Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Kolizí)

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod reseek » ned 18. lis 2018 15:11:56

mnich Sarana píše:"Nalezení toho, co je." Znamená pochopení toho, jaká skutečnost opravdu je, její vlastnosti, její zdroj, její podmínky, její začátek, průběh a konec.


Zřejmě nebude snadné se tady s námi ostatními domluvit. Nalezení - v duchovním významu - v češtině neznamená jen pouhé pochopení, ale bytí Tím. Pochopení je pouze mentální: víme to naprosto jistě - to ale neznamená, že to co víme se tak i vnímá, plně prožívá. Cílem je sjednocení se Zdrojem, neosobní žití toho

mnich Sarana píše:Cílem je poznat, že nic není, a takže není nikdo, kdo by ulpíval a zároveň nic, na čem by šlo ulpět.


Jana píše:To, že nic není, je první půlka poznání


Ano.

Po zkušenosti poznání, že nic není, takže není nikdo, kdo by ulpíval a zároveň nic, na čem by se mohlo ulpět, se vnímá prázdnota všeho, co se předtím považovalo za skutečně existující. Může pak trvat různě dlouho, než nastane konečný stav plného poznání, kdy se vnímá "Prázdnota zdánlivé plnosti a Plnost zdánlivé prázdnoty".

Údajně tomu učí i čtvrtý, nejvyšší stupeň buddhistické nauky, vadžrajána.

Podle vadžrajány lze buddhismus, tedy nauky Buddhy Šákjamuniho, rozdělit na tři úrovně: malá cesta (tib. theg čung, skt. hínajána), velká cesta (tib. theg čhen, skt. mahájána) a nezničitelná cesta (tib. dordže thegpa, skt. vadžrajána).

Toto členění starší směry buddhismu neznají, jelikož se jedná o pozdější dodatečné pojmenování.[1] Vadžrajána se v rámci tohoto členění pokládá za nejvyšší učení, které nejrychleji vede k cíli.

Pohled a cíl vadžrajány: Jejím cílem je dosažení původního, neduálního stavu mysli, kdy se plně rozplyne jakýkoliv rozdíl mezi subjektem a objektem (tzv. rigpa neboli stav osvícení).

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vad%C5%BEraj%C3%A1na
Uživatelský avatar
reseek
 
Příspěvky: 179
Registrován: čtv 24. lis 2011 9:32:58

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Makak » ned 18. lis 2018 20:34:39

mnich Sarana píše:
Ovšem cílem cesty je paradoxně úplné zanechání. Nalezení toho, co je.


:confused:

Jestli to dobře chápu, došlo k jazykovému nedorozumění.

"Nalezení toho, co je." a "Nalezení toho, kdo/čím je." jsou zcela jiné významy.

"Nalezení toho, co je." Znamená pochopení toho, jaká skutečnost opravdu je, její vlastnosti, její zdroj, její podmínky, její začátek, průběh a konec.

"Nalezení toho, kdo je." Znamená hledání vlastností nějakého člověka, třeba sebe, atd.

Zmínil jsem to první, nikoliv to druhé.

Nevzpomínám se, že bych kdekoliv četl, že by Buddha někdy řekl "Poznejte, kým jsem, buďte mnou"


Milý Sarano, nevím, jestli jsem se nepřipletl do diskuse nevhod. Nejsem aspirantem buddhismu. Chtěl jsem doplnit svůj pohled. A diskuzi povedu s cílem objasnění rozdílů a nalezení společných aspektů budhismu a advaity. A netuším, jestli máš o takovou diskuzi zájem.

Nejedná se o jazykové nedorozumění. Spíš se jedná o pohled různých tradic. A je logické, že Ty hájíš buddhistický pohled. Mě je bližší pohled "nalezení, čím/kým jsem" a ve svém komentáři jsem to chtěl nějak propojit.
Hlavní nedorozumění je v tom, že nalezení "čím jsem" není o hledání kvalit osoby, ale o rozpoznání toho, co osobu přesahuje. Toto nalézání toho, co osobu přesahuje, vidím jako to, co je i v buddhismu (případně mě oprav). Ovšem v advaitě ono nalezení toho, co je, totiž, že "není nic" se může slovně vyjádřit také jako "Já jsem TO", "Já jsem NIC", "Já jsem" možná nejvystiženěji "Jsem" bez propojení na jakékoliv koncepty. Nemáto opravdu nic společného s osobním já. Může se to jevit matoucí, proto v češtině se ustálil zá pis "já" pro osobní já a "Já" pro univerzální já. V angličtině je to "I/me" a "Sefl".

Věřím, že píšeš ze své zkušenosti a stejně tak píšu já ze své. Ono to "já jsem" je i odpovědí na otázku, kdo vnímá tento svět, pokud je vnímán, a vše ostatní. Já to vnímám, já jsem. (To ovšem může prohlásit i osoba. Proto i když se zdá advaita jako jednoduchý koncept, i ona vyžaduje cvičení v rozlišování a přímou zkušenost.



Cílem je poznat, že nic není, a takže není nikdo, kdo by ulpíval a zároveň nic, na čem by šlo ulpět. Všechno to byla jen iluze možnosti "být". Když se iluze rozptýlila, mysl se odpoutala od tendencí nedovedných stavů a osvobodila se od zrození, stárnutí, nemoci, i smrti.

Ano, toto advaita popisuje podobně. :-) Možná s tím rozdílem, že i mysl se rozpozná jako neskutečná. Nejde o osvobození pro mysl, ale osvobození od mysli.
Makak
 
Příspěvky: 84
Registrován: ned 04. srp 2013 12:27:24

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod reseek » ned 18. lis 2018 20:51:51

Makak píše:
mnich Sarana píše:
Ovšem cílem cesty je paradoxně úplné zanechání. Nalezení toho, co je.


:confused:

Jestli to dobře chápu, došlo k jazykovému nedorozumění.

"Nalezení toho, co je." a "Nalezení toho, kdo/čím je." jsou zcela jiné významy.

"Nalezení toho, co je." Znamená pochopení toho, jaká skutečnost opravdu je, její vlastnosti, její zdroj, její podmínky, její začátek, průběh a konec.

"Nalezení toho, kdo je." Znamená hledání vlastností nějakého člověka, třeba sebe, atd.

Zmínil jsem to první, nikoliv to druhé.

Nevzpomínám se, že bych kdekoliv četl, že by Buddha někdy řekl "Poznejte, kým jsem, buďte mnou"

Milý Sarano, nevím, jestli jsem se nepřipletl do diskuse nevhod. Nejsem aspirantem buddhismu. Chtěl jsem doplnit svůj pohled. A diskuzi povedu s cílem objasnění rozdílů a nalezení společných aspektů budhismu a advaity. A netuším, jestli máš o takovou diskuzi zájem.

Nejedná se o jazykové nedorozumění. Spíš se jedná o pohled různých tradic. A je logické, že Ty hájíš buddhistický pohled. Mě je bližší pohled "nalezení, čím/kým jsem" a ve svém komentáři jsem to chtěl nějak propojit.

Hlavní nedorozumění je v tom, že nalezení "čím jsem" není o hledání kvalit osoby, ale o rozpoznání toho, co osobu přesahuje. Toto nalézání toho, co osobu přesahuje, vidím jako to, co je i v buddhismu (případně mě oprav). Ovšem v advaitě ono nalezení toho, co je, totiž, že "není nic" se může slovně vyjádřit také jako "Já jsem TO", "Já jsem NIC", "Já jsem" možná nejvystiženěji "Jsem" bez propojení na jakékoliv koncepty. Nemá to opravdu nic společného s osobním já. Může se to jevit matoucí, proto v češtině se ustálil zápis "já" pro osobní já a "Já" pro univerzální já. V angličtině je to "I/me" a "Sefl".

Věřím, že píšeš ze své zkušenosti a stejně tak píšu já ze své. Ono to "já jsem" je i odpovědí na otázku, kdo vnímá tento svět, pokud je vnímán, a vše ostatní. Já to vnímám, já jsem. (To ovšem může prohlásit i osoba. Proto i když se zdá advaita jako jednoduchý koncept, i ona vyžaduje cvičení v rozlišování a přímou zkušenost.

Cílem je poznat, že nic není, a takže není nikdo, kdo by ulpíval a zároveň nic, na čem by šlo ulpět. Všechno to byla jen iluze možnosti "být". Když se iluze rozptýlila, mysl se odpoutala od tendencí nedovedných stavů a osvobodila se od zrození, stárnutí, nemoci, i smrti.

Ano, toto advaita popisuje podobně. :-) Možná s tím rozdílem, že i mysl se rozpozná jako neskutečná. Nejde o osvobození pro mysl, ale osvobození od mysli.

Tohle všechno Makak napsala i za mě - snad jen po některých zkušenostech mi připadá jako výstižnější - když už se o tom musí mluvit - říci "ONO/TO je mnou", místo "Já jsem TO".

:)
Uživatelský avatar
reseek
 
Příspěvky: 179
Registrován: čtv 24. lis 2011 9:32:58

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » pon 19. lis 2018 6:32:05

V meditaci zmizíš, v moudrosti nejsi nic a láska v Tobě probudí Arahanta, který je probuzený ve spánku, bdění i snění.


Nejsem si vědom žádného textu v Théravádových spisech, který by (byť jen) naznačoval, že Arahant je úplný pouze skrze spojení sebe s láskou.

Poněvadž mám důvěru v Buddhu a v Jeho učení, budu tu pouze sdílet to, co je přísně v souladu s Buddhovým učením, nikoliv to, co se mi zdá jako pravda, nebo co se někomu jinému zdá být pravdou.

Věřím, že pokud se někdo rozhodne být duchovním žákem nějakého učitele, je třeba jej následovat bez přidávání vlastních názorů a zdání, dokonce i vlastních zkušeností. Říkám tomu "důvěra". Je to jako když čteme knížku - abychom se dozvěděli, co v té knížce je, abychom si jí pamatovali a nezaměňovali tamější informace vlastními výmysli, je třeba zanechat svých názorů, alespoň na chvíli, a číst, snažit se porozumět, snažit se pamatovat. Později o ní můžeme přemýšlet, udělat si názor, třeba i hledat nepřesnosti, ale knížka je jaká je, a pokud ji chceme s druhým sdílet tak nebude vhodné vytrhávat co se nám nelíbí a přidávat co nás napadne.

To ale neznamená, že co tu ostatní napíší je od začátku špatně. Jen to vybočuje z účelu mé přítomnosti na Poradně.

Jsem tu pouze pro to, abych sdílel učení Buddhy tak, jak jsem se jej naučil ze spisů a z vlastní praxe. Jsem velice přísný, ortodoxní, poctivý žák. Mám svou mysl a schopnost přemýšlet, ale ne do takové míry abych označil nějakého jiného spirituálního učitele za "nesprávně uvažujícího" a pak tady na internetu bojoval se všemi, kterým by se to nelíbilo.

Nebudu schopen se dohadovat o tom, jestli je advaita/Ježíš/atd. správně nebo ne. Nikomu by se tu můj názor nelíbil. ;)
A tak, pokud vás kohokoliv zajímá ortodoxní Théravádový Buddhismus tak, jak se učí a praktikuje v Myanmaru, pak vás vítám ke čtení. Všichni ostatní ode mě (dost pravděpodobně) nedostanou uspokojivou reakci.

:)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » pon 19. lis 2018 13:02:14

Nejsem si vědom žádného textu v Théravádových spisech, který by (byť jen) naznačoval, že Arahant je úplný pouze skrze spojení sebe s láskou.


Teď, prosím, tohle, co píšu dál, vůbec neber osobně, je to jen můj pohled na to, jakou roli v osvobození od chamtivosti má láska.

Nevěřím, že koncentrace na lásku, která byla možná tím prvním, s čím jsi se v buddhistickém učení setkal, byla něčím, co do buddhismu nepatří.

Je naivní věřit tomu, že pokud někdo dává milodary mnichům z chamtivosti po lepší inkarnaci, místo aby je dával nezištně z lásky, by mohl dosáhnout osvobození od chamtivosti.

Je naivní věřit, že pokud by mnich bez lásky z pouhé chamtivosti (po svém vlastním osvobození, po milodarech, které zajišťují jeho obživu) se modlil za ty, od kterých milodary dostává, že to není zase jen pouhou chamtivostí a že chamtivostí je to, co učil Buddha.

Je naivní věřit tomu, že chamtivost po lepší inkarnaci, po osvobození, po tom, čím je Arahant, může osvobodit od chamtivosti a umožní být Atahantem.

Osvobození od chamtivosti v našem životě umožňuje jen nezištná nechamtivá láska, nic jiného.

Jak by mohla být láska něčím, co by mohlo být mimo učení, které učí osvobození od chamtivosti?

Možná se ta láskyplnost nepředává u vás v Théravádových spisech jako teorie, která se dá naučit zpaměti, ale umožňuje se zakusit přímo od probuzeného Arahanta, který to, o co jde, ukazuje v reálu v praxi. Pokud by byl ten, kdo si na Arahanta jen hraje, chamtivý, bez lásky, tak by neměl co předávat, snad jen nějaké nabiflované poučky. Mysl přecpanou informacemi. Mohl by ho nahradit klidně nějaký mluvící automat.

A dost možná díky tomu, že se o tom, co předává skutečný Arahant, nepíše Théravádových spisech, může na to přijít jen skutečný aspirant na Arahanta.

A teoreticky by se také mohlo stát, že předávání toho podstatného z Arahanta na Arahanta se nějak přeruší a pak je celé to učení, ať už se nazývá jakkoliv a vlastní sebelepší písemné materiály, k ničemu a ve skutečnosti k žádnému osvobození nevede.

Proto bych rozhodně nespoléhala na nějakou slepou víru v něco, ale spoléhala bych jen na to, co mi souznívá v mém vlastním nitru s tou nejhlubší pravdou, kterou poznávám.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » pon 19. lis 2018 18:34:50

Ono existuje osvobození nižšího stupně, které lásku nepotřebuje. Je to zprázdnění mysli.

Nejsi nic, pak tady ani není nic, co by mohlo být chamtivé, ale pak nejsi ani Arahant - Buddha.

Abys mohl být Arahant - Buddha, je potřeba být tím vším, čím je Arahant - Buddha

být tím vším umožňuje jen láska.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod dodo » pon 19. lis 2018 23:04:39

mnich Sarana píše:
Poněvadž mám důvěru v Buddhu a v Jeho učení, budu tu pouze sdílet to, co je přísně v souladu s Buddhovým učením, nikoliv to, co se mi zdá jako pravda, nebo co se někomu jinému zdá být pravdou...

Jsem tu pouze pro to, abych sdílel učení Buddhy tak, jak jsem se jej naučil ze spisů a z vlastní praxe.

A tak, pokud vás kohokoliv zajímá ortodoxní Théravádový Buddhismus tak, jak se učí a praktikuje v Myanmaru, pak vás vítám ke čtení. Všichni ostatní ode mě (dost pravděpodobně) nedostanou uspokojivou reakci.



Už som Ti to síce raz napísal, že rád čítam Tvoje príspevky o Théravádovom Buddhizme, ale kľudne to zopakujem znovu.

Tvoje zdieľanie učenia Buddhu, tak ako si sa ho naučil, mi už objasnilo a ozrejmilo dosť vecí v súvislosti s Buddhizmom, ktoré mi neboli celkom jasné, za čo Ti ďakujem.

Zároveň vnímam, tu na Poradni, dosť málo porozumenia k Tvojmu výkladu Théravády. Preto máš aj moje uznanie za Tvoju vytrvalosť a vôľu, sem aj napriek tomu ďalej písať. :)
dodo
 
Příspěvky: 673
Registrován: stř 01. črc 2015 0:01:01

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Makak » úte 20. lis 2018 0:51:26

mnich Sarana píše:
A tak, pokud vás kohokoliv zajímá ortodoxní Théravádový Buddhismus tak, jak se učí a praktikuje v Myanmaru, pak vás vítám ke čtení. Všichni ostatní ode mě (dost pravděpodobně) nedostanou uspokojivou reakci.



Chápu a respektuji to, protože to tu tak úplně nesleduji nevšiml jsem si do jakého píšu fóra. Stále to tu chápu spíš jako diskuzní fórum. Omlouvám se neměl jsem v úmyslu jakkoliv vykládat Théravádový Buddhismus a jeho pojmy.

dodo píše:Zároveň vnímam, tu na Poradni, dosť málo porozumenia k Tvojmu výkladu Théravády. Preto máš aj moje uznanie za Tvoju vytrvalosť a vôľu, sem aj napriek tomu ďalej písať.


V tomto směru milý Sarano máš i můj respekt.
Makak
 
Příspěvky: 84
Registrován: ned 04. srp 2013 12:27:24

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 21. lis 2018 4:26:42

Moc děkuji za podporu, budu na sobě pracovat tak, abych byl respektu skutečně hodný.

Jano, co myslíš - je možné [prožívat lásku / být láskou / znát lásku] ve stavu prostém vědomí, a nebo si myslíš, že není možné [prožívat lásku / být láskou / znát lásku] ve stavu prostém vědomí?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » stř 21. lis 2018 6:28:55

mnich Sarana píše:
Jano, co myslíš - je možné [prožívat lásku / být láskou / znát lásku] ve stavu prostém vědomí, a nebo si myslíš, že není možné [prožívat lásku / být láskou / znát lásku] ve stavu prostém vědomí?


Něčeho takového mysl nikdy nedosáhne, mysl je ve vědomí a Ty píšeš o něčem, co vědomí přesahuje. To by byly jen domněnky, představy, se skutečným poznáním pravdy by to nemělo nic společného. Takže něco takového je nesmysl si myslet.

Spánek, bdění i snění spojuje něco, co nespí, v otevřenosti tohoto spojení je tady stálé to, co každý z hlubokého spánku beze snů, zná. Říká se: "Sladce spi".

V lásce, kterou je sama existence všeho nedotčená myslí, nerozporcovaná časem a prostorem na individuality, na subjekt a objekty, na příběhy, je existence sama o sobě blaženým vědomím, které tuhle sladkost obsahuje. Je sladkým klidem nicnedělání, který lidé poznávají například v okamžicích úlevy, kdy "je hotovo", kdy se může úplně vypnout, relaxovat, na nic nemyslet, s ničím si nedělat hlavu. Je tím, co poznává meditující při meditaci. Meditace, když z ní zcela zmizí meditující, je ve skutečnosti velkou láskou, jak říká Papaji: "Čím více to poznáváte, tím raději to máte."

Pravdu je možné si pouze uvědomovat - k tomu je zapotřebí vědomí. Ty chceš mluvit o něčem, v čem vědomí neexistuje, o něčem, čeho si nelze být vědom.

V hlubokém spánku beze snů se nedá říct, že by v něm byla láska vědomá, i když ta blaženost v něm je stejná, jako je blaho lásky, sladkost je stejná. Každý ten sladký spánek beze snů miluje, každý se do něj tuze rád vrací, každý v něm rád mizí, každý v něm rád není ničím.

je možné [prožívat lásku / být láskou / znát lásku] ve stavu prostém vědomí, a nebo si myslíš, že není možné [prožívat lásku / být láskou / znát lásku] ve stavu prostém vědomí?

Ve stavu prostém vědomí si není možné být vědom vůbec ničeho, ani toho, jestli je něco možné.

Ale v nevědomosti, která je zdrojem chamtivosti a nenávisti, je zákonité, že láska není vědomá.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » čtv 22. lis 2018 13:23:31

Jano, co myslíš, je vědomí stálé nebo nestálé?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » čtv 22. lis 2018 14:07:22

mnich Sarana píše:Jano, co myslíš, je vědomí stálé nebo nestálé?


Myslet si je možné o čemkoliv cokoliv. Klidně je možné, si myslet, že vědomí je stálé, nebo že vědomí je nestálé. Můžeme klidně i čemukoliv slepě věřit.

Ale jistě mi dáš za pravdu, že to, co je nestálé, je mysl. To, co si je vědomo projekce mysli, se nijak nemění.
V mysli je projekce času a prostoru. Iluze minulosti, budoucnosti, vzniká v ní iluze oddělenosti, představa, že něco vzniká a něco zaniká.

Ale pravda by měla být něco, co je za všech okolností stejné.

Proto se také překračuje při meditaci mysl. V dokonalé meditaci mizí projekce času, prostoru. Mizí tady představa, že něco bylo, že něco bude, že něco začíná, že něco končí.

To, co zůstává v meditaci vědomé, je existence bez ztotožnění s osobou, bez ztotožnění s tělem, bez ztotožnění s myslí. Vědomá existence je samotným Vědomím, nebo také se dá říci, že Vědomí je samotným Bytím a tohle je ve své podstatě Láskou, Blahem.

A jelikož v tomhle nefiguruje projekce mysli a tudíž to není časoprostorově omezeno, mluví Mudrcové o věčné blaženosti, o věčné existenci, o nikdy nikde nekončícím vědomí.

