Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod ... » úte 06. lis 2018 10:47:40

Význam slova zájem:
pozornost věnovaná něčemu
https://cs.wiktionary.org/wiki/z%C3%A1jem



Význam slova chamtivost:
Chamtivost, lakomství či lakota (latinsky avaritia) je přehnané lpění na majetku, nekontrolovaná touha hromadit majetek a neochota dělit se byť i jen o neupotřebitelné přebytky. Zahrnuje nenasytnost, hrabivost, chamtivost, včetně nečestných metod konsolidace majetku jako podvody, krádeže a úplatkářství.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lakomstv%C3%AD

chamtivost: nenasytnost, hrabivost, touha po majetku
http://lidovyslovnik.cz/index.php?dotaz=chamtivost
...
 

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod ... » úte 06. lis 2018 11:07:27

mnich Sarana píše:i jen nejmenší zájem vidět, že se někdo omluvil, nebo jestli se někdo omluvil, to všechno v Buddhismu nazýváme chamtivostí.

Zaměňování těchto dvou pojmů vede k dezinformacím a k neporozumění.

Co to má za následek?

Diskutující postupně ztrácejí zájem číst informace, ve kterých se nerespektuje skutečný význam slov.
...
 

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Jana » úte 06. lis 2018 11:59:19

Návštěvník píše:
Jana píše:
Návštěvník píše: A udělat si tak obraz o jeho charakteru.


Je možné jít v poznání mnohem hlouběji, než k místům, která nabízí projekce mysli.

:)


Tak hluboko, až zmizí představy o nějakých projekcí mysli.
:)


Představy tady mohou být a nijak nezaclání poznání Skutečnosti, pokud je jasné, že jsou jen představou a nejsou ničím skutečným.

:)
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 10539
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 06. lis 2018 12:21:42

Jana píše:Představy tady mohou být a nijak nezaclání poznání Skutečnosti, pokud je jasné, že jsou jen představou a nejsou ničím skutečným.

:)


Mysl se zabývá posuzováním, co je skutečné a neskutečné. Po Poznání s tím přestane. Vše je Jedním. Skutečnost se už neřeší.
:)
Návštěvník
 

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod ... » úte 06. lis 2018 12:28:23

zájem: účast; pozornost

chamtivost: přehnané lpění

Všímavá pozornost a hluboký, opravdový zájem, vyplývající z pochopení, vede sám od sebe k optimálnímu rozhodování. Dochází k němu bez ulpívání na představě cíle a provází ho ochota neustále optimalizovat... čirá tvořivost... bez chtění...

Na rozdíl od odhodlanosti a chtění, které v sobě nese docela jinou energii a může nakonec vyústit až v naprosto nenasytnou chamtivost: v ulpění na představě cíle a odhodlání osobního já ho dosáhnout za každou cenu.
...
 

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 06. lis 2018 12:28:41

Návštěvník píše:
Jana píše:Představy tady mohou být a nijak nezaclání poznání Skutečnosti, pokud je jasné, že jsou jen představou a nejsou ničím skutečným.

:)


Mysl se zabývá posuzováním, co je skutečné a neskutečné. Po Poznání s tím přestane. Vše je Jedním. Skutečnost se už neřeší.
:)

P.S. Poznání je možné jen v tichu. Až se mysl přestane zabývat tím, co je podle ní skutečné a co ne, rozplyne se v tichu, a objeví se Poznání, které tady za tím jejím mudrovaním o skutečnosti a iluzi, neustále je. Bylo jen tím věčným mudrovním překryto.

Brahmám:

Ani rady, ani učení nejsou s to dát jakékoliv trvalé řešení.

Zůstávejte tiší a povstane ve vás mocná síla.


:)
Návštěvník
 

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Jana » úte 06. lis 2018 12:29:13

Sen je snem, ztotožněné vědomí je ztotožněné vědomí a Skutečnost je Skutečností.

Probuzený tohle od sebe rozpozná a nezaměňuje to.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 10539
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 06. lis 2018 12:38:34

... píše:
Na rozdíl od odhodlanosti a chtění, které v sobě nese docela jinou energii a může nakonec vyústit až v naprosto nenasytnou chamtivost: v ulpění na představě cíle a odhodlání osobního já ho dosáhnout za každou cenu.


To bude zřejmě o vůli. Dokud je zde vnímání sebe jako individuálního jedince, tak k tomu patří i pocit svobodné vůle. Pocit, že se mohu rozhodnout, o co budu usilovat. Někdy to přeroste v ctižádost.

Otázkou je, jestli to tak opravdu je, nebo jestli to tak jen připadá. Jestli to všechno není v režií něčeho jiného.

:)
Návštěvník
 

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 06. lis 2018 12:40:45

Jana píše:Sen je snem, ztotožněné vědomí je ztotožněné vědomí a Skutečnost je Skutečností.

Probuzený tohle od sebe rozpozná a nezaměňuje to.


To je v pořádku, že si to mysl takto škatulkuje. Akorát když na tom ulpí, tak se Poznání, jak to opravdu je, nemůže dostavit.
:)
Návštěvník
 

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 06. lis 2018 12:43:56

Jana píše:Sen je snem, ztotožněné vědomí je ztotožněné vědomí a Skutečnost je Skutečností.

Probuzený tohle od sebe rozpozná a nezaměňuje to.


Tak to asi Ramana nebyl probuzený. :D

Svět je iluze, jen Brahmán je skutečný.
Svět je Brahmán.
:)
Návštěvník
 

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Jana » úte 06. lis 2018 12:45:04

Tady je to pěkně řečeno:

On je nyní schopen znát své činné Já a nadále je již nezaměňuje za své ego. Toto je sahaža nirvikalpa samadhi, vyvrcholení realizace.

Jakmile není to, co je Celisvé, zaměňováno, za ego, nemůže být žádné ego považováno za něco skutečného.

Je tu jen jedna ničím nedělitelná Celistvost. Tudíž, jakmile znáš dokonale sebe, znáš dokonale každého a není potřeba si o nikom nic myslet, nic vědět.

Není potřeba si dělat úsudek: "Á, tak teď už znám obraz o Tvém charakteru."

Možná můžu znát obraz Tvého charakteru, ale pokud budu věřit tomu, že Ty jsi tím obrazem, tak ten obraz mi bude zaclánět možnost poznávat Skutečnost, tedy nemohu poznávat ani Tebe a ani sebe.

Návštěvník píše: Poznání je možné jen v tichu.


:)
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 10539
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Jana » úte 06. lis 2018 12:51:48

Návštěvník píše:
Jana píše:Sen je snem, ztotožněné vědomí je ztotožněné vědomí a Skutečnost je Skutečností.

Probuzený tohle od sebe rozpozná a nezaměňuje to.


Tak to asi Ramana nebyl probuzený. :D

Svět je iluze, jen Brahmán je skutečný.
Svět je Brahmán.
:)


Když mluvil o podstatě fyzického světa, zastával Šrí Ramana tři různá stanoviska. Obhajoval je v různých dobách všechna, ale z jeho obecných poznámek je jasné, že jako pravdivé a užitečné bral v úvahu pouze první dvě teorie, jež jsou uvedeny dále.

1) Ajata vada (teorie ne-příčinnosti). Je to dávná Hindská nauka, jež tvrdí, že ke stvoření světa nikdy nedošlo. Je úplným popřením veškeré kauzality ve fyzickém světě. Šrí Ramana tento názor přijal, když řekl, že džňá-ninovou zkušeností je, že nic nikdy nevchází do existence ani nepřestává být, protože existuje jen Já, jako jediná neměnná skutečnost. Důsledkem této teorie je, že čas, prostor, příčina a následek, podstatné složky všech teorií tvoření, existují jen v myslích adžňáninů a zkušenost Já jejich neexistenci odhaluje.

Tato teorie není popřením skutečnosti světa, ale jen procesu tvoření, jenž jej uvádí do existence. Když hovořil na základě své vlastní zkušenosti, řekl Šrí Ramana, že džňánin si je vědom toho, že svět je skutečný, nikoli jakožto souhrn interagující hmoty a energie, ale jakožto nezapříčiněné zjevení se Já. Potvrdil to ještě když řekl, že vzhledem k tomu, že skutečná podstata nebo podklad tohoto zjevení je identický s bytím Já, podílí se Já nutně na jeho skutečnosti. To tedy znamená, že pro džňánina není svět skutečný prostě proto, že se zjevuje, ale jen proto, že skutečná podstata tohoto zjevení je neoddělitelná od Já.

Adžňánin na druhé straně je zcela nevědomý, pokud jde o jednotnou podstatu a zdroj světa a v důsledku toho jeho mysl konstruuje iluzorní svět oddělených interagujících předmětů vytrvalým nesprávným interpretováním smyslových dojmů, jež přijímá. Šrí Ramana poukazoval na to, že tento názor na svět v sobě nemá víc skutečnosti než sen, protože klade tvoření myslí nad skutečnost Já. Rozdíl mezi hlediskem džňánina a adžňánina shrnul tak, že řekl, že svět je neskutečný, je-li vnímán myslí jakožto souhrn jednotlivých předmětů a skutečný, je-li přímo zažíván jako zjevení Já.

2) Dristhi-sristhi vada. V případech, kdy tazatelé shledávali myšlenku ajata neboli nepříčinnosti jako pro sebe nepřijatelnou, učíval je, že svět vchází do existence současně s objevením se „já"-myšlenky a přestává existovat, je-li „já"-myšlenka nepřítomna. Tato teorie je známa jako dristhisristhi, neboli simultánní tvoření, a v podstatě říká, že svět, jenž se jeví adžňáninovi, je produktem mysli, která jej vnímá a že v nepřítomnosti této mysli přestává existovat. Tato teorie je správná pokud jde o to, že mysl vytváří imaginární svět sama pro sebe, ale z hlediska Já není imaginární „já", vytvářející imaginární svět vůbec výtvorem, takže dogma ajata není vyvráceno. Ačkoli Šrí Ramana několikrát řekl, že dristhi- sristhi není konečnou pravdou o stvoření, povzbuzoval své následovníky k tomu, aby ji přijali jako pracovní hypotézu. Tento přístup odůvodňoval tvrzením, že člověk, který by dokázal tento svět považovat za neskutečný výtvor mysli, by ztratil svou přitažlivost a pěstovat trvalé uvědomování „já"-myšlenky by pro něj bylo snadnější.

3) Sristhi-dristhi vada (postupné tvoření). Toto je všeobecný názor, podle kterého je svět objektivní skutečností, ve které vládnou zákony příčiny a následku, jež lze vystopovat k jedinému aktu stvoření. Zahrnuje vlastně všechny západní představy o tomto předmětu, od teorie „velkého třesku" až k biblickému vylíčení, uvedenému v Genesis. Šrí Ramana se k teoriím tohoto druhu odvolával jen tehdy, když mluvil k lidem, kteří nebyli ochotni akceptovat implikace teorií ajata a dristhi- sristhi. V případech poukazoval na to, že by takové teorie neměly být brány příliš vážně, protože jsou rozšiřovány jen proto, aby uspokojily intelektuální zvědavost.

Dristhi-sristhi doslova znamená, že svět existuje jen je-li vnímán, zatímco sristhi-dristhi znamená, že svět existoval dříve než jej kdokoli vnímal. Ačkoli zní první teorie zvráceně, trval Šrí Ramana na tom, že by se s ní měli ti, kdo vážně hledají, spokojit, částečně proto, že je dobrou aproximací pravdy a částečně z toho důvodu, že je nejužitečnějším postojem, který může člověk přijmout, chce-li skutečně realizovat Já.
http://www.zivotvpritomnosti.cz/clanky/ ... -maharisi/
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 10539
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 06. lis 2018 13:02:26

.
Tazatel: Co si myslí Mahariši o teorií "svět-iluze", o máje?

Ramana: Co je mája? - Je jenom Skutečností.

Tazatel: Není klamem?

Ramana: Výraz mája se použivá k označení jevů Skutečnosti. Tudíž je mája Skutečností.

:)
Návštěvník
 

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 06. lis 2018 13:16:59

Jana píše:
Možná můžu znát obraz Tvého charakteru, ale pokud budu věřit tomu, že Ty jsi tím obrazem, tak ten obraz mi bude zaclánět možnost poznávat Skutečnost, tedy nemohu poznávat ani Tebe a ani sebe.



Tak tomu nevěř. :D

Proč si mysl stále jen víc a víc představuje, místo aby se ztáhla do ticha?
:)
Návštěvník
 

Re: Pravidla Diskuzních Vláken Mnicha Sarany

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 06. lis 2018 13:33:55

Eduard Tomáš:

Mudrc "vidí" svět jako skutečný, nebot na rozdíl od egoistických pozorovatelů vidí nejen jeho povrchní charakteristiky, tj. jména a tvary, ale poznává také jeho základní charakteristiky Sat-Čit-Ananda čili Existence-Vědomí-Blaho. Ale současně Mudrc zaznamenává, že svět je Jím jakožto Světovou Myslí trvale vytvářen. Toto ovšem ego nevidí a vidět nemůže, i když se této tvorby zúčastnuje. Ono vidí, jak už jsem řekl, ze světa jen jména a tvary a to dokonce jako něco, co je mimo ně, tj. mimo ego. A protože všechno, co takto ego vidí, má jen charakter myšlenek, vidí i svět jako pouhou myšlenku. Proto by jej mělo považovat za podobný snu, tedy neskutečný.
...

Tazatel: Ale Mudrc přece také vidí svět jako skutečný. Proč by ostatní neměli sdílet jeho názor?

U Mudrce to není názor, ale fakt. Jenomže ostatní lidé, jak už jsem řekl, považují za skutečné jen jména a tvary a zapomínají, že si je uvědomují jen mentálně, pomocí myšlenek, tedy neskutečně. To, co oni vidí, není však zdaleka pravá podstata věcí, pravá skutečnost. Pravou podstatou je Sat-Čit-Ananda a tu "vidí" resp. zažívá, jedině Mudrc, protože se ji stal. A tak jedině svět Mudrce, ponořeného do Pravdy, je skutečný a prost omylu.
Tento pohled "shora" popisuje např. Mahariši takto: "Svět není nic jiného než tělo, tělo není nic jiného než mysl, mysl není nic jiného než Čisté Vědomí, Čisté Vědomí existuje nezrozeno v Míru."


:)
Návštěvník
 

PředchozíDalší

Zpět na Mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník