Realizace
Napsal: sob 20. dub 2013 9:13:04
http://www.satguru.cz/article/3507.ramana-gita/
Ot.: Jak je umožněna realizace?
Odp.: Existuje absolutní Já, z něhož vychází jiskra jako z ohně. Jiskra má
jméno ego. U nevědomého člověka se v okamžiku svého vzniku ztotožní
s objektem. Na takovém sdružování s objekty nemůže ego zůstat nezávislé.
Sdružování je adžňána čili nevědomost a její destrukce je cílem našich snah. Jeli
jeho tendence k objektivizaci odstraněna, zůstane ego čisté a také se ponoří
do zdroje. Klamná identifikace s tělem je dehatma buddhi (idea „jsem tělo“).
Než bude dosaženo dobrého výsledku, musí zmizet.
„Já“ je ve své čistotě zakoušeno v intervalech mezi dvěma stavy nebo dvěma
myšlenkami. Ego je jako píďalka, jež se pustí místa, na kterém se drží, jen když
se zachytí jiného. Její pravou podstatu lze odhalit jen je-li mimo kontakt s předměty
nebo myšlenkami. [11]
Toto duchové ego, jež je bez tvaru, vchází přijetím tvaru do existence; přijmeli
tvar, trvá; vyživujíc se tvary jež přijímá, roste ještě více; opouštějíc jeden tvar,
přijímá jiný, ale je-li hledáno, prchá.
Jen existuje-li ona první osoba, ego, ve formě, „Já jsem tělo“, existuje druhá
a třetí osoba (ty, on, oni atd.). Jestliže je pátráním po pravdě první osoby tato
první osoba zničena, přestane existovat i druhá a třetí osoba a pak zazáří vlastní
podstata člověka, protože člověk bude opravdu stavem Já. [12]
Myšlenka, „Já jsem tělo z masa a krve“, je onou jedinou nití, na které jsou
navěšeny různé jiné myšlenky. Proto obrátíme-li se do nitra s otázkou, „Kdo
jsem já?“, všechny ostatní myšlenky (včetně „já“-myšlenky) skončí a spontánně
zazáří poznání Já. [13]
Ot.: Jak je umožněna realizace?
Odp.: Existuje absolutní Já, z něhož vychází jiskra jako z ohně. Jiskra má
jméno ego. U nevědomého člověka se v okamžiku svého vzniku ztotožní
s objektem. Na takovém sdružování s objekty nemůže ego zůstat nezávislé.
Sdružování je adžňána čili nevědomost a její destrukce je cílem našich snah. Jeli
jeho tendence k objektivizaci odstraněna, zůstane ego čisté a také se ponoří
do zdroje. Klamná identifikace s tělem je dehatma buddhi (idea „jsem tělo“).
Než bude dosaženo dobrého výsledku, musí zmizet.
„Já“ je ve své čistotě zakoušeno v intervalech mezi dvěma stavy nebo dvěma
myšlenkami. Ego je jako píďalka, jež se pustí místa, na kterém se drží, jen když
se zachytí jiného. Její pravou podstatu lze odhalit jen je-li mimo kontakt s předměty
nebo myšlenkami. [11]
Toto duchové ego, jež je bez tvaru, vchází přijetím tvaru do existence; přijmeli
tvar, trvá; vyživujíc se tvary jež přijímá, roste ještě více; opouštějíc jeden tvar,
přijímá jiný, ale je-li hledáno, prchá.
Jen existuje-li ona první osoba, ego, ve formě, „Já jsem tělo“, existuje druhá
a třetí osoba (ty, on, oni atd.). Jestliže je pátráním po pravdě první osoby tato
první osoba zničena, přestane existovat i druhá a třetí osoba a pak zazáří vlastní
podstata člověka, protože člověk bude opravdu stavem Já. [12]
Myšlenka, „Já jsem tělo z masa a krve“, je onou jedinou nití, na které jsou
navěšeny různé jiné myšlenky. Proto obrátíme-li se do nitra s otázkou, „Kdo
jsem já?“, všechny ostatní myšlenky (včetně „já“-myšlenky) skončí a spontánně
zazáří poznání Já. [13]