Přiznám se, že se potřebuju trochu oderagovagt od frustrující práce na počítači . asi dvě hodiny jsem se snažil zaplatit pokutu francouzské policii a napsat email do Finska, ani jedno se nepodařilo, musím zítra do banky, protože francouzská byrokracie dělá všechno proto, aby poslat peníze na účet franc. policii bylo co nejsložitější a stačí málo a pokuta zaplacená nebude, takže s tím musí pomoct bankovní asistent.... to jsme na té relativníé úrovni, kdy se ego rozčiluje... no a poslat email do Finska taky nešlo, protože nefungovaly důležité odkazy, be zkterých by email neměl smysl... takže zítra beru PC do obchodu a kupuju dvakrát rychlejší procesor a rychlejší harddisk, protože můj pc sotva stíhá psaní na poradnu, ale práci ve wordu, emaily, linky, internetové stránky už nestíhá... a to jsem ho koupil asi před třema rokama... no nic.
Takže tohle vůbec nečtěte, to jsou naprosto zbytečné řeči... koho by zajímaly moje názory. Takže píšu si to tady jako odreogování a děkuju, že tu ta možnost je se tu uklidnit...
Kontext učení. Když tak čtu komentáře jany, vostála, miroslava a ostatních, napadá mě, jak strašně moc je důležité mít kontext, když studujeme duchovní otázky. Takže třeba donedávna jsem mohl otevřít bibli na jakékolikv stránce a nic - asi tolik mi to říkalo jako vostálovy komenty tady - nějaká slova, ale bez ladu a skladu... Duchovní studium a praxe začíná teprve tehdy, když věci studujeme a cvičíme v kontextu dějin, v kontextu kultury... a samozřejmě učitel nebo učitelka nemůžou taky jen tak spadnout z nebes... kdo to je, proč to je, odkud přišel, kde byl, co zažil... učitel bez kontextu je k ničemu, kdyby to byl sebeosvícenější mudrc. Vemte si třeba, že byste šli po lese a najednou by na vás vybafl moistr Nansen, slavný čínský zenový mistr. Vy byste vůbec nevěěli kdo to je, co to je, proč tam je a on by vás kopnul do zadku. Bez kontextu by to nemělo žádný smysl . Ale jak obrovský rozdíl je takové kopnutí do zadku, když mnich léta bloudil po klášterechy, hledal osvícení, studoval sútry a pak přišel za mistrem Nansenem a ptal se ho na buddhovskou podstatu. Pak takové kopnutí do zadku - po mnoha letech cvičení a studia - je něco uplně jiného než kopnutí do zadku chlapa, který hledá v lese manželku, s kterou se včera pohádali a ona s brekem utekla do lesa... A tak teprve když jsem dny a měsíce a asi dva roky pečlivě studoval křesťanství z nejlepších zdrojů, ze zdrojů blízkých mystice, pak je najednou věta z bible něco uplně jiného - je tu kontext. A i tak to chce doprovod učitele, který bibli opravdu rozumí... Vše, co je vytržené z kontextu nedává velký smysl a nemá žádnou valnou cenu. A obávám se, že ani lidé náhodně se potkající, když nemají nějaké pouto, tak nedochází k intimnější výměně zkušeností. Proto jsou studijní skupiny, sanghy, společenství, komunity, kde se lidé vzájemně poznávají, potkávají, komunikují, pod vedením učitele někam směřují... tam je kontext, tam může být hloubka a pokrok. Opět musím kriticky na adresu poradny říct - vy, co se tu osobně znáte a máte k sobě vztah, určitě je to něco jiného, kdyžt si tu píšete, než když se tu setkává jeden anonym s druhým, lidé se osobně neznají nebo téměř vůbec - tak je to v mém případě - pak nedchápu, kde by byl nějaký přínos. Pokud tu je skupinka přátel, znáte se z hospody, scházíte se léta, pak tu máte určitou platformu, popovídáte si o svých duchovních zkušenostech, proč ne. Ale ještě jsem nenarazil na žádné spirituální forum, kde by docházelo k nějakému jiskření, přeměně, pokroku... to až když člověk narazí na knížku, na osobnost, na takovém foru můžete narazit na doporučení... no jak jsem říkal, nepíšu tu nic kloudného, ale uvědomil jsem si prostě, jak je kontext důležitý. Kontext vysvětluje kdo jsme, kde jsme byli, kam jdeme a proč.... a zralý učitel je plod správných okolností, bych řekl... a zralý žák jakbysmet... tak nám všem přeju, abychom byli v tom správném, autentickém kontextu a neposkakovali po světě bez ladu a skladu....