Proč nemůžeme zažít absenci Vědomí krásně a jednoduše vysvětluje třeba Spira:



Jenže Ty máš zřejmě, Sarano, na mysli to, z čeho ta existence vyvěrá, máš na mysli ne-bytí. Pokud je jasné, že existence je vědomí, pak musí být i jasné, že není možné s absencí vědomí si být čehokoliv vědom, cokoliv si uvědomovat.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » čtv 22. lis 2018 19:28:44

A jednoduché vysvětlení, jak se nekonečné Vědomí může jevit jako konečné, tím pádem i nestálé:

Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » pát 23. lis 2018 5:12:02

Aby nedocházelo k nedorozumění. Stále je možné ochutnávat poznání osvobozujícího ticha, prázdna, které je podstatou všeho, stále je přístupné ne-bytí, ze kterého vyvěrá Bytí - existence všeho.

Ale jakmile si cokoliv uvědomíme, co existuje, a není to poznávané jako existence, která je láskou, tak je tady nevědomost, ze které pramení chamtivost a nenávist, egoismus, ego.

Nevědomost se objevuje v okamžiku, kdy se objeví připoutanost ke snu mysli, kdy mysl rozdělí existenci na to, co si myslíme, že jsme a na to co si myslíme, že nejsme.
Mysl rozdělí existenci na to, co je s námi v souladu a na to, co je špatně.
Mysl rozdělí existenci na to, co existuje a je láskou a na to, co existuje a není láskou.
Mysl rozdělí existenci na to, že jsme tím, co je, ale dřív nebylo a jednou zase nebude a upíná se k touze zachování své existence.

Nevědomost se objevuje v okamžiku, kdy mysl naši existenci časoprostorově omezí a objeví se připoutanost k představě, že jsme někým, kdo je něco jiného, než všechno ostatní a s tím se objeví i víra v to.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » sob 24. lis 2018 6:25:16

Pokud je jasné, že existence je vědomí, pak musí být i jasné, že není možné s absencí vědomí si být čehokoliv vědom, cokoliv si uvědomovat.


Jano, co myslíš, mohlo by něco, co je nestálé, být vhodným předmětem ulpívání? Bylo by vůbec možné na něčem takovém ulpět, nebo to alespoň prožívat/být s tím/být tím navždy, stále?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » sob 24. lis 2018 7:26:00

mnich Sarana píše:
Pokud je jasné, že existence je vědomí, pak musí být i jasné, že není možné s absencí vědomí si být čehokoliv vědom, cokoliv si uvědomovat.


Jano, co myslíš, mohlo by něco, co je nestálé, být vhodným předmětem ulpívání? Bylo by vůbec možné na něčem takovém ulpět, nebo to alespoň prožívat/být s tím/být tím navždy, stále?


Sarano, shodli jsme se na tom (doufám), že pravda, aby mohla být pravdou, by měla být neměnná.

Mohlo by něco tak nestálého, jako je mysl, být vhodným nástrojem pro poznávání toho, co je neměnné, co je pravda, nebo toho, co by mohlo být nebo nebýt vhodným předmětem k ulpívání? Mysl je příčinou toho, že se vědomí, které je s ní ztotožněné, jeví také jako proměnlivé, protože tím ztotožněním je omezené.

Praktičtější by bylo to věčné, neměnné, časem a prostorem neomezené, zkoumat v tichu srdce. Ulpívat na tom, setrvávat v tom, co je v bdění, snění i spánku stejné, co není nijak omezeno časem a ani prostorem, protože se toho nedotýká mysl.


Tady mizí i jakákoliv obava z nějakého ulpívání, protože bez projekce mysli tady není nikdo, kdo by na čem ulpíval, dokonce tady není i nic na čem by bylo možné ulpět. A nevadí ani, že se tady v tichu srdce objevuje čisté ničím neztotožněné vědomí, které si je jen vědomo, že JE, že je tou existencí, která je tím vším, co JE. Což je láska a to je blahem. Nebo možná je to obráceně, je to blaho, proto je to láskou.

Ostatně, jak by mohlo nebýt tohle blaho, které nic víc nepotřebuje, láskou?
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » sob 24. lis 2018 8:08:54

Ale není špatně ani obrácená cesta, kdy se nezkoumá, co se nemění, ale co má v životě největší hodnotu.

Pokud jsme pravdiví, tak se dospěje k poznání, že je to láska a jdeme-li až k jejímu prameni, který v nás je, tak objevíme to lahodné ticho v srdci, ve kterém není bažení po něčem víc.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » ned 25. lis 2018 9:59:51

Je těchto šest druhů vědomí -
1. Vidění, ke kterému dochází kontaktem oka a světla.
2. Slyšlení, ke kterému dochází kontaktem ucha a zvuku.
3. Čichání, ke kterému dochází konktaktem nosu a pachu.
4. Chutnání, ke kterému dochází kontaktem jazyka a předmětu chuti.
5. Dotek, ke kterému dochází kontaktem těla a hmotného předmětu.
6. Mentální proces, ke kterému dochází kontaktem mysli a předmětu mysli.

Jano, co myslíš, je tedy vědomí podmíněné nebo nepodmíněné?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » ned 25. lis 2018 10:51:57

mnich Sarana píše:Jano, co myslíš, je tedy vědomí podmíněné nebo nepodmíněné?


Sarano, díky, tak už je to jasné, ty mluvíš o osobním vědomí.

Pokud budeme vycházet z toho, co poznává mysl, z toho, co je projekcí mysli ve vědomí, tak samo sebou budeme poznávat jenom myslí podmiňované vědomí, osobní vědomí.

Opakovaně se ptáš na to, co si myslím. A opakovaně Ti odpovídám, že nástrojem na poznávání pravdy není mysl, ale uvědomění.

Všimni si toho rozdílu, když třeba budeme zkoumat cukr a budeme se ptát: "Myslíš si, že je cukr sladký?"
Můžeme si myslet co chceme, ale pravdu stejně nepoznáme. Teprve, když cukr ochutnáme, můžeme se ptát: "Uvědomuješ si, že je cukr sladký?"

Tedy ráda bych vycházela pokud možno ne z domněnek, ne ze slepé víry v něco, ale z toho, co je možné si přímo uvědomovat. Z toho, co je možné si uvědomovat jako pravdivé.

Nepochybuji o tom, že to, o čem se teď spolu bavíme, že je v našich možnostech to poznávat.

Pokud jsi někdy meditoval, což předpokládám, že jako mnich určitě ano, a zadařilo se zakoušet ničím nepodmíněné štěstí, blaho, které nezpůsobovalo nic z těch šesti bodů, o kterých se zmiňuješ, tedy není to způsobeno ničím, co vidíš, slyšíš, čicháš, chutnáš, čeho se dotýkáš, co si myslíš, tak to blaho pramení z něčeho, co není proměnlivé, je to uvědomitelné a je si toho vědomé.

Tedy v meditaci, kdy si nic nemyslíš, není tady připoutanost k žádnému smyslovému vjemu a je tady uvolněné soustředění na to, co je v Tobě vědomé, objevuje se osvobození od připoutanosti k tělu, k mysli, není tu představa osoby, a je tady jen sebe samo si vědomé neosobní Vědomí, neosobní vědomé Bytí. Nemění se to, v uvědomění samotného vědomí je jasné, že to není nijak omezené ani časem a ani prostorem, a to z jednoduchého důvodu, není v tom přítomná mysl, která by projekci času a prostoru vytvářela. Tím pádem to není ničím, co by mohlo být jakkoliv proměnlivé.

Jestli to není jasné, o čem píšu, tak mrkni ještě jednou na ta dvě videa, která jsem Ti sem dala, která vysvětlují rozdíl mezi osobním a neosobním vědomím.

Ale možná lepší bude, když budeš zkoumat to ničím nepodmíněné štěstí bez přítomnosti utrpení, které se v Tobě meditacemi probouzí. Odkud pramení? Kde se bere? Je to z mysli? Z osobní egoistické představy, že jsi něčeho dosáhl? Pak ho budeš poznávat jako myslí podmiňované.

Nebo pramení z Tvého nitra? Je to jenom tím uvědoměním ve vědomí? Není na ničem závislé? Pak tady není nic, co by ho nějak podmiňovalo a činilo ho proměnlivým.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » pon 26. lis 2018 6:12:28

Jano, čím se liší vědomí mrtvého těla a vědomí živého člověka?

A nebo jinak, proč je v živém těle vědomí, a proč v mrtvém není?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Další

Zpět na mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník