Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Kolizí)

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » sob 24. lis 2018 7:26:00

mnich Sarana píše:
Pokud je jasné, že existence je vědomí, pak musí být i jasné, že není možné s absencí vědomí si být čehokoliv vědom, cokoliv si uvědomovat.


Jano, co myslíš, mohlo by něco, co je nestálé, být vhodným předmětem ulpívání? Bylo by vůbec možné na něčem takovém ulpět, nebo to alespoň prožívat/být s tím/být tím navždy, stále?


Sarano, shodli jsme se na tom (doufám), že pravda, aby mohla být pravdou, by měla být neměnná.

Mohlo by něco tak nestálého, jako je mysl, být vhodným nástrojem pro poznávání toho, co je neměnné, co je pravda, nebo toho, co by mohlo být nebo nebýt vhodným předmětem k ulpívání? Mysl je příčinou toho, že se vědomí, které je s ní ztotožněné, jeví také jako proměnlivé, protože tím ztotožněním je omezené.

Praktičtější by bylo to věčné, neměnné, časem a prostorem neomezené, zkoumat v tichu srdce. Ulpívat na tom, setrvávat v tom, co je v bdění, snění i spánku stejné, co není nijak omezeno časem a ani prostorem, protože se toho nedotýká mysl.


Tady mizí i jakákoliv obava z nějakého ulpívání, protože bez projekce mysli tady není nikdo, kdo by na čem ulpíval, dokonce tady není i nic na čem by bylo možné ulpět. A nevadí ani, že se tady v tichu srdce objevuje čisté ničím neztotožněné vědomí, které si je jen vědomo, že JE, že je tou existencí, která je tím vším, co JE. Což je láska a to je blahem. Nebo možná je to obráceně, je to blaho, proto je to láskou.

Ostatně, jak by mohlo nebýt tohle blaho, které nic víc nepotřebuje, láskou?
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » sob 24. lis 2018 8:08:54

Ale není špatně ani obrácená cesta, kdy se nezkoumá, co se nemění, ale co má v životě největší hodnotu.

Pokud jsme pravdiví, tak se dospěje k poznání, že je to láska a jdeme-li až k jejímu prameni, který v nás je, tak objevíme to lahodné ticho v srdci, ve kterém není bažení po něčem víc.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » ned 25. lis 2018 9:59:51

Je těchto šest druhů vědomí -
1. Vidění, ke kterému dochází kontaktem oka a světla.
2. Slyšlení, ke kterému dochází kontaktem ucha a zvuku.
3. Čichání, ke kterému dochází konktaktem nosu a pachu.
4. Chutnání, ke kterému dochází kontaktem jazyka a předmětu chuti.
5. Dotek, ke kterému dochází kontaktem těla a hmotného předmětu.
6. Mentální proces, ke kterému dochází kontaktem mysli a předmětu mysli.

Jano, co myslíš, je tedy vědomí podmíněné nebo nepodmíněné?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » ned 25. lis 2018 10:51:57

mnich Sarana píše:Jano, co myslíš, je tedy vědomí podmíněné nebo nepodmíněné?


Sarano, díky, tak už je to jasné, ty mluvíš o osobním vědomí.

Pokud budeme vycházet z toho, co poznává mysl, z toho, co je projekcí mysli ve vědomí, tak samo sebou budeme poznávat jenom myslí podmiňované vědomí, osobní vědomí.

Opakovaně se ptáš na to, co si myslím. A opakovaně Ti odpovídám, že nástrojem na poznávání pravdy není mysl, ale uvědomění.

Všimni si toho rozdílu, když třeba budeme zkoumat cukr a budeme se ptát: "Myslíš si, že je cukr sladký?"
Můžeme si myslet co chceme, ale pravdu stejně nepoznáme. Teprve, když cukr ochutnáme, můžeme se ptát: "Uvědomuješ si, že je cukr sladký?"

Tedy ráda bych vycházela pokud možno ne z domněnek, ne ze slepé víry v něco, ale z toho, co je možné si přímo uvědomovat. Z toho, co je možné si uvědomovat jako pravdivé.

Nepochybuji o tom, že to, o čem se teď spolu bavíme, že je v našich možnostech to poznávat.

Pokud jsi někdy meditoval, což předpokládám, že jako mnich určitě ano, a zadařilo se zakoušet ničím nepodmíněné štěstí, blaho, které nezpůsobovalo nic z těch šesti bodů, o kterých se zmiňuješ, tedy není to způsobeno ničím, co vidíš, slyšíš, čicháš, chutnáš, čeho se dotýkáš, co si myslíš, tak to blaho pramení z něčeho, co není proměnlivé, je to uvědomitelné a je si toho vědomé.

Tedy v meditaci, kdy si nic nemyslíš, není tady připoutanost k žádnému smyslovému vjemu a je tady uvolněné soustředění na to, co je v Tobě vědomé, objevuje se osvobození od připoutanosti k tělu, k mysli, není tu představa osoby, a je tady jen sebe samo si vědomé neosobní Vědomí, neosobní vědomé Bytí. Nemění se to, v uvědomění samotného vědomí je jasné, že to není nijak omezené ani časem a ani prostorem, a to z jednoduchého důvodu, není v tom přítomná mysl, která by projekci času a prostoru vytvářela. Tím pádem to není ničím, co by mohlo být jakkoliv proměnlivé.

Jestli to není jasné, o čem píšu, tak mrkni ještě jednou na ta dvě videa, která jsem Ti sem dala, která vysvětlují rozdíl mezi osobním a neosobním vědomím.

Ale možná lepší bude, když budeš zkoumat to ničím nepodmíněné štěstí bez přítomnosti utrpení, které se v Tobě meditacemi probouzí. Odkud pramení? Kde se bere? Je to z mysli? Z osobní egoistické představy, že jsi něčeho dosáhl? Pak ho budeš poznávat jako myslí podmiňované.

Nebo pramení z Tvého nitra? Je to jenom tím uvědoměním ve vědomí? Není na ničem závislé? Pak tady není nic, co by ho nějak podmiňovalo a činilo ho proměnlivým.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » pon 26. lis 2018 6:12:28

Jano, čím se liší vědomí mrtvého těla a vědomí živého člověka?

A nebo jinak, proč je v živém těle vědomí, a proč v mrtvém není?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » pon 26. lis 2018 6:26:03

mnich Sarana píše:Jano, čím se liší vědomí mrtvého těla a vědomí živého člověka?

A nebo jinak, proč je v živém těle vědomí, a proč v mrtvém není?


Čím se liší vědomí zutých bot a vědomí obutých bot?

A nebo jinak, proč v obutých botách jsi a v zutých nejsi?

Ono je to ve skutečnosti obráceně. Vědomí není v těle, ale Tvé tělo je projevem ve vědomí.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » pon 26. lis 2018 6:42:27

Nádherné je, Sarano, že Ty chodíš bos.

Tak podobné otázky nemusíš řešit.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod nop » pon 26. lis 2018 7:57:15

Jana píše:
mnich Sarana píše:Jano, čím se liší vědomí mrtvého těla a vědomí živého člověka?

A nebo jinak, proč je v živém těle vědomí, a proč v mrtvém není?


......ono to je ve skutečnosti obráceně. Vědomí není v těle, ale Tvé tělo je projevem ve vědomí.

Úvahy nás vedou k dojmům. myslíme si to a ono. Ale jak je to doopravdy?
Jsou mrtvá těla, při kterých je vědomí.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » pon 26. lis 2018 14:10:17

nop píše:Úvahy nás vedou k dojmům. myslíme si to a ono. Ale jak je to doopravdy?
Jsou mrtvá těla, při kterých je vědomí.


Můžeme vycházet z toho, co poznáváme. Celé Tvé tělo je stvořeno z potravy. Můžeme zkoumat, jak to s tím vědomím v potravě je. Dívej se na housku, je v ní vědomí? Ne, její podoba se objevila ve Tvém vědomí. Kousni do ní. Už je v ní vědomí? Ne, ve Tvém vědomí se objevila její chuť. Pak se dostaví pocit nasycenosti. Už má ta houska vědomí? Ne. Ten pocit nasycenosti je zase ve Tvém vědomí a ne v té housce.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » úte 27. lis 2018 12:58:10

Jano, je možné aby tohle tělo a mysl vyvstaly bez podmínky, samy od sebe, bez minulého života, bez otce a matky?

Je možné aby kterákoliv z těchto pěti skupin bytí, tj. tělo, vědomí, pociťování, vnímání, a záměry byly věčně stálé, neměnné?

A pokud ano, vysvětlíš mi jaké by bylo prožívání, kdyby (byť jen) jedna skupina z těchto pěti skupin bytí byla věčně stálá, neměnná?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » úte 27. lis 2018 13:22:06

mnich Sarana píše:Jano, je možné aby tohle tělo a mysl vyvstaly bez podmínky, samy od sebe, bez minulého života, bez otce a matky?

Je možné aby kterákoliv z těchto pěti skupin bytí, tj. tělo, vědomí, pociťování, vnímání, a záměry byly věčně stálé, neměnné?

A pokud ano, vysvětlíš mi jaké by bylo prožívání, kdyby (byť jen) jedna skupina z těchto pěti skupin bytí byla věčně stálá, neměnná?


Těch pět skupin je tady jen díky projekci mysli, v konvenční rovině, při odhalení srdce, které je ve všech bytostech stejné, o kterém učí například A.Sumedho, je vědomá prázdnota všech jevů. Tedy v ultimátní rovině je tady poznání, že všechno je TO, já jsem TO, Ty jsi TO a TO, je všechno, co JE.

V ultimátní rovině, která je bez tvarů, bez projevu, bez času a prostoru, bez projekce mysli, je vše jedním, neměnným.

A všechno tohle dohromady je věčným blahem. Ono to vypadá, že věčnost času a nekonečnost prostoru není možné dokázat, protože nikdo nic takového neobsáhne, jak potom mohou ti mudrcové o něčem takovém mluvit. Jenže v srdci, ve kterém je celá ta existence spojená blahem, je to jasné.

Věřím tomu, že něco takového v těch vašich spisech určitě máte popsaného.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » úte 27. lis 2018 13:32:05

Nevím, Sarano, jak moc je v souladu s vašimi texty například

Buddhistická kosmologie


Řekla bych, že něco podobného docela dobře může odpovídat různým úrovním stavu mysli, od té nejnevědomější, nejtemnější, až po tu nejosvícenější, kde není tělo, forma, projev.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 28. lis 2018 5:26:45

Nebude samozřejmě snadné Ti vysvětlit, že mimo pět skupin bytí nic jiného není. Jen ale zmíním, že názor, že je ještě něco mimo těchto pět skupin bytí byl slavně prohlačován takzvanými Pudgalavádíny, jejichž hnutí se nedochovalo, protože názor, že je něco ještě mimo pět skupin bytí je zcela protichůdný tomu, co učil Buddha.

Neodpověděla jsi mi ještě na tuhle otázku -
Jano, je možné aby tohle tělo a mysl vyvstaly bez podmínky, samy od sebe, bez minulého života, bez otce a matky?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » stř 28. lis 2018 6:26:02

mnich Sarana píše:Nebude samozřejmě snadné Ti vysvětlit, že mimo pět skupin bytí nic jiného není.

Něco takového jsem přece nikde nepsala, píšu jen, že to všechno je jedním.

mnich Sarana píše:Neodpověděla jsi mi ještě na tuhle otázku -
Jano, je možné aby tohle tělo a mysl vyvstaly bez podmínky, samy od sebe, bez minulého života, bez otce a matky?

Je to obráceně, aby se mohl objevit minulý život, otec, matka, tohle tělo, svět, Vesmír, musí tady být mysl.

V mysli můžeme spekulovat, jestli byla dřív slepice, nebo vejce a jestli to mohlo tady být dřív samo o sobě. Nebo z většího nadhledu se může objevovat poznání, že něco vzniklo z ničeho a zase se do toho ničeho vrací.

V tichu srdce je vědomá prázdnota mysli, prázdnota všech jevů, je jasné, že tady není žádná rozdělenost, žádné podmínky, žádný skutečný čas, žádná skutečná forma. To, co se jeví rozdělené, je bez projekce mysli jedním.

Sarano, nic takového se v těch spisech, které jsi o Buddhovu učení četl, nepíše?

Nepíše se tam o prázdnotě jevů a mysli? Nepíše se tam nikde nic o jednotě všeho?
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 28. lis 2018 22:58:18

Ve spisech rozlišujeme prázdnotu a lásku.

Láska je závislá na vědomí.
Prázdnota je prosta vědomí, a tedy i lásky.

Jestliže tedy na ultimátní rovině přijímáš prázdnotu, bude třeba abys na ultimátní rovině odmítla vědomí, a tedy i lásku.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » čtv 29. lis 2018 6:43:04

mnich Sarana píše:Ve spisech rozlišujeme prázdnotu a lásku.

Ano, tohle souhlasí. Je tady prázdnota osvícené mysli a láska je odhalením velikosti srdce v nás samotných, i v každé bytosti.

Prázdnota je moudrost a láska je poznání, že všechny bytosti jsou v našem srdci a naše srdce patří každé bytosti.

Tyhle dvě věci od probuzeného života nelze oddělit.
Jestliže tedy na ultimátní rovině přijímáš prázdnotu, bude třeba abys na ultimátní rovině odmítla vědomí, a tedy i lásku.

A může tady být jen částečné probuzení, osvícení nižšího stupně, jak jsi psal, kdy je poznávána jen prázdnota mysli, meditace nedosáhla patřičné hloubky, aby se probudila v srdci, aby se naplnila neměnnou božskou blažeností.
Cestou k poznání prázdnoty může být odmítání všeho osobního, všech osobních závislostí, tedy i toho, čemu se říká osobní láska, která je podmiňovaná závislostí.

Láska je závislá na vědomí.

Závislost je jen v osobním vědomí závislém na smyslech a na mysli. Ale je možné v prázdnotě mysli zakoušet ničím nepodmíněné Vědomí, které není omezeno projekcí času a prostoru, které je existencí všeho, co existuje a tohle je ničím nepodmíněná a na ničem nezávislá láska.

Pokud budeš mluvit o osobním vědomí a já o univerzálním Vědomí, tak se nedomluvíme. Předpokládám, že ve spisech které čteš, se univerzálnímu vědomí říká nějak jinak. Dalo by se říct, a bylo by to asi to nejvýstižnější, že je tím, čím je Arahant, čím je Buddha, v křesťanském pojetí - Kristus.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod mnich Sarana » pát 30. lis 2018 10:16:18

Závislost je jen v osobním vědomí závislém na smyslech a na mysli. Ale je možné v prázdnotě mysli zakoušet ničím nepodmíněné Vědomí, které není omezeno projekcí času a prostoru, které je existencí všeho, co existuje a tohle je ničím nepodmíněná a na ničem nezávislá láska.


Tohle přesně ve spisech máme. Je to v Dígha Nikája - Brahmadžála Sutta. Buddha toto popisuje jakožto "špatný názor" (miččhá ditthi).

To, čemu říkáš zakoušení ničím nepodmínéné vědomí v prázdnotě, tomu my v Buddhismu říkáme "první džhána" nebo také "první stupeň pohroužení".

To je velice známé meditační dosažení velice poctivě a dobře meditujících asketů v Indii, od doby Buddhy až po dnes. Dává mi to dobře smysl, že jestliže čerpáš učení od indických asketů a mistrů, pak samozřejmě se budeš sklánět k tomu, co neustále opakují a učí - tj. první stupeň pohroužení.

Jak popisuješ ničím nepodmíněné vědomí zakoušené v prázdnotě mysli, tak přesně my popisujeme zkušenost prvního stupně pohroužení.

Ale je to jen iluze, je to neúplné, světské.
A proč je to neúplné? Protože je to podmíněné srdcem.
A proč je to světské? Protože to vede k novému zrození.

Buddha ještě učil druhou, třetí, i čtvrtou džhánu. To jsou všechno "materiální pohroužení", protože jsou závislé na materiálním předmětu mysli. Pak jsou ještě další čtyři stupně džhány, tj. pátá, šestá, sedmá, a osmá, které jsou nemateriální -
5. nekonečnost prostoru
6. nekonečnost vědomí
7. nicota
8. ani vnímání ani nevnímání

On totiž než se stal Buddha Buddhou, tak studoval u Áláry Kálámy šestou džhánu, tj. nekonečnost vědomí. Po tom, co toho dosáhl, si všimnul že to není nekonečné, že je to podmíněné, že to nevede k ustání utrpení. Po tom, co svěřil Álárovi Kálámovi svou zkušenost, kterou získal skrze mditaci na nekonečnost vědomí, Álára Káláma prohlásil, že čeho dosáhl asketa Gótama (tj. budoucí Buddha) toho samého sám dosáhl, že nic lepšího nezná, a že jsou na tom zcela stejně, a pozval asketu Gótamu aby učil spolu s ním, s Álárou. Asketa Gótama ale odmítl a odešel. Šel za Udakou Rámaputtou, u kterého se učil "nicotu". Té dosáhl, a požádal Udaku jestli je ještě něco vyššího než nicota. A tak se naučil, že Udakův (již zesnulý) otec ještě učil "ani vnímání ani nevnímání". Toho také dosáhl, a všiml si, že je to také podmíněné a pomíjivé. Udaka by byl dokonce studentem askety Gótamy. Asketa Gótama ale odmítl učit, a odešel. Pak pod stromem Bódhi dosáhl Probuzení a uvědomil si, že opravdová svoboda je zkrze zanechání všech pěti skupin bytí, včetně vědomí, a to i vědomí džhán.

Přeložil jsem Buddhovu cestu za osvícením do češtiny, s detaily, včetně komentářů a podkomentářů. Anglický překlad který používám jsem sám vylepšil, upřesnil, a dopřeložil části, které nikdo před tím ještě nepřeložil. Je možné si to celé stáhnout a přečíst zde -
https://archive.org/download/SangaravaS ... mplete.pdf

Je to 94 stránek se třemi sloupci (Páli, angličtina, čeština), ale čeština je pouze pravý sloupec, takže asi tak něco přes 30 stránek čtení.
Pracoval jsem na tom myslím asi dva nebo tři měsíce, snad to tady někomu přijde zajímavé. :-)

Mějte se moc krásně :-)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod dodo » pát 30. lis 2018 19:38:58

mnich Sarana píše:
Jak popisuješ ničím nepodmíněné vědomí zakoušené v prázdnotě mysli, tak přesně my popisujeme zkušenost prvního stupně pohroužení.

Ale je to jen iluze, je to neúplné, světské.
A proč je to neúplné? Protože je to podmíněné srdcem.
A proč je to světské? Protože to vede k novému zrození.


Tak ako si tu v skratke popísal stupeň prvého pohrúženia, tak to máte presne napísané v spisoch, alebo je to Tvoj popis ?

Mohol by si to, čím takto skrátene definujete prvý stupeň pohrúženia, sem napísať aj o ostatných stupňoch ?

Ďakujem.
dodo
 
Příspěvky: 673
Registrován: stř 01. črc 2015 0:01:01

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » pát 30. lis 2018 21:20:34

mnich Sarana píše:Přeložil jsem Buddhovu cestu za osvícením do češtiny, s detaily, včetně komentářů a podkomentářů. Anglický překlad který používám jsem sám vylepšil, upřesnil, a dopřeložil části, které nikdo před tím ještě nepřeložil. Je možné si to celé stáhnout a přečíst zde -
https://archive.org/download/SangaravaS ... mplete.pdf


Sarano, díky, je to hodně precizní práce.

Šlo by ještě z toho tučným písmem vytáhnout základ textu a k tomu by mohly být normálním písmem doplňovány variace překladu a komentáře.

Takhle se běžný laik v tom textu těžko orientuje. Jestli by Ti nevadilo, mohl by se ten text dát sem na Poradnu a mohl bys případně některé věci dovysvětlit.

Moc se mi tam líbí ten závěr: "... brahmin se mimořádně zaradoval z Dhamma rozpravy Vznešeného, a řekl: "velice nádherné, příteli Gótamo, velice nádherné, příteli Gótamo."

"slovo přítele Gótamy je velice nádherné, protože vstupuje do srdce."

Kdyby do srdce nevstupovalo a zůstalo by jen myšlenkou v mysli, teorií, tak by nebylo nádherné.

:)
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Jak Dochází K Proměně Z Neosvícení Do Osvícení (Bez Koli

Nový příspěvekod Jana » pát 30. lis 2018 21:38:58

Dotkl ses vícero témat, tak postupně.

mnich Sarana píše:Ale je to jen iluze, je to neúplné, světské.
A proč je to neúplné? Protože je to podmíněné srdcem.
A proč je to světské? Protože to vede k novému zrození.


S tím srdcem je to podobné, jako s tím vědomím:
mnich Sarana píše:Je těchto šest druhů vědomí -
1. Vidění, ke kterému dochází kontaktem oka a světla.
2. Slyšlení, ke kterému dochází kontaktem ucha a zvuku.
3. Čichání, ke kterému dochází konktaktem nosu a pachu.
4. Chutnání, ke kterému dochází kontaktem jazyka a předmětu chuti.
5. Dotek, ke kterému dochází kontaktem těla a hmotného předmětu.
6. Mentální proces, ke kterému dochází kontaktem mysli a předmětu mysli.

Psal jsi o osobním vědomí a já o neosobním. A ejhle, ve Vašich spisech je i nekonečné - univerzální vědomí, které není ničím podmíněné, není osobní, protože jakmile by bylo jakkoliv podmíněné, už by nebylo nekonečné.

mnich Sarana píše:5. nekonečnost prostoru
6. nekonečnost vědomí
7. nicota
8. ani vnímání ani nevnímání


Teď k tomu srdci.
Opět máš zřejmě na mysli osobní fyzické srdce ze srdeční svaloviny, nikoliv to srdce, které má na mysli Buddha, když říká:

V duchovní jednotě bez představy povznese se mu srdce, rozveselí se, ukonejší, uklidní se. Tak pozná: také tato duchovní jednota je složená, je dohromady vymyšlená: co ale je dohromady složeno, dohromady vymyšleno, to je proměnlivé, musí zaniknouti, to poznává. V takovém vědění, v takovém poznání odpoutá se mu srdce od bludu přání, odpoutá se mu srdce od bludu bytí, odpoutá, se mu srdce od bludu nevědomosti.


Co Sútra srdce? "Tvar není nic jiného než prázdnota, prázdnota není nic než tvar."

O čem mluví Adžan Sumedho?
Smyslem duchovního života není stát se někým neobvyklým, ale odhalením velikosti srdce v nás samotných, i v každé bytosti.
Buddhismus / Théraváda /


Srdce, o kterém mluví Adžan Sumedho je jen jedno jediné - duchovní, ve všech bytostech je stejné, to samé. Stejně jako nekonečné vědomí také není osobní. Vstoupit do něj můžeš v místě, kde se rodí pocit "já jsem", kde se rodí mysl, kde mysl zaniká. Je bránou k poznání jednoty všeho, věčnosti, nekonečnosti, nezrozenosti, neexistence smrti, prázdnoty všech věcí a jevů...
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6877
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

PředchozíDalší

Zpět na mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron