V Jakém Rozsahu Tě Zaujala Magie a Praktikuješ Ji Někdy?

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

V Jakém Rozsahu Tě Zaujala Magie a Praktikuješ Ji Někdy?

Nový příspěvekod mnich Sarana » čtv 18. dub 2019 6:02:47

Otázka: Mě by zajímalo, jak je to s tou magií, o kterou se ten poradenský mnich zajímá. V jakém rozsahu ho zaujala a jestli ji i někdy praktikuje...

Odpověď: Magii, o které jsem se dočetl v českých knihách, rozlišuji na tři hlavní druhy -
(a) vyžadující fyzický předmět (magickou hůlku, křišťálovou kouli, woodoo figurku, atd.)
(b) vyžadující pomoc nadpřirozené bytosti (Boha, bůžka, ducha, ďábla, atd.)
(c) nevyžadující žádnou vnější pomoc, zcela závislá na moci vlastní mysli

Magie druhu (a) a (b) jsou samozřejmě nižší ve své svobodě a možnosti rozvoje/zesílení. Přestože jsem (když mi bylo 15) zkoušel očarovávat hůlku abych z ní udělal magickou, za nějakou dobu mě to přestalo bavit a hůlku jsem zničil.* Magie druhu (c) pro mě byla vždy nejpřitažlivější a nejzajímavější.

V Buddhismu magii druhu (a) a (b) nemáme, pouze druh (c).

Druh (c) v Buddhismu rozlišujeme na "nižší" (čúlagandhára vidždžá) a "vyšší" (mahágandhára vidždžá).
(A) "nižší magie" nevyžaduje hluboká pohroužení v meditaci. Vyžaduje jistý druh koncentrace a nadvlády nad myslí, ale dá se praktikovat bez vyšší etiky. Do nižší magie patří astrální cestování a veškerá vědomost získaná astrálním cestováním; proutkařství/virgule; mentálně-vyčerpávající telekineze (pohybování fyzických předmětů bez fyzického úsilí), mentálně-vyčerpávající levitace (vznášení se ve vzduchu), spontánní telekineze a spontánní levitace.
Nižší magie rozlišuji ještě na bílou magii (která druhým pomáhá a nemá v úmyslu nikomu ublížit) a černou magii (která ubližuje a nebo pomáhá někomu na úkor někoho jiného.)

(B) "vyšší magie" v Théravádovém Buddhismu zastává hlavní a jedinečné místo. Vyšší magie je možná pouze skrze nesmírně hluboká pohroužení a nejpročištěnější etické prodlévání. Kvůli svému základu nejvyšší etiky ji nerozlišuji na bílou nebo černou. Kdybych přece jenom měl, tak bych řekl, že je všechna zářivá. Vyšší magií se v Théravádovém Buddhismu myslí šest nadpřirozených schopností -
1. "Způsoby moci" (říkám tomu "hra s elementy") - veškeré nadpřirozené schopnosti ve kterých meditující mění elementy dle svého přání: vznášení se ve vzduchu jakkoliv rychle nebo daleko, chození po vodě, procházení skalami, noření se do a ze země, proměna svého těla v nejrůznější jiné bytosti, změna velikosti vlastního těla, změna teploty nebo světla (uvnitř těla či venku), sebe-multiplikace, apod.
2. "Božské oko" - schopnost do detailu vidět cokoliv v minulosti, přítomnosti, budoucnosti, daleko, blízko, ve světě lidí, bohů, pekel, zvířat, nebo duchů
3. "Božské ucho" - schopnost do detailu slyšet cokoliv v minulosti, přítomnosti, budoucnosti, daleko, blízko, ve světě lidí, bohů, pekel, zvířat, nebo duchů
4. Telepatie (schopnost znát myšlenky druhého do detailu)
5. Pamatování si minulých životů do detailu, včetně svého jména, rodiny, navštívených a zabydlených míst, co jedl, jakým způsobem prožíval radosti i trápení; nikoliv jeden život, ale stovky či tisíce minulých životů bez přerušení
6. Osvobození se od veškerých stupňů chamtivosti, nenávisti a zaslepenosti, zcela beze zbytku, a tak dosažení úplné svobody z Koloběhu přerozování.
Podle slov Buddhy, šestá schopnost je nejmocnější a nejušlechtilejší, protože je také jediná ze všech, která zcela odstraňuje utrpení zrodu, stárnutí, nemoci a smrti.

Osobně praktikuji meditaci abych dosáhl té šesté nadpřirozené schopnosti, ale také jsem se cvičil v meditaci na oheň, modrou barvu, a další, které jsou nezbytné k některým z těch předchozích nadpřirozených schopností. Nesetrval jsem u nich ale dlouho, protože mě víc zajímala meditace milující dobrotivosti a meditace na tělo a mysl (vipassaná, meditace vhledu). V tomto momentě učím kterékoliv z 62 meditačních technik, které mohou mé studenty dovést k dosažení té šesté nadpřirozené schopnosti. (Přestože některé techniky vedou přímo ke schopnostem jako je levitace či pamatování si minulých životů, je možné je meditovat i pouze za účelem získání silného soustředění. To soustředění se pak dá použít k meditaci na tělo a mysl, která přímo vede k té šesté schopnosti. :) )

Podle učení Buddhy tak, jak mu rozumím, by se mniši neměli zmiňovat o svém dosažení/nedosažení nadpřirozených schopností a proto prosím rozuměj, že na Tvou otázku neodpovídám přímo.

* V té době, r.2002, jsem ještě nic o Harry Potterovi nevěděl! Takže vtipy stranou. A mimochodem, magickou hůlku jsem si vytvořil podle rad v knize o magii, která byla dost pravděpodobně inspirovaná židovskou magií. Jméno knihy si ale nepamatuji.

PS: Protože se věnuji otázkám také v angličtině a v barmštině (na jiných platformách a také mezi čtyřma očima) je možné, že si nepřečtu/neodpovím na případné komentáře. Pokud byste si přáli mi něco sdělit přímo, tak prosím na monksarana zavináč gmail tečka com .
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: V Jakém Rozsahu Tě Zaujala Magie a Praktikuješ Ji Někdy?

Nový příspěvekod Jana » čtv 18. dub 2019 6:10:54

Obrázek

Díky, Sarano
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: V Jakém Rozsahu Tě Zaujala Magie a Praktikuješ Ji Někdy?

Nový příspěvekod rafael » ned 28. dub 2019 21:14:29

Já obsahuje duchovní síly neboli siddhis

Já (Átman) přirozeně obsahuje osm velkých duchovních sil neboli siddhis. Dokud je individualita ovládána iluzí, původní přirozenost Já zůstává ukryta. Pokud duchovním silám nedáváte žádnou hodnotu, tyto síly se automaticky stanou vašim pomocníkem, jste-li bez žádostí. Osmidílná podstata Já je v podstatě osminásobnou silou. Perly jsou dány tomu, kdo je nežádá, ovšem pokud se jich dožadujete, pak nedostanete ani ty nezbytné věci. Ten, kdo se oprostil od všech přání, dostane všech osm sil. Osm sil je totožných s mou přirozeností. Ten, kdo je se mnou sjednocen, získá tyto síly automaticky.

Existuje šest druhů tužeb neboli energií, kterými jsou touha, zlost, chtivost, pýcha, žárlivost a nenávist. Hlad a žízeň jsou pro tělo zcela přirozené. K tomu, abyste zůstali naživu, bezpodmínečně potřebujete jíst a pít. Štěstí a utrpení jsou potíže mysli. Dostanete-li to, co si přejete, jste šťastní, pokud to nedostanete, je to pro vás utrpení. O čem se mysl domnívá, že je dobré, je dobré, a co vnímá jako nedobré, dobré není. „Já“ je koncept, který je bez polohy a tvaru. Prospěšný koncept je vlastní přesvědčení „Já jsem Šiva, Já jsem Šiva“.

Je zde šest sil neboli siddhis, které souvisí s tělem. Nebýt si vědom hladu či žízně je první síla. Druhou silou je schopnost rozumět významu Védánty, což je pravá schopnost slyšet ve skutečnosti odlehlé či dávné zvuky. Jasnovidnost je třetí síla. Vítězství nad myslí je čtvrtá síla. Schopnost kamkoliv se přemístit je pátá síla. Dovednost osvojit si jakoukoliv formu těla je šestá síla. Dále tu jsou čtyři síly, které souvisejí s myslí. Schopnost vstoupit do těla druhých je sedmá síla. Způsobilost opustit tělo či umřít na základě svého odhodlání je ta samá síla. Schopnost vidět Bohy je osmá síla. Být úspěšný dle své vůle je devátá síla; a síla, která přinutí všechny lidi uposlechnout vaše nařízení, je silou desátou.

Je tu pět menších sil. Znát minulost a budoucnost je první z nich. Nebýt postižen větrem a deštěm je druhá z nich. Vědět, na co druhý člověk myslí, je třetí z nich. Být schopen zastavit vítr a oheň je síla čtvrtá, a vždy si ostatní podmanit, neboli nebýt druhými přemožen, je pátou silou.
Uživatelský avatar
rafael
 
Příspěvky: 562
Registrován: stř 02. led 2013 13:13:54

Re: V Jakém Rozsahu Tě Zaujala Magie a Praktikuješ Ji Někdy?

Nový příspěvekod mnich Sarana » ned 26. kvě 2019 0:27:19

rafael píše:Já obsahuje duchovní síly neboli siddhis

Já (Átman) přirozeně obsahuje osm velkých duchovních sil neboli siddhis. Dokud je individualita ovládána iluzí, původní přirozenost Já zůstává ukryta. Pokud duchovním silám nedáváte žádnou hodnotu, tyto síly se automaticky stanou vašim pomocníkem, jste-li bez žádostí. Osmidílná podstata Já je v podstatě osminásobnou silou. Perly jsou dány tomu, kdo je nežádá, ovšem pokud se jich dožadujete, pak nedostanete ani ty nezbytné věci. Ten, kdo se oprostil od všech přání, dostane všech osm sil. Osm sil je totožných s mou přirozeností. Ten, kdo je se mnou sjednocen, získá tyto síly automaticky.

Existuje šest druhů tužeb neboli energií, kterými jsou touha, zlost, chtivost, pýcha, žárlivost a nenávist. Hlad a žízeň jsou pro tělo zcela přirozené. K tomu, abyste zůstali naživu, bezpodmínečně potřebujete jíst a pít. Štěstí a utrpení jsou potíže mysli. Dostanete-li to, co si přejete, jste šťastní, pokud to nedostanete, je to pro vás utrpení. O čem se mysl domnívá, že je dobré, je dobré, a co vnímá jako nedobré, dobré není. „Já“ je koncept, který je bez polohy a tvaru. Prospěšný koncept je vlastní přesvědčení „Já jsem Šiva, Já jsem Šiva“.

Je zde šest sil neboli siddhis, které souvisí s tělem. Nebýt si vědom hladu či žízně je první síla. Druhou silou je schopnost rozumět významu Védánty, což je pravá schopnost slyšet ve skutečnosti odlehlé či dávné zvuky. Jasnovidnost je třetí síla. Vítězství nad myslí je čtvrtá síla. Schopnost kamkoliv se přemístit je pátá síla. Dovednost osvojit si jakoukoliv formu těla je šestá síla. Dále tu jsou čtyři síly, které souvisejí s myslí. Schopnost vstoupit do těla druhých je sedmá síla. Způsobilost opustit tělo či umřít na základě svého odhodlání je ta samá síla. Schopnost vidět Bohy je osmá síla. Být úspěšný dle své vůle je devátá síla; a síla, která přinutí všechny lidi uposlechnout vaše nařízení, je silou desátou.

Je tu pět menších sil. Znát minulost a budoucnost je první z nich. Nebýt postižen větrem a deštěm je druhá z nich. Vědět, na co druhý člověk myslí, je třetí z nich. Být schopen zastavit vítr a oheň je síla čtvrtá, a vždy si ostatní podmanit, neboli nebýt druhými přemožen, je pátou silou.


To je typický závěr toho, kdo dosáhl džhány a myslí si, že se spojil s bohem/věčností.
Buddha zjistil, že i dosažení džhány je podmíněné a ten svět ("bůh") je také pomíjivý. Je dlouhé existence, ale i za tu dlouhou dobu nakonec zemře a zrodí se jinde, např. v pekle, ve světě zvířat, jako hladový duch, člověk, nebo božstvo.

Džhána je velká věc, nic malého. I Buddha učil džhány a siddhi, které zmiňuješ. Ale po dosažení džhány je třeba se na ní podívat jako pomíjivou, neuspokojivou, ne-já (anátman).
Pro Buddhu jsou džhány, o kterých mluvíš, pouze stupínkem na cestě (ze kterého se dá spadnout, pokud jej špatně uchopíš), nikoliv cílem. Někteří indové to pochopili, a někteří ještě ne.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22


Zpět na mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron