Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod nop » pon 19. lis 2018 12:58:12

Když Budddha prospěl pod stromem, tam byla příznivá společnost duše stromu.

My ani dost neznáme jsoucna a co nám pomáhá.
Častokrát rostliny pomáhají svým tajemným vlivem.
Být obklopen výhonky prutů je příznivé a na př. mladý les pomáhá k veselému pocitu.

U nás v práci byla africká kopřiva v květináči a při výměně směn v dispečinku se zájmem pozorovala kdo dnes přišel.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2490
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 21. lis 2018 5:26:31

Stromy se dožívají vyššího věku než člověk a byly tady na světě dříve než člověk a možná tu stromy budou na světě i déle než lidé, až se lidé jednou navzájem vyhubí.
Pokud se podle příkladu Buddhy naučím mít rád stromy a ostatní rostliny, mohu se pokusit mít rád i neživé předměty a mohu se pokusit mít rád i ty ultimativní záležitosti.


Podle našich spisů se Buddha, po tom co dosáhl osvícení, stromu Bódhi poklonil na znamení vděčnosti za poskytnutí místa, které mu (Buddhovi) ten strom poskytl.

Když Buddha dosáhl nadpřirozené schopnosti vidět bytosti jak se přerozují z života do života na základě jejich dovedných a nedovedných činů, nebyly v té vizi ani rostliny ani neživé předměty. Proto jsou v Buddhismu rostliny považovány za neživé věci.

Věříme, že Buddha byl nejmocnější v nadpřirozených schopnostech, a proto, přestože s tím nesouhlasí dokonce i (alespoň jeden) barmský botanik, jestliže neviděl rostliny jakožto součást Cycklu Přerozování na základě dovedných a nedovedných činů, pak tam s největší pravděpodobností nejsou.

Hodně jsem se jednu dobu zajímal o to, jestli rostliny myslí nebo cítí. Viděl jsem jedno staré video z ještě komunistického Ruska, kde nasadili na rostinu nějaký elektrický měřič a sledovali jak ta rostlina "zareaguje" když před ní budou sekat zelí na kostičky.

A ano, rostlina reagovala... ehm... intenzivně. :)

Ale nenašel jsem žádné pokračování toho konkrétního výzkumu, žádné opakované testy nebo pojednání. Samozřejmě mě to pořád zajímá, takže si rád přečtu/podívám se na cokoliv co se o tom bude přímo zmiňovat. Viděl jsem už nějakých "pár" videí a četl leccos biologicky i experimentálně, ale napadá mě, že by bylo těžké určit jak rostlina získává kammu, jakým způsobem se rozhoduje, jak konkrétně vnímá. To neznamená, že na tyto otázky nejsou odpovědi. Spíš by mě zajímal rigorózní vědecký výzkum samozřejmě s opětovnými testy a všeobecně uznanými vědecky podloženými závěry. Zatím jsem ale viděl spoustu pseudoteorií a názorů, zajímavých videí, ale opět - žádný vědecký konsensus. Co by mě třeba hodně zajímalo by byla vědecká pojednání na Google Scholar a podobných serverech, které jsou přísně regulovány.

(Omlouvám se za ta cizí slova, zcela jistě mi rozumíte.)

To třeba ta teorie, že se opička zamilovala do prasátka a pak se jim narodil člověk. To jsou prostě vědecké nesmysly, které si lidé přečtou a hned jim věří, protože nevzali v úvahu základy biologie. Přestože jsem velice oddaným následovníkem Buddhy, jsem taky velice skeptický vůči čemukoliv co si přečtu a to nejenom v našich spisech, ale samozřejmě kdekoliv jinde. (Dobře pamatuji na to, že jakožto učitel jsem zodpovědný za všechno, co učím své důvěřivé žáky. Proto se snažím hledat chyby ve všem, co se zdá i nezdá být skutečností a vybírat pouze to, co je - z různých úhlů pohledu - nejpravděpodobněji přijatelné. Ale, samozřejmě, nejsem vševědoucí, a proto vždy pobízím k vlastnímu průzkumu, k vlastní zkušenosti, vlastnímu ozkoušení.)

Co se týče milující dobrotivosti vůči neživým předmětům, podíval bych se na to z praktického pohledu. Jestliže nemají neživé předměty vědomí, pak nebudou schopny prožívat lásku, kterou jim přejeme. Stejně tak zemřelí lidé, pokud jim přejeme aby byli šťastní, tak jim to nepřinese užitek. (Můžeme ale hádat kde se možná přerodili, a pokud se trefíme - máme zilión možností - tak to samozřejmě k prospěchu je.)

Abych odpověděl nopi (nevím jak to mám skloňovat ve femininu), tak bych rád zmínil, že přestože v Buddhismu nejsou rostliny živými bytostmi jako takové, je všeobecně přijato, že v nich žijí neviditelné bytosti. Ty bytosti ty rostliny mohou zcela ovládat a zároveň je berou za svůj příbytek. Tak například "rukkha dévatá" je speciální třída nižších ("pozemských") bohů, kteří obývají stromy. Jsou samozřejmě i dvára dévatá (bohové kteří žijí ve dveřích lidských domů), a mnoho a mnoho dalších, stačí si představit kde by tak mohli být a jistě tam budou...

Nevím, neviděl jsem je, ale nepochybuji, že jsou. To proto, že mám přátele, kteří je sami viděli a komunikovali s nimi.

Jeden starý srílanský mnich sdílel s mým kamarádem českým mnichem ct. Vinýtou a jinými meditujícími, kteří pobývali ve stejném klášteře na Srí Lance, co zažil když jednou meditoval v lese. Jak tak seděl pod stromem, přišla prý za ním nějaká veliká bytost... modré barvy. Ta bytost k tomu mnichovi přistoupila a slušně mnicha požádala - "Ctihodný pane, tohle je můj strom. Posadil byste se prosím jinam?"
A ten mnich odpověděl - "Jsem ctnostný mnich, přišel jsem sem meditovat. Nikam jinam nepůjdu."

(Asi bych tu nehodnotil přístup toho mnicha, dost pravděpodobně je podložený historkami o Buddhovi, který také seděl pod stromem, také za ním přišel bůh, také ho žádal aby si sednul jinam, a Buddha si jinam nesednul.)

Modrý obr zmizel a náš drahý mnich se později vrátil do svého jednoduchého příbytku poblíž, v lese.
Za nedlouho někdo zaťukal na dveře.
Mnich otevřel...
Za dveřmi stojí ten obr ještě s jedním bohem, ale ten už byl lidské velikosti, v podobě bohů tak, jak je kreslí malíři na Srí Lance. (Tohle je barmský obrázek, ale to je to samé jako na Srí Lance.)

No a ten bůh k mnichovi takto promluvil -
"Ctihodný pane, ten strom pod kterém sedíte je strom tady toho obra. Mohl byste se prosím přesunout jinam?"

Co ten mnich odpověděl už nevím, jestli se přesunul také ne. Co je z tohoto příběhu ale zřejmé, tak právě, že historky o bůžcích stromů nejsou záležitostí starověkých pohádek, ale i dnešního světa.

Samozřejmě řekněte, že halucinoval. Já k tomu nemám co říct, toho mnicha osobně znám, žil jsem s ním jeden rok ve stejném klášteře, a že by halucinoval si nemyslím.

africká kopřiva


Věděla bys to latinsky/anglicky? Rád bych si o ní něco přečetl.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 121
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod nop » stř 21. lis 2018 8:34:30

k pojmu "africká kopřiva":
zadal jsem dotaz do Wikipedie,

výsledek:
Jak na zahradu/Pokojové rostliny/Přehled pokojových rostlin
Od května do září jednou za 14 dní Molice („africká kopřiva“) Plectranthus (Coleus) Listy podobné kopřivě, s různobarevnou kresbou 50 cm Středně náročná;
Z Wikiknih

Jinak lze dojít do květinářství, zeptat se na to a oni ti tu ozdobnou kopřivu ukáží,
liší se od obyčejné kopřivy tím, že listy jsou jakoby sestaveny každý z malých plošek rozmanité barvy, většinou jemných odstínů jako akvarel.
*
co se jménem nop? je to muž, můžeš psát nopovi
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2490
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Pelvan » stř 21. lis 2018 11:09:11

Ahoj Sarano


mnich Sarana píše:Abych odpověděl nopovi, tak bych rád zmínil, že přestože v Buddhismu nejsou rostliny živými bytostmi jako takové, je všeobecně přijato, že v nich žijí neviditelné bytosti. Ty bytosti ty rostliny mohou zcela ovládat a zároveň je berou za svůj příbytek. Tak například "rukkha dévatá" je speciální třída nižších ("pozemských") bohů, kteří obývají stromy. Jsou samozřejmě i dvára dévatá (bohové kteří žijí ve dveřích lidských domů), a mnoho a mnoho dalších, stačí si představit kde by tak mohli být a jistě tam budou...


Jestliže nižší bohové obývají stromy, proč by neobývali například i lidi a ostatní hmotné objekty?
Dočetl jsem se o starém učení Allatra, ve kterém se tvrdí, že ve všech živých i neživých hmotných objektech, jak například ve stromech, tak i v lidech, jsou čtyř bytosti (přední, zadní, levá a pravá). Od toho pochází například i čtyři strany starověkých pyramid. Ve Tvojí terminologii by to byli pravděpodobně čtyři nižší bohové toho kterého hmotného objektu.


Asi bychom měli být k těmto nižším bohům vlídní.
A co vyšší bohové? K těm bychom měli být asi též vlídní.
V hinduistické tradici je nejvyšším bohem patrně Brahma.
Asi bychom k němu také měli být vlídní.

Řeší se v buddhismu nějak charakter našeho vztahu k těmto nehmotným fenoménům?


Děkuji a zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 907
Registrován: úte 27. srp 2013 16:54:14

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod mnich Sarana » čtv 22. lis 2018 13:15:07

Myslel jsem, že je nop žena. Drahý nope, info o kopřivě jsem našel, ale nic o tom, že by se věřilo, že má vědomí. Pouze, že se občas konzumuje coby halucinogenní látka.

Pro Pelvana, to video o zadní, přední, pravé a levé bytosti mi připomíná některé pohádky v nichž se, před důležitým rozhodnutím, objeví na jedné straně človíčka andělíček a na druhé ďáblík.

V našich spisech máme zmíněno, že již za Buddhovy doby bylo známo 1000 filosofií. Napadá mě, jestli tyhle "čtyři bytosti" tam taky byly.

Video pouze popisuje "co" je, nikoliv "proč" to tak je. Nedovolím si přijmout teorii, kterou si nemohu ověřit, nebo která mi ani nedává smysl. Co když si lehnu na pravou stranu? Znamená to, že má pravá bytost bude v zemi (je totiž na vzdálenost natažené ruky...). Taky mě napadá, proč by nemohla být dolní a horní bytost.

V Buddhismu jsme všichni zcela zodpovědní za své činy, nikdo v nás není, nikdo nás neobývá, ani není nikdo okolo nás, nic neviditelného, co by bylo zodpovědné za naše rozhodnutí nebo co by nás ovlivňovalo. Jsou ale případy - speciální případy - kdy může božská bytost nebo i duch "posednout" člověka. Naše spisy takové případy hodně popisují. V tom případě je lidské vědomí v "bezvědomí" a všechno co ten člověk dělá je zcela podmíněno tou posedající bytostí, samozřejmě dokud ta bytost tělo nezanechá. Pokud je to tělo ještě použitelné tak se to původní lidské vědomí vrátí do normálního stavu.

Pouze neživá hmota může být ovládána božskými bytostmi. Živé bytosti (tedy kromě posednutí) jinou živou bytostí ovládány nejsou. Neživá hmota (např. rostliny, stromy, voda, zem) nikdy není živá jako taková. Někdy je obývaná bytostmi a někdy ne.

Asi bychom měli být k těmto nižším bohům vlídní.
A co vyšší bohové? K těm bychom měli být asi též vlídní.
V hinduistické tradici je nejvyšším bohem patrně Brahma.
Asi bychom k němu také měli být vlídní.

Řeší se v buddhismu nějak charakter našeho vztahu k těmto nehmotným fenoménům?


Buddha doporučil svému podporovateli Anáthapindikovi, aby přinášel oběti bohům, kteří dodržují základní pravidla etiky - tj. kteří nezabíjí živé bytosti, nekradou, necizoloží, nelžou, a nepožívají alkohol. Buddha doporučil za nejlepší oběť pět druhů "léků", tj. med, cukr, olej, máslo, a ghí (přepuštěné máslo). Samozřejmě opakovaně odrazoval od obětování živých bytostí. Důvěra, že oběť bohům je užitečná (nikoliv ale vedoucí k Osvícení) je jedna ze základních 10 důvěr, kterým se dohromady říká "Správný Názor" (je to první z Osmičlenné Stezky, tj. základ na Cestě k Osvícení).

V našich spisech se ale také píše, že král bohů v nebi Třiceti-Tří, král Sakka, se každý den sklání dolů vůči lidskému světu a klaní se ctnostným lidem. Takže se neočekává, že se ctnostní následovníci Buddhova učení budou klanět bohům, spíš se očekává, že budou ctností lidé podporovat bohy tím vhodným, co mají bohové rádi, a tak od nich případně dostávat ochranu a podporu. (Tady bych odpověděl muslimským teologům na otázku, jestli ti bohové ty dary jedí. Nejedí, ale čichají. Bohové jsou spokojeni tím příjemným pachem těch darů, ať už je to těch pět léků, nebo ovoce atd.)

Přemýšlím, jestli bych měl o bozích udělat speciální diskuzní vlákno, je toho ale poměrně hodně, a navíc je to dosti složité téma.

Buddha učil, že k nehmotným fenoménům, které sestávají ze čtyř elementů (země, oheň, voda, vzduch) bychom měli být vyrovnaní. To znamená, ať už nám přináší štěstí nebo smutek, měli bychom je chápat jako pomíjivé, neuspokojivé, ne-já, a přijímat je tak, jak jsou - bez hněvu, bez chtíče.

Nejsem si ale vědom žádného textu, který by navrhoval abychom zacházeli s neživými jevy "vlídně", "s milující dobrotivostí" atd. Ale ani naopak (!) , nemáme z neživými jevy zacházet nevlídně, bezostyšně, nezdrženlivě. K neživým jevům zacházíme tak, abychom my i ostatní živé bytosti byli šťastní, zdraví, a spokojení.

Mniši mají mnoho pravidel o tom, jak zacházet s tím, co jim bylo darováno, jakým způsobem udržovat a ctít prostředí okolo sebe, přírodní i umělé.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 121
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod nop » čtv 22. lis 2018 16:11:53

info o kopřivě jsem našel, ale nic o tom, že by se věřilo, že má vědomí. Pouze, že se občas konzumuje coby halucinogenní látka.

svěřil jsem ti tu soukromý vjem, že mne kopřiva pozorovala v práci při příchodu. Nic jsem nenavazoval.
Nic jsem o ní nečetl.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2490
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod nop » pát 23. lis 2018 23:21:26

mnich Sarana píše:Myslel jsem, že je nop žena....

Proč vznikl tento překvapivý dojem? Na základě jeho vyjadřování?

Nikoho neuráží a uznává i druhé. Pozorováním v životě jsem se od žen naučil nehádat se, ale dohodnout se..
Že by tedy pro smírný tón řeči?
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2490
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod mnich Sarana » sob 24. lis 2018 6:01:41

Proč vznikl tento překvapivý dojem? Na základě jeho vyjadřování?

Nikoho neuráží a uznává i druhé. Pozorováním v životě jsem se od žen naučil nehádat se, ale dohodnout se..
Že by tedy pro smírný tón řeči?


Je to možné. :) Omlouvám se. :)

Také ale kvůli tomu obrázku králíčka a čtyřlístku. Jsou to symboly nevinnosti, které bych podvědomě asocioval s jemnějším pohlavím.
Pouze má fantazie, nic realného. :)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 121
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod nop » sob 24. lis 2018 9:49:27

mnich Sarana píše:
Proč vznikl tento překvapivý dojem? Na základě jeho vyjadřování?

Nikoho neuráží a uznává i druhé. Pozorováním v životě jsem se od žen naučil nehádat se, ale dohodnout se..
Že by tedy pro smírný tón řeči?


Je to možné. :) Omlouvám se. :)
Také ale kvůli tomu obrázku králíčka a čtyřlístku. Jsou to symboly nevinnosti, které bych podvědomě asocioval s jemnějším pohlavím.
Pouze má fantazie, nic realného. :)

Není se za co omlouvat. A stejně nevíme dost, kdo v jednotlivé osobě všechno vězí ,
na př. básník i rváč, a dříme v něm dokud se neprozradí.
V lidech bývají i nastřádané drobty z pozorování jiných lidí, někdy je to poučné.

Zajíce jsem vystřihl myší z reklamy na spoření, a dodal barvy pro vyváženost podle kruhu barev podle Goetha. A zelený list aby se zajíc měl z čeho živit.

Takže v pohodě, kývám fouskem vesele.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2490
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Pelvan » sob 24. lis 2018 18:23:10

Ahoj Sarano


mnich Sarana píše:Buddha učil, že k nehmotným fenoménům, které sestávají ze čtyř elementů (země, oheň, voda, vzduch) bychom měli být vyrovnaní. To znamená, ať už nám přináší štěstí nebo smutek, měli bychom je chápat jako pomíjivé, neuspokojivé, ne-já, a přijímat je tak, jak jsou - bez hněvu, bez chtíče.

Nejsem si ale vědom žádného textu, který by navrhoval abychom zacházeli s neživými jevy "vlídně", "s milující dobrotivostí" atd. Ale ani naopak (!) , nemáme z neživými jevy zacházet nevlídně, bezostyšně, nezdrženlivě. K neživým jevům zacházíme tak, abychom my i ostatní živé bytosti byli šťastní, zdraví, a spokojení.



Pokud budu vycházet z teorie, že lidský vývoj je proces zapomínání starých znalostí a nauk, tak Buddhova zmínka o čtyřech elementech může odkazovat na staré zapomenuté učení o čtyřech bytostech. Z těchto elementů se skládají všechny fenomény, ty nehmotné i ty hmotné.
Právě těmto čtyřem elementům jsou přiřazeny i čtyři bytosti následujícím způsobem. Element země je zosobněn levou bytostí, element ohně pravou bytostí, element vody zadní bytostí a element vzduchu přední bytostí.

Přijímání všeho tak, jak to je, to je princip přijetí. Snažit se o přijetí všeho, co se děje, považuji za základ zvládání svého života. V tomto přijetí všeho se snažím často cvičit například prováděním rituálu přijetí od Jana Zahradníka Havelky.

Pokud budu především mít rád lidi nebo hmotné statky, hrozí mi nebezpečí, že na těchto hmotných předmětech budu lpět. Toto lpění zpětně může způsobit moje utrpení a moje ztráty všeho druhu.
Pokud budu mít především rád Boha, nehrozí mi tolik nebezpečí lpění na předmětu mé lásky. A v důsledku nelpění se může rozvíjet i moje štěstí, zdraví a spokojenost.


Se domnívám a zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 907
Registrován: úte 27. srp 2013 16:54:14

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod mnich Sarana » ned 25. lis 2018 9:50:35

Moc děkuji.

(cink)

Vesmíre,

s láskou a vděčností přijímám
všechno, co je napravo ode mě,
i vše co je nalevo ode mě.
Přijímám všechno, co je pode mnou,
i vše, co je nade mnou.
Přijímám všechno, co je za mnou,
i vše, co je přede mnou.

S láskou a vděčností přijímám i sebe sama
uprostřed toho všeho.

S láskou a vděčností přijímám všechno,
co se stalo v minulosti,
co se děje v přítomnosti
i co se stane v budoucnosti.

S láskou a vděčností propouštím všechno,
co chce z mého života odejít,
hýčkám všechno,
co chce v mém životě setrvat,
a s láskou a vděčností vítám všechno,
co chce do mého života vstoupit.

Vesmíre,

(gesto)
s láskou a vděčností přijímám od Tebe svůj osud
(gesto)
a odevzdávám Ti své ego.
(cink)

http://www.transformacni-terapie.cz/rit ... erapie.php


Výborný rituál. A dokonce je i v souladu se vším, co jsem se naučil na Srí Lance a Myanmaru.
Tento rituál jako takový podporuji celosrdečně.

(Samozřejmě nevím, jaké jsou vysvětlení a názory okolo tohoto rituálu. Jako takový, sám o sobě, mi přijde nejen "správně", ale dokonce doporučeníhodně.)

Napsal jsem -
Buddha učil, že k nehmotným fenoménům, které sestávají ze čtyř elementů (země, oheň, voda, vzduch) bychom měli být vyrovnaní.


A Ty odpovídáš -
Pokud budu především mít rád lidi nebo hmotné statky, hrozí mi nebezpečí, že na těchto hmotných předmětech budu lpět.


Došlo k nedorozumění?
mnich Sarana
 
Příspěvky: 121
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Pelvan » ned 25. lis 2018 20:55:04

Ahoj Sarano


Jsem rád, že se Ti rituál přijetí líbí.


mnich Sarana píše:Buddha učil, že k nehmotným fenoménům, které sestávají ze čtyř elementů (země, oheň, voda, vzduch) bychom měli být vyrovnaní. To znamená, ať už nám přináší štěstí nebo smutek, měli bychom je chápat jako pomíjivé, neuspokojivé, ne-já, a přijímat je tak, jak jsou - bez hněvu, bez chtíče.

Nejsem si ale vědom žádného textu, který by navrhoval abychom zacházeli s neživými jevy "vlídně", "s milující dobrotivostí" atd.


Buddha hlásal logicky sestavenou nauku o utrpení, která vycházela hlavně z jeho mysli.
Ale celým svým životem, prodchnutým láskyplnou péčí o své žáky, vypovídal o svém milujícím srdci.

To je odvěká otázka lidstva: Co je důležitější, rozum nebo cit?


Zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 907
Registrován: úte 27. srp 2013 16:54:14

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod nop » pon 26. lis 2018 0:50:12

Pokud budu především mít rád lidi nebo hmotné statky, hrozí mi nebezpečí, že na těchto hmotných předmětech budu lpět.

Tak myslíme když nemáme překážky.
Jsou však také podmínky bez klidu a volnosti. Vojny, chaos, nouze i vliv násilí včetně psychického. Pak možná nejednáme volně.

Příklad z války:velitel německé ponorky měl velmi blízký osobní vztah k tomu stroji, a když jednou spojenecký letec trefil ten stroj v doku, čímž stroj natrvalo vyřadil, velitel už s tím nemohl pokračovat v boji a zastřelil se. Neodpoutal se od materiálu, a za to ve velké míře může vojenský výcvik.

Jiná střelba.
V létě 1942 byl v Rusku mírový stav a v jednom příhraničním vojenském letišti se dali v pohodě do údržby drah. Všechny byly rozkopané. Ale Německo neočekávaně napadlo Rusko, porušilo mírovou dohodu. Byl tam jeden zkušený výborný ruský letec. Když viděl, že nemůže vzlétnou ani z jedné rozkopané dráhy, zastřelil se. Nestrávil to, že nemůže splnit svoji profesionální úlohu.
Ano, stav ve společnosti může vést k neřešitelné situaci. A potom nejednáme volně.

Jiných příkladů by se našlo dost v násilnických sestavách, např. v komunismu
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2490
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod mnich Sarana » pon 26. lis 2018 6:29:09

Pro Buddhu je to vždy moudrost. Moudrost si uvědomuje souvislosti, je ohleduplná, a zároveň chápe co je důležité v přítomný moment.

Rozum je omezený, protože mu chybí pochopení skutečnosti takové, jaká je. Suchá logika.
Cit je slepý, protože pouze následuje vlastní instinkt. "Takhle to cítím, takže je to tak a ne jinak."

Buddha měl milující srdce, ale to v žádném případě nebylo dosažení, skrze kterého se nazýval Buddhou. Spousta jiných asketů také měli milující srdce. Milující srdce není nic, čím by Buddha byl ve starověké Indii významný.

Buddha se nazývá Buddhou proto, že pochopil pomíjivost, neuspokojivost, a ne-já ve všech jevech, osvobodil se od veškerých tendencí chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, a zcela zpřetrhal pouto ulpívání, čímž se navždy osvobodil od zrození, stárnutí, nemoci, a smrti.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 121
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Jana » pon 26. lis 2018 6:54:48

Smyslem duchovního života není stát se někým neobvyklým, ale odhalením velikosti srdce v nás samotných, i v každé bytosti. Je to výzva k vnitřnímu upuštění od našich přesvědčeních, našich názorů, našich idejí, našich myšlenek, našeho smyslu času a nás samotných, a dojít klidu v nestálé pozici. A.Sumedho nás všechny zve, abychom se radovali ze svobody mimo veškeré stavy a podmínky, svobody od strachu, od zisku a ztráty, od požitku a bolesti. To je radostí a štěstím Buddhy.


Buddhismus / Théraváda /Adžan Sumedho
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 10875
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

PředchozíDalší

Zpět na Mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník