Stránka 1 z 1

Re: Proč meditovat?

Nový příspěvekNapsal: ned 01. črc 2018 17:57:44
od dodo
mnich Sarana píše:
Podľa duchovných náuk, ju hľadajúci poznáva ako číre svetlo dokonalej voľnosti, ktoré je duchovným stotožnením s božstvom, alebo absolútnom.


Tohle je cíl hinduistických asketů - spojit se s božstvem, s absolutnem.

V Buddhismu se trénujeme v pozorování skutečnosti takové, jaká je - a vidíme, že všechno božstvo i "absolutno" je pomíjivé, závislé na podmínkách a následcích...



Píšem stotožnením, nie spojením, s absolútnom. To je rozdiel.

Spojenie znamená, súvislosť,vzájomný vzťah, zviazanosť s niekým, s niečím čo vznikne pri spájaní dvoch al. viacerých prvkov, dvojnosť...

Stotožnenie znamená, urobiť totožným, pokladať za to isté, dať na jednu rovinu, položiť znamienko rovnosti medzi niečo al. niekoho, jednota...

Definícia absolútna podľa Wikipédie:

Absolútno alebo absolútum je vo filozofii večný, nadpriestorový a nadčasový prazáklad vecí, povznesený nad mnohosť vecí, nad protiklad subjektu a objektu, ja a nie-ja, ducha a telo, často identifikovaný s bohom.

Absolútno je najvyššie súcno, ktoré je základom, poslednou príčinou (prapríčinou) všetkého, čo je. Absolútno je bytie nezávislé od žiadneho iného bytia, je nepodmienené, autonómne, dokonalé, existujúce samé pre seba a o sebe...
https://sk.wikipedia.org/wiki/Absol%C3%BAtno

Možno toto poznanie považovať za konečné poznanie skutočnosti takej aká je ?

Re: Proč meditovat?

Nový příspěvekNapsal: ned 01. črc 2018 20:26:54
od Zdálka
Ztotožnění lze chápat i jako pravé uvědomění. Není třeba se něčím stávat, stačí si uvědomit to čím jsme. A ztotožnit se s tim, co hluboko v sobě poznáváme. Toto poznání nejen na intelektuální úrovni, ale hlokým prožitkem je pravou dhanou. Je to nejen poznání absolutna, jen jako prožitku či meditační zkušenosti, ale ztotožnění ve smyslu: toti jsem já, toto jsem byl a timto vzdy budu. U když se tímto vlastně ktategorie byl je budu, ja ty on, apod. překračují. A je vidět, jak je vše pomíjivé. Božstvo, meditace, jakékoliv představy o sobě i absolutno jako pojem.
To co jsem popsala je psano slovy advaity, indičtí asketové to možná mají, Sarano, tak jak popisuješ. Tva slova a slova Doda mě inspirovala k zapsání tohoto pohledu.

Re: Proč meditovat?

Nový příspěvekNapsal: pon 02. črc 2018 0:32:00
od vakr
děkuju za odpověď

mnich Sarana píše: 1. Být si vědom důvodu.

ok, ikdyž je mi zvláštní mít důvod dělat něco špatného

mnich Sarana píše: 2. Být si vědom příhodnosti.

zcela rozumím, dělám automaticky

mnich Sarana píše: 3. Být si vědom své oblasti meditační praxe.

beru
doporučuješ zaměřit se během toho časového úseku jen na jednu věc?

mnich Sarana píše: 4. Být si vědom přítomnosti pozornosti. (Být všímavý.)

moje všímavost je v poslední době velice silná, až mě překvapuje, že mě to jakoby vyrušuje od klidu - že bych tam měl ulpívání?
jasnost je jasná - jaký tam má význam sebedotazování?

mnich Sarana píše: Jak sis asi všiml, znalost důvodu je bod první, a také nejdůležitější (pokud bychom si měli vybrat). Vždy když něco děláš, moudře uvažuj - jaký budou moje slova nebo činnost mít následek? Jaký přínos bude mé rozhodnutí mít pro mě a ostatní? Jakým způsobem toto rozhodnutí, tato slova či jednání napomohou štěstí mému a ostatních?

To, co píšeš vnímám jako vypočítavost.
Nějak nad tím neuvažuju, hrnu to přímo ze srdce. Z místa, odkud vychází to, co má, to co je pravdivé.
Nerozumím důležitosti. Vím to, že jí nerozumím. Proč je zrovna důvod nejdůležitější?

mnich Sarana píše:Kéž jsi šťastný. :-)
Ty taky :)

Re: Proč meditovat?

