Diskuze pokračuje tady -
viewtopic.php?f=354&t=8463&p=144094#p144094Níže reaguji na příspěvky odsud -
viewtopic.php?f=354&t=8463&p=144094#p144094Vyměnil jsem reakce tak, abychom diskuzi pokračovali v souladu témata diskuzního vlákna. Omlouvám se za případný zmatek. :-)
Iti kho, bhikkhave, avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ, viññāṇapaccayā nāmarūpaṃ, nāmarūpapaccayā saḷāyatanaṃ, saḷāyatanapaccayā phasso, phassapaccayā vedanā, vedanāpaccayā taṇhā, taṇhāpaccayā upādānaṃ, upādānapaccayā bhavo, bhavapaccayā jāti, jātipaccayā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā sambhavanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti.
Tuto pasáž (a jí podobné) nacházíme na 71 různých místech v hlavním spise, a dalších 81 krát v komentářích a podkomentářích.
V hlavním spise například -
Madždžhima Nikája 8 - Mahátanhásankhaja Sutta
Madždžhima Nikája 115 - Bahudhátuka Sutta
Samyutta Nikája - Nidánavaggapáli (tam dokonce 25 krát)
Samyutta Nikája Khandhavaggapáli i Mahávaggapáli
Také v Anguttaře - v trojkách a desítkách
A v Khuddaka Nikáje - Udánapáli, Mahá niddesa, Cúlaniddesa, Patisambhidámagga, Nettippakarana, i Milindapaňhá a Petakopadesa
Najdeme to třikrát ve Vinaje - Mahávaggapáli, a samozřejmě i v Abhidhamma Pitace v Dhammasanganí, Vibhanga, Dhátukathá, i Kathávatthu.
avidždžá paččajá sankhárá - neznalost (čtyř ušlechtilých pravd) vede k záměrům (založených na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti)
sankhárá paččajá viňňánam - záměry (založené na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti) vedou (po smrti) k vědomí (nového zrození)
viňňána paččajá náma-rúpam - vědomí (nového zrození) vede k (utvoření nového) těla a mysli
"Neznalost vede k záměrům" je základním článkem. Pokud by byla dosažena znalost čtyř ušlechtilých pravd, tj. že utrpení je zapříčiněno ulpíváním, pak by nedošlo k ulpívání, a tudíž ani k novému životu. Protože ta znalost chybí, dochází k ulpívání na smyslných rozkoších a novém životě,
a v některých případech ulpívání na špatném názoru - jako třeba že "já trpím, a to své "já" zničím sebevraždou". Tím dochází ke zrození.
Zrození je závislé na neznalosti čtyř ušlechtilých pravd, a tím na chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, které jsou přirozeným projevem té neznalosti.
Z poznáním čtyř ušlechtilých pravd a tím odstraněním chamtivosti, nenávisti, a zaslepenosti, nedojde k ulpění na novém životě, a tudíž ani nedojde k dalšímu zrození.
Proto jsou všechny zrozené bytosti už od základu podmíněné chamtivostí, nenávistí, a zaslepeností. Kdyby nebyly, ani by se neměly jak zrodit (základní podmínka ke zrození by totiž nebyla splněna).