Jarda:
Vyjádřil jsem se k tomu, co jsi napsal Goro. Stále jakoby jsi směšoval pojmy "Bytí" a "Prostor
Goro:
Nevím o tom, že bych směšoval tyto pojmy.
Možná směšuji prostor a prázdnotu,
Ke směšování těch dvou pojmů dochází když říkáš:
Prostor není představa mysli. Prostor/prázdnota
je.ale i tak mi přijde, že prázdný prostor je prázdnota. Můžeš mi to vysvětlit nějak jednoduše?
Pojem prostor je pojmem zavedeným, navozuje přestavu možnosti jej zaplnit či vyprázdnit,
(je jedno zda nějakou formou hmoty, či ideou) a to se může udát pouze skrze čas.
Asi proto se po Einsteinovi zavedl pojem prostoročas.
Jak jsem se již zmínil, prostoročas je totéž, jako tzv. „Mája,“ Tedy je iluzí.
Samozřejmě je dobré, abychom si trochu vyjasnili pojmy, které budeme používat k dorozumění, abychom tu neměli dva prostory,
z nichž jeden je prostoročasem-májou a ten druhý, myšlenkově nepostižitelnou skutečností, - živoucí ne-existencí.
Jestliže píšeš:
Tenhle prostor/prázdnota je to co tu někdo psal v té citaci budhy. Tady je ta citace:
"Je nezrozené, nevzniklé, nezformované, nestvořené. Kdyby nebylo tohoto nezrozeného, nevzniklého, nezformovaného, nestvořeného, nebyl by možný únik ze zrozeného, vzniklého, zformovaného, stvořeného. Protože ale je toto nezrozené, nevzniklé, nezformované, nestvořené, je tedy možný i únik ze zrozeného, vzniklého, zformovaného, stvořeného".
Pak si všimněme, že Buddha říká: "JE NEZROZENÉ, NEVZNIKLÉ…atd."
Ani slůvko navíc. Nic není mezi slovy: "JE" a "NEZROZENÉ" Je tam NIC! To je důležité si uvědomovat při vstřebávání Buddhových krátkých promluv.
Aby pak v praxi nedošlo k potvrzování si nějakého našeho konceptu, respektive o jeho "obohacování " Buddhovou promluvou.
Proto Buddha v hovorech se žáky každý právě řečený, již nezvratný poznatek, konstatování, premisu, řekl dvakrát.
Jednou jako zjištění a totéž podruhé, jako výchozí bod (předpodmínku) k úvaze následující.
Stejným způsobem se pak sdělovalo po generace „od úst k uchu,“ aby neměly tolik možností licence generací písařů, jak tomu nepochybně bylo u Bible.