Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Moderátor: ryunin

Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod ryunin » stř 29. kvě 2019 19:00:58

Shohaku Okumura, současný japonský zenový učitel žijící v USA, říká, že od jisté doby se už nesnaží stát "dobrým chlapcem". Tvrdí, že intelektuálně dřív chápal, že zazen je k ničemu, tedy že nic nepřidává k našemu životu, ale že to nechápal cele. Jednoho dne seděl v zazenu a pochopil ten klid, to ticho, jak je při zazenu jasné, že zazen není něco navíc a že není třeba snažit se být dobrým člověkem. Od té doby se už nesnaží stát dobrým člověkem. Psal jsem o touhách, o tom, že by náš život neměl být řízen touhami a nevědomostí. Napsal jsem, že život , který je řízen touhami, zlostí a nevědomostí, je zbytečný. Jak se můžeme přestat snažit být lepším člověkem a současně nebýt pod kontrolou tužeb a zlosti a nevědomosti? Prostě děláme, co můžeme - to znamená, že se opravdu zabýváme svým tělem a myslí a regulujeme touhy a nevědomost a zlost, na druhou stranu to neděláme ve snaze stát se lepším, nebo dobrým člověkem. Práce s touhami a nevědomostí je náš obyčejný život, není to lepší nebo horší než něco jiného. Když se řeka vlévá do moře, je to úžasné. Možná že řeka si na začátku říká, někde v horách, chtěla bych se jednou dostat do moře. To je touha být dobrým člověkem, udělat něco dobrého, nežít zbytečně. Ale když se řeka nakonec vlévá do moře, není to lepší než téct někde v horách jako potůček. A tak řeka je ve všech svým místech stejně dobrá a nemusí se snažit být později lepší. Horská bystřina, nebo delta, na tom nezáleží. Nesnažit se stát lepším člověkem znamená opustit touhu být lepším člověkem. Touha být lepším je to já, které ztratilo kontakt s realitou tady a teď. Probuzení není možné. Ale sami o sobě jsme docela v pořádku. Samo o sobě, bez kontextu, je vše v pořádku.

Dobře, v praxi to znamená, že místo toho, abychom toužili být lepší, prostě se soustředíme na svůj každodenní život. To uplně stačí. Lidé říkají, hle, jaký úžasný člověk, prostě žije svůj život, nesnaží se někým stát. Ale pro toho člověka je to prostě obyčejný život, nic zvláštního. Pro majestátní horu je její existence něco obyčejného, ale když ji navštíví lidé z daleka, obdivují její majestátnost. Nádherná žena si připadá obyčejná, zná své chyby a nedostatky, ale mužům připadá nedostižně krásná. Její zkušenost je ale obyčejná. Je taková jaká je, teď je možná mladá, v budoucnu bude stará, obojí je v pořádku. Když nemyslíme na svůj věk, jsme osvobozeni od věku. Když nemyslíme na sex, jsme osvobozeni od sexu. Když nemyslíme na dobro a zlo, jsme osvobozeni od dobra a zla. Když nemyslíme na nic, jsme osvobozeni od všeho. Cvičit zazen je jako milionkrát nemyslet na nic, znovu a znovu osvobození od všeho. Od zazenu taky. Od sebe, zazenu, teorie, od všeho. A zůstává jen čistá zkušenost. Buddha.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Zdeněk » stř 29. kvě 2019 20:06:21

Nedávno jsem narazil na svědectví Thomas Jackson-Browna, třeba tohle:

This most recent retreat was actually 5 months. 1 month at Chanmyay Yangon then transferred to Hmawbi forest center for remaining 4 months.

The mind flashed from time to time about world events which I knew were occurring during the retreat. Actually had a vision that Trump was president which was amusing at the time. When I took a rest to review after some major breakthroughs around the 3 month period I overheard about the election news, and some family news about my grandmother dying while I was in silent retreat. I don't really have sticky emotions anymore, but did experience very brief shock and sadness, then back to quiet calm.

For a successful long term retreat it's good to have received prior instruction on technique and mastered the basics or at least test driven them before coming to Burma for the real adventure and mental road trip. Even then it's about 50/50 chance of actually experiencing the fruit of one's labor, either due to not applying the technique properly, time ran out on visa, health issues, or loss of clear motivation due to unsuitable guidance.

Before going on retreat wrap up ALL worldly affairs. Filled prescription supplies for the duration, filed taxes, debts, family affairs, etc.
All loose ends. Don't leave anything you could potentially worry about back home left undone. It will undermine your efforts while on retreat. Retreat time is more precious than any other time in our life. Imagine the chance to experience true deep freedom. For thousands of years people have sacrificed their lives for this experience. It is the highest and best use of this life.

Prostě nějak vím, že ten člověk získal tu potřebnou hlubokou zkušenost. Možná z toho důvodu, že jsem ji taky nějak v náznaku tam zakusil. Pro mě jeho svědectví má značnou hodnotu, opravdu velkou. Jako uvědomění si hloubky oceánu, uvědomění si smyslu a svých blbostí, za kterými se vleču. Jsem mu za to velmi vděčen.

Takže Shohaku Okumura, současný japonský zenový učitel žijící v USA, co říká, že od jisté doby se už nesnaží stát "dobrým chlapcem". Jo asi dobrý no. Jako vlnky na povrchu.
Zdeněk
 
Příspěvky: 396
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod ryu.nin » stř 29. kvě 2019 21:46:19

Zdeňku, čekal jsem, co zase napíšeš. Tohle jsi trochu hodně přestřelil, ten člověk je už skoro padesát let zenovým mnichem, když už ty mnichy tak obdivuješ. Za mnicha byl vysvěcen v roce 1970. Prvních pět let praktikoval v klášteře Antaiji, kde se, co vím, vstává ve čtyři a cvičí zazen osm hodin denně... ten klášter je takový postrach všech zen buddhistů...


Shōhaku Okumura was born in Osaka, Japan in 1948. He received his education at Komazawa University in Tokyo, Japan, where he studied Zen Buddhism. On December 8, 1970, Okumura was ordained at Antaiji by his teacher Kōshō Uchiyama, where he practiced until Uchiyama retired in 1975.[2] He then traveled to the United States, where he co-founded Valley Zendo in Massachusetts[3] and continued Uchiyama's style of zazen practice there until 1981.[3] In that year, he returned to Japan and began translating the writings of Uchiyama and Eihei Dōgen from Japanese into English. Prior to founding the Sanshin Zen Community in 1996, he was a teacher at the Minnesota Zen Meditation Center in Minneapolis, Minnesota from 1993 to 1996[4] and at the Kyoto Sōtō Zen Center[citation needed].
ryu.nin
 

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Zdeněk » stř 29. kvě 2019 23:45:38

Nebuď předsudečný, asi dobrý přeci neznamená špatný.

Vlny jsou součástí oceánu a určitě je dobré se jimi zabývat. Ale nevedou ke hlubině, nejde to, i kdybys všechny oceány na lodi objel. Musíš se do té hloubky ponořit. Proto jsem sem dal odkaz na tu anglickou diskuzi - ti lidé tam o té hloubce vědí.
Interpretovat texty z té hloubky skrze zkušenost na povrchu je zcestné. A to děláte. Ty, tvůj učitel, Brad. Kouknu na vás a vidim. Jasný na první pohled :-). Koukal jsem teď i na Shohaku Okumuru, určitě to není špatné, ale - nevím, nedokážu posoudit. Vidíš, jsem to napsal dobře - asi dobrý :-).

Tam, kam se znovu chystám, je 14 hod. formální meditace.
To jsem nikdy nedal, můj rekord byl 13. Ale není tam žádnej dráb jako v zenu, tak to jde trochu šidit. Na interview se tě mohou zeptat, kolik hodin jsi dal. Nejde lhát, alespoň já jsem zřetelně cítil, že by to byl můj konec. Ale v tom klášteře je taková atmosféra, že se prostě snažíš (jinak tam přeci nemá smysl být). Potíže se sexem v tom prostředí nejsou (nebo jen jaksi vzdáleně na povrchu mysli) - nevím, proč tomu tak je, ale je to tak.

8 hodin denně vyžaduje jako učitel zdejší mnich Sarana (některé kláštery v Barmě požadují i daleko méně).
Zdeněk
 
Příspěvky: 396
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod ryunin » čtv 30. kvě 2019 0:05:43

Moc nechápu, jak můžeš vědět, jestli zenoví mniši dosahují během meditace hloubek nebo povrchu. A o počtu hodin to už vůbec není , to já bych musel být svatý... absolvoval jsem pobyty, kde se sedělo cca 8 hodin denně, a to např. tři týdny. To jsem absolvoval několikrát v životě, mnohokrát 14 dnů za rok, posledních dvanáct let máme čtyřdenní soustředění, vždy asi 8 hodin denně. Ale ta hloubka, o který mluvíš, v zazenu celkem snadno člověk zažije odpadnutí "já" a všech věcí, není to nic neobvyklého. Ta část v mozku, která vytváří iluzi já, prostě se vypne, jako když vypneš počítač. Není to nic, čím by se člověk vytahoval, když prostě dlouho sedíš v zazenu, pravidelně, a pak i několik hodin denně, mozek se naučí vypínat některý svoje části, to je všechno, nic zvláštního.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Zdeněk » čtv 30. kvě 2019 7:58:44

ryunin píše:cca 8 hodin denně, a to např. tři týdny
Já mám takovou hypotézu, že je to prostě málo (i když samo o sobě je to samozřejmě dobré). Ten Thomas Jackson-Brown píše o 19 hod. po dobu 5 měsíců. Přirovnal bych to k likvidaci úpornému plevelu - trháš nadzemní část tak dlouho, až i kořeny zajdou. Když ho necháš chvíli v klidu, tak se zase vzpamatuje.
Kdybychom ale oba hovořili o tom samém, tak by ti připadala ta tvoje tvrzení o masturbaci během retreatu jako nějaký divný sci-fi, by sis v duchu ťukal na hlavu.

ryunin píše:Ale ta hloubka, o který mluvíš, v zazenu celkem snadno člověk zažije odpadnutí "já" a všech věcí, není to nic neobvyklého. Ta část v mozku, která vytváří iluzi já, prostě se vypne, jako když vypneš počítač. Není to nic, čím by se člověk vytahoval, když prostě dlouho sedíš v zazenu, pravidelně, a pak i několik hodin denně, mozek se naučí vypínat některý svoje části, to je všechno, nic zvláštního.
Právě že to zvláštní je, proto o tom píšu (vlastně ani o ničem jiném psát nechci/nepíšu, když to zjednoduším). Je to tak zvláštní, že to mysl ani nemusí zaznamenat a přitom to podstatně mění člověka (jak píšu v tom odkazu, největší překvapení v mém životě bylo, že se můžu takhle grandiózně mýlit - se svojí zenově vychytralou, filosoficky namyšlenou myslí).

Já prostě vidím mezi théravádou a zenem rozdíl, v lidech, a chtěl bych, abys ho viděl také, ale asi to nejde. Jinak samozřejmě se i v tomhle můžu mýlit, píšu sem jen pro inspiraci.
Zdeněk
 
Příspěvky: 396
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Zdeněk » čtv 30. kvě 2019 8:20:10

Zdeněk píše:Kdybychom ale oba hovořili o tom samém, tak by ti připadala ta tvoje tvrzení o masturbaci během retreatu jako nějaký divný sci-fi, by sis v duchu ťukal na hlavu.

Pamatuju se na svůj první retreat s Kwan Um, první večer jsem tam jednoho (zkušenějšího) účastníka přemlouval, ať zdrhnem v noci na pivo, jedno, dvě, zase se vrátíme, nikdo nic nepozná. Koukal na mě zpočátku vyjeveně, ale i přes mou úpornou snahu odolal, tak jsme nikam nešli, samotnýmu se mi nechtělo :D.
Zdeněk
 
Příspěvky: 396
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Ryu.nin » čtv 30. kvě 2019 9:27:30

Tak samozřejmě je rozdíl mezi praxí zazenu a theravády a podle toho vypadají i ti lidi. To vůbec nepopírám. V zenu jde o neustálé opakování, ale bez snahy dosahovat extrému. Naopak vracet se k podstatě. V Antaiji jsou sesshiny, kde se cvičí cca 14 hodin. Přesto cílem není odstranit touhy. Probuzení znamená jasně rozlišit touhu, sen, klam od skutečnosti.
Ryu.nin
 

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Jana » čtv 30. kvě 2019 9:37:19

Ryu.nin píše: Probuzení znamená jasně rozlišit touhu, sen, klam od skutečnosti.


A když se objeví poznání skutečnosti, touha zmizí.

:)
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11197
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Zdeněk » čtv 30. kvě 2019 10:10:46

Tak i v théravádě jsou různé techniky (jakož i v Zenu Rinzai vers. Dóden), já bych v tom zas tak extra rozdíl neviděl. A o opakování jde samozřejmě také.

Ale je to právě touha, která brání "jasně rozlišit touhu, sen, klam od skutečnosti". Alkohol nemůže být lékem pro alkoholizmus (jiná věc je, když následky absťáku jsou tak velké, že je menší zlo nějaká mírnější dávka alkoholu), takže se během léčení nepodává. Je to extrém? Já jsem se mimochodem během svého pobytu v Barmě z počínajícího alkoholizmu vyléčil. Nemusím být doživotní abstinent, klidně si dám pivo, dvě, a nic se neděje. Ale v poslední době, kdy jsem začal víc meditovat (hnán strachem, že budu jinak během mého opětovného pobytu tam zmrzačen), tak už ani to jedno pivo nechci, prostě se mi pak taknějak oblbne vědomí a to mi vadí (a Pito... pfff).
Zdeněk
 
Příspěvky: 396
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod ryunin » čtv 30. kvě 2019 10:48:48

Jana píše:
Ryu.nin píše: Probuzení znamená jasně rozlišit touhu, sen, klam od skutečnosti.


A když se objeví poznání skutečnosti, touha zmizí.

:)


Na určitou dobu určitě, ale chci taky naspat článek o nejrůznějších formách touhy. Je rozdíl mezi "mít chuť na zmrzlinu" a "toužit se stát multimiliardářem", je rozdíl mezi mít snem dosáhnout osvícení a aspirovat na osvícení, sny, touhy, frustrace, chutě, jsou tu nejrůznější formy a jemné rozdíly. Obsese, plány, rozhodnutí, nutkání, frustrace, potřeby, nespokojenost, je toho opravdu spousta. Touha je trochu vágní pojem.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod ryunin » čtv 30. kvě 2019 10:50:53

Zdeněk píše:Tak i v théravádě jsou různé techniky (jakož i v Zenu Rinzai vers. Dóden), já bych v tom zas tak extra rozdíl neviděl. A o opakování jde samozřejmě také.

Ale je to právě touha, která brání "jasně rozlišit touhu, sen, klam od skutečnosti". Alkohol nemůže být lékem pro alkoholizmus (jiná věc je, když následky absťáku jsou tak velké, že je menší zlo nějaká mírnější dávka alkoholu), takže se během léčení nepodává. Je to extrém? Já jsem se mimochodem během svého pobytu v Barmě z počínajícího alkoholizmu vyléčil. Nemusím být doživotní abstinent, klidně si dám pivo, dvě, a nic se neděje. Ale v poslední době, kdy jsem začal víc meditovat (hnán strachem, že budu jinak během mého opětovného pobytu tam zmrzačen), tak už ani to jedno pivo nechci, prostě se mi pak taknějak oblbne vědomí a to mi vadí (a Pito... pfff).



Za extrém považuju odstranit sexuální touhu definitivně. Ale jak už jsem psal v reakci na Janu, chci se zamyslet a napsat článek o nejrůznějších formách touhy a chtění, nějak máme tendenci nerozlišovat nejrůznější formy tužeb, přání, frustrací, snů a obsesí, to je třeba opravdu rozlišit.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Zdeněk » čtv 30. kvě 2019 11:17:30

ryunin píše:Za extrém považuju odstranit sexuální touhu definitivně. Ale jak už jsem psal v reakci na Janu, chci se zamyslet a napsat článek o nejrůznějších formách touhy a chtění, nějak máme tendenci nerozlišovat nejrůznější formy tužeb, přání, frustrací, snů a obsesí, to je třeba opravdu rozlišit.

Tak by ses mohl zaměřit i na krásné přirovnání sv. Jana z Kříže, který praví, že skřivan nemůže vzlétnout k obloze, je-li přivázán, a ve výsledku je jedno, je-li připoután nití, nebo řetězem.
Zdeněk
 
Příspěvky: 396
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod ryunin » čtv 30. kvě 2019 12:42:01

To je pravda, nit nebo řetěz, ale nedochází mi bohužel, jak to souvisí s naší rozpravou o touhách. Můžeš dát příklad?
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Jana » čtv 30. kvě 2019 14:06:27

ryunin píše:
Jana píše:
Ryu.nin píše: Probuzení znamená jasně rozlišit touhu, sen, klam od skutečnosti.


A když se objeví poznání skutečnosti, touha zmizí.

:)


Na určitou dobu určitě, ale chci taky naspat článek o nejrůznějších formách touhy. Je rozdíl mezi "mít chuť na zmrzlinu" a "toužit se stát multimiliardářem", je rozdíl mezi mít snem dosáhnout osvícení a aspirovat na osvícení, sny, touhy, frustrace, chutě, jsou tu nejrůznější formy a jemné rozdíly. Obsese, plány, rozhodnutí, nutkání, frustrace, potřeby, nespokojenost, je toho opravdu spousta. Touha je trochu vágní pojem.


Ryunine, díky za Tvé rozebírání těchhle věcí a směřování k vyjasňování pravdy. Díky za to, že jsi tomu tak otevřený a neulpíváš na osobním posuzování. Tudíž má smysl s Tebou vést dialog o tom, JAK TO JE a nesklouzává to k osobním představám, JAK TO KDO MÁ ŠPATNĚ.

Jednoznačně, jakmile je jasné, že naše osobní já není ničím a je také jasné, že jsme vším, tak tady jednak není nikdo, kdo by mohl po čem toužit a jednak když jsi vším, je nesmyslné po čemkoliv toužit.

Je to stav dokonalé volnosti a naplněnosti.

Může se objevit chuť na zmrzlinu, vychutnávání zmrzliny, ale ta plnost života je tady nezávislá na tom, jestli si ji dáš nebo nedáš.

Projev tady může být jakýkoliv, ale ty hlubiny klidu, které zakoušíš při meditaci, nemizí.

Medituje si to nonstop samo.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11197
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Jana » čtv 30. kvě 2019 14:13:34

Trošku zjednodušeně by se dal uvést příklad na N. Maharadžovi:
Tazatel: Mé tělo mě hluboce ovlivňuje. Na mnoha úrovních vytváří můj osud. Můj charakter, mé nálady, moje reakce, touhy a obavy, ať už vrozené nebo osvojené, jsou všechny založeny na těle. Stačí trocha alkoholu, nějaká droga nebo něco takového, a všechno se změní. Dokud droga nevyprchá, stane se ze mě někdo jiný.

Maharadž: Tohle všechno se děje proto, že si myslíte, že jste tělo. Uvědomte si své skutečné já, a dokonce ani droga nebude mít nad vámi žádnou moc.

T: Kouříte?

M: Mé tělo má několik zvyků, které mohou klidně pokračovat až do jeho smrti. Není na nich nic škodlivého.

T: Jíte maso?

M: Narodil jsem se mezi lidmi, kteří maso jedli a moje děti maso jedí. Já jím masa velmi málo a nedělám si s tím starosti.

T: Jedení masa znamená zabíjení.

M: Samozřejmě. Nedělám si nároky na nějakou důslednost. Vy si myslíte, že je možné být absolutně důsledný. Tak to dokažte nejprve sám na sobě. Nehlásejte něco, co sám nepraktikujete.

Ale vraťme se zpátky k vaší představě, že jste se narodil. Uvázl jste na tom, co vám řekli vaši rodiče: všechny ty věci o početí, těhotenství a narození, o dětství a dospívání a tak dále. Takže teď se musíte zbavit myšlenky, že jste tělo, pomocí opačné myšlenky, že tělo nejste. Je to samozřejmě také jenom myšlenka, ale považujte ji jen za prostředek, který zas opustíte, až vykoná svou práci. Myšlenka „já nejsem tělo“ dává vznik představě, že tělo je něco skutečného, zatímco ve skutečnosti nic takového jako tělo neexistuje. Tělo je jen stavem mysli. Můžete mít tolik rozličných těl, kolik jen chcete, jde jen o to, abyste stále pamatoval na to, co chcete, a odmítal věci, které jsou neslučitelné.
http://www.advaita.cz/26424n-54.-telo-a ... ja-jsem-to
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11197
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Zdeněk » čtv 30. kvě 2019 14:23:56

ryunin píše:To je pravda, nit nebo řetěz, ale nedochází mi bohužel, jak to souvisí s naší rozpravou o touhách. Můžeš dát příklad?

Přeci touha je to pouto...

Podle mě Dógen předepsal zazen jako lék na touhu po osvícení tím, že jej prohlásil za cíl (Dógen po dosažení zřejmě velmi toužil, jinak by nevyvinul takové úsilí) - tedy když už je dosaženo, není po čem toužit. Jenomže to je lék pro usilovně toužící, nikoli pro laxní.
Člověk se může naučit uvolněně chodit, ale dítě musí vyvinout ohromné úsilí, aby se chodit naučilo. Říkat mu v té době o uvolnění je jako učit v dnešní době zazen (tj. "už umíš chodit, jenom si to neuvědomuješ").
Zdeněk
 
Příspěvky: 396
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod ryunin » čtv 30. kvě 2019 14:24:11

Jo , taky to tak cítím, že je rozdíl, když člověka jen něco svědí, nebo ho to trvale trápí. Mám chuť na něco, ale vím, že je to v podstatě jedno. A nebo mám pocit, že něco důležitého chybí a trápí mě to. Po zazenu jsou problémy zajímavé, člověka baví je řešit, to je taková vnitřní spokojenost, ačkoliv problémy jsou. A pak kolikrát člověk žádný problém nemá, ale nějaký si vymyslí a trápí se. Zazen nás vrací k propojenosti s vesmírem, celkové integraci s celým vesmírem, ale i lidi, co cvičí léta zazen a už dosáhli probuzení, jsou znovu a znovu hříčkou svých klamů, aby se znovu probudili v zazenu a viděli, že jsou ve skutečnosti zcela svobodní.

Co považuju za nesmírně osvobozující, to je dosažení něčeho, co bych nazval duchovní klid. Člověk už nehledá nějakou zásadní změnu nebo zásadní poznání, a přitom to není rezignace nebo stagnace, ale uspokojení v té propojenosti s realitou, skutečností, vesmírem. Samozřejmě je pořád na čem pracovat, ale už to je "doma". Teď ještě naučit se to plně využívat, ten poklad skutečnosti.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod Zdeněk » čtv 30. kvě 2019 14:28:23

Jana píše:Trošku zjednodušeně by se dal uvést příklad na N. Maharadžovi:
T: Kouříte?

M: Mé tělo má několik zvyků, které mohou klidně pokračovat až do jeho smrti. Není na nich nic škodlivého.

Kouření zřejmě jeho tělu neprospělo - zemřel na rakovinu hrdla (je možné také připočíst karmu - vyráběl cigarety).
Ovšemže nebyl tělo, ale kouřit v chrámu božím dobré není, je to škodlivé.
Zdeněk
 
Příspěvky: 396
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Proč se nesnažit stát dobrým člověkem?

Nový příspěvekod ryunin » čtv 30. kvě 2019 14:29:26

Zdeněk píše:
ryunin píše:To je pravda, nit nebo řetěz, ale nedochází mi bohužel, jak to souvisí s naší rozpravou o touhách. Můžeš dát příklad?

Přeci touha je to pouto...

Podle mě Dógen předepsal zazen jako lék na touhu po osvícení tím, že jej prohlásil za cíl (Dógen po dosažení zřejmě velmi toužil, jinak by nevyvinul takové úsilí) - tedy když už je dosaženo, není po čem toužit. Jenomže to je lék pro usilovně toužící, nikoli pro laxní.
Člověk se může naučit uvolněně chodit, ale dítě musí vyvinout ohromné úsilí, aby se chodit naučilo. Říkat mu v té době o uvolnění je jako učit v dnešní době zazen (tj. "už umíš chodit, jenom si to neuvědomuješ").


Touhu zkusím analyzovat v tom článku někdy večer.

Zazen - už jsi buddha, ale nevíš to. Ano, a trvá to mnoho let, než to člověk plně realizuje, že to tak je. To je to, o čem mluví Jana - akorát že u ní a dalších lidí, kteří to vyznávají, vůbec nechápu, jak to může fungovat bez cvičení. Protože to musí vycházet z těla, ta zkušenosti ustálení a jistoty v tom zázraku vesmíru, jehož jsme součástí. Nevím, jak k tomu dospěl Krishnamurti, ale možná v mládí párkrát meditoval a pak to nechtěl přiznat.

každopádně Dogen nepovažoval zazen za nějak ýtrik, jak uklidnit hledající, lidi, co hledají osvícení. Zazen považoval, stejně jako já, za samotné manifestované probuzení. Intelektuálně vzato je to blbost, nebo zajímavost, nebo nepochopitelná věc, ale v praxi to je teda pecka, když to zafunguje.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Další

Zpět na Zen

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník