Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod miroslav » pát 09. lis 2018 9:33:12

mnich Sarana píše:
Dokonce o ultimátní rovině máme celý velký Páli spis, jmenuje se Abhidhamma ("vyšší učení"). Je to učení o ultimátní úrovni.


Tak to se omlouvám. ultimátní úrovní jsem měl na mysli úroveň neexistence, která je zdrojem existence vědomí a blaha.
Ultimátní úroveň o které se píše v Abhidhama je jen jednou z existujících úrovní. Není tedy v pravém smyslu slova ultimátní protože je jen jednou z mnoha. Není tedy konečná ve smyslu jednoty všeho, ale jen jedním koncem "provazu" jednoty, jedním rohem čtverce jednoty atp. :)

"Abhidhamma je systematizovaná forma Buddhova učení, kterou lze dnešními pojmy označit za eticko-psychologickou teorii relativity.

Mnoha dnešními autory je abhidhamma považována za východoasijský prototyp takových vědních disciplín, jež jsou v naší euro-americké kultuře označovány pojmy psychologie, psychoterapie, pedagogika či filosofie.

Předmětem abhidhammy jsou konkrétní jevy a jejich souvislosti, jež jsou přístupné procesům prožívání a poznávání. Abhidhamma je souhrnem kognitivních matic, jejichž účelem je eticky dovedné zvládání života na podkladě důkladného poznání prožitkové skutečnosti konkrétní osoby. Cílem praxe abhidhammy je celostní integrace osoby a její emancipace od všech forem nenávisti, chtivosti a zaslepenosti.
" ( Roman Hytych 2018)

"Mirko Frýba je již léta učitelem a přátelským rádcem žáků v Asii, Americe, Evropě a zejména v České republice. Vyučuje svěžím způsobem buddhistické techniky zvládání života a meditace. Jeho kniha k tomu přináší cenné návody. Po vyvrcholení své kariéry jako psychoterapeut a univerzitní učitel psychologie se Mirko Frýba stal buddhistickým mnichem na Srí Lance, kde je nyní znám pod jménem Kusalánanda Thera. Měl tam vynikajícího duchovního učitele, který ho zasvětil do abhidhammy, jež je základním vzorem asijských eticko-psychologických systémů. Byl jím ctihodný Nyánaponika Thera, který jako první modernímu světu zprostředkoval v plném rozsahu meditaci všímavosti a vhledu, založenou na abhidhammě."

Zde text jedné jeho knihy:
http://www.bodhisvitavy.wz.cz/knihy/ume ... tastne.pdf
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 3406
Registrován: čtv 29. kvě 2014 9:33:24

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » sob 10. lis 2018 0:47:31

Samozřejmě, mniši milující dobrotivost praktikují a i se s tím šíří. Oboje dohromady.
On totiž Buddha vysvětlil, že mniši mají šest povinností vůči laikům, a jedna z nich je všeprostupující záření milující dobrotivosti.
A komu to vysvětlil? Laikovi. Eh... laikům a laičkám... mnoha, mnoha laikům a laičkám...

Ale samozřejmě i mnichům a mniškám. :-)

Abhidhamma tak, jak jí chápal Mirko Frýba, později ct. Kusalánanda, je něco jiného než co se slovem "Abhidhamma" (jakožto spis) chápe v Myanmaru.
Ct. Kusalánanda není osoba, kterou bychom (tj. čeští théravádoví buddhisté) citovali nebo používali v debatě, protože v poslední části života projevil neschopnost dodržovat základní mnišská pravidla (např. celibát, pravdomluvnost) a dokonce i byl vyhoštěn ze Srí Lanky kvůli tomu svému vztahu k ženám.

Příběh ct. Kusalánandy je smutný případ, o kterém se čeští théravádoví buddhisté (včetně mě) neradi baví.

Býval jsem velice oddaným studentem ct. Kusalánandy, je to totiž ten, který mě s českými théravádovými buddhisty seznámil. I jsem pod jeho vedení meditoval na několika meditačních zásedech v Čechách a na Slovensku. Jednou mi řekl, že jsem jeho nejoblíbenějším žákem. (To po tom, co mě přísně napomenul za použití jednoho českého slova před ostatními meditujícími.) To bylo asi před třinácti lety... Spousta vzpomínek. :-)

Roman Hytych je jeden z mých prvních meditačních učitelů. Je sám psychoterapeutem, výborný člověk, velice blízký student ct. Kusalánandy. Co ale píše o Abhidhammě není v souladu s tím, co o Abhidhammě říkají barmští mniši, kteří se Abhidhammu naučili celou (ano, všech 7 dílů, tj. 12 svazků) nazpaměť.

Podle toho, co jsem se od svých barmských učitelů naučil, Abhidhamma v Myanmaru je učení, které vede k pochopení ultimátní, konečné pravdy. Je to učení, které poukazuje na pomíjivost, neuspokojivost, a nejá. Tím, že vyjmenovává nejrůznější druhy mysli, schopností, dovedných a nedovedných mentálních jevů, podmíněnost a rozmanitost v rozmanitosti (ale i jednotu v rozmanitosti) poukazuje na absenci "já" a tudíž na ultimátní realitu. V Barmě je Abhidhamma základním spisem, který se učí mniši, mnišky, i laici. Také jsem se leccos z Abhidhammy naučil nazpaměť. Přestože nepopisuje "Nibbánu" tím, co "je", popisuje skutečnost takovou, jaká je, a tím umožňuje Nibbánu pochopit. Skutečnost, tj. svět, je pomíjivý, neuspokojivý, nejá. Nibbána přesahuje skutečnost, Nibbána přesahuje zrození, stáří, nemoc, a smrt, je osvobozením ze skutečnosti. Jak vypadá Nibbána se nedá popsat, protože tam není nic co je v tomto světě - ani pomíjivost, ani neuspokojivost. Jediné co je v Nibbáně stejné jako tady je "nejá". A Abhidhamma je celá o nejá, proto je (přestože nepřímo) o Nibbáně. V některých částech se Abhidhamma baví také o meditaci a meditačních dosaženích, včetně Nibbány.

Ve stručnosti, Abhidhamma systematizuje veškeré Buddhovo učení o utrpení, příčině utrpení, zániku utrpení, a cestě z utrpení. A protože jsou to právě tyto čtyři pravdy, které vedou k ultimátní pravdě, a které je možné popsat - zatímco ultimátní pravda může být popsána pouze tím, co není, nikoliv tím, co je - baví se tedy Abhidhamma o ultimátní pravdě, přestože pouze "zvenku". :)

ultimátní úrovní jsem měl na mysli úroveň neexistence, která je zdrojem existence vědomí a blaha.


Taková úroveň mi v Buddhismu není známa. V Buddhismu dosažení neexistence je skrze odstranění lpění, a s ustáním lpění dochází k ustání vědomí.
Vědomí je základním problémem utrpení, protože vyvstává a zaniká. Jakmile vědomí přestane vyvstávat a zanikat, dochází k zániku utrpení. (Ale to je tedy na nejvyšší úrovni meditace, tady už se bavím o konkrétním ustání utrpení tak, jak jej dosahují osvícení lidé.) Pokud by byla úroveň, která je zdrojem vědomí (a tedy utrpení) pak by jí Buddha zcela jistě nedoporučoval.

Úroveň neexistence Buddha popisuje "negativními" termíny, jako například že Nibbána je prosta pěti skupin (tj. těla, pociťování, vnímání, záměrů, a vědomí), je prosta zrození, stáří, nemoci, a smrti. Když se bavíme o ultimátní úrovni bavíme se o tom, jak jí dosáhnout, jak se dosahuje, co jí předchází - a pokud to není na konci života - co po ní následuje. Jedná se o zkušenosti přímo před a právě po dosažení ultimátní úrovni. Aby to ale mělo nějaký smysl pro ty, kdo ultimátní úrovně ještě neumí dosahovat, přidává se obvykle i Cesta a vysvětlení. A to je právě Abhidhamma. Když měl učit ct. Nágaséna jednu podporovatelku, pouze jí zarecitoval Abhidhammu. Po zarecitování Abhidhammy jeho podporovatelka dosáhla prvního stupně osvícení a on sám se stal Arahantem (tj. dosáhl čtvrtého, nejvyššího stupně osvícení). (Viz Milindapaňhá.)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod miroslav » sob 10. lis 2018 16:53:03

mnich Sarana píše:
ultimátní úrovní jsem měl na mysli úroveň neexistence, která je zdrojem existence vědomí a blaha.


Taková úroveň mi v Buddhismu není známa. V Buddhismu dosažení neexistence je skrze odstranění lpění, a s ustáním lpění dochází k ustání vědomí.
Vědomí je základním problémem utrpení, protože vyvstává a zaniká. Jakmile vědomí přestane vyvstávat a zanikat, dochází k zániku utrpení. (Ale to je tedy na nejvyšší úrovni meditace, tady už se bavím o konkrétním ustání utrpení tak, jak jej dosahují osvícení lidé.) Pokud by byla úroveň, která je zdrojem vědomí (a tedy utrpení) pak by jí Buddha zcela jistě nedoporučoval.

Theraváda je hinajána. Kdybys studoval i jiné (pozdější) promluvy Buddhy, mohl bys zjistit, že na hinajánu navazuje mahajána a na ni vadžrajána.
Hinajána je přípravou pro mahajánu.
Hinajána se zabývá zbavením se utrpení, je čistě individuální, nepřekračuje hranice já a jeho problémů.
Její postuláty a postupy jsou pravdivé jen v rámci hinajány.
Hinajána je dobrou přípravou pro mahajánu.

Vědomí tu evidentně je. Zdrojem je myšlena podstata vědomí, která umožňuje aby bylo či nebylo.
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 3406
Registrován: čtv 29. kvě 2014 9:33:24

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » pon 12. lis 2018 0:08:15

Podle učenců Buddhismu, a tady mluvím o Buddhismu všeobecně, je Mahájána filosofickým rozvojem Théravády, nikoliv původním učením Buddhy.

Když jsem si měl vybrat jestli budu mnichem v Mahájánovém klášteře nebo Théravádovém, rozhodl jsem se pro Théravádový, protože jsem chtěl dosáhnout osvícení tak, jak jej učil Buddha, nikoliv tak, jak jej "rozvinuli" mniši v Mahájáně.

(Jen tak mimochodem, hínajána je pejorativní - tj. hanlivý - výraz pro různé školy Buddhismu, které nesdílely podobné názory jako následovníci Mahájány. Ten výraz hínajána samozřejmě pochází od následovníků Mahájány, v Théravádě jej nepoužíváme.
"Hinayana has also been used as a synonym for Theravada, which is the main tradition of Buddhism in Sri Lanka and Southeast Asia; this is considered inaccurate and derogatory."
https://en.wikipedia.org/wiki/Hinayana

Podle původních spisů Páli je dosažení Osvícení konečným osvobozením se ze zrození, stáří, nemoci, a smrti - tak, jak jej učil Buddha. Podle spisů Mahájány je ale dosažení Osvícení pouze stupínkem na cestě k Buddhovství.

Jinými slovy, čemu následovníci Mahájány říkají "Osvícení" není odpoutáním se od ulpívání, není to svobodou od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti - a tudíž se (v Théravádovém smyslu) se nejedná o Osvícení, které učil Buddha Gótama.

Další důvod proč se nedomnívám, že bych měl důvěřovat učení Mahájány je ten, že v Mahájáně není možné dosáhnout svobody od zrození, stárnutí, nemoci, a smrti. Kdyby toho následovník Mahájány dosáhl, byl by považován za sobce. Pokud by někdo dosáhl osvícení aniž by se před tím stal Buddhou a pomohl statisícům k osvícení, pak by byl v Mahájáně považován za sobce. A tak v Mahájáně nikdo není osvícený, protože se všichni snaží stát Buddhou. To je samozřejmě (na první pohled) hezké, ale znamená to tedy, že v Mahájáně není nikdo osvícený. A proto... neznají cestu k osvícení, poněvadž ji nikdo správně nenásleduje (a nesmí následovat!).

Jednou jsem dostal otázku - a nemohli by dosáhnout ani prvního z těch čtyř stupňů osvícení? A ne. Ani prvního stupně, protože s prvním stupněm osvícení už není možné se stát Buddhou. (Tady je třeba si uvědomit, že není možné se stát samostatně osvíceným Buddhou v době, kdy je Buddha na živu nebo kdy je Buddhovo učení k dispozici - protože když je učení k dispozici, je možné se pouze stát "žákem" Buddhy, dosáhnout osvícení na nejvyšší úroveň, ale ne s nesrovnatelnými Buddhovskými schopnostmi učit druhé). S prvním stupněm osvícení dochází od osvobození se od zrození ve světech nižších, tj. ve světě pekla, zvířat, a duchů. Také dochází ke snížení "životů" v Koloběhu Zrozování z nekonečna na max. sedm. Sedm životů by nestačilo k tomu, aby se někdo stal Buddhou.

Pro mě je svoboda od ulpívání, svoboda od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, svoboda ze zrození, stárnutí, nemoci, a smrti velice důležitá a věřím, že ji mohu dosáhnout tento život. To proto, že se nehodlám oddávat neopodstatněné víře, že možná něčeho dosáhnu po smrti nebo za milióny/statisíce životů. Kdybych chtěl věřit spirituálnímu dosažení po smrti, pak by se stačilo stát mnichem v křesťanském klášteře. Pro mě je Buddhismus cenný právě tím, že si mohu ozkoušet a sám dosáhnout toho, čeho Buddha sám dosáhl, právě v tomto životě.

Ale pokud bys chtěl, Miroslave, se stát Buddhou, tak Tě v tom samozřejmě rád podporuji. I v Théravádě máme spoustu mnichů, mnišek, laiků i laiček kteří pracují na tom se stát Buddhou. Následovníci Mahájány tohle neví, myslí si, že Théraváda učí pouze Arahanta. Proto právě vymysleli, že nejdřív se praktikuje "Théraváda" a pak "Mahájána", aby si udrželi své místo i mezi těmi, kdo Théravádu praktikují. Jenže Mahájánu není třeba praktikovat, protože učení Théravády obsahuje učení pro dosažení Arahantství (tj. v tomto životě) i pro dosažení Buddhovství (tj. za mnoho a mnoho životů). Hlavně ale, co učí Mahájána není v souladu s tím, na čem se v posledních staletích učenci shodli, že je původní učení Buddhy. Pokud bys chtěl dosáhnout Buddhovství, tady je malá zkouška přímo z našich spisů. (Referenci ale neznám, je to pouze z doslechu.) -
představ si, že by celý vesmír byl plochý a jeho podlaha by sestávala z hrotů mečů. Byl bys ochotný přelézt po těch hrotech mečů z jednoho konce vesmíru na druhý proto, aby ses stal Buddhou?

Pokud ano, tak už máš půlku hotovo.
Pokud ne, jako např. já, tak je možné dosáhnout osvícení již tento život a podpořit ostatní na jejich cestě skrze schopnosti Arahanta, toho, jež dosáhl Osvícení skrze učení Učitele, tj. Buddhy.

V Mahájáně nechtěli filosofové věřit, že by Arahant dosáhl té samé Nibbány jako Buddha. Cítili, že zcela jistě je Buddhova Nibbána nějakým jiným "ultimátem" než tím, čeho dosáhne Arahant. Proto došli k závěru, že Arahant nedosahuje opravdové Nibbány.

To jsou ale všechno závěry, kterých se dosahuje pokud filosof/učenec nevěří tomu, co čte/slyší, ale jen tomu, čemu chce věřit.
Pokud někdo nechce porozumět, nikdy neporozumí.

PS: Co Ti tady vyprávím je z velké části to, co jsem se naučil na Universitě Buddhismu A Páli na Srí Lance a ze svého vlastního studia Théravády, Mahájány, a rozdílů mezi nimi. Je tedy možné, že by některé věci, které jsem tu vysvětlil, následovníci Mahájány vysvětlili jinak. Hlavně je v oblasti předmětu Mahájány trochu komplikací, že je spousta škol Mahájány s různým postojem k různým tezím Buddhova učení, a proto se o souboru škol "Mahájány" nedá diskutovat dostatečně věrohodně. (Protože jakmile oslovím jedno chápání určité záležitosti tak, jak jej učí jedna škola "Mahájány", ihned mluvím proti chápání jiné školy Mahájány.)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » pon 12. lis 2018 9:57:45

mnich Sarana píše:Pro mě je svoboda od ulpívání, svoboda od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, svoboda ze zrození, stárnutí, nemoci, a smrti velice důležitá a věřím, že ji mohu dosáhnout tento život.)


Obdobný cíl mají také Jehovovi svědci. Očistěním od všech špatných vlastnosti získají věčný život bez zrození, stárnutí, nemoci a smrti.

Ještě mi není jasné, čeho chceš vlastně dosáhnout. Věčný pobyt v Buddhistickém nebi?

Ti lidé, kteří jsou nespokojeni s tímto světem a chtěli by něco jiného, hledají pro sebe nějaké řešení. Protože nejsou během historie lidstva sami, tak někteří z těch dřívějších už "vynalezli" cesty, jak si to přání splnit.
Obvykle pomocí některého náboženství, Které si vykládají "jediným správným způsobem" - tedy např. přesně, co řekl Buddha nebo přesně, co bylo řečeno v Bibli.
Jdou pak přesně předepsanou cestou ve skupině stejně smýšlejících a už tím se cítí mnohem lépe než předtím.

Chápu to, protože pro citlivější bytost než je běžný průměr, může být pobyt v tomto světě opravdovou katastrofou: Život je utrpení.
Např. to spojení s fyzickým tělem (které je převážné většině lidí spíš příjemné, protože se za něj považují a užívají si jeho smyslové možnosti) může být pro sensibilní jedince obrovskou zátěží.
Dále strach z nemocí, stárnutí a smrti tohoto fyzického těla, strach z neexistence - u většiny lidí obvykle potlačovaný.
Nebo hrůzy tohoto světa - začínajíc urázy, psychickým a fyzickým násilím včetně zneužívání ..... přírodními katastrofami, válkami konče.
A pak nepochopení u většiny tzv. normálních lidí, kteří si tento sensibilní stav obvykle nedovedou představit a považují ho za psychickou nemoc.

Někteří se pak utíkají do alkoholu a drog, nebo dokonce spáchají sebevraždu.
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod miroslav » pon 12. lis 2018 11:00:58

mnich Sarana píše:Pro mě je svoboda od ulpívání, svoboda od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, svoboda ze zrození, stárnutí, nemoci, a smrti velice důležitá a věřím, že ji mohu dosáhnout tento život.


No a když této svody dosáhneš - vnitřní svobody, zjistíš, že na světě je krásně a vzbudí se v tobě soucit s těmi ostatními, kteří zažívají život jako utrpení a mají strach ze smrti. A to je základ Mahjány :)
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 3406
Registrován: čtv 29. kvě 2014 9:33:24

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » pon 12. lis 2018 12:31:43

miroslav píše:
mnich Sarana píše:Pro mě je svoboda od ulpívání, svoboda od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, svoboda ze zrození, stárnutí, nemoci, a smrti velice důležitá a věřím, že ji mohu dosáhnout tento život.


No a když této svody dosáhneš - vnitřní svobody, zjistíš, že na světě je krásně a vzbudí se v tobě soucit s těmi ostatními, kteří zažívají život jako utrpení a mají strach ze smrti. A to je základ Mahjány :)


Podle Buddhy je život utrpení. Saranovi bude zřejmě nepodstatné, co si o tom myslí někdo jiný, protože se chce řídít jen slovy Buddhy. Přínáší mu to pocit štěstí.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » úte 13. lis 2018 9:50:07

Já mám takový pocit, že jste si nepřečetli celé, co jsem napsal.

Co píšete mi přijde nenapsatelné pokud by jste četli co jsem tady na Poradně napsal a vysvětlil.

Plánuji ale psát dál. Věřím, že pokud si přečtete co jsem napsal napočátku tohoto diskuzního vlákna, a také pokud budete dál číst, co v následujících týdnech napíši, tak mi porozumíte.

Kdo nechce porozumět, nikdy neporozumí.
(Tady na Poradně si to ověřuji znovu a znovu...)


Ještě mi není jasné, čeho chceš vlastně dosáhnout. Věčný pobyt v Buddhistickém nebi?


Chtěl bych dosáhnout naprosté svobody od tendencí chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » úte 13. lis 2018 14:36:40

mnich Sarana píše:Já mám takový pocit, že jste si nepřečetli celé, co jsem napsal.



Ještě mi není jasné, čeho chceš vlastně dosáhnout. Věčný pobyt v Buddhistickém nebi?


Chtěl bych dosáhnout naprosté svobody od tendencí chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti.


Aha, nechceš už nikdy přijít do pekla, jehož úděsná muka si neustále barvitě představuješ. Zřejmě to myslíš vážně. Podivný buddhismus. S tím strašením peklem jsem se setkala v buddhismu jen u tebe. Připadá mi to archaicky primitivní a nedovedu si představit, jaký typ lidí se tím může cítit být přitahován. :what:
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » úte 13. lis 2018 14:50:41

mnich Sarana píše:Buddha tedy učí cestu z utrpení, tj. cestu z opětovného zrozování, Cestu, která je završena věčným klidem.


Mohl bys, prosím tě, vysvětlit, co je tím konkrétně míněno?
Neexistence?
Věčná existence v klidu nebe?
Kdo bude prožívat ten věčný klid a kde?

A jak to bylo s Buddhou? Neumřel? Byl v tom věčném klidu, i když byl v těle plném fekáli a moči? Těšil se, že už se nikdy nezrodí? Jak mohl dosáhnou Buddhovství, když nežil celý život jako mnich?

Jestli to nemůžeš vysvětlit, tak to zapomen.
Já si na takovéto: "Musíš věřit!" nepotrpím.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » úte 13. lis 2018 15:35:34

mnich Sarana píše:.

Kdo nechce porozumět, nikdy neporozumí.


Tohle je takový "argument" , který se dá použít na cokoliv. Třeba, když ti katolík povídal o duši a Bohu - a ty jsi je nemohl najít :D , tak ti na to mohl také říct: Kdo nechce porozumět, nikdy neporozumí.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod miroslav » úte 13. lis 2018 19:25:27

mnich Sarana píše:Já mám takový pocit, že jste si nepřečetli celé, co jsem napsal.

Co píšete mi přijde nenapsatelné pokud by jste četli co jsem tady na Poradně napsal a vysvětlil.


Tobě to přijde nenapsatelné, ale světe div se - přesto je to napsané, přesto, co jsi na Poradně napsal a vysvětlil. :confused:

Takový je život, a pokud z něj chceš utéci, tak netřeba něco psát a raději si sednout, odpoutat se od všeho, zejména od svých závislostí, potřeb, mysli, dechu, těla, vědomí, existence a neztrácet čas nějakým psaním a vysvětlováním.
:)
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 3406
Registrován: čtv 29. kvě 2014 9:33:24

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 14. lis 2018 0:38:11

Mohl bys, prosím tě, vysvětlit, co je tím konkrétně míněno?
Neexistence?
Věčná existence v klidu nebe?
Kdo bude prožívat ten věčný klid a kde?


V konvenční rovině je to ten, kdo se z neklidu vymanil. V ultimátní nikdo.
Poněvadž nikdo nikdy nebyl, je pouze nevědomost, dochází skrze pochopení přirozenosti k odstranění nevědomosti, a tím k vykořenění příčin k novému vyvstávání.

A jak to bylo s Buddhou? Neumřel? Byl v tom věčném klidu, i když byl v těle plném fekáli a moči? Těšil se, že už se nikdy nezrodí? Jak mohl dosáhnou Buddhovství, když nežil celý život jako mnich?


Buddha vysvětlil, že jeho existence/neexistence po smrti není otázkou, na kterou lze odpovědět před tím, než se tazatel sám vymaní z nevědomosti.
Vysvětlil, že hledat odpověď na takovéto otázky by bylo jako hledat lučištníka, který zasáhl tazatele šípem, ještě než by tazatel ten šíp z těla vytáhl a ošetřil jím způsobenou ránu.

Jestli to nemůžeš vysvětlit, tak to zapomen.


Nevím, jestli to mohu vysvětlit. Ale rád se cvičím ve vyjadřování toho, co jsem poznal a co mi pomohlo.

Já si na takovéto: "Musíš věřit!" nepotrpím.


Já právě mám rád na Buddhově učení, že ničemu věřit nemusím. Mohu si ozkoušet jeho učení, sám si vyzkoušet, jestli něco jako "Osvícení" existuje ještě před smrtí. Co právě jsem si všimnul, že je pro některé čechy těžké pochopit, že by Osvícení bylo možné před smrtí, tj. žít dále mnoho a mnoho let i po Osvícení, i po dosažení ultimátní roviny, i po dosažení Nibbány. Jedná se o zbytkovou kammu, která Osvíceného drží ve světě vyvstávání a zanikání. Protože se ale žádná nová kamma nevytváří, a protože došlo k odstranění kammy-která-určuje-příští-život, "vyvane" Osvícený v moment smrti, bez dalšího zrození.

Nebyl jsem schopný nalézt jiné náboženství, kde bych se mohl stát Ježíšem Kristem, nebo Mohamedem, nebo Zarathuštrou ještě v tomto životě, skrze učení JK/M/Z s povzbuzením, že je to možné, že je to dobré, že to vede ke štěstí a spokojenosti v tomto životě i po něm. Pouze v Buddhismu jsem nalezl učení, skrze které mohu dosáhnout té samé moudrosti jako Buddha sám dosáhl, ještě v tomto životě, před smrtí, pro dobro mé a ostatních v tomto životě i po tomto životě, a dokonce být schopný sdílet to, čeho jsem dosáhl s ostatními a podpořit ostatní na Cestě.

Není třeba věřit. Buddha vysvětlil, že jedna z vlastností jeho Učení je, že zve "přijít a vidět" (éhi-passikó). Není třeba věřit v peklo. Stačí meditovat a navštívit svět pekla sám, nikoliv pouze myslí, ale i tímto konkrétním tělem. Buddha svým fyzickým tělem navštívil všechny materiální světy, od pekla počínaje po nejvyšší Čistý Příbytek (svět brahmů). Ale to není záležitost k víře. Buddha v detailech vysvětlil jak je možné dosáhnout nadpřirozené schopnosti, díky níž si může poctivý meditující ověřit a poznat všechno, co Buddha učil.

Tobě to přijde nenapsatelné, ale světe div se - přesto je to napsané, přesto, co jsi na Poradně napsal a vysvětlil.


Když napíši, že mi něco "přijde", sdílím své pocity. Rád se cvičím v upřímnosti a otevřenosti. To ale samozřejmě neznamená, že jsou všechny mé pocity správné.

Takový je život, a pokud z něj chceš utéci, tak netřeba něco psát a raději si sednout, odpoutat se od všeho, zejména od svých závislostí, potřeb, mysli, dechu, těla, vědomí, existence a neztrácet čas nějakým psaním a vysvětlováním.


Je také možné nemít touhu ze života utéci a i přesto si sednout a odpoutat se od všeho.
Je také možné se vylepšovat v jednání s druhými, cvičit se ve skromnosti, trpělivosti, a chápání druhého psaním a vysvětlováním a do toho ještě se odpoutat od všeho, i svých závislostí, potřeb, mysli, dechu, těla, vědomí, i existence.

Mám ještě hodně co se sebou dělat, ale také věřím, že je moudré přijmout pozvání druhého ke sdílení svých zkušeností a znalostí, které mi pomohly na mé Cestě.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Jana » stř 14. lis 2018 6:43:26

mnich Sarana píše:
...rád se cvičím ve vyjadřování toho, co jsem poznal a co mi pomohlo...


Díky, teoreticky by tohle mohlo být tím, co může prohlubovat vzájemné porozumění a co by mohlo pomoci těm, kteří pomoc hledají.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6887
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod dodo » stř 14. lis 2018 10:57:50

mnich Sarana píše:
...Jinými slovy, čemu následovníci Mahájány říkají "Osvícení" není odpoutáním se od ulpívání, není to svobodou od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti - a tudíž se (v Théravádovém smyslu) se nejedná o Osvícení, které učil Buddha Gótama.

Další důvod proč se nedomnívám, že bych měl důvěřovat učení Mahájány je ten, že v Mahájáně není možné dosáhnout svobody od zrození, stárnutí, nemoci, a smrti. Kdyby toho následovník Mahájány dosáhl, byl by považován za sobce. Pokud by někdo dosáhl osvícení aniž by se před tím stal Buddhou a pomohl statisícům k osvícení, pak by byl v Mahájáně považován za sobce. A tak v Mahájáně nikdo není osvícený, protože se všichni snaží stát Buddhou. To je samozřejmě (na první pohled) hezké, ale znamená to tedy, že v Mahájáně není nikdo osvícený. A proto... neznají cestu k osvícení, poněvadž ji nikdo správně nenásleduje (a nesmí následovat!)...


Sarana, je mi veľmi sympaticá Tvoja úprimnosť a snaha s akou pristupuješ k učeniu Théravádového Buddhizmu a jeho približovaní a vysvetľovaní ostatným. Nemôžem ale nereagovať na Tvoj príspevok o Mahájánovom Buddhizme.
S tým čo tu píšeš o učení Mahájány nemôžem súhlasiť. Považujem to za povrchné a preto nesprávne pochopenie tohto učenia. Netuším kde a ako si naň nadobudol takýto zkreslený pohľad, ale štúdiom Mahájanských textov to byť určite nemohlo, preto sem z nich uvediem zopár poukazov, pre trochu viac správneho pochopenia.


Mahájánské texty
„Tyto stránky jsou výběrem z Knihy zlatých předpisů, z jednoho z oněch děl, která byla vložena do rukou žáků mystiky na Východě...“
H.P. Blavacká

- Jaký to však mají smysl svaté svitky, které tě nutí, abys řekl:

- „Óm, věřím, že ne všichni arhatové klidí sladké ovoce na stezce nirvány.

- Óm, věřím, že ne všichni buddhové vstoupili do nirvány-dharmy.

- Vždyť na Stezce árja nejsi již sótapatti, ale jsi bódhisattvou. Proud je překročen. Je pravda, že máš právo na roucho dharmakáji; ale sambhógakája je větší než ten, kdo vstoupil do nirvány, a ještě větší je nirmánakája — buddha soucitu.

- Teď skloň hlavu a dobře naslouchej, ó bódhisattvo. Sám spasen budeš poslouchat, jak pláče celý svět?

- Teď jsi slyšel, co bylo řečeno.

- Dosáhneš sedmého stupně a projdeš branou konečného poznání, ... — chceš-li být tathágatou, jdi ve šlépějích svého předchůdce. Zůstaň nesobeckým až do konce, jenž konce nemá.

- Jsi osvícen — vol si svou cestu!

Z uvedeného je teda zrejmé, že Mahájánový buddhista môže voliť. Môže byť považovaný za sebca iba vtedy, ak prejde bránou najvyššieho, konečného poznania ako sám spasený, neberúc ohľad na trpiace bytosti, ktoré zaostali za ním. Volí teda po smrti, slávu stavu Nirmánakája – Buddhu súcitu. Stavu na rozhraní samsára a nirvány, naplňajúc kvalitami tohto stavu stvorené, k ochrane a dobru všetkých bytostí, až do onoho konca, ktorý konca nemá. To jest, v bezčasnosti tohto transcendentného stavu.

Tým je zbavený aj poslednej formy zaslepenosti a chamtivosti o ktorej často píšeš a o ktorej hovoril aj Buddha Gautama.

Zdrž sa prosím hodnotenia učenia Mahájány a iných duchovných smerov, dokiaľ si sa s nimi neoboznámil aspoň do takej miery, ako si sa oboznámil s učením Théravádového Buddhizmu, lebo iste mi dáš za pravdu, že Tvoj popis nemôže byť potom iný ako neobjektívny a preto možno aj zavádzajúci, čo určite robiť nechceš.

Tvoje príspevky k Therávádovému Buddhizmu ale určite neodmietam. Naopak, veľmi rád ich čítam a nechávam sa nimi poučiť.

Maj sa krásne.
dodo
 
Příspěvky: 673
Registrován: stř 01. črc 2015 0:01:01

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » stř 14. lis 2018 11:28:03

mnich Sarana píše:
Mohl bys, prosím tě, vysvětlit, co je tím konkrétně míněno?
Neexistence?
Věčná existence v klidu nebe?
Kdo bude prožívat ten věčný klid a kde?


V konvenční rovině je to ten, kdo se z neklidu vymanil. V ultimátní nikdo.
Poněvadž nikdo nikdy nebyl, je pouze nevědomost, dochází skrze pochopení přirozenosti k odstranění nevědomosti, a tím k vykořenění příčin k novému vyvstávání.

A jak to bylo s Buddhou? Neumřel? Byl v tom věčném klidu, i když byl v těle plném fekáli a moči? Těšil se, že už se nikdy nezrodí? Jak mohl dosáhnou Buddhovství, když nežil celý život jako mnich?


Buddha vysvětlil, že jeho existence/neexistence po smrti není otázkou, na kterou lze odpovědět před tím, než se tazatel sám vymaní z nevědomosti.
Vysvětlil, že hledat odpověď na takovéto otázky by bylo jako hledat lučištníka, který zasáhl tazatele šípem, ještě než by tazatel ten šíp z těla vytáhl a ošetřil jím způsobenou ránu.


Ano, je to nepopsatelné. Vše, co jsi zde napsal, odpovídá tomu, co zde ve foru nazýváme "probuzení".

mnich Sarana píše:
Jestli to nemůžeš vysvětlit, tak to zapomen.


Nevím, jestli to mohu vysvětlit. Ale rád se cvičím ve vyjadřování toho, co jsem poznal a co mi pomohlo.


To je dobře, protože z vlastní zkušenosti vím, že to není snadné popsat, co je poznáváno.

mnich Sarana píše:Já právě mám rád na Buddhově učení, že ničemu věřit nemusím. Mohu si ozkoušet jeho učení, sám si vyzkoušet, jestli něco jako "Osvícení" existuje ještě před smrtí. Co právě jsem si všimnul, že je pro některé čechy těžké pochopit, že by Osvícení bylo možné před smrtí, tj. žít dále mnoho a mnoho let i po Osvícení, i po dosažení ultimátní roviny, i po dosažení Nibbány. Jedná se o zbytkovou kammu, která Osvíceného drží ve světě vyvstávání a zanikání. Protože se ale žádná nová kamma nevytváří, a protože došlo k odstranění kammy-která-určuje-příští-život, "vyvane" Osvícený v moment smrti, bez dalšího zrození.


Zde ve foru to ví snad už každý, že je možné dosáhnout osvícení/probuzení před smrtí. Podle mne ale plnou probuzenost dosahuje jen málokdo - tedy zcela vyjímečně.

mnich Sarana píše:Nebyl jsem schopný nalézt jiné náboženství, kde bych se mohl stát Ježíšem Kristem, nebo Mohamedem, nebo Zarathuštrou ještě v tomto životě, skrze učení JK/M/Z s povzbuzením, že je to možné, že je to dobré, že to vede ke štěstí a spokojenosti v tomto životě i po něm. Pouze v Buddhismu jsem nalezl učení, skrze které mohu dosáhnout té samé moudrosti jako Buddha sám dosáhl, ještě v tomto životě, před smrtí, pro dobro mé a ostatních v tomto životě i po tomto životě, a dokonce být schopný sdílet to, čeho jsem dosáhl s ostatními a podpořit ostatní na Cestě.

Lidé jsou různí, rozdílní, a proto existuje tolik náboženství a cest, aby si každý mohl pro sebe najít tu pravou. Při zkoumání všech náboženstvích a duchovních cest se zjistí, že ve své nejhlubší podstatě vedou ke stejnému cíli - povrchně, laicky samozřejmě ne - tam obvykle spíš dochází k zneužívání.

mnich Sarana píše:Není třeba věřit. Buddha vysvětlil, že jedna z vlastností jeho Učení je, že zve "přijít a vidět" (éhi-passikó). Není třeba věřit v peklo. Stačí meditovat a navštívit svět pekla sám, nikoliv pouze myslí, ale i tímto konkrétním tělem. Buddha svým fyzickým tělem navštívil všechny materiální světy, od pekla počínaje po nejvyšší Čistý Příbytek (svět brahmů). Ale to není záležitost k víře. Buddha v detailech vysvětlil jak je možné dosáhnout nadpřirozené schopnosti, díky níž si může poctivý meditující ověřit a poznat všechno, co Buddha učil.


Naštěstí - pro mne - existují duchovní cesty, které se bez pekla zcela obejdou.
Ale nepochybuji, že na "druhé úrovni pozornosti" (podle mé duchovní cesty) je možné najít zcela všechno. Tedy, kdo má o to zájem.

mnich Sarana píše:Když napíši, že mi něco "přijde", sdílím své pocity. Rád se cvičím v upřímnosti a otevřenosti. To ale samozřejmě neznamená, že jsou všechny mé pocity správné.

Je také možné se vylepšovat v jednání s druhými, cvičit se ve skromnosti, trpělivosti, a chápání druhého psaním a vysvětlováním a do toho ještě se odpoutat od všeho, i svých závislostí, potřeb, mysli, dechu, těla, vědomí, i existence.

Mám ještě hodně co se sebou dělat, ale také věřím, že je moudré přijmout pozvání druhého ke sdílení svých zkušeností a znalostí, které mi pomohly na mé Cestě.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » stř 14. lis 2018 11:36:53

dodo píše:
Zdrž sa prosím hodnotenia učenia Mahájány a iných duchovných smerov, dokiaľ si sa s nimi neoboznámil aspoň do takej miery, ako si sa oboznámil s učením Théravádového Buddhizmu, lebo iste mi dáš za pravdu, že Tvoj popis nemôže byť potom iný ako neobjektívny a preto možno aj zavádzajúci, čo určite robiť nechceš.


:)
Petra
 
Příspěvky: 1401
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » čtv 15. lis 2018 13:05:27

Zdrž sa prosím hodnotenia učenia Mahájány a iných duchovných smerov, dokiaľ si sa s nimi neoboznámil aspoň do takej miery, ako si sa oboznámil s učením Théravádového Buddhizmu, lebo iste mi dáš za pravdu, že Tvoj popis nemôže byť potom iný ako neobjektívny a preto možno aj zavádzajúci, čo určite robiť nechceš.


Přece jsem ale zmínil -
Hlavně je v oblasti předmětu Mahájány trochu komplikací, že je spousta škol Mahájány s různým postojem k různým tezím Buddhova učení, a proto se o souboru škol "Mahájány" nedá diskutovat dostatečně věrohodně. (Protože jakmile oslovím jedno chápání určité záležitosti tak, jak jej učí jedna škola "Mahájány", ihned mluvím proti chápání jiné školy Mahájány.)


Jo, mimochodem... Blavatská není Mahájána, to je přece New Age...

To už jsme úplně někde jinde...
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod dodo » čtv 15. lis 2018 22:08:55

mnich Sarana píše:Přece jsem ale zmínil -
Hlavně je v oblasti předmětu Mahájány trochu komplikací, že je spousta škol Mahájány s různým postojem k různým tezím Buddhova učení, a proto se o souboru škol "Mahájány" nedá diskutovat dostatečně věrohodně. (Protože jakmile oslovím jedno chápání určité záležitosti tak, jak jej učí jedna škola "Mahájány", ihned mluvím proti chápání jiné školy Mahájány.)


Jo, mimochodem... Blavatská není Mahájána, to je přece New Age...

To už jsme úplně někde jinde...


:)
Tiež som zmienil:

dodo píše:
Mahájánské texty
„Tyto stránky jsou výběrem z Knihy zlatých předpisů, z jednoho z oněch děl, která byla vložena do rukou žáků mystiky na Východě...“
H.P. Blavacká


Blavacká somzrejme nie je Mahájána. Je ale prekladateľkou zmienenej knihy Zlatých predpisov - Mahájánskych textov.
dodo
 
Příspěvky: 673
Registrován: stř 01. črc 2015 0:01:01

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » pát 16. lis 2018 3:14:17

„Tyto stránky jsou výběrem z Knihy zlatých předpisů, z jednoho z oněch děl, která byla vložena do rukou žáků mystiky na Východě...“
H.P. Blavacká



Blavacká somzrejme nie je Mahájána. Je ale prekladateľkou zmienenej knihy Zlatých predpisov - Mahájánskych textov.


Nepochyboval jsem, že je citace z původního textu Mahájány. Pro informaci ostatním čtenářům jsem zmínil, že Helena není jaksi... eh... ortodoxním zdrojem.

Ale samozřejmě to ode mě vyznělo jinak, nevyjádřil jsem se správně. Tak jako tak, za citaci moc děkuji. :-)
mnich Sarana
 
Příspěvky: 137
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

PředchozíDalší

Zpět na mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků