Kdo opravdu jsi?

Moderátor: ryunin

Kdo opravdu jsi?

Nový příspěvekod ryunin » ned 28. črc 2019 17:24:48

Co je vlastně tvoje pravé já? Kdo opravdu jsi? Co je tvou podstatou? My tu už léta debatujeme o tom, co je a není zen, ale zen se vlastně opravdu nezajímá o zen vůbec. Zen zajímá, co je podstata člověka. Co je tedy naše podstata, co je moje podstata?

Je to značka džín, které mám? Je to auto, které mám? Je to věk mé přítelkyně? Je mou podstatou to, že jsem učitel na gymnáziu? Je mou podstatou to, co si myslím o sousedce? je mou podstatou to, že zamknu nebo odemknu vlákno? Je mou podstatou to, že si vážím učení Dogena? Je mou podstatou to, kolik let cvičím zazen? Je mým pravým já to, že levou nohou vcházím do zendo? Je mým pravým já to, jaké se mi líbí ženy? Je mou podstatou to, jestli jsem zažil osvícení? Je mou podstatou to, jaký mám rád čaj, o čem se mi v noci zdálo, kam jsem jel na dovolenou, jakou rychlost vyvinu na kole, když jedu z kopce? Je mou podstatou to, kolik je v tomto textu překlepů? Je mou podstatou to, že mi je někdo sympatický nebo ne? Je mou podstatou to, jestli věřím v Boha? Je mým pravým já názor na advaitu? Je mým pravým já zkušenost s moravskými sklípky? Je mou podstatou to, kolik mám iluzí a chyb? Je mým pravým já to, jak málo jsem moudrý? Je mou podstatou to, kolik umím řečí?

Nic z toho, co jsem vyjmenoval není podstatné. Není podstatné, jestli dáváte přednost kávě před čajem, zenu před theravádou, jednomu učiteli před druhým učitelem. Není podstatné, jestli cvičíte zazen nebo jógu, jestli umíte stojku nebo zastavit myšlení. Je jedno, jestli dokážete číst myšlenky nebo radši čteet Blesk a koukáte na Novu. Je jedno, jestli někomu nadáváte, nebo ho obejmete. Je jedno, jestli někoho pošlete do prdele, nebo mu požehnáte. Je jedno, jestli zabijete zvíře nebo plavete v moři, narazíte na topící se včelu a vynesete ji něžně na břeh, jak to já někdy dělám. JE jedno, jestli jste dobrý nebo špatný člověk. Je uplně jedno, jestli jste zažili osvícení stokrát nebo ani jednou...

Niz z toho, co jsem vyjmenoval, není podstatné. Není žádný podstatný rozdíl mezi mnou a Jardou traktoristou z Horních Posránek. Nevím nic víc o vesmíru než on. Není rozdíl mezi mnou a nájemním vrahem. Není ale ani rozdíl mezi mnou a nějakým osvíceným guruem.

Všichni jsme v podstatě na tom naprosto stejně. Z toho hlediska je absurdní tvrdit, že zazen se musí cvičit tak a tak, s rovnými zády. Je absurdní řešit, co je buddhovství. Je absurdní vést diskuze o tom, co je a co není autentický buddhismus. Je absurdní zajímat se o Buddhu. Je absurdní koupit si místo Oktávie Fabii. Je absurdní být heterosexuál. Je absurdní vzdát se sexu nebo naopak tvrdit, že je dobré mít sto padesát milenek za rok. Je absurdní chodit na pivo, když můžu pít doma vodu. Je absurdní pít doma vodu, když můžu chodit na pivo.

A absolutního hlediska je všechno naprosto dokonalé. Není co měnit. A všichni jsme dokonalí v jakékoliv podobě, v podobě žáby, osla, debila, buddhy, gurua nebo Franty od vedle.

A teď všechno, co jsem napsal, zkuste zpracovat intelektuálně. Zkuste nastartovat mysl, začít o tom, co jsem napsal, zkuste přemýšlet. Co kdybyste zkusili prostě přemýšlet. Ne jen sedět jak pecka a nemyslet, ale zkuste opravdu začít hodnotit, co jsem napsal. Někdo řekne - jakou kravinu to zase napsal. Jiný řekne, jak moudré, je to ta, je to tak! Někdo řekne, jo, ale... jiný řekne, co píše, je fakt, ale on je debil, takže i to co píše, je debilní... Prostě tu bude zase sto tisíce názorů na jednu věc.

Z původní dokonalosti, díky našemu myšlení, vznikne neshoda, disputace, diskuze, nesoulad, hodnocení, porovnávání, měření penisů, atd. Z toho by logicky vyplývalo, že myslet je špatně.

Ale existují dva druhy myšlení. Myšlení karmické a probuzené. Karmicé myšlení znamená, že nás náš rozum ovládá, nejsme si vědomi toho, že co si myslíme, je produktem karmy. Probuzené myšlení znamená, že jsme si vědomi toho, že myšlení je podmíněné a že probuzení je - ve výsledku nepodmíněné - co se stane, když v probuzení začneme myslet? Už to není myšlení jako fixace na definice a pojmy. Už to není diskuze o tom, jestli buddha je A nebo B, jestli moudrost je TO či ONO. Probuzené myšlení znamená vést toho, kdo je ovládán karmou, ke stavu, kdy je vše dokonalé a čisté. Pro naprostou většinu lidí je nemožné rozlišit karmické myšlení od probuzeného. Většina diskuzí na forech o tom, co je buddha, buddhismus, probuzení, jsou výplody karmického myšlení, tedy nejsou to myšlenky na základě probuzení, ale na základě intelektuálních pochodů. Což je naprosto diametrálně odlišné od probuzeného myšlení, které slova používá flexibilně. Příklad - Buddha je naprosto osvícený člověk, který nemá žádná přání a který se nikdy nezlobí a nemá žádné iluze. TO je fixní definice Buddhy. Takových definic najdeme v knihách neprobuzených lidí a na forech tisíce. A pod nimi tisíce diskuzí o tom, co je buddha, ale pořád to jsou diskuze neprobuzených lidí. Srovnejte s výroky - Buddha je suché lejno na klacku. Buddha je to, co vytváříme s tímto tělem masa a kostí. Buddha není něco fixního.

To, co lidi fascinuje na zenu, je to, že výroky zenových učitelů jsou zjevně odlišené od výroků učenců a intelektuálů. Buddha je lejno na klacku je zjevně odlišné od výroku Buddha je dokonale osvícená bytost.

Co je pak následkem takové fascinace? Lidé chtějí přijít na kloub tomu, co je Zen. Protože se zdá, že Zen odhaluje něco hodně zajímavého, nevíme, jestli vyloženě podstatu člověka, ale něco zajímavého určitě. Satori je možná zajímavé. Karmická mysl je zvědavá, soutěživá, spekulativní, komplikovaná, poučená, hádavá, atd. Probuzená mysl je mysl člověka, který místo intelektuální odpovědi ukáže na zem, nebo otevře dveře nebo řekne Buchta. Což ANO ANO ANO se dá tak snadno napodobovat a a imitovat, o tom žádná. Můžete si hrát na zenového mistra tak, že místo odpovědi si dáte na hlavu botu nebo druha kopnete do zadku .Ale chápete, co děláte? To je druhá věc.

Takže na jednu stranu je všechno už čisté a dokonalé. Na druhou stranu, CO konkrétně vede k té dokonalosti, k probuzení k podstatě sebe, CO vede k tomu, že odhaluju své pravé já a pravé já druhých? Co k tomu vede? K tomu nevedou absolutní výroky. Občas ano, ale především k tomu vede usilovná, upřímná, většinou velmi namáhavá cesta. Na té cestě je v naprosté většina případů nutný průvodce. Který už našel pravdu.

Takže paradoxně, k tomu, co je univerzální, vede velmi specifická cesta. Některé cesty nepůsobí moc specificky, nebudu je posuzovat. Neříkám nikdy, že jen moderní současný zen je správná cesta. Křesťanství je taky cesta k Pravdě. Ale já jsem poznal cestu moderního zenu. Tak ji používám. Hodnotím, kritizuju, ukazuju tudy ano, tudy ne. Z hlediska křesťana je to z velké většiny úplně k ničemu. Z hlediska advaity je zen víceméně k ničemu. Ale pro určitou skupinku lidí, kteří se rozhodli jít cestou současného zenu, můžou být moje způsoby užitečné. Každopádně pochybuji o užitečnosti samotné četby nebo diskuze na netu. Spíš věřím ve smysluplnost studia a vysvětlování zenu pro sebe a druhé. Jako se filatelisté baví o známkách, my v zenu se bavíme o dharmě. A někomu se to vůbec, ale vůbec nemusí líbit. Píšu si tu o dharmě a někdo to posoudí ze svého hlediska.

Podstata nás všech je v pořádku. Tam není co měnit. Teď je otázka, jestli tu podstatu chceme poznat. A pokud ano, koho vůbec zajímá konkrétní praxe současného zenu? Tenhle článek se možná v budoucnu objeví v mé knížce o zenu. A možná si tu knížku někdo koupí a řekne si, zkusím cvičit zazen. Nic to nezmění na podstatě toho člověka. I když bude cvičit zazen padesát let, pořád to bude v podstatě stejný člověk. Ale dosáhnout pravdy má smysl. A jsou způsoby, jak jí dosáhnout.

A někdo, kdo se snaží být průvodcem druhým, dělá z určitého hlediska divné nebo špatné věci. Například zamyká vlákna, nebo dává lidem ban. Ale čí hledisko, koho hledisko je to správné hledisko? Cvičit zazen znamená skončit se všemi hledisky. Ve světě lidí pracujeme s názory, hledisky, karma je důležitá. Tak někdo zamyká, jiný odemyká. Musíme být poctiví v tom, abychom nezaměňovali prostředky a cíle, abychom nepletli barvu vlasů s probuzením a probuzení s názory na internetu. Všimněte si, že dokud nedosáhnete probuzení, jeví se vám někteří učitelé jako špatní nebo skvělí. Ale i když přijmete učitele, bude dělat věci, které se vám nebudou líbit. Učitel, který dělá všechno podle vašich představ, je mizerný učitel, k ničemu... pokud tam není frikce, zádrhel, odpor, není tu žádné učení směrem k pravdě. Když jste probuzení, už mezi vámi a probuzeným není odpor, ale když nejste, budou tu vždycky třenice. Když vás učitel miluje, z láskou vás kopne, když ho milujete, dřív nebo později pochopíte, že jeho nepříjemnost, jeho hrubost, kritika, studená sprcha, byly vyjádřením mateřské starostlivosti.
ryunin
 
Příspěvky: 711
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Kdo opravdu jsi?

Nový příspěvekod vostal petr » ned 04. srp 2019 8:03:19

Ty ses zamotal ,

takže ted jen cykluješ dokola ,

ale ta věc je jednoduchá :

jsi nejlepší učitel na světě, ale jen sám pro sebe,

pokud bys chtěl bejt dobrým učitelem i pro druhé, budeš respektovat že oni jsou nejlepším učitelem sami pro sebe...


PS.
Kdybys náhodou šel kolem školy ve Vodičkově ulici, tzv. "dívčí škola"

tak mrkni na nástěnku na budově,

někdo ti tam napsal vzkaz...
vostal petr
 

Re: Kdo opravdu jsi?

Nový příspěvekod Čedar » pon 05. srp 2019 18:15:07

:-)
Čedar
 


Zpět na Zen

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron