Meditace

Moderátor: Pelvan

Pravidla fóra
Příspěvky, které nebudou k tématu, budou smazány.

Meditace

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 15. lis 2011 15:56:22

Meditace - Deepak Chopra



Zkouším to a mám pocit, že po tom hrubnu a ztrácím zábrany, je to normální, nebo něco dělám špatně?
Návštěvník
 

Re: Meditace - Deepak Chopra

Nový příspěvekod nop » úte 15. lis 2011 21:25:03

Návštěvník píše:Zkouším to a mám pocit, že po tom hrubnu a ztrácím zábrany, je to normální, nebo něco dělám špatně?

Podobný hrubší pocit jsme zažil i já. Asi je to působené tím, že Chopra se narodil jako Ind a zná základy jako morálku jama- nijama a různá učení [ Védy, Upanišády, BhagávadGítu ] a je tedy morálně a vírou lépe vybaven.
My jsme nasáli všeličím z našich dějin, v pozadí naší mysli je rozšířeno vědomí prospěchářství, nepořádku, morální špíny ve společnosti, lhostejnost, fašismus, Napoleon, socialismus a zklamané naděje. A tak před těmito smutnými kulisami v pozadí našeho vědomí se nám tady říká, abychom meditovali a nežádá se on nás pročištění a dodržování potřebného počátečního osvícení dopředu.
A tak jsem se také pozastavoval nad správnými, ale pro nás nebezpečnými slovy "cokoliv si pomyslíte, stane se, cokoliv řeknete, stane se". Jen aby z toho nepovstali malí Napoleonové, necitliví k lidem.
A to přesto, že je tu u nás také rozšíření kladného a správného vědomí "miluj svého bližního.." a "co jste učinili..." a "ne tak já chci, ale jak Ty chceš ať se stane".
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2447
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Meditace

Nový příspěvekod Jak meditovat » pon 28. lis 2011 14:38:49

Jak mám začít?
Z duchovního hlediska je každý hledající začátečníkem. Začátečník je ten, kdo má vnitřní touhu stále růst v cosi více božského, více ozařujícího a více naplňujícího. V ten okamžik, kdy chcete dělat neustálý pokrok, v ten okamžik, kdy chcete překonat sami sebe a vstoupit do stálé, vždy přesahující skutečnosti "Za", v ten moment se stáváte věčným začátečníkem.

Pokud jste úplný začátečník, můžete začít čtením několika duchovních knih či spisů. Dají vám inspiraci. Měli byste číst knihy duchovních Mistrů, ke kterým máte naprostou důvěru. Jsou Mistři, kteří dosáhli nejvyššího vědomí, a čtením jejich knih můžete získat inspiraci. Je lépe nečíst knihy psané profesory, učiteli či aspiranty, kteří jsou stále na cestě a ještě nedosáhli duchovního osvícení. Pouze ti, kteří Pravdu realizovali, budou schopni Pravdu nabídnout. Jinak je to jako když slepý vede slepého. Také je vhodné sdružovat se s lidmi, kteří již určitou dobu meditují. Tito lidé možná nemají předpoklady, aby vás učili, ale mohou vás inspirovat. I kdybyste jen seděli mezi nimi při meditaci, vaše vnitřní bytost od nich nevědomě převezme určitou meditační sílu. Nic nekradete, pouze vaše vnitřní bytost od nich přijímá pomoc, aniž byste o tom navenek věděli.

Zpočátku byste neměli na meditaci ani myslet. Pokuste si prostě stanovit určitou denní dobu, kdy se budete snažit být klidní a tiší, a ciťte, že těchto pět minut patří vaší vnitřní bytosti a nikomu jinému. Pravidelnost je ohromně důležitá. Co potřebujete, je pravidelné cvičení v pravidelnou dobu.


Každý den existuje pouze jedna věc, kterou se mám učit:

jak být upřímně šťastný.
Jak meditovat
 

Re: Meditace - Deepak Chopra

Nový příspěvekod návštěva » čtv 16. úno 2012 15:45:58

Ahoj,
zkouším meditovat. Přečetla jsem pár návodů k meditacím, jak začít, ale pořád tomu nějak nedokážu přijít "nakloub".
V některých návodech říkají nepřemýšlet, myšlenky vytěsnit z hlavy, jinde nechat volně plynout. Nedokážu nepřemýšlet, pořád se mi něco honí hlavou. Nedokážu je ani nechat volně plynout a nevšímat si jich. Pořád se jich chytám, a když si to uvědomím, snažím se od nich odpoutat třeba soustředěním se na dech, ale po chvíli se zase chytím nějaké myšlenky. A tak to jde pořád dokola.
návštěva
 

Re: Meditace

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 05. kvě 2016 14:45:00

Meditace spojených srdcí

„Přesně tak jako pránické léčení může i Meditace spojených srdcí „zázračně“ vyléčit jednoduché a závažné nemoci, provádí-li ji velké množství lidí. Může také zázračně vyléčit celou Zemi, a tak ji učinit harmoničtější a pokojnější.“
Mistr Choa Kok Sui
Meditace spojených srdcí je to starodávná technika, kterou veřejnosti představil Mister Choa Kok Sui.

V Budhistické tradici je tato praxe známá jako vyšší forma "Meditace o Milující Laskavosti" . Nazývá se "Mettá Meditace" a zaměřuje se na rozvoj soucitu.
Má blahodárné, hojivé účinky, někdy bývá označována jako Meditace za mír a osvícení. Při této meditaci se aktivuje srdeční a korunní čakra a prohlubují se pozitivní pocity. Výrazně se posílí celé energetické pole. Pravidelné provádění této meditace zlepší váš celkový zdravotní stav, harmonizuje emoce, posiluje imunitní systém, zvyšuje intuici a stimuluje duchovní růst. Posiluje vnitřní klid a pocit jednoty se vším.

Meditace je vhodná pro pokročilé meditující stejně jako pro ty, kteří ještě nemají s meditováním zkušenosti.

"... Láska vždy vytáhne to, co je v člověku nejlepší. Osvícení je hlavním cílem vzdělání..."
Alice Bailey

MEDITACE SPOJENÝCH SRDCÍ

Existuje mnoho druhů meditací a každá technika má za účel dosažení jiného cíle. Některá meditace nás má uklidnit, jiná léčit, další nám má pomoci pochopit náš vztah vůči okolí. Meditace spojených srdcí je technika zaměřená na dosažení kosmického vědomí neboli osvícení. Je také formou služby okolnímu světu, neboť do něj vysílá harmonické kmity. Při meditaci spojených srdcí se využívá některých čaker jako vstupních bran osvícení. Existuje mnoho způsobů jak tyto čakry aktivovat. Velmi účinné a jednoduché se jeví žehnání celé zemi láskou s pomocí otevíraných čaker. Žehnáním vysíláte do okolí harmonické kmity, které se k vám analogicky vracejí. Žehnáte a je vám žehnáno, to je zákon. Meditace spojených srdcí působí na čakry, které nejsou u mnoha lidí dostatečně vyvinuty, proto také harmonizuje člověka, který ji provádí. Pokyny pro provedení byly co nejvíce zjednodušeny, proto je provádějte poctivě a přesně podle pokynů. Jestliže je naprosto dodržíte, nehrozí vám žádné nebezpečí. Nikdy prováděnou meditaci nesmíte násilně ukončit! Meditujte soustavně a poctivě, popsat zážitek z meditace je těžší než ji provést. Proto si ji prostě vyzkoušejte. Přeji vám mnoho úspěchů.

Upozornění :
· Všechny body provádějte poctivě.
· Někdy můžete při meditaci cítit fyzický pohyb energie, je to normální.
· Pokud nemáte 18 let, máte srdeční onemocnění nebo vysoký tlak, pak tuto meditaci neprovádějte. Můžete si vážně ublížit.
· Při každé meditaci je nutné, aby páteř byla vzpřímená. Nejlepší je sedět s opřenými zády a pohodlně, nebo si lehnout.

Postup :
1. Pročištění etérického těla
Provede se fyzickým cvičením po dobu asi 5 minut. Cvičení minimalizuje možný přebytek prány. Velmi vhodné je provést několik Pozdravů slunce.





2. Invokace božího požehnání
Vyžaduje se kvůli ochraně člověka, pomoci a vedení při meditaci.
Příklad :

Božská prozřetelnosti, pokorně volám po Tvém božím požehnání ! Po ochraně, vedení, pomoci a osvícení ! S díky a v plné víře !

3. Aktivizace srdeční čakry
Stlačte prstem na několik sekund svou srdeční čakru. Koncentrujte se na srdeční čakru a žehnejte celé Zemi láskou. Začátečníci provádějí pouze jednou nebo dvakrát. Nesmí se provádět mechanicky, ale musíte plně ocenit a procítit obsah slov. Imaginujte si národy, jak se na pokraji boje nebo přímo v boji usmiřují. Imaginujte jak skládají zbraně a objímají se. Nezaměřujte se na děti nebo jednotlivce, neboť jim můžete přivodit zahlcení pránou.
Příklad :

Ze srdce Božské prozřetelnosti. Nechť je celá Země požehnána láskou. Nechť je celá Země požehnána velikou radostí, štěstím a božským mírem. Nechť je celá Země požehnána porozuměním, harmonií a dobrou vůlí. Tak se staň.

Nechť jsou srdce všech cítících bytostí naplněna láskou. Nechť jsou srdce všech cítících bytostí naplněna velikou radostí, štěstím a božským mírem. Nechť jsou srdce všech cítících bytostí naplněna porozuměním, harmonií a dobrou vůlí. S díky, tak se staň.

4. Aktivizace temenní čakry
Stlačte na několik sekund temeno, abyste si usnadnili koncentraci na temenní čakru. Žehnejte Zemi láskou stejně jako v bodě 3, ale koncentrujte se na temenní čakru.

5. Propojení čaker
Koncentrujte se na obě čakry a žehnejte Zemi láskou stejně jako v bodě 3.

6. Dosažení osvícení
Imaginujte si bod zářivého světla na temeni vaší hlavy a současně v duchu zpívejte slovo óm (óóómmm). Koncentrujte se na intervaly mezi dvěma óm a udržujte si světelný bod. Provádějte asi 10 až 15 minut. Úspěch poznáte pocitem naplnění celého těla světlem. Nelpěte na výsledku a upřímně se snažte.

7. Uvolňování přebytečné energie
Několik minut žehnejte Zemi láskou, až ucítíte, že se vaše tělo normalizuje. Pránický přebytek by vám mohl způsobit nepříjemnosti a bolest hlavy nebo hrudníku.

8. Díkuvzdání
Po meditaci vždy vzdejte díky Boží prozřetelnosti za požehnání.

9. Další uvolnění přebytečné energie
Proveďte masáž svého těla a další cvičení.
Návštěvník
 

Re: Meditace - Deepak Chopra

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 05. kvě 2016 18:01:29

návštěva píše:Ahoj,
zkouším meditovat. Přečetla jsem pár návodů k meditacím, jak začít, ale pořád tomu nějak nedokážu přijít "nakloub".
V některých návodech říkají nepřemýšlet, myšlenky vytěsnit z hlavy, jinde nechat volně plynout. Nedokážu nepřemýšlet, pořád se mi něco honí hlavou. Nedokážu je ani nechat volně plynout a nevšímat si jich. Pořád se jich chytám, a když si to uvědomím, snažím se od nich odpoutat třeba soustředěním se na dech, ale po chvíli se zase chytím nějaké myšlenky. A tak to jde pořád dokola.


to co popisuješ není vůbec nic výjimečného ... u spousty lidí to tak chodí, stejně tak to bylo u mne

ze své zkušenosti - čím více se chce od myšlenek odpoutat, korigovat nebo dokonce potlačit myšlenkový tok - tím více to přináší napětí a zamotává se do toho ...

co u mne zabralo - uvědomit si, že meditace je v podstatě totálním uvolnění a dá se označit jako relaxace

prostě uvolnění těla a tím přichází i zklidnění mysli a noření se do hloubky samotného prožívání

prostě si sednout nebo zaujmout pohodlnou polohu a projít si od spodu tělo a jen se soustředit na to kde je cítit nějaké napětí a tam kde je, tak se s tím nepokoušet něco dělat, zbavovat se ho nebo tak, ale jen to velmi účastně prociťovat a uvědomovat si to bez komentářů. zpočátku může dojít k tomu a také k tomu velmi často dochází, že se napětí a tlaky a jiné nepohodové vjemy ještě více zintenzivní - a to je naprosto v pořádku, protože zanedbávané části se tím hlásí o pozornost, takže i tak to nechat v sobě volně probíhat a plynout ... velmi účastně, ale bez volního zasahování a bez komentářů k tomu - to by nemělo být toho se je třeba zbavit - pokud komentáře přijdou a to také není výjimečné, tak i to nechat jen vyvstávat a uvědomovat si a prociťovat co to dělá

takhle se projít až k hlavě a zaměřit se i na procítění mozku - prostě jako orgánu, jako houby, která může být buď v tenzi nebo uvolněná ...

a tak tohle mám za velmi dobré první kroky, když chceme meditovat

a jako další krok v meditační praxi tzv. uvolnit mysl - a to opět lze pouze tak, že si člověk uvědomuje tj. dává pozornost tomu - co v něm vyvstává, nejen myšlenkám a myšlenkovému procesu, ale i emocím, které s nimi souvisí, pocitům, a různým vjemům a jak se odrážejí v těle a ve kterých částech, jak to působí například i na změnu dechu - tak klidně - jen si to v sobě uvědomovat a prociťovat a nechávat tomu volný průběh ... tj. dát tomu pozornost a zároveň svobodu ... to je velmi uvolňující samo o sobě a nelze si nepovšimnout, jak napětí v těle, v orgánech, v toku krve a činnosti mysli s psychikou spolu souvisí a když se uvolnění napětí v těle, že se uleví i napětí v psychice a naopak ...

člověk se tak naučí vnímat svoje tělo a procesy co v něm probíhají i během běžného denního režimu, nejen v "meditačním sezení"

a nejenže ho to naučí jemnějšímu vnímání, ale přirozeně z toho vyplyne i to, že nebude tomu jen naslouchat, ale že to bude i poslouchat - tj. že nebude tělo a psychiku zbytečně zatěžovat a dovolí spuštění ozdravných mechanismů a k uvolnění různých bloků v energetickém systému

může také zjistit jak velmi osvěžující je obyčejný nádech a jak velmi osvobozující je obyčejný výdech, jak rozmanité jsou například chutě, vůně, hmatové vjemy a jak to v něm všechno žije podle určitých zákonitostí a jak je to samo o sobě velmi moudré a svým způsobem i velmi radostné, pokud se to nesnažíme nějak násilně manipulovat - u mně to bylo jako objevit dimenzi, která byla je důvěrně známá, ale nějak tak opomenutá

a také, že to všechno pramení a žije z hlubiny nás samých, kterou jsem tak nějak přestali vnímat a to je pak kapitola sama o sobě :)

a že žít = být a nechat být = nechat žít tj. nechat plynout a že to je velmi přirozené a prosté a svobodné a v podstatě velmi radostné samo o sobě :)

o meditaci = relaxaci je toho napsáno hodně a jsou zdůrazněny různé aspekty, ale mně nejvíce pomohlo shrnutí od jednoho Inda - bankovního prezidenta v důchodu se jménem Ramesh Balsekar
Návštěvník
 

Re: Meditace

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 05. kvě 2016 18:05:42

"Tři roviny relaxace

Je smutnou skutečností, že člověk nechápe, jakou důležitost má v jeho každodenním životě relaxace. Už samotné to slovo vzbuzuje představu jakéhosi druhu disciplíny, jako je např. jóga nebo něco podobného, co se musí provádět v pevně stanovené denní době. Relaxace je ve skutečnosti trojího druhu: fyzická, mentální a transcendentní – a ani jedno z toho nevyžaduje nějakou systematičnost.

Fyzická relaxace prostě znamená záměrně povolit, uvolnit napětí, které se během dne jaksi vkradlo do těla. Na příklad i pouhé sezení v zubařském křesle vyvolává napětí. Zubař by proto měl říci pacientovi, aby se uvolnil. To jediné, co je v takovém případě skutečně nutné, je vědomě a současně uvolnit všechny svaly. To je ve skutečnosti základní princip známé šavasany. Lehnete si a ze všech tělesných svalů necháte vědomě odplynout veškeré napětí. Někdy se doporučuje postupovat z jednoho konce těla na druhý a postupně uvolňovat svaly jednotlivých částí těla. Ale mnoho lidí má zkušenost, že jasný příkaz svalům celého těla, aby se uvolnily, funguje velmi dobře. "Povolte", musel zvolat jeden zubař na pacienta, aby se pacient uvolnil.
Skutečný přínos relaxace nespočívá v provádění šavasany, která vyžaduje polohu vleže; ať děláte cokoliv, na chvilku se zastavte, vědomě uvolněte celé tělo, a když jste se takto uvolnili, pokračujte ve své činnosti. Anebo mezi dvěma úkoly se na jednu nebo dvě minuty zastavte a zůstaňte vědomě uvolnění. Brzy zjistíte, že jste si zvykli dělat svou obvyklou práci bez jakéhokoliv druhu napětí a že k uvolnění není zapotřebí nic víc než jemná připomínka.

V lidské bytosti existuje unikátní vestavěný mechanismus relaxace: člověk je jediný tvor, který se směje, který se dokáže srdečně zasmát. Smích, i záměrně navozený, přináší nejen emocionální uspokojení, ale i relaxaci, která organismu výrazně prospívá. Smích začíná hlubokým nadechnutím, po němž následuje rytmické vydechování, kterého se účastní především bránice – veliká spousta svalů, oddělující hrudní dutinu od dutiny břišní. To napomáhá vyrovnávání tlaků v obou těchto dutinách a kromě toho, že je tím podporován tok krve v žilách, dochází i k masáži vnitřních orgánů. Lékaři popisují čtyři typy smíchu, které mohou působit blahodárně (lidé, kteří mají problémy se srdcem, s páteří, nebo mají vysoký krevní tlak, by měli postupovat opatrně):

a) smích odpovídající etiketě začíná pousmáním a pokračuje mírným zasmáním se, nadechování nevyžaduje žádnou zvláštní pozornost.
b) u ´holubího smíchu´ je nadechnutí hlubší, ústa zůstávají zavřená a při smíchu člověk vydává zvuky připomínající holubí vrkání. Je to jakýsi vnitřní smích a má své výhody
c) Krajně nesnadné je naučit se ´neslyšnému smíchu´, je ale velmi působivý. Je třeba velmi hluboce se nadechnout a pak se začít smát s otevřenými ústy a vyplazeným jazykem – ale bez jediného zvuku! Po nádechu můžete vydechovat tak dlouho, jak je to možné, s rytmickými záškuby bránice; tento ´vnitřní jogging´ je energický a značně vyčerpávající.
d) ´Břišní smích´ se podobá neslyšnému smíchu, ale můžete se dát do hlasitého smíchu, dokonce se i svíjet nebo válet se po zemi. Musíte se opakovaně nadechovat a celé to může trvat tak dlouho, jak je vám libo.

Mentální relaxace je úplně jiného druhu, jelikož ve svém důsledku znamená absenci myšlení, absenci vědomého fyzického uvolňování. Taková mentální relaxace vás osvobozuje od podmíněnosti. Můžete se snadno ocitnout mimo své ´já´, jelikož mezi dvěma myšlenkami existuje interval ticha, který s myšlenkovým procesem nijak nesouvisí. Jelikož tento interval, interval ticha, nesouvisí s časem, přináší skutečně obrovské uvolnění, kdykoliv si ho uvědomíte. Na tento interval je možné se zaměřit v kterékoliv situaci běžného života, třeba jen na krátkou chvilku. Soustředění na interval mezi dvěma myšlenkami, které se objevuje během dne, mohou guruové vyučující meditaci odpírat označení ´meditace´; dokážete-li se ale koncentrovat na tento interval mezi myšlenkami v průběhu svého pracovního dne, na sklonku dne najednou zjistíte, že jste méně unavení a že máte pro zbytek večera k dispozici podstatně víc energie.

V těchto intervalech mezi myšlenkami dochází ve skutečnosti k tomu, že mysl ´zmlkne´: vyprázdní se ode všech svých obsahů a je tudíž ´prázdná´ či ´tichá´ a intenzivně si uvědomuje, co v daném okamžiku Je. Neznamená to, že by si utišená mysl neuvědomovala proud myšlenek, protékající vědomou myslí; ale neúčastní se myšlení: nedělá rozdíly mezi myšlenkami, nevytváří úsudky – neposuzuje, jestli jsou správné nebo špatné, a nehodnotí jejich důležitost. Bezprostředním důsledkem tichosti mysli v každodenním životě je změna náhledu na psychologické problémy: vnímají se jako naprosto nepodstatné a mnohé z nich prostě zmizí. Ještě důležitější může být fakt, že utišená mysl otevírá zcela volný prostor tvořivým schopnostem a intuici a to má za následek nejen zmizení psychologických problémů, ale objeví se i řešení intelektuálních a dokonce i praktických problémů.

Existuje ještě další druh relaxace; není to relaxace fyzická ani mentální a nelze jí dosáhnout; může k ní pouze dojít. Je důsledkem nejhlubšího možného pochopení, že žádná individuální entita coby ´já´ protikladné k ´druhým´ ve skutečnosti neexistuje. Objeví se jasné chápání, že bezpočet lidských bytostí nemá při svém rozhodování a jednání žádnou vlastní vůli ani možnost volby, že jsou pouze specificky naprogramovanými nástroji, jejichž prostřednictvím jedná Zdroj či Bůh, Vědomí, prvotní Energie. Ta podnítí takový chod událostí, k němuž má dojít podle toho, co označujeme jako zákonitost Přírody nebo jako zákonitost Vesmíru. Bezvýhradné přijetí tohoto konceptu, které může člověk prověřovat v ohni své každodenní zkušenosti, vyústí v plné přijetí toho, co Je, jako záměru vesmírného Bytí, což má za následek naprosté uvolnění psychosomatického organismu, vedoucí k osvícení či Sebe-poznání: fiktivní jednající ego-entita shledá, že se zcela vzdala transcendentnímu Zdroji. Mohlo by se to označit jako transcendentní relaxace."

Ukázka z knihy Raméše Balsekara

Peace and Harmony in Daily Living (Mír a harmonie v každodenním životě)
převzato z http://www.jitrnizeme.cz/view.php?nazev ... 2010030009
Návštěvník
 

Re: Meditace

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 05. kvě 2016 18:10:35

a tady si dovolím ještě přidat, k bližšímu objasnění, něco se satsangu s ním na toto téma

"MEDITACE A RELAXACE - ze satsangu s Rameshem Balsekarem

Marylin: Moje druhá otázka se týká meditace. Ve Vaší knize Mír a Harmonie v denním životě na různých místech zmiňujete meditaci a já si zapsala to, co jste říkal. Pokud budu schopná něco z toho přečíst bude to O.K.?

Ramesh: Jistě.

Marylin: Říkáte - pohodlně si sedněte, zavřete oči, dejte jasný povel svalům celého těla, aby se vědomě uvolnily.

Představte si, že jste ukotveni v JÁ, uvědomte si, že nic neděláte, prostě pozorujte myšlenku, tiše si buďte vědomí, otevření a pozorní ke každé myšlence, pohybu a pocitu, pouze je nezaujatě pozorujte. Mějte jasné uvědomení toho, jak se myšlenka objevuje a odchází.

Vystupte ze sebe do Totality Bytí a Přítomného okamžiku. Dovolte nezaujatě pozorujícímu vědomí, aby vidělo obsah vědomí.

Zaměřte se na interval mezi dvěma myšlenkami, buďte v Já jsem. Dovolte periodě ticha v tomto intervalu přinést hlubokou relaxaci, lehkost, hloubku a svobodu.
Prázdná mysl si je intenzivně vědoma toho Co - je v daném okamžiku.

Proud myšlenek plyne, aniž by na něčem ulpíval.

Zapomeňte na čas a zůstaňte ukotveni v JÁ.

Ponořte se do meditace bez jakéhokoliv očekávání.

Ramesh: To všechno bylo na jednom místě?

Marylin: Ne.

Ramesh: Nebo jste to shromáždila z celé knížky?

Marylin: Shromáždila jsem to na různých místech. (-:

Ramesh: To, co tím chci říct, je, že to mezi sebou úplně nesouvisí. Každá z těch myšlenek má svůj vlastní odkaz.

Marylin: To je pravda.

Ramesh: Každá z těch věcí má svůj odkaz. Pozorování myšlenek má svůj odkaz. Ta nejdůležitější věc, z mého pohledu, je začít meditaci úplným fyzickým a mentálním uvolněním. To je pro mě opravdu důležité. Úplná relaxace. Úplné odevzdání. A potom pozorujte myšlenky tak, jak k nim dochází.

Vlastně, Marylin, ted, když jsi přišla s tímto tématem, tak mě napadá  když se úplně uvolníš, všechny svaly jsou v tu samou chvíli uvolněné a mysl také, to k čemu dochází je, že opouštíš sebe a vstupuješ do JÁ, které není ničím omezené. Budeš překvapená, jak dlouho potrvá, než dojde k myšlence, kterou bys měla pozorovat.

Pokud jsi úplně uvolněná, fyzicky i mentálně, bude chvíli trvat, než dojde k myšlence. Úplné uvolnění, tělesné i mentální je opravdu důležité.

Marylin: Takže je třeba udělat všechno pro to, abychom dosáhli tohoto stavu úplného uvolnění.

Ramesh: Řekněte sami sobě, chci, aby se celé tělo uvolnilo v tu samou chvíli. Mluvím o tom proto, že některé teorie doporučují, abyste uvolnili postupně jeden sval za druhým, ale pokud řeknete svému krku, aby se uvolnil, tak během doby, než dojdete k chodidlům, bude váš krk zase napjatý. (-: Rozumíš, co tím myslím?

Podle mé teorie se celé tělo musí uvolnit v tu samou chvíli, řekněte svému tělu, ať všechno najednou pustí.

Marylin: Jsem opravdu ráda, že to říkáte.

Ramesh: A pokud to budeš dělat, postupně se to stane praxí, která to usnadní.

Pokud se celé tělo uvolní v tu samou chvíli, mysl se uvolní také, tělo a mysl jdou společně a pokud jsou tělo a mysl úplně uvolněné, bude to chvíli trvat, než dojde k pozorování myšlenek, protože myšlenky nevstoupí snadno do organismu těla a mysli, který je úplně uvolněný.

A pokud některá myšlenka přijde, bude pravděpodobně hlubší než běžné myšlenky, protože v tu chvíli jste opravdu otevření Zdroji. Pokud jsou vaše tělo a mysl úplně uvolněné, jste otevřeni jakémukoliv podnětu ze Zdroje.

Marylin: Měla jsem tento druh zážitků, když jsem nezamýšlela meditovat, jenom jsem se dívala na slunce, jak vychází nebo zapadá a myslela jsem, že se to nepočítá, jinými slovy, k takovým zážitkům dochází v přítomnosti (něčeho mimořádného)

Ramesh: Ale stále to bude zážitek. Ty mluvíš o zážitku, já nemluvím o zážitku. Já mluvím o meditaci. O sezení v meditaci.

Pokud při sezení v meditaci praktikuješ to, co jsem říkal, úplné uvolnění těla a mysli v tu samou chvíli, potom jediné co děláš je, že pouze pozoruješ myšlenky tak, jak k nim dochází, aniž by ses do nich zaplétala.

To co chci říct je, že pokud jsou celé tvé tělo a mysl uvolněné, bude chvíli trvat, než dojde k myšlence a protože je tvá mysl opravdu uvolněná, tak možnost, že se do ní zaplete, je opravdu malá.

Marylin: A co když si během tohoto procesu najednou vzpomenu, ach můj Bože, měla jsem domluvenou důležitou schůzku nebo něco podobného

Ramesh: To je myšlenka. To je myšlenka, ke které je velmi nepravděpodobné, že by došlo, pokud jsi úplně uvolněná. To je přesně ten druh myšlenky, u které je velmi nepravděpodobné, že by přišla, pokud jsou tvé tělo a mysl úplně uvolněné. Pochopíš to, jenom když to sama zkusíš a dojde k tomu. Není to nic, o čem bys mohla přemýšlet.

Marylin: O.K. A co když přijde?

Ramesh: Myslíš, když nějaká myšlenka přijde? Pokud přijde, tak ji pouze pozoruješ a nezaplétáš se do ní v průběhu času.

Nezaujatě pozoruješ myšlenku tak, jak přichází a pokud myšlenka nezíská žádnou podporu z toho, že by se do ní ego zapletlo, je odsouzená k zániku."

http://www.turija.cz/article/95694.medi ... alsekarem/
Návštěvník
 

Re: Meditace

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 05. kvě 2016 18:37:40

a na úplný závěr mého vstupu na toto téma

je tu zpětná vazba, která ukazuje, jestli cesta kterou jsme se vydali je funkční a to, že se postupně vytrácí rozdíl mezi "meditačním sezením" a běžným životem - tzn. že ubývá napětí a stresu, ubývá věcí co nás znepokojují, kterých se bojíme, které odmítáme a které nám vadí, tak aby nás to rozhazovaly a to nejen během "meditačního sezení" ale vůbec (i když se nemusí měnit zevní podmínky, tak dochází ke změnám ve způsobu jejich vnímání a v reakcích na ně)

pokud ale začínáme zjišťovat, že čas strávený v "meditačním sezení" a různé zážitky (povznášejícího rázu či změněné stavy vědomí) začínáme upřednostňovat a mít za to pravé ořechové a kýžené - na rozdíl od zbytku života, který nám začíná šedivět, stává se pro nás nudným nebo nereálným či dokonce obtěžujícím a rádi bychom už od něho měli pokoj nebo ho pouze trpně snášíme tzn. se začínají rozjíždět nůžky mezi meditací a běžným praktickým obyčejným provozem - tak je to vážný důvod k zastavení a přehodnocení toho co považuje za meditaci ... :)
Návštěvník
 

Re: Meditace

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 16. srp 2016 12:27:36

Slyš, králi Tibetu, s celým svým doprovodem! Zazpívám vám píseň, odhalující význam Dharmy.

Sup letící větrem přistává, toužíc po potravě. Což nevidí, že vlétá do pasti? Bílá sněžná lvice, putující ledovou plání, vedena touhou vchází v les. Což nevidí, že se blíží sněžná smršť? Tygr žijící v santalových lesích východu se pln touhy plíží údolími. Což nevidí hrozící laviny? Velká ryba, třpytící se v prameni, se chytá návnady, vedena touhou. Což netuší, že se zaplete v síti? Vaše mysl, jež je prvotním buddhou, puzena touhou hledá cosi vnějšího. Což nechápe, že zbloudí v samsáře? Teď, když jste získali drahocenné lidské tělo, vás budou neustále rozptylovat světské aktivity. Což nevidíte, že se váš život blíží ke svému konci? Slyš ještě jednou, králi Tibetu s celým svým doprovodem! Pokud se navrátíte do lomozu lidského davu, mějte na paměti, že vaše tělo není ničím než momentálním příbytkem.
Chcete-li se zbavit svého zmatku, pojďte, následujte mě!

Když se vaše pozornost ztratí v tom, co je vnější, upamatujte se, jak je možno učinit všímavost stezkou. Jestliže se chcete zbavit připoutanosti k jevům, pojďte a následujte mne!

Když se ve vaší mysli objeví prameny myšlenek, pomyslete na jednotu Tří sfér. Jestliže se chcete zbavit koncepčního myšlení, pojďte a následujte mne!

Když se ve vaší meditaci objeví ospalost, roztěkanost či tupost, pamatujte na alchymii, měnící je ve zlato. Jestliže chcete rozvinout sílu meditace, pojďte a následujte mne!

Jestliže se nenacházíte v meditačním či pomeditačním stavu, vzpomeňte na lampu, prosvětlující temnotu. Jestliže stojíte o zkušenost stavů pohroužení, pojďte a následujte mne!

Když propadnete připoutanosti k tělu, pamatujte, že připoutanost k příbytku není k ničemu. Jestliže si přejete opustit své rodiště, pojďte a následujte mne!

Když vnímáte podobu opačného pohlaví jako pobídku, pamatujte, že pro další cestu bude třeba přijmout duchovního partnera. Jestliže chcete jít krátkou cestou, pojďte a následujte mne!

Když vás souží sen nevědomosti, uvědomte si jeho jasnost! Jestliže chcete učinit rušivé emoce svou cestou, pojďte a následujte mne!

Když přijímáte čtyři iniciace stezky zralosti, pamatujte na naplnění vázy až po okraj. Jestliže chcete nechat dozrát svou pravou podstatu, pojďte a následujte mne!

Když vás budou ponižovat obyčejní lidé, pamatujte, že zvuk je podobný ozvěně! Jestliže chcete nebojácně kráčet v palbě kritiky, pojďte a následujte mne!

Když potkáte nepřátele plné nenávisti, připomeňte si tváří v tvář důtkám trpělivost! Jestliže chcete své nepřátele potkávat bez pocitu ohrožení, pojďte a následujte mne!

Když zakoušíte lnutí k svým blízkým, pomyslete na přetnutí kořenů samsáry! Jestliže se chcete osvobodit od takovýchto lpění, pojďte a následujte mne!

Když budete ctěni svými žáky, upamatujte se, jak jednoduše se jich lze zbavit. Jestliže nechcete pěstovat tato pouta, pojďte a následujte mne!

Když budou vaše tělo trápit nemoci čtyř elementů, pamatujte na učení o jedné chuti toho, co potkává naše iluzi podobné tělo. Jestliže se nechcete obávat tělesných nemocí, pojďte a následujte mne!

Když bude v hodině smrti síla života zničena, pamatujte na svou bdělost, jež nepotřebuje podporu. Jestliže chcete projít bardem bez bázně, pojďte a následujte mne!

Jestliže jste neodťali kořeny znovuzrození v samsáře, mějte na mysli zavření šesti bran, vedoucích k šesti způsobům znovuzrození. Jestliže chcete překročit propast šesti sfér, pojďte a následujte mne!

Rozumíte? Jestliže nepociťujete opravdovou důvěru, nevznikne ve vás moudrost skálopevného přesvědčení. Jestliže se tato jistota neobjeví, neuskutečníte ani pokyny Mistra. Neuskutečnění těchto pokynů znamená nerozpoznání vlastní mysli jakožto mysli buddhy.

Praktikujte pokyny Mistra s důvěrou, oddaností a úctou. Překročil jsem zrození a smrt. Překročil jsem odcházení a přicházení. Moje účast je nekonečná. V drahocenném klenotu mé mysli neexistují koncepce libosti či bolesti. Jestliže si mne budete vizualizovat nad hlavou, nebudu ani daleko, ani blízko. Mandala buddhy mého těla je nehmotná. Nechte v sobě zároveň s tímto poznáním vyvstat odevzdanost. Jelikož teď skvostným způsobem zmizím, nebudete mne moci ve svých hrubohmotných tělech doprovázet. Snažte se naplňovat to, s čím se ke mně obracíte. Tak budeme neustále spolu.

Poté, co zazpíval tuto píseň, vstoupil Padmasambhava na sluneční paprsek a v jediné chvilce vzlétl k nebi. V jeho jihozápadní části se otočil a poslal směrem k žákům paprsek světla tak nepřestavitelné účasti, že všichni do jednoho dosáhli úrovně, ze které již není návratu. A pak, obklopen mračnem dákiní, odebral se na jihozápadní kontinent.
http://www.buddhismus.cz/posledni-instrukce.html
Návštěvník
 

Další

Zpět na Péče o ducha

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník