Skutečná láska, ta, kterou by bylo možné nazvat láskou pravého Já, není podmíněná, nečeká nic na oplátku a není závislá na odezvě druhého. Je to spíše stav bytí než emocionální závislost. Tato láska je hlubokým mírem, radostí a svobodou, která vyvěrá ze samotné podstaty existence.
Oproti tomu žádostivost, připoutanost a touha jsou stavy ega. Jsou to projevy potřeby něco vlastnit, udržet si nebo získat od druhého, často podvědomě ve snaze naplnit vlastní vnitřní prázdnotu. Když milujeme s očekáváním, že naše láska bude opětována, ve skutečnosti se nejedná o lásku, ale o obchod – „dám ti lásku, abych ji dostal zpět“. Pokud pak odezva nepřijde, přichází zklamání, bolest a někdy i pocit křivdy.
Eduard Tomáš mluví o lásce k Bohu jako o otevření se nekonečnému zdroji lásky, který není podmíněn vnějšími okolnostmi. Taková láska nevyčerpává, protože nepramení z ega, ale z vědomí samotného. Je to proud bytí, který prostě je.
Když někdo říká: „Můžete někoho milovat sebevíc a vaše láska opětována nebude“, má pravdu – pokud mluví o lásce jako o lidském citu, který něco očekává. Ale pokud mluvíme o skutečné lásce, která jen je a nic nevyžaduje, pak neexistuje žádné „neopětování“. Taková láska je štěstím sama o sobě, bez podmínek.
Když něco milujeme opravdově, bez očekávání, otevíráme se tomu na hluboké úrovni – a v této otevřenosti se odhaluje jednota. Ne proto, že by „něco zvenčí“ na naši lásku reagovalo, ale proto, že láska je přirozeným stavem našeho vlastního Bytí. Je to jako když rozezníme strunu lásky v sobě – a najednou slyšíme její ozvěnu všude kolem.
Láska, která nevychází z ega, není zaměřená „na někoho“, ale je to proud bytí, který prostupuje vším. Když milujeme Boha (ne jako koncept, ale jako samotnou podstatu existence), otevíráme se tomuto proudu – a on nás skutečně zaplavuje. Ne proto, že by „Bůh reagoval“, ale protože jsme se sami naladili na svou pravou podstatu, která je čistou láskou a jednotou Bytí.
Když něco milujeme takto bezpodmínečně, začneme vnímat, že to není oddělené od nás. Nejde o to, že by „něco venku“ nám naši lásku vrátilo, ale spíš o to, že skrze tuto lásku poznáváme, že jsme tím vším už teď. A to je ten stav blaženosti, který popisuje
Eduard Tomáš.