Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Pravidla fóra
Psát na toto fórum mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení.
Kontakt
mnich Sarana
Myanmar, Hlegu,
Sakhangyi Meditation Center
monksarana@gmail.com

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod ... » čtv 01. lis 2018 11:20:15

Návštěvník píše:
mnich Sarana píše: dítě bude vždy vedeno právě tím, jak se okolo něj chováte, co děláte, co si myslíte, jakým způsobem najímáte svět, jakým způsobem jíte, mluvíte, oblékáte se, řešíte problémy, a vztahujete se ke svému okolí.


No, právě. Proto není potřeba ho ještě navíc nucením vést k tomu, co ho nezajímá, co nechce.

Proč? Protože nucení probouzí odpor.

Co naopak funguje? Vzbudit jeho zájem, motivovat ho.

Ta možnost existuje. Děti jsou zvídavé.
...
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » pát 02. lis 2018 4:18:20

Diskuze pokračuje tady - viewtopic.php?f=354&t=8463&p=144094#p144094

Níže reaguji na příspěvky odsud - viewtopic.php?f=354&t=8463&p=144094#p144094

Vyměnil jsem reakce tak, abychom diskuzi pokračovali v souladu témata diskuzního vlákna. Omlouvám se za případný zmatek. :-)

Iti kho, bhikkhave, avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ, viññāṇapaccayā nāmarūpaṃ, nāmarūpapaccayā saḷāyatanaṃ, saḷāyatanapaccayā phasso, phassapaccayā vedanā, vedanāpaccayā taṇhā, taṇhāpaccayā upādānaṃ, upādānapaccayā bhavo, bhavapaccayā jāti, jātipaccayā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā sambhavanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti.


Tuto pasáž (a jí podobné) nacházíme na 71 různých místech v hlavním spise, a dalších 81 krát v komentářích a podkomentářích.
V hlavním spise například -
Madždžhima Nikája 8 - Mahátanhásankhaja Sutta
Madždžhima Nikája 115 - Bahudhátuka Sutta
Samyutta Nikája - Nidánavaggapáli (tam dokonce 25 krát)
Samyutta Nikája Khandhavaggapáli i Mahávaggapáli
Také v Anguttaře - v trojkách a desítkách
A v Khuddaka Nikáje - Udánapáli, Mahá niddesa, Cúlaniddesa, Patisambhidámagga, Nettippakarana, i Milindapaňhá a Petakopadesa
Najdeme to třikrát ve Vinaje - Mahávaggapáli, a samozřejmě i v Abhidhamma Pitace v Dhammasanganí, Vibhanga, Dhátukathá, i Kathávatthu.

avidždžá paččajá sankhárá - neznalost (čtyř ušlechtilých pravd) vede k záměrům (založených na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti)
sankhárá paččajá viňňánam - záměry (založené na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti) vedou (po smrti) k vědomí (nového zrození)
viňňána paččajá náma-rúpam - vědomí (nového zrození) vede k (utvoření nového) těla a mysli

"Neznalost vede k záměrům" je základním článkem. Pokud by byla dosažena znalost čtyř ušlechtilých pravd, tj. že utrpení je zapříčiněno ulpíváním, pak by nedošlo k ulpívání, a tudíž ani k novému životu. Protože ta znalost chybí, dochází k ulpívání na smyslných rozkoších a novém životě, a v některých případech ulpívání na špatném názoru - jako třeba že "já trpím, a to své "já" zničím sebevraždou". Tím dochází ke zrození.

Zrození je závislé na neznalosti čtyř ušlechtilých pravd, a tím na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, které jsou přirozeným projevem té neznalosti.
Z poznáním čtyř ušlechtilých pravd a tím odstraněním chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, nedojde k ulpění na novém životě, a tudíž ani nedojde k dalšímu zrození.

Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).
mnich Sarana
 
Příspěvky: 128
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Tázající » pát 02. lis 2018 8:20:12

Iti kho, bhikkhave, avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ, viññāṇapaccayā nāmarūpaṃ, nāmarūpapaccayā saḷāyatanaṃ, saḷāyatanapaccayā phasso, phassapaccayā vedanā, vedanāpaccayā taṇhā, taṇhāpaccayā upādānaṃ, upādānapaccayā bhavo, bhavapaccayā jāti, jātipaccayā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā sambhavanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti.


Přesný překlad je toto?

Zrození je závislé na neznalosti čtyř ušlechtilých pravd, a tím na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, které jsou přirozeným projevem té neznalosti.
Z poznáním čtyř ušlechtilých pravd a tím odstraněním chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, nedojde k ulpění na novém životě, a tudíž ani nedojde k dalšímu zrození.

Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).


Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození. Ty sám jsi zrozený, nebo nezrozený, Sarano?

Pokud bys byl nezrozený, stal ses někým jiným, když se narodilo tvé tělo?
Stal ses chamtivým, nenávistným, zaslepeným?
Tázající
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod ... » pát 02. lis 2018 10:45:05

mnich Sarana píše:Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).

Jsou podmíněné nezpracovanými karmickými důsledky všech předchozích inkarnací.

To ale neznamená, že tato podmíněnost chamtivými, nenávistnými a dalšími zaslepenými reakcemi se začne projevovat v chování dítěte už od okamžiku jeho narození. Začne v něm aktivovat teprve po určité době jednáním lidí a děním kolem něj.

I v reakcích nás dospělých na to, co se právě děje, se neprojevuje od rána do večera všechna naše podmíněnost, kterou jsme si do této inkarnace přinesli. Zaktivuje se v nás pokaždé jen ta její část, kterou v nás probudily momentální aktivity okolí i všechny s tím nějak související dosavadní zkušenosti v této inkarnaci.
...
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 02. lis 2018 10:50:24

Tázající píše:
Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození.



Tělo mudrce, kterým vnímají svět, pomocí jehož mohou mluvit a sdělovat své poznatky, ale zrozeno bylo. Bez zrozeného těla by nikdy tohle o sobě nemohli tvrdit.
:)
Návštěvník
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 02. lis 2018 10:52:28

... píše:To ale neznamená, že tato podmíněnost chamtivými, nenávistnými a dalšími zaslepenými reakcemi se začne projevovat v chování dítěte už od okamžiku jeho narození. Začne v něm aktivovat teprve po určité době jednáním lidí a děním kolem něj.


:yes: Přesně.

... píše:I v reakcích nás dospělých na to, co se právě děje, se neprojevuje od rána do večera všechna naše podmíněnost, kterou jsme si do této inkarnace přinesli. Zaktivuje se v nás pokaždé jen ta její část, kterou v nás probudily momentální aktivity okolí i všechny s tím nějak související dosavadní zkušenosti v této inkarnaci.


:)
Návštěvník
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Jana » pát 02. lis 2018 10:59:14

Pokud pro vás setkání s novorozenětem, bude setkáním s čistou láskou a radostí, objeví se ve vás nějaká myšlenka na chamtivost, nenávist a zaslepenost, která by měla být podstatou a přirozeností toho dítěte?

Obrázek

Ano, je tady hra na inkarnace, karmu, připoutanosti a všechno to ostatní, ale jaká je pravda o tom všem, když tady není žádná připoutanost k mysli, k ničemu, co si myslíme, že víme, a je tady jen uvědomění, jakou láskou to je?
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 10984
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Tázající » pát 02. lis 2018 13:36:33

Iti kho, bhikkhave, avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ, viññāṇapaccayā nāmarūpaṃ, nāmarūpapaccayā saḷāyatanaṃ, saḷāyatanapaccayā phasso, phassapaccayā vedanā, vedanāpaccayā taṇhā, taṇhāpaccayā upādānaṃ, upādānapaccayā bhavo, bhavapaccayā jāti, jātipaccayā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā sambhavanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti.


Přesný překlad je toto?

Zrození je závislé na neznalosti čtyř ušlechtilých pravd, a tím na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, které jsou přirozeným projevem té neznalosti.
Z poznáním čtyř ušlechtilých pravd a tím odstraněním chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, nedojde k ulpění na novém životě, a tudíž ani nedojde k dalšímu zrození.

Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).


Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození. Ty sám jsi zrozený, nebo nezrozený, Sarano?

Pokud bys byl nezrozený, stal ses někým jiným, když se narodilo tvé tělo?
Stal ses chamtivým, nenávistným, zaslepeným?


Návštěvník píše:
Tázající píše:
Mudrcové o sobě tvrdí, že jsou nezrození, proto se jich nedotýká ani smrt a ani žádné zrození.



Tělo mudrce, kterým vnímají svět, pomocí jehož mohou mluvit a sdělovat své poznatky, ale zrozeno bylo. Bez zrozeného těla by nikdy tohle o sobě nemohli tvrdit.
:)

Byla vrozená přirozenost v okamžiku zrození těla mudrce jiná, než byla při zrození tvého těla tvá vrozená přirozenost?

Jinými slovy, je v přirozenosti jednoho novorozence víc nenávisti a chamtivosti, než v přirozenosti jiného novorozence?
Existuje nějaký způsob, jak míru vrozené chamtivosti a nenávisti v novorozenci rozpoznat? Existuje nějaký způsob, jak potvrdit, že chamtivost a nenávist jsou podmínkou ke zrození těla?
Tázající
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod ... » pát 02. lis 2018 16:21:26

mnich Sarana píše:Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).

Existuje nějaký způsob, jak potvrdit, že chamtivost a nenávist jsou podmínkou ke zrození těla?

Nevidím důvod, proč jako příčiny zrození stále uvádět jen chamtivost a nenávist.

Příčiny, proč opět došlo ke zrození v těle, vznikaly v předchozích inkarnacích snahami a jednáním osobního já podle jeho nejrůznějších sklonů, tužeb a chtění. Tedy nejen jako důsledek egoistické chamtivosti a nenávisti, ale i osobních tužeb a přání, které ego vnímalo jako pozitivní a proto podle nich jednalo - aby se tím zbavilo bolesti, pocitů nedostatku, a konečně tak dosáhlo plného uspokojení.

Vzhledem k tomu, že tím se ego neustále znovu a znovu aktivovalo, je takové jednání opravdu důsledkem zaslepenosti.
...
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod ... » pát 02. lis 2018 18:20:22

Příčiny, proč opět došlo ke zrození v těle, vznikaly v předchozích inkarnacích snahami a jednáním osobního já podle jeho nejrůznějších sklonů, tužeb a chtění. Tedy nejen jako důsledek egoistické chamtivosti a nenávisti, ale i osobních tužeb a přání, které ego vnímalo jako pozitivní a proto podle nich jednalo - aby se tím zbavilo bolesti, pocitů nedostatku, a konečně tak dosáhlo plného uspokojení.

PS. Jaké tužby a přání ego vnímá jako pozitivní?

Například svou pomoc druhým, kterou jim nabízí a leckdy až vnucuje ve svém neutuchajícím zájmu přimět je, aby konečně začali dělat to, co jim podle jeho přesvědčení prospěje. Nebo druhým pomáhá, protože tak se cítí lepší než oni - vždyť toho přece tolik ví a dělá! Tak by si toho měli konečně všimnout a ocenit to, ne?

Další možná pozitivní přání a tužby ega? Například udělat cokoliv, co podle jeho přesvědčení povede ke zlepšení stavu jeho rodiny - tedy bez zábran využít i jakékoliv známosti, které mu umožní získat přednostně byt nebo pozemek, po kterém všichni touží. Všichni v rodině pak jistě ocení, co pro ně udělal.
...
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » sob 03. lis 2018 0:36:19

Přesný překlad zde -
http://dhammadesana.wz.cz/rvpPaticcasamuppada.html

Můj překlad je inspirovaný promluvami Buddhy, které jsem se naučil nazpaměť v původním jazyce (Páli), mými znalostmi filosofie Buddhismu z knich Srí Lanských a Barmských autorů, studiem Páli Komentářů, a učením meditačních učitelů Myanmaru. Přijde mi, že "formace" je slovo, které nic neříká, a je tedy nevhodné k užití. Používám záměry, což je slovo používané Mahási Sayadaw (viz The Great Discourse on Notself). Vysvětlení které podávám pochází hlavně z Páli Komentářů, z vysvětlení Rerukane Chandavimala (Sri Lanský meditační i učenecký mistr který hodně let trénoval v Myanmaru) a samozřejmě od Mogok Sayadaw, Barmská první a poslední autorita na Patiččasamuppádu.

Slova mají svůj kontext.

V kontextu hinduistickém, jsou indičtí hinduističtí bráhmani, kteří spatřili zář pohroužení nezrození. To proto, že se ta zář zdá být nezrozená, věčná. Na základě své zkušenosti nezrozeného tvrdí, že jsou nezrození. Věří totiž, že se s tou září spojili a jsou jedno - stali se součástí svého boha, Brahmy. Buddha odmítá, že by něco takového byla pravda, a vysvětluje, že je to kvůli iluzi "já" - viz Brahmadžála Sutta, Dígha Nikája 1.

V kontextu buddhistickém, mistři neříkají, že jsou nezrození. Mistři Théravádového (např. barmského) Buddhismu říkají, že "nejsou".
A i já říkám, že "nejsem". Ale to pouze v kontextu ultimátní pravdy, pravdy světa jež sestává z šesti elementů - pevnost, tekutost, pohyb, teplota, prostor, a vědomí.
V kontextu konvenční pravdy, pravdy světa lidí, zvířat, a dalších bytostí, říkám, že jsem se zrodil na základě tří podmínek, tj. kamma, vědomí, a ulpívání.
A na základě těchto tří podmínek jsem měl to štěstí se v tomto životě setkat s učením Buddhy. Díky němu jsem skrze vlastní nezaujaté pozorování viděl, že je možné nelpět, že je možné se vymanit z touhy po "bytí" skrze znalost přítomného okamžiku tak, jak vyvstává a zaniká, a tím se vymanit ze zrození.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 128
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Tázající » sob 03. lis 2018 7:30:01

mnich Sarana píše:V kontextu buddhistickém, mistři neříkají, že jsou nezrození. Mistři Théravádového (např. barmského) Buddhismu říkají, že "nejsou".
A i já říkám, že "nejsem". Ale to pouze v kontextu ultimátní pravdy, pravdy světa jež sestává z šesti elementů - pevnost, tekutost, pohyb, teplota, prostor, a vědomí.
V kontextu konvenční pravdy, pravdy světa lidí, zvířat, a dalších bytostí, říkám, že jsem se zrodil na základě tří podmínek, tj. kamma, vědomí, a ulpívání.
A na základě těchto tří podmínek jsem měl to štěstí se v tomto životě setkat s učením Buddhy. Díky němu jsem skrze vlastní nezaujaté pozorování viděl, že je možné nelpět, že je možné se vymanit z touhy po "bytí" skrze znalost přítomného okamžiku tak, jak vyvstává a zaniká, a tím se vymanit ze zrození.


Přáním Théravádových Mistrů není Buddhovo přání: "Kéž jsou všechny bytosti šťastny a zbaveny utrpení", ale: "Kéž nic neexistuje"?
Tázající
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 03. lis 2018 8:52:06

Tázající píše:
mnich Sarana píše:V kontextu buddhistickém, mistři neříkají, že jsou nezrození. Mistři Théravádového (např. barmského) Buddhismu říkají, že "nejsou".
A i já říkám, že "nejsem". Ale to pouze v kontextu ultimátní pravdy, pravdy světa jež sestává z šesti elementů - pevnost, tekutost, pohyb, teplota, prostor, a vědomí.
V kontextu konvenční pravdy, pravdy světa lidí, zvířat, a dalších bytostí, říkám, že jsem se zrodil na základě tří podmínek, tj. kamma, vědomí, a ulpívání.
A na základě těchto tří podmínek jsem měl to štěstí se v tomto životě setkat s učením Buddhy. Díky němu jsem skrze vlastní nezaujaté pozorování viděl, že je možné nelpět, že je možné se vymanit z touhy po "bytí" skrze znalost přítomného okamžiku tak, jak vyvstává a zaniká, a tím se vymanit ze zrození.


Přáním Théravádových Mistrů není Buddhovo přání: "Kéž jsou všechny bytosti šťastny a zbaveny utrpení", ale: "Kéž nic neexistuje"?


Taky mi to tak připadlo.

Ale podle Sarany se zřejmě bytosti zbaví utrpení, když nebudou rozeny ženami, ale budou se objevovat samy od sebe.


mnich Sarana píše:
Kdyby se všichni lidé rozhodli, že se nebudou věnovat pohlavnímu styku, což je samozřejmě fantasmagorie, "všichni" lidé se takhle nikdy nerozhodnou,
tak by následovala přiměřená fantasmagorie, a tedy, že by se děti objevovaly na světě samy od sebe, spontánně, nikoliv z matčina lůna. (To je totiž způsob, jakým se děti rodí v nebi. V Buddhistickém nebi bohové nemají pohlavní styk, pouze se "dotýkají". Děti se objevují samy od sebe na vhodných místech domu toho kterého boha, plně dospělé, podobné lidským bytostem ve věku 20 let, oblečené, schopné mluvit a užívat si nebeských rozkoší.)
Návštěvník
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod *** » sob 03. lis 2018 12:27:22

honzam píše:
adiuv píše:
mnich Sarana píše:
Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností.

Docela by mě zajímalo, co by takovému tvrzení řekl Buddha.


1) Zrozené bytosti nejsou od základu podmínění chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností.
2) Zrozené bytosti nejsou od základu podmíněné štědrostí, láskou a vědomostí.
3) Zrozené bytosti nejsou od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností a zároveň štědrostí, láskou a vědomostí.
4) Zrozené bytosti nejsou od základu nepodmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností i ani štědrostí, láskou a vědomostí.


„Vše, co jsme, je výsledkem našich myšlenek.“ — Buddha

:)
***
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » ned 04. lis 2018 9:28:40

Přáním Théravádových Mistrů není Buddhovo přání: "Kéž jsou všechny bytosti šťastny a zbaveny utrpení", ale: "Kéž nic neexistuje"?


Nikoliv. Nic nikdy neexistovalo, proto není třeba si přát, aby co neexistovalo aby neexistovalo.

Nikdy nebylo, není, ani nebude.

Théravádoví Mistři si to uvědomili, přát si to nepotřebují.
Ti, kdo jsou na Cestě za pochopením, si přejí pouze toto - poznat skutečnost takovou, jaká je.

To Poznání vede k Neulpívání. To Neulpívání vede ke Svobodě od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 128
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod miroslav » úte 06. lis 2018 20:03:53

mnich Sarana píše:
Přáním Théravádových Mistrů není Buddhovo přání: "Kéž jsou všechny bytosti šťastny a zbaveny utrpení", ale: "Kéž nic neexistuje"?


Nikoliv. Nic nikdy neexistovalo, proto není třeba si přát, aby co neexistovalo aby neexistovalo.

Nikdy nebylo, není, ani nebude.

Théravádoví Mistři si to uvědomili, přát si to nepotřebují.
Ti, kdo jsou na Cestě za pochopením, si přejí pouze toto - poznat skutečnost takovou, jaká je.

To Poznání vede k Neulpívání. To Neulpívání vede ke Svobodě od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti.


Neexistuje Sarana, neexistuje pochopení, neexistuje chamtivost, nenávist a zaslepenost, iluze ani skutečnost, neexistuje internet atd.

"Nic nikdy neexistovalo, proto není třeba si přát, aby co neexistovalo aby neexistovalo.
Nikdy nebylo, není, ani nebude.
"

Takže ani není co řešit a proč vykládat nějakou nauku na Poradně :D
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 1227
Registrován: čtv 29. kvě 2014 9:33:24

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 06. lis 2018 20:29:36

miroslav píše:
mnich Sarana píše:
Přáním Théravádových Mistrů není Buddhovo přání: "Kéž jsou všechny bytosti šťastny a zbaveny utrpení", ale: "Kéž nic neexistuje"?


Nikoliv. Nic nikdy neexistovalo, proto není třeba si přát, aby co neexistovalo aby neexistovalo.

Nikdy nebylo, není, ani nebude.

Théravádoví Mistři si to uvědomili, přát si to nepotřebují.
Ti, kdo jsou na Cestě za pochopením, si přejí pouze toto - poznat skutečnost takovou, jaká je.

To Poznání vede k Neulpívání. To Neulpívání vede ke Svobodě od chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti.


Neexistuje Sarana, neexistuje pochopení, neexistuje chamtivost, nenávist a zaslepenost, iluze ani skutečnost, neexistuje internet atd.

"Nic nikdy neexistovalo, proto není třeba si přát, aby co neexistovalo aby neexistovalo.
Nikdy nebylo, není, ani nebude.
"

Takže ani není co řešit a proč vykládat nějakou nauku na Poradně :D


Ale to píše zřejmě o té ultimativní úrovni. Tohle, kde píšeme, je konvenční úroven.
Návštěvník
 

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » stř 07. lis 2018 6:15:12

Přesně tak, drahý návštěvníku, děkuji za porozumění. Psal jsem o ultimátní úrovni. Tady píšeme na úrovni konvenční.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 128
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » stř 07. lis 2018 11:27:46

mnich Sarana píše:Přesně tak, drahý návštěvníku, děkuji za porozumění. Psal jsem o ultimátní úrovni. Tady píšeme na úrovni konvenční.


To jsem napsala já. Mimochodem - to oslovení "drahý návštěvníku" mi připadá velmi podivné. Je to sarkasmus?
Většinou tě kritizuji, ale to o těch úrovních je opravdu dobré. Já rozeznávám tři úrovně (podle mého důchovního učitele), ale tady se často v debatách smíchávají úrovně dohromady a vznikaji z toho nesmyslnosti.


mnich Sarana píše:
To mi tedy jistě vysvětlíš, proč se u mne občas projevuje jasnovidnost nebo telepatie (o tzv. nadpřirozené schopnosti jsem nikdy nestála), když podle tebe překrucuji = zcela špatně považuji nenávist za emoci, a nikdy jsem nic nepotlačovala. :D


A zrovna před několika příspěvky se tu někdo vytahoval, že nenávist nemůže vyvstat, protože už medituje kolik let. Takže buď se budete vytahovat, že nenávist nemáte, nebo se budete vytahovat, že nenávist máte. Dohromady to ale nepříjímám.


To je potřeba upřesnit.
Psala jsem, že se zabývají duchovním rozvojem - a ne že jen léta meditují. Já jsem třeba nikdy (vědomě) nemeditovala. Nenávistí myslím tu silnou emoci odporu, spojenou obvykle s přáním všeho nejhoršího. (Jednou před lety jsem si ji dovolila zažít, abych poznala, o co jde, a pozorovalo to.) O tom jsem opravdu přesvědčená, že se u těch, co zde píší o duchovních tématech, už neobjevuje ani neobjeví.
A nejde o vytahování. Nebo snad to, že se v okamžiku můžeš dostat do toho stavu lásky ke všemu.... (nebo jak jsi to psal) je vytahování?
Petra
 
Příspěvky: 1674
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod miroslav » stř 07. lis 2018 20:47:42

mnich Sarana píše:Přesně tak, drahý návštěvníku, děkuji za porozumění. Psal jsem o ultimátní úrovni. Tady píšeme na úrovni konvenční.

Takže tady píšeme na úrovni konvenční o úrovni ultimátní. :confused:
A proč vlastně psát o něčem, o čem se nedá nic napsat, protože podstatou ultimátní úrovně je, že neexistuje (je podstatou existence, tedy sama neexistuje).
A pokud o ní někdo něco píše, tak píše jen o svých představách nebo o svých stavech, které považuje (samozřejmě mylně) za ultimátní.

Nicméně je pojem "ultimátní rovina" vhodná příležitost předvádět se se svoji "duchovní" úrovní (přímo ultimátní :D ), přihlásit se k ní se svými zkušenostmi či názory.
A to by probuzený nikdy nedělal, protože to k ničemu nepotřebuje ani by to nikomu jinému k ničemu dobrému nebylo.
:)
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 1227
Registrován: čtv 29. kvě 2014 9:33:24

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » stř 07. lis 2018 21:09:38

miroslav píše:Takže tady píšeme na úrovni konvenční o úrovni ultimátní. :confused:
A proč vlastně psát o něčem, o čem se nedá nic napsat, protože podstatou ultimátní úrovně je, že neexistuje (je podstatou existence, tedy sama neexistuje).
A pokud o ní někdo něco píše, tak píše jen o svých představách nebo o svých stavech, které považuje (samozřejmě mylně) za ultimátní.


Mne z toho, co tady Sarana píše o buddhistickém učení, zaujaly právě ty dvě roviny. Jejich popis a jak se pomocí nich orientuje.
Kdyby nikdo neměl zkušenost z té konečné úrovně, tak by se o ní nevědělo.

miroslav píše:Nicméně je pojem "ultimátní rovina" vhodná příležitost předvádět se se svoji "duchovní" úrovní (přímo ultimátní :D ), přihlásit se k ní se svými zkušenostmi či názory.
A to by probuzený nikdy nedělal, protože to k ničemu nepotřebuje ani by to nikomu jinému k ničemu dobrému nebylo.
:)


Mne by spíš zajímalo, kdyby o tom podrobněji napsal Sarana - co mu o tom bylo řečeno, co se o tom naučil. A jestli některé poznatky jsou přístupné jen mnichům a ostatním ne.
To, co provádí Jana, mi připadá podivné. :what:
Petra
 
Příspěvky: 1674
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod miroslav » stř 07. lis 2018 22:39:20

Petra píše:Mne by spíš zajímalo, kdyby o tom podrobněji napsal Sarana - co mu o tom bylo řečeno, co se o tom naučil. A jestli některé poznatky jsou přístupné jen mnichům a ostatním ne.


To myslíš vážně?
Co očekáváš, že by Sarana o "tom" mohl podrobněji napsat??
Uživatelský avatar
miroslav
 
Příspěvky: 1227
Registrován: čtv 29. kvě 2014 9:33:24

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod mnich Sarana » čtv 08. lis 2018 7:18:35

Vytahování je negativní české slovo, které používám v případě, že se jedná o neurčitou nadřazenou schopnost, která se nedá učit či předávat.
Takže třeba když někdo mluví o tom, kolik let se věnuje spirituálnímu rozvoji (a to už se omlouvám za a jestli jsem překroutil původní význam) aniž by byl/byla schopný/á vysvětlit kolik hodin denně, jakým konkrétně způsobem, co konkrétně ten rozvoj přinesl, a sdílet to, pak to považuji za vytahování. Osobně nejsem příznivec těch, kdo počítají hodiny meditace (ano, nemluvila jsi o meditaci ;-) ) a nebo roky svého studia aby tím argumentovali. (A neříkám, že mi to občas taky neujede!)

To samozřejmě pochází z toho, co jsem se naučil ze spisů Páli. Buddha dosáhl Buddhovství a několik let po tom se jej postarší brahmín (tj. duchovní hinduismu) zeptal, proč si Buddha nestoupne a nenechá starší brahmíny sednout. (Předpokládám, že byl v lese nedostatek míst k sezení... Představuji si, že Buddha seděl na plochém kameni, ale jiný kamen na sezení už nebyl, a tak si navštěvující starší brahmíni sedali na zem.) Buddha pak vysvětlil, že pokud by si stoupnul aby nechal brahmína si sednout, pukla by brahmínova hlava na sedm kusů.

To je, co? (!!!)

No nic, jen jsem napsal v češtině to, co jsem se naučil v jazyce Páli nazpaměť. A samozřejmě k tomu mám svůj vztah, protože jsem to z paměti zarecitoval snad tisíckrát. Nevím, jestli tohle Buddha opravdu "vyslovil", ale máme co máme. K mé praxi meditace mi to ani nepomáhá ani mě to neodrazuje, takže to nechávám jak je.

Nicméně, zpátky k tématu - vytahování. Buddha tedy neměl moc let "spirituálního rozvoje" ani meditace, v té době kdy řekl co řekl měl za sebou tak možná dvacet, třicet let, zatímco ti brahmíni kteří ho navštívili mohli mít 60, 80 let spirituálního rozvoje za sebou. Někteří samozřejmě i víc, podle spisů jeden brahmín byl 140 let starý, když Buddhu navštívil...

To je slov k takové maličkaté záležitosti. Měl jsem záměr vysvětlit, že pokud se bavím o neomezené, ničím nebráněné milující dobrotivosti zářené vůči všem bytostem bez rozdílu, kterýkoliv moment, v jakékoliv situaci, jedná se o pozvání. Když to říkám, mám radost z toho, že jsem dosáhl něčeho, co mi pomáhá být šťastný a spokojený, a zároveň rád zvu ostatní k tomu, aby za mnou přišli a naučili se to ode mě. Dělá mi obrovskou radost když se něco naučím a pak to mohu sdílet s ostatními. A v takovém případě slovo "vytahování" není vhodné, protože se jedná o něco, co mohu ukázat, prokázat, projevit, procítit, naučit, vysvětlit, nejen do "určité úrovně", ale do té samé úrovně kam jsem se dostal sám.

Přestože se mniši a mnišky nesmí zmiňovat o svých nadpřirozených schopnostech, schopnost milující dobrotivosti do takových schopností nepatří. Věřím, že i když to není přímo zmíněné v našich spisech (a nebo se nepamatuji, že bych to tak četl), že by Buddha souhlasil aby mniši laikům přímo zmiňovali, že jsou schopní všechny bytosti zaplnit, zahalit, zaplavit, prostoupit, zaplavit nejmocnější milující dobrotivostí bez rozdílu, bez výjimky, bez zábrany, bez podmínky.
========================================================================

No počkej, Miroslave, i Buddha přece mluvil o ultimátní rovině.

Jestliže o ní mluvil Buddha, tak pak bych - pokud s vámi sdílím co jsem se od "Buddhy" naučil - rozhodně měl mít schopnost alespoň odpapouškovat co o ní Buddha řekl.

Mniši nemají povoleno "prozradit" jestli ultimátní roviny dosáhli, tedy ne určitými výrazy o kterých tu myslím ani nebyla řeč. Je to trochu složité. Ve stručnosti, mniši by neměli mluvit o svých nadpřirozených dosaženích za účelem získat jído, róby, obydlí, či léky od tak-dojatých podporovatelů.

A ne, už mám tolik podpory, že někdy přemýšlím se někam schovat, spíš než se předvádět abych měl víc.

Co se tedy týče ultimátní roviny, je to právě jak Míra zmínil -

Nicméně je pojem "ultimátní rovina" vhodná příležitost předvádět se se svoji "duchovní" úrovní (přímo ultimátní :D ), přihlásit se k ní se svými zkušenostmi či názory.


Je to přesně tak, ale je to ještě trochu složitější. Ono totiž mniši/mnišky již od doby Buddhy až do dnes, pokud s druhým sdílejí učení Buddhy, a pokud rozumí o čem to ten Buddha mluví - nejlépe skrze vlastní zkušenost - tak obvykle o ultimátní rovině mluví. Jenže, přestože to je právě většinou schopnost těch, kdo už ultimátní rovinu "znají", je třeba aby posluchač/čtenář byl velice pozorný a neustále porovnával to, o čem mnich/mniška mluví s tím, jestli je to v souladu se zmírněním a posléze odstraněním tendencí chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti.

Největší problém je ten, že jsou mniši a mnišky, a byli už od doby Buddhy, kteří se považovali za osvícené přestože osvícení nebyli. Věřím, že to je právě důvod proč by se mniši a mnišky neměli o svých nadpřirozených dosaženích přímo zmiňovat. Je to také důvod proč je nejlepší aby se posluchači/čtenáři, které toto téma zajímá, odebrali do meditačního centra a vyzkoušeli si rady a vedení mnicha/mnišky sami, aby sami zjistili jestli jim ty rady pomáhají k vyššímu poznání.

Např. "Dosáhl jsem ... ", "Dosahuji ... ", "... bylo mnou dosaženo" jsou přímo druhy vět, které, pokud dotyčný mnich/mniška pravdivě prohlásí o jednom ze stupni osvícení či džhány komukoliv kdo sám není mnichem/mniškou, tak je vinen/vina z porušení jednoho ze středně závažného pravidla a musí to pak přiznat při recitaci pravidel, na kterou se shromáždí všichni mniši a mnišky v každém klášteře každý nov a úplněk. Obvykle jeden mnich je vybrán aby recitoval všechna pravidla a ostatní poslouchají a zpytují své svědomí. Zrovna včera jsem ta pravidla recitoval před mnichy našeho kláštera.

Přestože na jednu stranu osvícení je téma těch, kteří jsou osvícení, ve spisech si všimneme, že se o osvícení rozpráví mnoho mnichů i mnišek běžným lajkům, asketům, tázajícím, doslova bez rozdílu. Nevím jestli je třeba toho, kdo o osvícení - a tedy probuzení - a tedy o ultimátní rovině - třeba "nařknout" z toho, že se předvádí. Možná by bylo chytřejší nenařknout a mít tak k dispozici další zdroj (neřkuli zajímavé) informace.

A to by probuzený nikdy nedělal, protože to k ničemu nepotřebuje ani by to nikomu jinému k ničemu dobrému nebylo.


A to si ale ani mniši, mnišky, ani Buddha asi nemysleli, protože se o ultimátní rovině hodně rozprávěli.

Dokonce o ultimátní rovině máme celý velký Páli spis, jmenuje se Abhidhamma ("vyšší učení"). Je to učení o ultimátní úrovni. Jeden učenec napsal, že pokud by se ty knihy rozepsaly i se všemi repeticemi, vyšlo by to na tolik knih kolik by se dalo nahromadit na celý jeden kravský povoz. (V barmě tedy pouze volský.)

Obrázek

Ne, žádné strachy, nebudu to tady všechno kopírovat-vkládat.
Ono z toho v češtině není skoro nic...

Budu věnovat ultimátní rovině speciální diskuzní vlákno.
mnich Sarana
 
Příspěvky: 128
Registrován: pon 18. čer 2018 10:49:22

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » čtv 08. lis 2018 9:49:32

mnich Sarana píše:
Nicméně, zpátky k tématu - vytahování. Buddha tedy neměl moc let "spirituálního rozvoje" ani meditace, v té době kdy řekl co řekl měl za sebou tak možná dvacet, třicet let, zatímco ti brahmíni kteří ho navštívili mohli mít 60, 80 let spirituálního rozvoje za sebou. Někteří samozřejmě i víc, podle spisů jeden brahmín byl 140 let starý, když Buddhu navštívil...



Ale u Buddhy předpokládám, že se zde inkarnoval z buddhistického nebe, takže měl proti normálním smrtelníkům obrovský náskok už od narození. Ani to, že byl 13 let ženat, nemohlo zabránit, aby se to neprojevilo.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1674
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: Život je Utrpení ... V jakém smyslu?

Nový příspěvekod Petra » čtv 08. lis 2018 9:59:22

mnich Sarana píše:Přestože se mniši a mnišky nesmí zmiňovat o svých nadpřirozených schopnostech, schopnost milující dobrotivosti do takových schopností nepatří. Věřím, že i když to není přímo zmíněné v našich spisech (a nebo se nepamatuji, že bych to tak četl), že by Buddha souhlasil aby mniši laikům přímo zmiňovali, že jsou schopní všechny bytosti zaplnit, zahalit, zaplavit, prostoupit, zaplavit nejmocnější milující dobrotivostí bez rozdílu, bez výjimky, bez zábrany, bez podmínky.


Podle mne by to neměli zminovat, ale opravdu provádět - a to tak, že lidé na sobě poznají, že mniši/mnišky tu dobrotivost na ně vyzařují. Pak to začnou o nich říkat sami, místo aby se s tím mniši/mnišky potřebovali vytahovat.
Petra
 
Příspěvky: 1674
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

PředchozíDalší

Zpět na Mnich Sarana

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron