Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » stř 14. lis 2018 11:28:03

mnich Sarana píše:
Mohl bys, prosím tě, vysvětlit, co je tím konkrétně míněno?
Neexistence?
Věčná existence v klidu nebe?
Kdo bude prožívat ten věčný klid a kde?


V konvenční rovině je to ten, kdo se z neklidu vymanil. V ultimátní nikdo.
Poněvadž nikdo nikdy nebyl, je pouze nevědomost, dochází skrze pochopení přirozenosti k odstranění nevědomosti, a tím k vykořenění příčin k novému vyvstávání.

A jak to bylo s Buddhou? Neumřel? Byl v tom věčném klidu, i když byl v těle plném fekáli a moči? Těšil se, že už se nikdy nezrodí? Jak mohl dosáhnou Buddhovství, když nežil celý život jako mnich?


Buddha vysvětlil, že jeho existence/neexistence po smrti není otázkou, na kterou lze odpovědět před tím, než se tazatel sám vymaní z nevědomosti.
Vysvětlil, že hledat odpověď na takovéto otázky by bylo jako hledat lučištníka, který zasáhl tazatele šípem, ještě než by tazatel ten šíp z těla vytáhl a ošetřil jím způsobenou ránu.


Ano, je to nepopsatelné. Vše, co jsi zde napsal, odpovídá tomu, co zde ve foru nazýváme "probuzení".

mnich Sarana píše:
Jestli to nemůžeš vysvětlit, tak to zapomen.


Nevím, jestli to mohu vysvětlit. Ale rád se cvičím ve vyjadřování toho, co jsem poznal a co mi pomohlo.


To je dobře, protože z vlastní zkušenosti vím, že to není snadné popsat, co je poznáváno.

mnich Sarana píše:Já právě mám rád na Buddhově učení, že ničemu věřit nemusím. Mohu si ozkoušet jeho učení, sám si vyzkoušet, jestli něco jako "Osvícení" existuje ještě před smrtí. Co právě jsem si všimnul, že je pro některé čechy těžké pochopit, že by Osvícení bylo možné před smrtí, tj. žít dále mnoho a mnoho let i po Osvícení, i po dosažení ultimátní roviny, i po dosažení Nibbány. Jedná se o zbytkovou kammu, která Osvíceného drží ve světě vyvstávání a zanikání. Protože se ale žádná nová kamma nevytváří, a protože došlo k odstranění kammy-která-určuje-příští-život, "vyvane" Osvícený v moment smrti, bez dalšího zrození.


Zde ve foru to ví snad už každý, že je možné dosáhnout osvícení/probuzení před smrtí. Podle mne ale plnou probuzenost dosahuje jen málokdo - tedy zcela vyjímečně.

mnich Sarana píše:Nebyl jsem schopný nalézt jiné náboženství, kde bych se mohl stát Ježíšem Kristem, nebo Mohamedem, nebo Zarathuštrou ještě v tomto životě, skrze učení JK/M/Z s povzbuzením, že je to možné, že je to dobré, že to vede ke štěstí a spokojenosti v tomto životě i po něm. Pouze v Buddhismu jsem nalezl učení, skrze které mohu dosáhnout té samé moudrosti jako Buddha sám dosáhl, ještě v tomto životě, před smrtí, pro dobro mé a ostatních v tomto životě i po tomto životě, a dokonce být schopný sdílet to, čeho jsem dosáhl s ostatními a podpořit ostatní na Cestě.

Lidé jsou různí, rozdílní, a proto existuje tolik náboženství a cest, aby si každý mohl pro sebe najít tu pravou. Při zkoumání všech náboženstvích a duchovních cest se zjistí, že ve své nejhlubší podstatě vedou ke stejnému cíli - povrchně, laicky samozřejmě ne - tam obvykle spíš dochází k zneužívání.

mnich Sarana píše:Není třeba věřit. Buddha vysvětlil, že jedna z vlastností jeho Učení je, že zve "přijít a vidět" (éhi-passikó). Není třeba věřit v peklo. Stačí meditovat a navštívit svět pekla sám, nikoliv pouze myslí, ale i tímto konkrétním tělem. Buddha svým fyzickým tělem navštívil všechny materiální světy, od pekla počínaje po nejvyšší Čistý Příbytek (svět brahmů). Ale to není záležitost k víře. Buddha v detailech vysvětlil jak je možné dosáhnout nadpřirozené schopnosti, díky níž si může poctivý meditující ověřit a poznat všechno, co Buddha učil.


Naštěstí - pro mne - existují duchovní cesty, které se bez pekla zcela obejdou.
Ale nepochybuji, že na "druhé úrovni pozornosti" (podle mé duchovní cesty) je možné najít zcela všechno. Tedy, kdo má o to zájem.

mnich Sarana píše:Když napíši, že mi něco "přijde", sdílím své pocity. Rád se cvičím v upřímnosti a otevřenosti. To ale samozřejmě neznamená, že jsou všechny mé pocity správné.

Je také možné se vylepšovat v jednání s druhými, cvičit se ve skromnosti, trpělivosti, a chápání druhého psaním a vysvětlováním a do toho ještě se odpoutat od všeho, i svých závislostí, potřeb, mysli, dechu, těla, vědomí, i existence.

Mám ještě hodně co se sebou dělat, ale také věřím, že je moudré přijmout pozvání druhého ke sdílení svých zkušeností a znalostí, které mi pomohly na mé Cestě.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1673
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » stř 14. lis 2018 11:36:53

dodo píše:
Zdrž sa prosím hodnotenia učenia Mahájány a iných duchovných smerov, dokiaľ si sa s nimi neoboznámil aspoň do takej miery, ako si sa oboznámil s učením Théravádového Buddhizmu, lebo iste mi dáš za pravdu, že Tvoj popis nemôže byť potom iný ako neobjektívny a preto možno aj zavádzajúci, čo určite robiť nechceš.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1673
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » čtv 15. lis 2018 13:05:27

Zdrž sa prosím hodnotenia učenia Mahájány a iných duchovných smerov, dokiaľ si sa s nimi neoboznámil aspoň do takej miery, ako si sa oboznámil s učením Théravádového Buddhizmu, lebo iste mi dáš za pravdu, že Tvoj popis nemôže byť potom iný ako neobjektívny a preto možno aj zavádzajúci, čo určite robiť nechceš.


Přece jsem ale zmínil -
Hlavně je v oblasti předmětu Mahájány trochu komplikací, že je spousta škol Mahájány s různým postojem k různým tezím Buddhova učení, a proto se o souboru škol "Mahájány" nedá diskutovat dostatečně věrohodně. (Protože jakmile oslovím jedno chápání určité záležitosti tak, jak jej učí jedna škola "Mahájány", ihned mluvím proti chápání jiné školy Mahájány.)


Jo, mimochodem... Blavatská není Mahájána, to je přece New Age...

To už jsme úplně někde jinde...
mnich Sarana
 
Příspěvky: 121
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod dodo » čtv 15. lis 2018 22:08:55

mnich Sarana píše:Přece jsem ale zmínil -
Hlavně je v oblasti předmětu Mahájány trochu komplikací, že je spousta škol Mahájány s různým postojem k různým tezím Buddhova učení, a proto se o souboru škol "Mahájány" nedá diskutovat dostatečně věrohodně. (Protože jakmile oslovím jedno chápání určité záležitosti tak, jak jej učí jedna škola "Mahájány", ihned mluvím proti chápání jiné školy Mahájány.)


Jo, mimochodem... Blavatská není Mahájána, to je přece New Age...

To už jsme úplně někde jinde...


:)
Tiež som zmienil:

dodo píše:
Mahájánské texty
„Tyto stránky jsou výběrem z Knihy zlatých předpisů, z jednoho z oněch děl, která byla vložena do rukou žáků mystiky na Východě...“
H.P. Blavacká


Blavacká somzrejme nie je Mahájána. Je ale prekladateľkou zmienenej knihy Zlatých predpisov - Mahájánskych textov.
dodo
 
Příspěvky: 500
Registrován: stř 01. črc 2015 0:01:01

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » pát 16. lis 2018 3:14:17

„Tyto stránky jsou výběrem z Knihy zlatých předpisů, z jednoho z oněch děl, která byla vložena do rukou žáků mystiky na Východě...“
H.P. Blavacká



Blavacká somzrejme nie je Mahájána. Je ale prekladateľkou zmienenej knihy Zlatých predpisov - Mahájánskych textov.


Nepochyboval jsem, že je citace z původního textu Mahájány. Pro informaci ostatním čtenářům jsem zmínil, že Helena není jaksi... eh... ortodoxním zdrojem.

Ale samozřejmě to ode mě vyznělo jinak, nevyjádřil jsem se správně. Tak jako tak, za citaci moc děkuji. :-)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 121
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Zdeněk » pát 25. led 2019 20:07:50

mnich Sarana píše:Přestože Buddha zmínil, že existuje Bůh, který věří, že svět stvořil, Buddha sám vysvětlil (v první rozpravě našich spisů - Brahmadžála Sutta), že se Bůh mýlí, že svět nestvořil - ba naopak, jeho činy v jeho minulém životě byly natolik dobré, že zapříničily vznik tohoto světa a jeho zrodu v něm "jakožto" stvořitele Boha.

Brahmadžála Sutta však pojednává – v našem kulturním kontextu vyjádřeno – o nebeských bytostech.
O monoteistickém Bohu zde Buddha nemluví. Křesťanství (jež vzniklo po jeho smrti) pochopitelně polyteistické není.
Zdeněk
 
Příspěvky: 160
Registrován: ned 20. led 2019 18:12:05

Předchozí

Zpět na Mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník