Psychosomatika

Moderátor: Pelvan

Pravidla fóra
Příspěvky, které nebudou k tématu, budou smazány.

Re: Psychosomatika

Nový příspěvekod Pelvan » pát 26. led 2018 12:11:18

Ahoj Jano

Jana píše:Ryunin, jak říkal, například prochází mimo mysl, mimo časoprostor, při zenovém sedu skrz haru, v místě sepjatých rukou.


Hara mi připadá umístěná v těle na podobném místě, jako je v těle 3. čakra.
Teď je otázka, zda ta energie nasměrovaná polohou rukou do hary zde do těla vstupuje nebo zda zde vystupuje z těla nebo zda se tyto směry pohybu energie pulzně mění podobně, jako se mění směr pohybu vzduchu v dýchacích cestách během nádechu a výdechu.
Domnívám se, že energie pulzuje, takže nejen do těla vstupuje, ale také z něho vystupuje.
Když se podíváš na obrázku sedícího mnicha na ty ruce, tak je to ovál a pod ním je ležící srpek jako lodička, který tento ovál nese.
Stejný posvátný symbol je zobrazován v mnohých civilizacích. O tomto symbolu se lze mnohé dočíst na stránkách http://allatra.cz/.
V Egyptě například to bylo časté zobrazování slunce (bůh Ra) na lodi.
Když půjdeš na Staroměstské náměstí, tak na průčelí Týnského chrámu je velký zlatý obraz Panny Marie. Ten obraz je ve zlatém oválu na nenápadném ležatém zlatém srpečku. Je to allatra zobrazená podobně jako kdysi v Egyptě.
AllatRa je patrně symbol vycházejícího nebo zapadajícího slunce nad ozářeným obzorem země, alespoň tak si to zobrazení já vysvětluji.

Zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 816
Registrován: úte 27. srp 2013 17:54:14

Re: Psychosomatika

Nový příspěvekod vostal petr » pát 26. led 2018 12:37:52

Domnívám se, že energie pulzuje, takže nejen do těla vstupuje, ale také z něho vystupuje.


A to nejen horizontálně ale i vertikálně,

a to nejen v těle i mimo tělo,

říká se tomu aura...
vostal petr
 

Re: Psychosomatika

Nový příspěvekod Jana » pát 26. led 2018 15:20:29

Pelvan píše:Ahoj Jano

Jana píše:Ryunin, jak říkal, například prochází mimo mysl, mimo časoprostor, při zenovém sedu skrz haru, v místě sepjatých rukou.


Hara mi připadá umístěná v těle na podobném místě, jako je v těle 3. čakra.
Teď je otázka, zda ta energie nasměrovaná polohou rukou do hary zde do těla vstupuje nebo zda zde vystupuje z těla nebo zda se tyto směry pohybu energie pulzně mění podobně, jako se mění směr pohybu vzduchu v dýchacích cestách během nádechu a výdechu.
Domnívám se, že energie pulzuje, takže nejen do těla vstupuje, ale také z něho vystupuje.

Kdysi na FJZ probíhaly diskuze, co ta energie dělá. Byly tam nějaké citace, tuším od Tomášových, ve kterých se doporučovalo, vydechnout všechen špatný vzduch a nadechnout se čistého. Luck tenkrát psal, že to dělá obráceně, že do sebe nadechne všechnu špatnost světa a vydechuje ven lásku a dobro. Připadalo mi to tenkrát úžasně altruistické. Jenže ono je to ve své podstatě blbost.

To, co se "přihodí" Ryuninovi když sedí v zenové pozici a zmizí skrz haru a splyne se vším, je vlastně stejné, co se děje při mizení v srdci.

Myšlenky díky kterým vzniká možnost ztotožnit se s osobou, s tělem, s tím, co si myslíme, tady mizí, mizí tady úplně všechny myšlenky a tím pádem tu mizí i veškerý pohyb. Dalo by se říct, že tím, že si o sobě nic nemyslíš, se ta osoba zprázdní, mentálně ji nic nezobrazuje, nevytváří, není tu nic, co by se zachycovalo v projekci mysli a tím pádem je tu dalo by se říct průchod skrz to NIC, ve kterém nejsi ničím.

Je tu jen čistá existence, samotné Bytí bez projevu, bez pohybu, bez čehokoliv co by se v čemkoliv mohlo pohybovat dovnitř a ven.

To, že jsme se zdrcli do toho nejmenšího ničeho najednou umožňuje poznání toho nekonečného věčného, čím skutečně jsme. Proto se taky doporučuje jako jedna z nejdůležitějších věcí pokora, která osvobozuje od připoutanosti k osobní důležitosti.

Všecky ty projevy, formy, všechno, co se objeví a zmizí, se jeví v poměru s tím, co je neměnné a věčné, jako bezpředmětné, bezvýznamné.

I když paradoxně skrz to neměnné a věčné se objevuje v tom projeveném a pomíjivém cosi božského. Ale není v tom nic, co by bralo svobodu a připoutávalo, protože ta podstata všeho - neprojeveného i projeveného - je stejná.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 10124
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Psychosomatika

Nový příspěvekod Pelvan » ned 28. led 2018 13:26:40

Ahoj


Jana píše:To, co se "přihodí" Ryuninovi když sedí v zenové pozici a zmizí skrz haru a splyne se vším, je vlastně stejné, co se děje při mizení v srdci.


To si nejsem jistý, že soustředění na haru má obdobné účinky jako soustředění na srdce. Nemusí to být vědomé soustředění, již přiložení rukou na příslušné místo na těle způsobí soustředění energie k tomuto místu.
Je důležité vědět, že první tři čakry jsou umístěné v bezprostřední vzájemné blízkosti v oblasti mezi hrází pánevního dna a pupkem. Poloha rukou a nohou v sedu v zazenu tedy bude pravděpodobně energeticky aktivizovat všechny tyto tři čakry. Mohu však pokračovat ve své teorii, že hara je myšlená jako oblast v těle na obdobném místě, kde se nachází také 3. čakra.

Hledal jsem na internetu vysvětlení charakteru působení na tyto základní čakry. O čakrách se můžeme dozvědět dost informací na následujícím videu:

V souvislosti s prvními čtyřmi čakrami jsou v tomto videu zmiňované hmotné elementy země, vody, ohně a vzduchu.
Stejné hmotné elementy se zmiňují i ve videu o čtyřech bytostech okolo těla:


Pokud si tato videa dám do souvislosti s učením Květoslava Minaříka, vychází mi zajímavé vztahy mezi jednotlivými částmi těla, čakrami a bytostmi, které jsou pod nadvládou totožných hmotných elementů:

A) nohy po kolena, 1. čakra, levá ruka a bytost - země = materiální logika myšlení (lstivost)

B) stehna - kyčle - zadek, 2. čakra, zadní bytost - voda = tradice předků

C) břicho, 3. čakra, pravá ruka a bytost - oheň = materiální city (vztek, strach, ale i láska k zemi
a k lidem)

D) hruď, 4. čakra, přední bytost - vzduch = duchovní city (láska k Bohu)

Všechno (čakry i bytosti) to jsou energie ve vířivém pohybu v těle i okolo něho.
Posvátný kruh víří okolo těla proti směru hodinových ručiček při pohledu shora od levé ruky přes zadek k pravé ruce a před střed těla.

Pokusil jsem se dohledat směr tohoto vířivého pohybu u jednotlivých bytostí a vyšlo mi následující:

Postranní levá a pravá bytost víří proti směru hodinových ručiček při pohledu zprava.
Přední a zadní bytost víří po směru hodinových ručiček při pohledu zepředu.


Je tedy podle mne velký rozdíl, když se budu soustřeďovat na 3. čakru, která reprezentuje city zaměřené na hmotu, anebo se budu soustřeďovat na 4. čakru, která reprezentuje city zaměřené duchovním směrem.


Zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 816
Registrován: úte 27. srp 2013 17:54:14

Re: Psychosomatika

Nový příspěvekod Pelvan » ned 28. led 2018 13:35:08

PS

V knize Mistra Suzukiho "Zenová mysl - mysl začátečníka" je zmiňována i poloha ve stoji, kde jsou ruce na hrudi a přirozeně aktivizují touto svojí polohou 4. čakru:

"Když stojíte, vaše paty by měly být od sebe vzdálené přibližně na šířku vaší pěsti, vaše palce jsou zarovno s prostředkem vašich prsou. Stejně jako při zazenu, posilujte břicho. Také vaše ruce by měly vyjadřovat vaše já. Dejte si levou ruku na prsa, palec sevřete mezi prsty, a položte na ni pravou ruku. S palcem směřujícím k zemi, předloktí paralelně s podlahou, máte pocit, jako byste drželi nějaký kulatý sloup-velký kulatý chrámový sloup, takže se nemůžete hrbit ani se naklánět do stran."
Pelvan
 
Příspěvky: 816
Registrován: úte 27. srp 2013 17:54:14

Re: Psychosomatika

Nový příspěvekod Jana » ned 28. led 2018 15:01:32

Pelvane,

ano, rozumím. Taky bych měla tendenci to takhle vidět. Přiznávám se, že pojem hara je pro mě prakticky neznámý a nevybavuji si s něčím podobným nějakou zkušenost. Nicméně to, o čem mluvil Ryunin, je mi blízké a jakmile splývá energie vědomí, těla a mysli v jedno, tak jakákoliv lokalizace v těle se stává bezpředmětnou. Je to vlastně jedno, protože vše je jedno. Vše, co existuje, je v duchovním Srdci.

Dala jsem sem povídání Jiřího Krutiny o haře, třeba se v tom zorientujeme.

Ale co bych řekla, že podstatné je, že bezpodmínečná láska sama udržuje vědomí ve Vědomí božského Já.

Tedy zenový sed může vytvořit optimální podmínky pro uklidnění mysli. Mysl se vrátí do zdroje. Vědomí se uvolní ze ztotožnění s tělem, myslí a rozplyne se do vědomí božského Já, které je láskou a láska pak už sama udržuje vědomí v Božském Já.

Tedy účinnost meditace s láskou je nesrovnatelná s meditací bez lásky.

Bez lásky je , jak říká Maharadž, všechno špatně, tedy i meditace.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 10124
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Psychosomatika

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 28. led 2018 21:51:14

Návštěvník
 

Re: Psychosomatika

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 28. led 2018 21:53:14

Obrázek
Návštěvník
 

Re: Psychosomatika

Nový příspěvekod Pelvan » úte 30. led 2018 12:41:47

Ahoj Jano

Jana píše:Tedy zenový sed může vytvořit optimální podmínky pro uklidnění mysli...


Ano souhlasím s tím, že zenový sed vytváří optimální podmínky pro uklidnění myšlenek.
To je výborné, a proto vzpomínám na svoje zenbuddhistické období svého života s povděkem.

Co však není zdůrazňováno, je skutečnost, že zenový sed vytváří optimální podmínky i pro uklidnění citů. Dochází tak k citové oploštělosti. Alespoň u mě to tak probíhalo.
To je sice na jednu stranu dobré, protože jsem se nemusel utápět v nějakých negativních pocitech.
Na druhou stranu mi ale postupně začínalo chybět i prožívání pocitů pozitivních.
Sám jsem postupně ztrácel schopnost se radovat a citově prožívat svůj život.
V mezilidském styku mi pak dělalo potíže se orientovat v citovém rozpoložení svých komunikačních protějžků.

Zen je z mého pohledu výborná první pomoc při nějakých životních ztrátách a životních kotrmelcích.
Z výše uvedených důvodů jsem ale postupně s od jeho praktikování ustoupil.
Mohu se jenom domnívat, že toto až přehnané citové uklidnění může souviset se soustředěním na haru.
Hara je centrum ovládající spíše myšlení.
Emoce mají svoje sídlo především v srdci a srdeční čakru jsme v mnou praktikované variantě zenu neaktivovali.

Zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 816
Registrován: úte 27. srp 2013 17:54:14

Re: Psychosomatika

Nový příspěvekod Pelvan » úte 30. led 2018 13:10:20

Ahoj Jano

Jana píše:Kdysi na FJZ probíhaly diskuze, co ta energie dělá. Byly tam nějaké citace, tuším od Tomášových, ve kterých se doporučovalo, vydechnout všechen špatný vzduch a nadechnout se čistého. Luck tenkrát psal, že to dělá obráceně, že do sebe nadechne všechnu špatnost světa a vydechuje ven lásku a dobro. Připadalo mi to tenkrát úžasně altruistické. Jenže ono je to ve své podstatě blbost.


Ono se tohle děje u každého automaticky.
Jistě máš zkušenost s tím, že v přítomnosti různých lidí (ale i v přítomnosti různého přírodního prostředí, jako je například řeka nebo les) se cítíš různě. Lidé (i příroda) vyzařují svoje vnitřní přesvědčení ven ve formě pozitivních nebo negativních vibrací a je to mimo jejich volní kontrolu (příroda se o kontrolu nesnaží). Veškerá přetvářka je možná jenom na úrovni mimiky a verbálního vyjadřování, ale toto vnitřní vyzařování je automatické a vůlí neovlivnitelné.

My lidé se snažíme s touto energií manipulovat.

Pokud se cítím špatně, tak je jistě v pořádku se v přírodě uvolnit a všechno špatné se snažit ze sebe dostat a dovnitř přijmout okolní harmonii.
Jiná věc je, že to samé dělat s lidmi okolo sebe se již podobá duchovnímu upírství.

Je také možné se snažit na lidi nebo instituce svou přítomností vědomě působit pozitivně. Ono se to ale tak jako tak děje, pokud já sám uvnitř pozitivně naladěný jsem. Takže tato snaha mi připadá trochu nadbytečná, i když v některých konkrétních situacích je pochopitelná.
S tímto "pácháním dobra" je spojeno i nebezpečí energetického vyčerpání a vyhoření.

Zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 816
Registrován: úte 27. srp 2013 17:54:14

PředchozíDalší

Zpět na O psychosomatice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron