mnich Sarana píše:jejich věc jestli tam půjdou a jejich věc co se budou učit a co je zaujme...
No, co bys řekl o těch dětech, které "zaujalo" počítání, ale ne psaní?
Třeba mě psaní nebavilo...
Takže bys navrhoval aby mě psaní nikdo neučil!
mnich Sarana píše: dítě bude vždy vedeno právě tím, jak se okolo něj chováte, co děláte, co si myslíte, jakým způsobem najímáte svět, jakým způsobem jíte, mluvíte, oblékáte se, řešíte problémy, a vztahujete se ke svému okolí.
Návštěvník píše:mnich Sarana píše: dítě bude vždy vedeno právě tím, jak se okolo něj chováte, co děláte, co si myslíte, jakým způsobem najímáte svět, jakým způsobem jíte, mluvíte, oblékáte se, řešíte problémy, a vztahujete se ke svému okolí.
No, právě. Proto není potřeba ho ještě navíc nucením vést k tomu, co ho nezajímá, co nechce.
Ta možnost existuje. Děti jsou zvídavé.
Iti kho, bhikkhave, avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ, viññāṇapaccayā nāmarūpaṃ, nāmarūpapaccayā saḷāyatanaṃ, saḷāyatanapaccayā phasso, phassapaccayā vedanā, vedanāpaccayā taṇhā, taṇhāpaccayā upādānaṃ, upādānapaccayā bhavo, bhavapaccayā jāti, jātipaccayā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā sambhavanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti.
Iti kho, bhikkhave, avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ, viññāṇapaccayā nāmarūpaṃ, nāmarūpapaccayā saḷāyatanaṃ, saḷāyatanapaccayā phasso, phassapaccayā vedanā, vedanāpaccayā taṇhā, taṇhāpaccayā upādānaṃ, upādānapaccayā bhavo, bhavapaccayā jāti, jātipaccayā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā sambhavanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti.
Zrození je závislé na neznalosti čtyř ušlechtilých pravd, a tím na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, které jsou přirozeným projevem té neznalosti.
Z poznáním čtyř ušlechtilých pravd a tím odstraněním chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, nedojde k ulpění na novém životě, a tudíž ani nedojde k dalšímu zrození.
Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).
mnich Sarana píše:Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).
Tázající píše:
Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození.
... píše:To ale neznamená, že tato podmíněnost chamtivými, nenávistnými a dalšími zaslepenými reakcemi se začne projevovat v chování dítěte už od okamžiku jeho narození. Začne v něm aktivovat teprve po určité době jednáním lidí a děním kolem něj.
... píše:I v reakcích nás dospělých na to, co se právě děje, se neprojevuje od rána do večera všechna naše podmíněnost, kterou jsme si do této inkarnace přinesli. Zaktivuje se v nás pokaždé jen ta její část, kterou v nás probudily momentální aktivity okolí i všechny s tím nějak související dosavadní zkušenosti v této inkarnaci.
Iti kho, bhikkhave, avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ, viññāṇapaccayā nāmarūpaṃ, nāmarūpapaccayā saḷāyatanaṃ, saḷāyatanapaccayā phasso, phassapaccayā vedanā, vedanāpaccayā taṇhā, taṇhāpaccayā upādānaṃ, upādānapaccayā bhavo, bhavapaccayā jāti, jātipaccayā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā sambhavanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti.
Přesný překlad je toto?Zrození je závislé na neznalosti čtyř ušlechtilých pravd, a tím na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, které jsou přirozeným projevem té neznalosti.
Z poznáním čtyř ušlechtilých pravd a tím odstraněním chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, nedojde k ulpění na novém životě, a tudíž ani nedojde k dalšímu zrození.
Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).
Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození. Ty sám jsi zrozený, nebo nezrozený, Sarano?
Pokud bys byl nezrozený, stal ses někým jiným, když se narodilo tvé tělo?
Stal ses chamtivým, nenávistným, zaslepeným?
Návštěvník píše:Tázající píše:
Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození.
Tělo mudrce, kterým vnímají svět, pomocí jehož mohou mluvit a sdělovat své poznatky, ale zrozeno bylo. Bez zrozeného těla by nikdy tohle o sobě nemohli tvrdit.
mnich Sarana píše:Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).
Existuje nějaký způsob, jak potvrdit, že chamtivost a nenávist jsou podmínkou ke zrození těla?
Příčiny, proč opět došlo ke zrození v těle, vznikaly v předchozích inkarnacích snahami a jednáním osobního já podle jeho nejrůznějších sklonů, tužeb a chtění. Tedy nejen jako důsledek egoistické chamtivosti a nenávisti, ale i osobních tužeb a přání, které ego vnímalo jako pozitivní a proto podle nich jednalo - aby se tím zbavilo bolesti, pocitů nedostatku, a konečně tak dosáhlo plného uspokojení.
mnich Sarana píše:V kontextu buddhistickém, mistři neříkají, že jsou nezrození. Mistři Théravádového (např. barmského) Buddhismu říkají, že "nejsou".
A i já říkám, že "nejsem". Ale to pouze v kontextu ultimátní pravdy, pravdy světa jež sestává z šesti elementů - pevnost, tekutost, pohyb, teplota, prostor, a vědomí.
V kontextu konvenční pravdy, pravdy světa lidí, zvířat, a dalších bytostí, říkám, že jsem se zrodil na základě tří podmínek, tj. kamma, vědomí, a ulpívání.
A na základě těchto tří podmínek jsem měl to štěstí se v tomto životě setkat s učením Buddhy. Díky němu jsem skrze vlastní nezaujaté pozorování viděl, že je možné nelpět, že je možné se vymanit z touhy po "bytí" skrze znalost přítomného okamžiku tak, jak vyvstává a zaniká, a tím se vymanit ze zrození.
Tázající píše:mnich Sarana píše:V kontextu buddhistickém, mistři neříkají, že jsou nezrození. Mistři Théravádového (např. barmského) Buddhismu říkají, že "nejsou".
A i já říkám, že "nejsem". Ale to pouze v kontextu ultimátní pravdy, pravdy světa jež sestává z šesti elementů - pevnost, tekutost, pohyb, teplota, prostor, a vědomí.
V kontextu konvenční pravdy, pravdy světa lidí, zvířat, a dalších bytostí, říkám, že jsem se zrodil na základě tří podmínek, tj. kamma, vědomí, a ulpívání.
A na základě těchto tří podmínek jsem měl to štěstí se v tomto životě setkat s učením Buddhy. Díky němu jsem skrze vlastní nezaujaté pozorování viděl, že je možné nelpět, že je možné se vymanit z touhy po "bytí" skrze znalost přítomného okamžiku tak, jak vyvstává a zaniká, a tím se vymanit ze zrození.
Přáním Théravádových Mistrů není Buddhovo přání: "Kéž jsou všechny bytosti šťastny a zbaveny utrpení", ale: "Kéž nic neexistuje"?
mnich Sarana píše:
Kdyby se všichni lidé rozhodli, že se nebudou věnovat pohlavnímu styku, což je samozřejmě fantasmagorie, "všichni" lidé se takhle nikdy nerozhodnou,
tak by následovala přiměřená fantasmagorie, a tedy, že by se děti objevovaly na světě samy od sebe, spontánně, nikoliv z matčina lůna. (To je totiž způsob, jakým se děti rodí v nebi. V Buddhistickém nebi bohové nemají pohlavní styk, pouze se "dotýkají". Děti se objevují samy od sebe na vhodných místech domu toho kterého boha, plně dospělé, podobné lidským bytostem ve věku 20 let, oblečené, schopné mluvit a užívat si nebeských rozkoší.)
honzam píše:adiuv píše:mnich Sarana píše:
Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností.
Docela by mě zajímalo, co by takovému tvrzení řekl Buddha.
1) Zrozené bytosti nejsou od základu podmínění chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností.
2) Zrozené bytosti nejsou od základu podmíněné štědrostí, láskou a vědomostí.
3) Zrozené bytosti nejsou od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností a zároveň štědrostí, láskou a vědomostí.
4) Zrozené bytosti nejsou od základu nepodmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností i ani štědrostí, láskou a vědomostí.
Přáním Théravádových Mistrů není Buddhovo přání: "Kéž jsou všechny bytosti šťastny a zbaveny utrpení", ale: "Kéž nic neexistuje"?
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník