Ahoj Vašku :-)
(1) Je třeba si být vědom důvodu právě pro to, aby se předešlo dělání něčeho špatného. Znalost důvodu není vždycky záruka, že nedojde ke špatnému činění. Zabrání ale bezdůvodnému ubližování a škodě.
(2) Vědomost příhodnosti není jen o činech a slovech, kterých si zrovna jsi vědom. Je o všech pohybech těla a úst, které kdy uděláš. Například, vědět jestli je příhodnější vyjít pravou nebo levou nohou, nebo vůbec, jestli je příhodnější se podívat do leva, do prava, nebo vůbec, atd. Přestože se může "příhodnost" zdát na první pohled samozřejmá, jedná se o celou škálu záležitostí od hrubého až do nejjemnějšího stupně života.
(3) Být si vědom oblasti meditace se týká znalosti Základny Všímavosti, kterou zrovna cvičíš. Je to buď pozorování (a) těla, (b) pociťování, (c) stavů mysli, nebo (d) jevů mysli. Budu tyto čtyři "Základy Všímavosti" popisovat později v tomto kurzu. Jestli už pozoruješ pociťování, které jsem vysvětloval jinde, tak tenhle bod plníš.
(4) Správná všímavost trvá 24 hodin denně. Jestli potřebuješ (byť i jednu minutu) na spaní, tak máš na všímavosti ještě co dělat. (To neznamená, že nespím. Jen Ti poukazuji na to, že na tomhle bodě můžeš ještě hodně, hodně pracovat.)
Moudrost spočívá ve znalosti následků toho, co řekneme a co uděláme. Pokud znáš potenciální následky svých činů a slov, můžeš se zaměřit na výběr lepších činů a slov, a pak získávat lepší výsledky - nejen pro sebe, ale i pro všechny okolo Tebe.
Hodně štěstí :-)
Ahoj Dodo,
děkuji za dodatečné vysvětlení.
Hlubším studiem literatury théravádového buddhismu jsem došel k závěru, že "Nirvána" (původně "Nibbána"), vykoupení, a další "cíle" různých náboženství jsou (přinejmenším) nesrovnatelné. Pokud by sis se mnou o tomhle rád povídal více do hloubky, tak bychom k tomu asi měli zavést nové Téma, prosím.
Měj se krásně :-)