaší myslící myslí, již nejste používáni vaší myslící myslí, jste ve skutečnosti schopni používat svou mysl místo toho, aby ona používala vás.
Vědomí je celý Vesmír, vědomí je v každém atomu Vesmíru, Vědomí je také prostor. Je tomu skutečně tak? Kolik buněk má vaše tělo? A přesto říkáš, že jsi jedno já, ano? Je tedy těžké vidět, že vědomí je všude a všechno?
Ztotožňování s jakoukoli individuální identitou je falešné a ve skutečnosti není žádný rozdíl mezi jednotlivými bytostmi. Všichni jsou v podstatě čistým vědomím, ale kvůli nevědomosti se ztotožňují s tělem a myslí.
Vědomí je univerzální a neosobní. Všichni lidé jsou jeho projevy a jakékoli vnímání rozdílů mezi nimi je iluzorní.
Iluze ztotožňování s individuální identitou je výsledkem nevědomosti. Tento stav vede k utrpení a klamnému pocitu oddělenosti.
Pro dosažení osvobození je nutné si uvědomit, že jsme tímto čistým vědomím, a ne individuálními těly nebo myslí. Tento proces zahrnuje odstranění iluzí a rozpoznání pravé podstaty sebe sama.
Ego a individuální identita jsou pouhé koncepty a projekce mysli. Skutečné Já je věčné, nepodmíněné a neomezené.
Všichni jsme jedno a totéž vědomí, a rozdíly mezi jedinci jsou jen výsledkem falešných ztotožnění. Pokud někdo vidí druhého jako „ztotožněné vědomí“, je stále pod vlivem iluze duality a nevědomosti. Skutečné pochopení spočívá v rozpoznání jednoty a neosobnosti vědomí.
Jste tím vědomím, z něhož vycházejí myšlenky stejným způsobem, jakým já vnímám nebo zažívám myšlenky jako pohyby na povrchu, jako vlny a vlnky na povrchu obrovského oceánu. Pokud žijete pouze na povrchu, pak máte jen vlny a vlnky, což jsou myšlenky, a to je jediná dimenze, kterou máte, a nemůžete přestat myslet. Hledáte nějakou odpověď na to, kdo jste, na této úrovni pouze možná, že pokud se připojíte k této vlnce, budete se cítit lépe, nebo musíte získat moc nad těmito ostatními vlnkami, abyste byli někdo, nebo musíte vlastnit více vlnek než ostatní, ale nikdy nebudete schopni jít za to.
Senzace myšlení není pádem pod myšlení, což není regrese směrem ke zvířatům, která ještě nedorazila k pojmovému myšlení. Vědomí ano, ale ne konceptualizace, ne myšlení. Zvířata, ustupujeme, když vám představuji možnost objevování v sobě možnosti vystoupit z myšlení, ale neříkám, že je to regresivní krok směrem k zvířeti nebo rostlinné říši.
Pes je klidnější a radostnější než většina lidí, kromě neurotických psů, kteří žili příliš dlouho s lidmi. Pes je radostnější, nesoudící a živější než většina lidí, kteří vlastní tyto psy, protože pes nemá břímě pojmového já, nemá břímě ega, kromě některých neurotických psů nebo koček, kteří již mají začátek malých eg, ano, ale to dáváme stranou.
Pes na vás kouká a nesoudí vás, protože nemá koncepty, ale je vědomý. Jdeme tam, což je úžasné. Proč lidé milují psy a kočky? Proč říkají "ach", když se dívají do očí psa? Protože když se díváte do očí psa, na moment se s ním spojíte a můžete cítit bytí nebo vědomí psa, které se dívá zpět na vás. A toto vědomí psa, i když není stejné jako lidské vědomí, je také jedním aspektem univerzálního vědomí, které dočasně přijalo formu psa. Toto vědomí se na vás dívá a na moment se cítíte svobodní nemyslet, a možná ani nevíte, že když se díváte do očí psa tři nebo čtyři sekundy, nemyslíte.
Když cítíte radost vycházet na tři nebo čtyři sekundy, dělá vás to šťastnými, protože pak můžete cítit své bytí, svou hlubší přítomnost, své bytí. A proto se lidé spojují se zvířaty; probouzejí momenty uvědomění.
V životě se často setkáváme s odporem, frustrací a vnitřním bojem. Jakmile se objeví překážka nebo nesoulad, máme tendenci se okamžitě ztotožnit s vlastní identitou, chránit se a bojovat proti tomu, co se nám nelíbí. Tento způsob jednání máme zakořeněný po tisíce let, ale nyní nastává změna – rodí se nové vědomí. Jsme přechodnými bytostmi mezi starým způsobem existence a novou, vědomější formou bytí.
Je důležité si uvědomit, že občas můžeme sklouznout zpět do starých vzorců myšlení a jednání. To však není důvod k odsuzování sebe sama. Jak poznáme, že jsme se opět nechali strhnout starým vědomím? Velmi jednoduše – pocítíme utrpení. Začneme se rozčilovat nad situacemi, lidmi nebo okolnostmi, které nesplňují naše očekávání. Uvnitř nás vznikne odpor vůči tomu, jak se věci mají, a my se začneme cítit nespokojení, naštvaní či zranění.
Zásadní je pochopit, že nejsme rozrušení z toho důvodu, který si myslíme. Hlubší význam toho, proč se cítíme špatně, je ten, že jsme ztratili spojení se svou pravou podstatou – s bytím. Pokud ztratíme toto spojení, brzy se najde něco nebo někdo, kdo nás rozruší. Zdánlivé příčiny našeho rozrušení jsou zaměnitelné – pokaždé to může být něco jiného. Vždy je to však známka toho, že jsme se odchýlili od přítomného okamžiku a od svého skutečného já.
Ego je hlavním zdrojem tohoto utrpení. Je to falešná identifikace s formou, s potřebou být důležitý, uznávaný či výjimečný. Když se naše očekávání nenaplní, ego se cítí ohrožené a vzniká rozrušení. Představme si, že bychom měli zařízení, které by nás upozornilo vždy, když ego převezme kontrolu – jakmile bychom pocítili rozrušení, zařízení by se rozzářilo. Ve skutečnosti takové zařízení nepotřebujeme, protože pocit nespokojenosti a napětí sám o sobě funguje jako varovný signál.
Většina lidí žije v neustálém stavu nespokojenosti, aniž by si to uvědomovala. Jsou tak zvyklí na vnitřní odpor a rozrušení, že to považují za přirozený stav. Přitom klíčem ke změně je návrat ke zdroji – k vnitřnímu klidu a tichu. Jakmile se znovu spojíme s tímto vnitřním klidem, vše, co děláme, se promění. Naše činy již nejsou motivovány egem, ale jsou projevem hlubokého vědomí.
Tento stav neznamená pasivitu či nečinnost. Naopak, naše jednání se stane mnohem mocnějším, protože již není ovlivněno osobními ambicemi a chtěním. Přichází z prostoru klidu, ze spojení s vyšším zdrojem. Naše činy jsou pak naplněny životem a harmonií. I zdánlivě nevýznamné činnosti, jako je poskytování informací na letišti nebo běžná pomoc druhým, mohou přinášet klid a požehnání těm, s nimiž přijdeme do kontaktu.
Nejdůležitější není to, co děláme, ale jak to děláme. Když do svých činů vložíme klid a vědomí, stanou se nástrojem pro šíření míru a harmonie. Na povrchu to může vypadat jako maličkost, ale hluboko uvnitř to mění svět kolem nás. Naše přítomnost se stává požehnáním pro ostatní, aniž bychom se o to vědomě snažili.
V konečném důsledku nezáleží na tom, zda vykonáváme velké či malé činy. Důležité je, aby naše jednání bylo prostoupeno vědomím a klidem. Jakmile se toto stane naší přirozeností, staneme se prostředníky vyšší inteligence, která skrze nás proudí do světa. Tímto způsobem může každý člověk, bez ohledu na svou roli či činnost, přispět k proměně světa v místo naplněné harmonií a láskou.
Zkoumali jsme mozek. Víme o něm poměrně dost. Ale ve skutečnosti víme velmi, velmi málo. Vědci ani nevědí, co to vlastně je myšlenka. Jaká je fyzická, hmotná reprezentace myšlenky v mozku? Nikdo to neví.
Kde je ta konkrétní vzpomínka, třeba když mi bylo patnáct a spadl jsem z kola a poranil si nohu – a dodnes si to pamatuji. Kde tato vzpomínka přebývá? Jak přežívá v molekulární struktuře mozku – spolu s miliony dalších? Jsou to snad nějaké molekuly, které „uchovávají“ pád z kola, a pak se znovu nějak „objeví“?
Jaký je vlastně vztah mezi myšlenkou a fyzickým mozkem? A jaký je vztah mezi mozkem a vědomím? Hlavní proud vědy říká – ačkoliv mnoho vědců se tomu tématu vyhýbá, protože o něm nemají žádné poznatky – že vědomí buď neexistuje, nebo je pouhým produktem chemie mozku.
Ale když otevřete mozek, nenajdete tam žádné vědomí. Nenajdete žádnou myšlenku. Nenajdete ani své vzpomínky. Vy, jakožto bytost, jste ze 99 % neviditelní. Neexistujete v hmotném světě – jen vaše tělo. Ale kdo jste – vaše myšlenky, emoce, vědomí – to vše je neviditelné.
Je krásná věta, myslím že z Malého prince: „To podstatné je očím neviditelné.“ A je to naprosto pravdivé. Láska, radost, živost, myšlenky, pocity – nic z toho nelze spatřit očima. Vědomí je neviditelné. Nezjistíte o něm nic svými smysly.
Když se podíváte na člověka, vidíte jen tělo. A i z něj jen kůži. Kdybyste nahlédli jen trochu pod povrch, byli byste šokováni – bez kůže byste viděli orgány a další části těla. Ale to vše je jen nepatrná část toho, kým člověk ve skutečnosti je. A když takzvaně zemřete, zůstává tu na chvíli tělo – vozidlo, skrze které jste existovali – ale vy jste pryč. Protože vaše pravé „já“ je neviditelné.
Ani ten nejvýkonnější mikroskop nedokáže odhalit vaši osobnost, natož hlubší úrovně vašeho bytí.
Zásadní otázkou vědy tedy je: jaký je vztah mezi mozkem a vědomím? Je nepochybné, že existuje nějaký vztah. Když je mozek poškozen, vědomí se vytratí – ztrácíme vědomí. Ale je to důkaz, že vědomí mozek vytváří?
Mnozí lidé to tvrdí – že vědomí je vedlejší produkt chemických procesů v mozku. Někteří vědci dokonce popírají samotnou existenci vědomí. Což je zvláštní, protože k popření vědomí musíte být vědomí.
Žijeme stále ve věku materialismu. Ale materialismus v hlubším smyslu neznamená jen zájem o peníze – jde o víru, že vše v tomto světě lze vysvětlit na základě hmoty: atomů, molekul.
Jenže když půjdete hlouběji do fyziky, materialismus se začne rozpadat. Zjistíte, že hmota je vlastně iluze. Na hlubší úrovni neexistuje. To, co vnímáme jako hmotu, jsou jen rychlé pohyby energie. Dokonce i naše tělo je na této úrovni nehmotné.
Přesto stále existuje víra, že vesmír je tvořen hmotou. Ale co když mozek vědomí nevytváří, nýbrž ho přijímá a zprostředkovává? Stejně jako rádio nebo televize nepřinášejí samotný program – jsou jen přijímači. Když rozbijete televizi, která právě přenáší orchestr, nezničili jste orchestr samotný – jen jste přestali přijímat jeho signál.
A k tomuto poznání věda jednoho dne dospěje. Už nyní existují odvážní vědci – většinou blížící se důchodu, protože dříve by si takovou rebelii nemohli dovolit – kteří začínají zpochybňovat tradiční výklady.
Největší záhadou vesmíru tedy není nekonečnost prostoru nebo hloubka kvantového světa. Největší záhadou je to, že vesmír je vědomý. Jak to vím? Protože já jsem vědomý. A já jsem součástí vesmíru. To je jediná věc, kterou nelze zpochybnit.
René Descartes kdysi hledal, co lze vědět s naprostou jistotou. A dospěl k slavné větě: Myslím, tedy jsem. – Cogito ergo sum. Ale i on tehdy nevěděl, že myšlení je jen jedním z projevů vědomí. Kdyby šel ještě dál, zjistil by: I když nemyslím, stále jsem. A možná právě tehdy jsem nejvíce tím, kým doopravdy jsem, dokonce i když nemyslím – a tím spíš, když nemyslím – stále jsem. Když myšlení ustane, jsem ve skutečnosti ještě víc sám sebou, blíž svému pravému Já.
A to je něco, co Descartes tehdy nepostřehl. Myslel si, že samotné myšlení je základem existence. Ale myšlení je jen jedním projevem vědomí. Vědomí je hlubší než myšlení. Ty jsi, protože jsi vědomý – ne proto, že myslíš.
A to je velký objev, kterého se můžeš dotknout i ty, když přestaneš věřit každé myšlence, která ti projde hlavou. Když se ztišíš, ztišíš mysl – a najednou zjistíš, že pod tím vším je něco stále přítomné: vědomé bytí. Tvé pravé Já.
To je ta největší záhada vesmíru – ne prostor, ne hmota, ne energie, ale to, že vesmír je vědomý. A ty jsi tím důkazem. Protože ty jsi vesmír, který si sám sebe uvědomuje.