Nový příspěvekNapsal: úte 03. črc 2018 19:03:41
od miroslav
Dobré by bylo napřed napsat, co je myšleno tou meditací a pak se teprve ptát, proč meditovat.
Každý si pod slovem meditovat něco představuje a to se může člověk od člověka zásadně lišit. :)

Re: Proč meditovat?

Nový příspěvekNapsal: úte 03. črc 2018 22:01:06
od dodo
Zdravím Ťa Sarana.

V súvislosti s Miroslavovou správnou pripomienkou, o potrebe objasniť čo to meditácia je, som si znova prečítal môj prvý príspevok, aj Tvoju odpoveď.

Napadlo mi, že tu vlastne došlo k nedorozumeniu, preto to chcem ujasniť.

dodo píše:
mnich Sarana píše:
Jaký důvod k meditaci máte Vy? :-)


Správna meditácia, je dobrá pomôcka, k odkrývaniu pravej podstaty všetkého, čo je.

Podľa duchovných náuk, ju hľadajúci poznáva ako číre svetlo dokonalej voľnosti, ktoré je duchovným stotožnením s božstvom, alebo absolútnom.

:)


Tento môj príspevok nebol dosť jasne formulovaný a tak pre ujasnenie chcem dodať;

Meditácia je k tomu, aby sa blúdivé myslenie zmenilo a usmernilo len k predmetu, o ktorom rozjímame. Je prípravou k utíšeniu mysle.

Preto meditačné formy buddhizmu, o ktorých píšeš, sú samozrejme správne. :)

Pomocou nich, rovnako ako aj pomocou ostatnej praxe, môžno dôjsť k pochopeniu pravej podstaty všetkého, čo je. Či toto, pochopenie a

konečné uskutočnenie, (realizáciu) nazveme stotožnením s ansolútnom, vyvanutím v nirváne, vyslobodením, vykúpením ... a.t.d. už veľmi nezáleží.

Re: Proč meditovat?

Nový příspěvekNapsal: stř 04. črc 2018 13:35:32
od mnich Sarana
Ahoj Vašku :-)

(1) Je třeba si být vědom důvodu právě pro to, aby se předešlo dělání něčeho špatného. Znalost důvodu není vždycky záruka, že nedojde ke špatnému činění. Zabrání ale bezdůvodnému ubližování a škodě.
(2) Vědomost příhodnosti není jen o činech a slovech, kterých si zrovna jsi vědom. Je o všech pohybech těla a úst, které kdy uděláš. Například, vědět jestli je příhodnější vyjít pravou nebo levou nohou, nebo vůbec, jestli je příhodnější se podívat do leva, do prava, nebo vůbec, atd. Přestože se může "příhodnost" zdát na první pohled samozřejmá, jedná se o celou škálu záležitostí od hrubého až do nejjemnějšího stupně života.
(3) Být si vědom oblasti meditace se týká znalosti Základny Všímavosti, kterou zrovna cvičíš. Je to buď pozorování (a) těla, (b) pociťování, (c) stavů mysli, nebo (d) jevů mysli. Budu tyto čtyři "Základy Všímavosti" popisovat později v tomto kurzu. Jestli už pozoruješ pociťování, které jsem vysvětloval jinde, tak tenhle bod plníš.
(4) Správná všímavost trvá 24 hodin denně. Jestli potřebuješ (byť i jednu minutu) na spaní, tak máš na všímavosti ještě co dělat. (To neznamená, že nespím. Jen Ti poukazuji na to, že na tomhle bodě můžeš ještě hodně, hodně pracovat.)

Moudrost spočívá ve znalosti následků toho, co řekneme a co uděláme. Pokud znáš potenciální následky svých činů a slov, můžeš se zaměřit na výběr lepších činů a slov, a pak získávat lepší výsledky - nejen pro sebe, ale i pro všechny okolo Tebe.

Hodně štěstí :-)

Ahoj Dodo,
děkuji za dodatečné vysvětlení.

Hlubším studiem literatury théravádového buddhismu jsem došel k závěru, že "Nirvána" (původně "Nibbána"), vykoupení, a další "cíle" různých náboženství jsou (přinejmenším) nesrovnatelné. Pokud by sis se mnou o tomhle rád povídal více do hloubky, tak bychom k tomu asi měli zavést nové Téma, prosím.

Měj se krásně :-)